SFF BangForTheBuck-bygge i dessa galna tider

Permalänk
Medlem

SFF BangForTheBuck-bygge i dessa galna tider

Tjena!

Jag har väntat länge för att kunna uppgradera från min gamla dator från 2013 (med min trogna GTX 770 som inte klarar av så mycket nytt längre). Hade tänkt göra detta när RTX 3000-serien lanserades, men har avvaktat i en förhoppning på bättre priser/tider. Nu känns det som att det fortfarande är så långt borta att man lika gärna kan slå till nu. Har därför försökt få till ett prisvärt bygge och har då landat i detta:

Vill helst hålla mig under 14-15k, men kan sträcka mig ifall det finns tydliga förbättringar.

Framförallt vill jag kunna spela spel med bra inställningar i 1440p med höga fps (inser att 144fps nog inte uppnås i alla spel men vill kunna köra 60+ fps åtminstone några år framöver), kör mest single-player men ibland mer esports-liknande grejer. Ingen streaming, och vill inte ha några RGB-grejer.

Tar tacksamt emot tips & förbättringsförslag! T.ex. om det finns bättre / mer prisvärda delar, risk med att köra på billigare moderkort som detta eller om det finns något uppenbart kompabilitetsproblem

Tar även gärna emot tips på var man införskaffar windows 10 billigt (samt om jag missat något hårdvarukrav för att kunna köra windows 11 sen).

Permalänk
Medlem

Säker på att kylaren får plats på höjden?
Om inte, kolla på Noctua NH-U9S
Annars ser det väl inte så hemskt ut

Gällande windows, sök på prisjakt så får du upp en billig butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Säker på att kylaren får plats på höjden?
Om inte, kolla på Noctua NH-U9S
Annars ser det väl inte så hemskt ut

Gällande windows, sök på prisjakt så får du upp en billig butik

Bra tips, det borde jag dubbelkolla - litade blint på att komponentkoll filtrerade ut de som inte passade.

Får spana in prisjakt

Jag har förresten aldrig byggt egen dator förr - är det något annat man borde köpa på sig för att få ihop delarna? Typ kylpasta, eller brukar sådant följa med?

Permalänk
Medlem

Lägg till några hundringar för en 11400F istället. Det är det värt.
Annars tycker jag det ser bra ut.

Kylpasta medföljer kylaren. Ett ESD-armband bör du ha. Kostar en femtiolapp typ.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Den kan vara så att kylaren passar ifall du använder plåtsidan men inte glassidan så bara för specifikationen säger en sak så kan det gå ändå, men googla på combon med nr200 och se ifall folk har byggt med den.

Det är inget krav men det kan ju vara trevligt med ett par fläktar i botten också för insug av frisk luft till grafikkortet. Och i så fall en pwm-split om du köper två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Lägg till några hundringar för en 11400F istället. Det är det värt.
Annars tycker jag det ser bra ut.

Kylpasta medföljer kylaren. Ett ESD-armband bör du ha. Kostar en femtiolapp typ.

Fick för mig att man behövde ett bättre moderkort då också, men vet inte var jag fick det ifrån. När jag kollar nu verkar det ju fungera med det jag har listat. Så det låter som en bra uppgradering

Skrivet av Duder:

Den kan vara så att kylaren passar ifall du använder plåtsidan men inte glassidan så bara för specifikationen säger en sak så kan det gå ändå, men googla på combon med nr200 och se ifall folk har byggt med den.

Det är inget krav men det kan ju vara trevligt med ett par fläktar i botten också för insug av frisk luft till grafikkortet. Och i så fall en pwm-split om du köper två.

Såg nu när jag googlade att det går att köpa nr200 (utan p / fönster) på amazon, trodde bara nr200p såldes i sverige. Är inte intresserad av att ha glasfönstret, så nr200 passar mig bättre (och var 100-200kr billigare). Båda varianterna verkar som att de kommer med 2st fläktar dock - tror du det behövs fler än de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasgust:

Såg nu när jag googlade att det går att köpa nr200 (utan p / fönster) på amazon, trodde bara nr200p såldes i sverige. Är inte intresserad av att ha glasfönstret, så nr200 passar mig bättre (och var 100-200kr billigare). Båda varianterna verkar som att de kommer med 2st fläktar dock - tror du det behövs fler än de?

Vad jag kan se skiljer även följande mellan lådorna:

* NR200P skeppas med 2 st 12mm-fläktar och med pcie-riser (3.0) för "vertikal" montering av ex. grafikkort. https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/masterbox...

