Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lambdan:

Jag tycker Sweclockers egna @JonasT formulerade sig ganska bra om den:

(från Snabbtest: Kylning av M.2-baserade SSD-enheter)

Jag har själv en sen tidigare i datorn och instämmer.

Vad är det som gör den så jävlig? Den är tillsynes rätt okomplicerad i sin design?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad är det som gör den så jävlig? Den är tillsynes rätt okomplicerad i sin design?

Du har dessa 2 små metallclips som håller ihop de två delarna. Dessa clips är så tighta (beroende på hur många och hur tjocka chips det är på SSDn) att man måste ta i som bara den. Detta i kombination med att M2 diskar i sig är väldigt tunna gör att det känns som att man kommer paja sin SSD som man betalat många pengar för.
Så hela installationsprocessen är väldigt nervös och frustrerande.

Citerar vidare från sweclockers snabbtest:

Citat:

Något mer som bör nämnas om EK-kylaren är att den är ett fullkomligt helvete att montera. På Kingston-enheten gick det efter lite om och men bra att få på monteringsclipsen, men med Samsung-modellens högre NAND-kretsar behövde vi ta till en tång får att forcera fast dessa – något som inte kändes helt bekvämt att göra på en enhet för över 4 000 kronor.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lambdan:

Du har dessa 2 små metallclips som håller ihop de två delarna. Dessa clips är så tighta (beroende på hur många och hur tjocka chips det är på SSDn) att man måste ta i som bara den. Detta i kombination med att M2 diskar i sig är väldigt tunna gör att det känns som att man kommer paja sin SSD som man betalat många pengar för.
Så hela installationsprocessen är väldigt nervös och frustrerande.

Citerar vidare från sweclockers snabbtest:

Fattar.

Rätt kass design då med andra ord.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kan man koppla mus och tangentbord till ps5 och spela med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymak:

Kan man koppla mus och tangentbord till ps5 och spela med det?

Iallafall i vissa spel vet jag, körde Cold War med mus och tangentbord. Antar att det måste kodas av spelutvecklaren isåfall.

Permalänk

Jag fick hem en ny variant av NMB fläkten i nya modellen.

https://flic.kr/ps/3XjtbJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Japp det stämmer, jag har inte superbra koll men googla runt så är de nog en hel del andra som sysslat med det. Jag vet dock att Sony har sagt att hela SSDn inte får vara högre än 11,25mm. De säljer en version med förinstallerad kylfläns med men den är en hel del dyrare:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5824166

Tusen tack Dyr dock.

Permalänk
Medlem

Är det bara att lämna in dosorna på mediamarkt om de har "drifting" och få nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Jag fick hem en ny variant av NMB fläkten i nya modellen.

https://flic.kr/ps/3XjtbJ

Är det fortfarande ett lotteri med fläktarna, eller har det skippat Nidec i de nya modellerna?

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Är det fortfarande ett lotteri med fläktarna, eller har det skippat Nidec i de nya modellerna?

Det är ett lotteri, det verkar som att de nya varianterna av fläkten är bättre då heatsinken minskat med en tredjedel i modellen CFI-11xx.

Har sett nya varianter av Delta fläkten och Först igår i min egna maskin NMV fläkten.

Nidec kanske de skippat helt då de låter skit, man får hålla tummarna för det för alla som ska köpa sig ett nytt kommande tiden.

Hade varit lite komiskt om Nidec gör en ny variant som visar sig vara den ”bästa”.

Permalänk
Medlem

I väntan på att Gamers Nexus får in sin CFI-11xx och kan prata monotont om det i 40 minuter:

Har aldrig sett eller hört denna kanal förut så vet inte vad de har för meriter, men de verkar ha seriös utrustning så verkar inte helt tokiga.

Tänker inte TLDR'a deras testresultat här men jag hade inte haft något emot att få den nya modellen kan jag säga.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Skrivet av lambdan:

I väntan på att Gamers Nexus får in sin CFI-11xx och kan prata monotont om det i 40 minuter: https://www.youtube.com/watch?v=Pwu_fkYwLEQ

Har aldrig sett eller hört denna kanal förut så vet inte vad de har för meriter, men de verkar ha seriös utrustning så verkar inte helt tokiga.

Tänker inte TLDR'a deras testresultat här men jag hade inte haft något emot att få den nya modellen kan jag säga.

Tyvärr denna video lämnade mig bara med mer frågor.. Har den nya modellen bättre kontakt med minnet utanför heatsinken, varför är ena minnet 8 grader högre än launch modellen?

Permalänk
Konsolgrävare

Snart nästa Playstation Showcase! (22.00 idag)

Vad hoppas ni på att få se?

Håller tummarna för God Of War, Spiderman 2, Gran Turismo och Horizon

Skulle sitta fint med nyheter/release på den nya firmwaren också!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Snart nästa Playstation Showcase! (22.00 idag)

Vad hoppas ni på att få se?

Håller tummarna för God Of War, Spiderman 2, Gran Turismo och Horizon

Skulle sitta fint med nyheter/release på den nya firmwaren också!

