Tillbehör till Ryzen 7 5800x + Asus TUF 3070 TI OC

Permalänk

Tillbehör till Ryzen 7 5800x + Asus TUF 3070 TI OC

Hej,

Jag lyckades komma över ett 3070 TI idag på webhallen. (Tur som fan, såg det när jag vaknade så sprang dit vid typ halv 9).
Äntligen kan jag börja bygga dator, gamla börjar bli seg. Köpte den med tips härifrån så tänker att jag kör samma igen då den hållit bra i över 6 år.

Jag har som sagt ett Asus TUF 3070 TI OC och har tänkt köpa till Ryzen 7 5800X. Det jag skulle behöva hjälp med är "det andra". Har en helt ok budget men vill inte kasta pengar i onödan. Köpa sånt som passar till de delarna och inte är överflödigt.

Någon som har lust att rekommendera resterande delar. Vore nice med glasskiva och bra airflow på caset och en del RGB delar då förra datorn varit helt stängd. Har ingen direkt koll på vad man ska köpa med alla nya SSD-diskar etc så vore grymt med tips från er kunniga. Vore nice med ett bra moderkort också som har ett härligt interface.

Spelar mest CSGO och LOL nu, men spelar även en del POE när det är nya säsonger. Tanken är att spela BF när det släpps och kunna testa på lite nya spel med bra inställningar.

Tack på förhand!

La till vilka spel jag spelar
Permalänk

Sen skulle jag lägga till extra kylning

Missade att du ville ha RGB. Det får du inte med det ovan sorry

Permalänk
Medlem

Nåt sånt kanske?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Moderator
Moderator

Du kan spara in en dryg tusenlapp utan något nämnvärt prestandatapp med en 5600X istället för 5800X, och du slipper därtill lägga extra slantar på en processorkylare för att hantera värmen från 5800X.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kan spara in en dryg tusenlapp utan något nämnvärt prestandatapp med en 5600X istället för 5800X, och du slipper därtill lägga extra slantar på en processorkylare för att hantera värmen från 5800X.

Bra tips men som ägare av en 5800X måste jag säga att "värmeproblemet" som denna CPU anklagas för att ha är överreklamerat. Absolut, den blir en bra bit över 80c vid full belastning (i praktiken sker detta endast vid syntetiska laster), även med en bra kylare.

De flesta spel jag kör ligger CPU endast på 20-50% och då med en temperatur omkring 65-75c.

Sen har man curve optimizern som bara den kan sänka temperaturen med 5-10c beroende på hur pass tur man har med sitt exemplar. Vill man, kan man även pilla med TDC, EDC, PPT och komma ned ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Kylarna som följer med processorerna "räcker" men man får både svalare temperaturer och framför allt lägre ljudnivåer med en ordentlig kylare. Har man ett system med en 5800X och 3070ti så tycker jag absolut att en tyst och effektiv CPU-kylare är något man lägger några hundralappar på.

I ett lite mer budgetsystem så kan man absolut köra med kylaren som följer med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Bra tips men som ägare av en 5800X måste jag säga att "värmeproblemet" som denna CPU anklagas för att ha är överreklamerat. Absolut, den blir en bra bit över 80c vid full belastning (i praktiken sker detta endast vid syntetiska laster), även med en bra kylare.

De flesta spel jag kör ligger CPU endast på 20-50% och då med en temperatur omkring 65-75c.

Sen har man curve optimizern som bara den kan sänka temperaturen med 5-10c beroende på hur pass tur man har med sitt exemplar. Vill man, kan man även pilla med TDC, EDC, PPT och komma ned ytterligare.

Instämmer. Jag har också en 5800x och inga problem med att den blir varm. Jag kyler med en enkel Cooler Master 212 och får 30-35c idle och 70-75 när jag spelar. Om man vill ha låga temps i syntetiska multitrådstester så kan man fixa det i BIOS.

OBS, det ingår ingen stockkylare till 5800x så du behöver köpa till en sådan, men det behövs definitivt ingen monsterkylare för normal användning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk

Tack som fan för hjälpen. En snabb fråga om SSD. Man vill inte ha nyaste med pcie 4.0?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av svirpatoni:

Tack som fan för hjälpen. En snabb fråga om SSD. Man vill inte ha nyaste med pcie 4.0?

Det beror på vilken nytta du har av hastigheten och hur budgeten ser ut. Med en ordinär speldator är den praktiska skillnaden försumbar och då kanske det är vettigare att få betydligt mycket mer utrumme än en disk som endast i teorin ger någon hastighetsmässig fördel.
Det kan förändras där DirectStorage väl finns att tillgå i speltitlar, men där är vi inte än och man kan mest gissa om när och i vilken utsträckning det kommer dra nytta av de snabbare diskarna.

Visa signatur