* NR200 skeppas med 1 st 120mm- och 1 st 92mm-fläkt. https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/masterbox...

Vet dock inte om det har någon avgörande betydelse för din del.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasgust:

Fick för mig att man behövde ett bättre moderkort då också, men vet inte var jag fick det ifrån. När jag kollar nu verkar det ju fungera med det jag har listat. Så det låter som en bra uppgradering

Jag skulle åtminstone kört på 2 st 120 mm utblås-fläktar i toppen, kör du med plåtsidan lär det komma in tillräckligt med luft utan insugsfläktar då det är väldigt mycket perforerat i detta chassi. Med det sagt kanske P-varianten är ett bättre val ändå eftersom du tydligen bara får 1 st 120 mm med i icke-P. Skönare också att köpa i en lokal datorbutik än från Amazon kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Ja exakt så är det. Satte ihop en maskin med just denna låda och kylare åt en kompis i julas.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Jag kikar själv på det här nu. Tänker att både moderkortet och nätaggregatet är good enough om man vill hålla nere priset.

Visa signatur

NZXT 2H | MSI P67A-GD55 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3| Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB | Fractal Design Newton R2, 650W Modulär | 500GB Western Digital RE4 7200rpm | Windows 7 Pro

Permalänk
Medlem

De recensioner jag läst om CoolerMaster's SFX-agg har varit negativa med avseende på deras fläktkurvor. Efter vad jag kommit fram till för egen del så hade jag nog valt ett "Corsair SF750 750W 80+ Platinum" (men nu är det ju inte jag som ska handla).

Tycker mig läsa att TS är intresserad av SFF-bygge, och då kan ett "NZXT H510" vara i aningen största laget (men det är *min*tolkning).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

De recensioner jag läst om CoolerMaster's SFX-agg har varit negativa med avseende på deras fläktkurvor. Efter vad jag kommit fram till för egen del så hade jag nog valt ett "Corsair SF750 750W 80+ Platinum" (men nu är det ju inte jag som ska handla).

Tycker mig läsa att TS är intresserad av SFF-bygge, och då kan ett "NZXT H510" vara i aningen största laget (men det är *min*tolkning).

Först och främst. Vad duktig du är som kan tolka saker helt själv. Hatten av.

Nu var det ju dock så att jag kopierade in en rigg jag själv kikat på (vilket jag skrev). Därefter kommenterade jag mitt val av moderkort och nätaggregat, där de val jag gjort är billigare än hans. Eftersom TS var ute efter att göra ett "BangForTheBuck-bygge" så ville jag bara tipsa om att det då finns billigare alternativ, än de TS valt, som fortfarande är mycket bra.

Visa signatur

NZXT 2H | MSI P67A-GD55 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3| Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB | Fractal Design Newton R2, 650W Modulär | 500GB Western Digital RE4 7200rpm | Windows 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteHN:

Först och främst. Vad duktig du är som kan tolka saker helt själv. Hatten av.

Nu var det ju dock så att jag kopierade in en rigg jag själv kikat på (vilket jag skrev). Därefter kommenterade jag mitt val av moderkort och nätaggregat, där de val jag gjort är billigare än hans. Eftersom TS var ute efter att göra ett "BangForTheBuck-bygge" så ville jag bara tipsa om att det då finns billigare alternativ, än de TS valt, som fortfarande är mycket bra.

Sorry - då misstolkade jag ditt inlägg som ett förslag du tagit fram för TS. Anledning till att jag poängterade att det "min tolkning" var att vi har alla våra egna tolkningar och du mycket väl kunde ha rätt i ditt "förslag" om låda ;). Men tack för sarkasmen ;).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många svar! Kul att folk är så hjälpsamma

Efter att ha läst era kommentarer ser listan nu ut så här:

Gått från:

• 10400f -> 11400f

• nr200p -> nr200 (finns på komplett också tydligen)

• bytte PSUn till den föreslagna

• samt lagt till två st 120mm fläktar

Nyare/bättre processor för några få hundralappar känns värt.

Chassit vill jag ha SFF (vill ha något litet, "cleant" och utan rgb), och därmed inte använda fönstret. Känns bättre att köpa nr200 om möjligt då, vet inte vad jag ska göra av fönstret (gissar att det är svårt att sälja) och känns onödigt miljömässigt att köpa delar som inte ska användas.