God of War, FF16 och lite mer Elden Ring hade varit väldigt trevligt, men det är nog till att hoppas på lite väl mycket kanske

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Snart nästa Playstation Showcase! (22.00 idag)

Vad hoppas ni på att få se?

Håller tummarna för God Of War, Spiderman 2, Gran Turismo och Horizon

Skulle sitta fint med nyheter/release på den nya firmwaren också!

Något nytt som inte visats redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Något nytt som inte visats redan.

Jag är betydligt mer pepp på sådant än mer från Horizon som jag egentligen redan sett för mycket av redan. Det släpps ändå "snart".

Permalänk
Medlem

Jag är endast intresserad av sånt man kan ha användning för nu. Är inte ett dugg intresserad av en trailer eller announcements eller liknande. Ge mig spel att spela - vad ska jag med en trailer till?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Snart nästa Playstation Showcase! (22.00 idag)

Vad hoppas ni på att få se?

Riktiga PS5 exclusives, och då menar jag riktiga PS5 exclusives - inte spel som kommer till PS4 också.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem

Vill inte se mer av Horizon iaf, kommer redan köpa det så.
Helst vill jag se något helt nytt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levandebild:

Jag är betydligt mer pepp på sådant än mer från Horizon som jag egentligen redan sett för mycket av redan. Det släpps ändå "snart".

Samma här, har nog bara kollat på första klippet som visades när första klippet från Horizon 2 visades upp, för något år sedan. Behöver inte se mer då jag redan bestämt mig för ett köp.

Skrivet av nu1mlock:

Jag är endast intresserad av sånt man kan ha användning för nu. Är inte ett dugg intresserad av en trailer eller announcements eller liknande. Ge mig spel att spela - vad ska jag med en trailer till?

Detta, jag hatar den ganska långvariga trenden med annoncements för announcements för announcements för ann.... Extremt otilltalande.

Skrivet av lambdan:

Riktiga PS5 exclusives, och då menar jag riktiga PS5 exclusives - inte spel som kommer till PS4 också.

Även detta, jag vill se vad man kan få ur nuvarande generation, inte vad man med nöd och näppe lyckas få att boota på nästan 10 år gammal hårdvara.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en bra heatsink till SSD som man sätter i ps5an? har nämligen köpt en utan heatsink.

En annan sak jag undrar är. När man installerar nya hårddisken, ersätter den nya, den gamla hårddisken på 825, eller blir det extra?

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Någon som kan rekommendera en bra heatsink till SSD som man sätter i ps5an? har nämligen köpt en utan heatsink.

En annan sak jag undrar är. När man installerar nya hårddisken, ersätter den nya, den gamla hårddisken på 825, eller blir det extra?

Det blir extra utrymme! 💪🏿💪🏿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Någon som kan rekommendera en bra heatsink till SSD som man sätter i ps5an? har nämligen köpt en utan heatsink.

En annan sak jag undrar är. När man installerar nya hårddisken, ersätter den nya, den gamla hårddisken på 825, eller blir det extra?

Jag väntar på en Be Quiet MC1, så antar jag rekommenderar den? Svår att hitta i lager dock.

Och det blir extra utrymme.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Första videon som spreds som en löpeld var från han Austin Evans, och han är sista personen jag skulle vända mig till om jag vill ha svar på tekniska detaljer.

har kommit bättre källor nu som säger att nya varianten är svalare och kyler enheten bättre.

Skrivet av Cash774:

precis exakt vad jag hade i huvudet kom du ut med

https://i.imgur.com/VBXpdUA.jpg

Videon från igår så testar han inte ens innanför metall plattan, svårt att få ordentliga temperaturer då.

Jag tror fortfarande att den gamla är svalare. Kanske har Sony fixat bättre kontakt med metall plattan på ena minnet utanför heatsinken så att det går svalare (Fast det inte skulle vara problem enligt tillverkaren).

Permalänk
Medlem

Remake av KOTOR var ju väldigt trefvligt!

Permalänk
Medlem

Ett Wolverine spel av Insomniac!??

EDIT: OCH SPIDER-MAN 2?!?!?!?

Vad tar de för något borta på Insomniac? De är ju helt otroliga.

Permalänk
Medlem

Många spel man kommer köpa får jag lov att säga, klart godkänt event.
GT7 i mars.

Project Eve såg riktigt nice ut, Tiny Tina's Wonderlands är givet, Wolverine OCH (!) Spider-Man 2 och God of War.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Tjena vart kan jag boka PS5?? har inga problem att vänta 5-6 månader

Permalänk
Medlem

Kul att äntligen få se lite PS5-spel. Mycket under visningen som gjorde mig rätt hypad

* Spiderman 2
* Wolverine
* God of War: Ragnarok
* Forsaken
* GT7
* KOTOR Remake

Var också en del som de gärna kunde lämna utanför visningen, exempelvis GTA 5 och Deathloop.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man inte kan bli imponerad av grafik längre. Vissa spel ser ju ut att vara Ps4 versioner.

Tycker det var en ganska sådär show faktiskt. Mycket vi redan visste om och det som var nytt fick vi knappt se något av.

Najs med Uncharted 4 i 60fps iaf, det har jag väntat på.