Angående förslaget på billigare moderkort / psu - det såg inte ut att vara itx-delar? Vet inte om de större (mATX) passar i chassit, men eftersom jag aldrig byggt förut känns det säkrare med mindre delar så man har lite mer marginal.

Skulle gärna vilja att bygget var ganska tyst, så en bättre PSU och att lägga till fläktar tror jag är värt att lägga ut lite extra för. Då blir det 4st fläktar totalt. Tänker typ den inkluderade 120mm i botten som insug, den inkluderade 92mm därbak som utblås och de de två köpta 120mm i toppen som utblås. Behöver man köpa en sådan pwm-split då? Är det moderkortet som inte har tillräckligt många uttag eller vad man nu säger?

Ang. grafikkortet så tänker jag att jag ska hålla utkik framöver och försöka fånga något i den prisklassen när jag ska köpa (så blir kanske inte just det i listan). Ska precis flytta, så köpet sker i oktober av praktiska skäl - och så blir det något kul att se fram emot med nya lägenheten.

Permalänk
Medlem

Den här lådan sväljer ATX PSU'n:

Inte helt hundra på kylarn men den borde sitta som en smäck mot chassit.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasgust:

Många svar! Kul att folk är så hjälpsamma

Efter att ha läst era kommentarer ser listan nu ut så här:
https://komponentkoll.se/bild/ZeRGB.png

Gått från:

• 10400f -> 11400f

• nr200p -> nr200 (finns på komplett också tydligen)

• bytte PSUn till den föreslagna

• samt lagt till två st 120mm fläktar

Nyare/bättre processor för några få hundralappar känns värt.

Chassit vill jag ha SFF (vill ha något litet, "cleant" och utan rgb), och därmed inte använda fönstret. Känns bättre att köpa nr200 om möjligt då, vet inte vad jag ska göra av fönstret (gissar att det är svårt att sälja) och känns onödigt miljömässigt att köpa delar som inte ska användas.

Angående förslaget på billigare moderkort / psu - det såg inte ut att vara itx-delar? Vet inte om de större (mATX) passar i chassit, men eftersom jag aldrig byggt förut känns det säkrare med mindre delar så man har lite mer marginal.

Skulle gärna vilja att bygget var ganska tyst, så en bättre PSU och att lägga till fläktar tror jag är värt att lägga ut lite extra för. Då blir det 4st fläktar totalt. Tänker typ den inkluderade 120mm i botten som insug, den inkluderade 92mm därbak som utblås och de de två köpta 120mm i toppen som utblås. Behöver man köpa en sådan pwm-split då? Är det moderkortet som inte har tillräckligt många uttag eller vad man nu säger?

Ang. grafikkortet så tänker jag att jag ska hålla utkik framöver och försöka fånga något i den prisklassen när jag ska köpa (så blir kanske inte just det i listan). Ska precis flytta, så köpet sker i oktober av praktiska skäl - och så blir det något kul att se fram emot med nya lägenheten.

Det låter som en bra setup tycker jag!

Moderkortet har en CPU-fläkt- och två chassi-fläkt-kontakter. Det följer förmodligen med någon splitter till chassit, googlade lite och tror det ska vara en 1:3 splitter och då skulle du klara dig till de 5 fläktarna. Men till mitt köpte jag en extra splitter i alla fall för att kunna styra insugsfläktarna för sig och utblåsfläktarna för sig. Nu när du ska köra en 90mm-fläkt kanske den iofs vill vara ensam och så sätter du de andra tre 120mm ihop. Du får klura lite!

Bra att tänka på också är vilken tjocklek på fläktar som får plats i botten utan att krocka med grafikkortet. Med det 3060ti du valt ska det inte vara några problem att få in 25mm höga fläktar precis som du valt, men skulle du t.ex. köra på ett 3080 istället kan du behöva gå ner till slim-fläktar (15 mm) och vissa kort är så tjocka att inte ens det skulle få plats. Men det är ju inte hela världen, då sitter kortet så nära botten-gallret att den drar den mesta luften utifrån i alla fall.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Det låter som en bra setup tycker jag!

Moderkortet har en CPU-fläkt- och två chassi-fläkt-kontakter. Det följer förmodligen med någon splitter till chassit, googlade lite och tror det ska vara en 1:3 splitter och då skulle du klara dig till de 5 fläktarna. Men till mitt köpte jag en extra splitter i alla fall för att kunna styra insugsfläktarna för sig och utblåsfläktarna för sig. Nu när du ska köra en 90mm-fläkt kanske den iofs vill vara ensam och så sätter du de andra tre 120mm ihop. Du får klura lite!

Bra att tänka på också är vilken tjocklek på fläktar som får plats i botten utan att krocka med grafikkortet. Med det 3060ti du valt ska det inte vara några problem att få in 25mm höga fläktar precis som du valt, men skulle du t.ex. köra på ett 3080 istället kan du behöva gå ner till slim-fläktar (15 mm) och vissa kort är så tjocka att inte ens det skulle få plats. Men det är ju inte hela världen, då sitter kortet så nära botten-gallret att den drar den mesta luften utifrån i alla fall.

Jag lyckades faktiskt lägga en beställning på ett "ASUS GeForce RTX 3070 Dual 8GB V2" för 5700kr under webhallens evenemang igår. Vilket känns helt troligt, trodde inte jag skulle lyckas få tag på ett 3070 för det priset. Nu är väl frågan bara om det faktiskt kommer levereras om 1-2 veckor som de sa, haha. Hur som helst så har jag därför nu börjat tänka att jag vill att de andra delarna matchar det grafikkortet och har därför stuvat om lite i listan som nu ser ut såhär:

Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3070 Dual 8GB V2 för 5690kr

Totalt: ~15k

Har nu tagit ett lite dyrare moderkort. En fördel med det nya är att det finns två m2-platser, varav det ena stödjer PCIE 4.0. Så om jag i framtiden köper en SSD som stödjer det så borde det bara vara att koppla in för att t.ex. kunna använda Microsoft DirectStorage.

Valde ett lite bättre RAM minne (3200->3600). Tänkte sedan "fuck it, det suger när minnet tar slut" och valde att dubbla till 32Gb. Kanske lite onödigt, skulle ju säkert klara mig på 16. Ska fundera lite på om det är värt.

Bytte också till icke-f varianten på CPUn så att man får integrerad grafik. Jag ska köpa en 1440p 144h skärm också, men kommer förmodligen vilja ha 2 st skärmar och har nu sett en massa trådar där folk har sagt att det strulat att ha två skärmar med olika refresh rate. T.ex. om man spelar spel på 1440p men tittar på twitch samtidigt på den andra skärmen så hackar det, eller att 144hz-skärmen går ner till 60hz då. Lösningen jag har sett verkar vara att antingen ha två identiska skärmar eller att koppla den ena till integrerad grafik. Och vet inte om det är värt att köpa två 1440p / 144hz skärmar om man bara spelar på en av dem. 200kr extra för att kunna använda en billigare skärm som "andra-skärm" med integrerad grafik borde vara värt.

Valde också att gå ner ett snäpp på PSUn (till 600W) men samma märke / modell annars. Tror det fortfarande borde fungera (?), och sparar in lite grann där istället.

Bytte även till lite billigare fläktar. Hur avgjorde du att de (25mm) borde fått plats under grafikkortet? Står det utskrivet för chassit hur mycket utrymme det finns totalt för gpu och fläktar t.ex? Har också insett att det inte verkar finnas något dammfilter därbak på nr200, ska jag ha ett insug där behöver jag hitta en lösning för det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasgust:

Jag lyckades faktiskt lägga en beställning på ett "ASUS GeForce RTX 3070 Dual 8GB V2" för 5700kr under webhallens evenemang igår. Vilket känns helt troligt, trodde inte jag skulle lyckas få tag på ett 3070 för det priset. Nu är väl frågan bara om det faktiskt kommer levereras om 1-2 veckor som de sa, haha. Hur som helst så har jag därför nu börjat tänka att jag vill att de andra delarna matchar det grafikkortet och har därför stuvat om lite i listan som nu ser ut såhär:

Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3070 Dual 8GB V2 för 5690kr
https://komponentkoll.se/bild/fuDIr.png
Totalt: ~15k

Har nu tagit ett lite dyrare moderkort. En fördel med det nya är att det finns två m2-platser, varav det ena stödjer PCIE 4.0. Så om jag i framtiden köper en SSD som stödjer det så borde det bara vara att koppla in för att t.ex. kunna använda Microsoft DirectStorage.

Valde ett lite bättre RAM minne (3200->3600). Tänkte sedan "fuck it, det suger när minnet tar slut" och valde att dubbla till 32Gb. Kanske lite onödigt, skulle ju säkert klara mig på 16. Ska fundera lite på om det är värt.

Bytte också till icke-f varianten på CPUn så att man får integrerad grafik. Jag ska köpa en 1440p 144h skärm också, men kommer förmodligen vilja ha 2 st skärmar och har nu sett en massa trådar där folk har sagt att det strulat att ha två skärmar med olika refresh rate. T.ex. om man spelar spel på 1440p men tittar på twitch samtidigt på den andra skärmen så hackar det, eller att 144hz-skärmen går ner till 60hz då. Lösningen jag har sett verkar vara att antingen ha två identiska skärmar eller att koppla den ena till integrerad grafik. Och vet inte om det är värt att köpa två 1440p / 144hz skärmar om man bara spelar på en av dem. 200kr extra för att kunna använda en billigare skärm som "andra-skärm" med integrerad grafik borde vara värt.

Valde också att gå ner ett snäpp på PSUn (till 600W) men samma märke / modell annars. Tror det fortfarande borde fungera (?), och sparar in lite grann där istället.

Bytte även till lite billigare fläktar. Hur avgjorde du att de (25mm) borde fått plats under grafikkortet? Står det utskrivet för chassit hur mycket utrymme det finns totalt för gpu och fläktar t.ex? Har också insett att det inte verkar finnas något dammfilter därbak på nr200, ska jag ha ett insug där behöver jag hitta en lösning för det..

Smygläst tråden lite och tycker det ser fint ut. Kan lugna dina nerver genom att bekräfta det går bra med ett 600w plat corsair istället.
Jag kör just ett sådant i samma chassi och ihop med ett överklockat 3080. Fungerat bra sen i förra hösten när jag fick kortet.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Just det, jag skrev ju utblås där bak först. Har läst att vissa har insug där istället, för att ge frisk luft till CPUn som annars mest får varm luft från GPUn. Därav tanken på att ha insug där, men då behöver man som sagt ha någon lösning för att inte dra in damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Smygläst tråden lite och tycker det ser fint ut. Kan lugna dina nerver genom att bekräfta det går bra med ett 600w plat corsair istället.
Jag kör just ett sådant i samma chassi och ihop med ett överklockat 3080. Fungerat bra sen i förra hösten när jag fick kortet.

Härligt! Då borde den ju klara av ett 3070 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasgust:

Läs specarna. Enligt Cooler Master är maxhöjd på grafikkortet 60 mm, ASUS specar höjden på kortet till 52 mm. Även om lite marginaler nog finnes skulle jag säga att nej du kommer absolut inte få in 25 mm fläktar under kortet. I bästa fall lågprofil 15 mm fläktar, men tror inte det lär göra varken från eller till när grafikkortets egna fläktar nästan ligger an mot botten.

När jag byggde en NR200P innehöll bygget ett ASUS 3060 Ti Dual och vi skippade fläktar i botten. Skippade även helt fläkt på baksidan och körde istället fläkt på bägge sidor av en Hyper 212 som då agerar utblås, samt de två fläktar som följde med chassit som utblås uppåt. (Som tidigare nämnts i tråden kommer P med 2x120 istället för 1x120 + 1x80.)

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasgust:

Nu när du fått ett 3070 går det inte med 25 mm tjocka fläktar som påpekats. 15 mm går dock vilket jag kör till det det 55 mm höga 3080 OC Vision (ditt 3070 är 52 mm enligt spec), med några få millimeter tillgodo. Tog en bild, ursäkta dammet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Läs specarna. Enligt Cooler Master är maxhöjd på grafikkortet 60 mm, ASUS specar höjden på kortet till 52 mm. Även om lite marginaler nog finnes skulle jag säga att nej du kommer absolut inte få in 25 mm fläktar under kortet. I bästa fall lågprofil 15 mm fläktar, men tror inte det lär göra varken från eller till när grafikkortets egna fläktar nästan ligger an mot botten.

När jag byggde en NR200P innehöll bygget ett ASUS 3060 Ti Dual och vi skippade fläktar i botten. Skippade även helt fläkt på baksidan och körde istället fläkt på bägge sidor av en Hyper 212 som då agerar utblås, samt de två fläktar som följde med chassit som utblås uppåt. (Som tidigare nämnts i tråden kommer P med 2x120 istället för 1x120 + 1x80.)

Instämmer här med, fläktar i botten ger verkligen en minimal skillnad.

Det går utmärkt att montera en 120mm med två skruvar i sidoplåten också om man sätter den lite snett. Har en sådan som utblås ovanför grafikkortet och min cpu-kylare drar in luft från bakredelen av chassit ( dvs monterade 180 grader åt andra hållet ).

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Alltså, jag blir lite rörd av all respons / engagemang - är mycket tacksam för all denna input!

Angående fläktar i botten så såg jag lite diskussionstrådar på reddit där folk verkade tycka att det gjorde skillnad för temperatur och ljudnivå:
https://www.reddit.com/r/NR200/comments/kj931t/bottom_fans_no...
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/iye29u/nr200p_bottom_...

Men jag skulle ju kunna testa utan först och sedan köpa till två 15mm fläktar för botten i efterhand då om det visar sig vara högljutt / varmt.

Så då kanske jag testar:
Grafikkortet i botten som intag
Medföljande 92mm där bak som utblås (eller så behövs den här inte ens)
Cpu-kylaren vinklad bakåt som utblås också, mot 92mm fläkten
Medföljande 120mm monterad på sidan som intag, framför cpu-kylare för att ge den frisk luft
De två Arctic P12 120mm i toppen som utblås

Verkar det rimligt? Och så ska jag lista ut vad för splitter jag behöver för den setup:en med det nya moderkortet jag är inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasgust:

Angående fläktar i botten så såg jag lite diskussionstrådar på reddit där folk verkade tycka att det gjorde skillnad för temperatur och ljudnivå:
https://www.reddit.com/r/NR200/comments/kj931t/bottom_fans_no...
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/iye29u/nr200p_bottom_...

Men jag skulle ju kunna testa utan först och sedan köpa till två 15mm fläktar för botten i efterhand då om det visar sig vara högljutt / varmt.

Så då kanske jag testar:
Grafikkortet i botten som intag
Medföljande 92mm där bak som utblås (eller så behövs den här inte ens)
Cpu-kylaren vinklad bakåt som utblås också, mot 92mm fläkten
Medföljande 120mm monterad på sidan som intag, framför cpu-kylare för att ge den frisk luft
De två Arctic P12 120mm i toppen som utblås

Intressanta iakttagelser/reflektioner angående fläktars positioner och riktning som jag kommer ta med mig när jag kommer till skott med min egen uppgradering, Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasgust:

Och så ska jag lista ut vad för splitter jag behöver för den setup:en med det nya moderkortet jag är inne på.

NR200 kommer med en 3-vägs splitter och Hyper 212 EVO v2 med en 2-vägs. Bägge för 4-pin PWM-fläktar.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Jag har återvänt.

Flytten är nu gjord, skrivbordet är inte helt på plats ännu (har skiva men ej ben) men har svårt att tygla mig längre. Så plockar därför upp det här projektet igen. Grafikkortet från Webhallen levererades ca 1vecka efter deras evenemang, så jag har ett ASUS GeForce RTX 3070 Dual 8GB V2 liggandes här hemma nu. Utöver det så ser listan nu ut såhär:

Vilket blir 14765:- ifall man tar från butiker som faktiskt har grejerna i lager. Hittar inget 11400f i lager, så därför är jag inne på 11400 istället. Integrerad grafik kan ju vara trevligt vid typ felsökning. Har även tagit 32GB RAM, jag kommer mest spela så det är förmodligen i överkant men på jobbet räcker inte 16GB alltid till och jag stör mig alltid så mycket på det när det händer. Så vill undvika det hemma. SSD är jag lite osäker på, det finns ju t.ex. WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 (WDS100T2B0C) för 800kr på Webhallen, men folk verkar ge blandade recensioner pga av att de ska ha bytt något trots samma modellnummer. Jag håller dock inte på att flytta runt en massa stora filer, så tänker att det egentligen inte borde påverka mig.

Annars har det även tillkommit skärm, tangentbord & mus. Känner mig ganska nöjd med dem, har dem mest på listan för att hålla koll på totalpriset.

Alltihopa, inklusive grafikkortet för 5700kr, landar då kring 20500kr. Huruvida detta fortfarande uppfyller "Bang for the buck"-idén jag hade från början är kanske diskutabelt Beställningen sker nog i helgen, med förhoppningen att genomföra själva bygget nästa helg.

Permalänk
Medlem

Beställning lagd! Blev några små ändringar i sista minuten, framförallt gick jag tillbaka till 16GB RAM samt hittade en billigare SSD.

Nu är det bara att vänta