Apple döms att tillåta extern betalning i applikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Det var liknelsen med att de inte behöver betala hyra

Och där håller jag med, Apple ska absolut kunna få betalt för att man har appar genom den, men tycker den nuvarande modellen är mer som ett rån.
Lägre procentsats eller en fast kostnad/app och år är rimligare enligt mig.
Samtidigt tycker jag att dialoger oftast är det bästa, även om det verkar som att alla parter mest skrikit på varandra här

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Lite skillnad på en mobil och dator där du inte bara installerar appar utan program som Steam, Epic Games Store, Battle.Net etc för att kunna spela deras diverse spel som finns tillgängliga där. Om du nu ens använder din Mac till att spela på (vilket jag gör). Så ser ingen motsättning mellan datorns mer öppna fält och telefonens mer slutna.

Ingen som helst skillnad egentligen, förutom input och kiselkonstruktion

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kolla videon Orchid länkade. Jag vet att den är lång, men det är mycket intressant redan de första minutrarna. Citat från domslutet:

”Under all models, Apple would be entitled to a commission or licensing fee, even if IAP was optional.”

“Apple is entitled to license its intellectual property for a fee, and to guard its IP from uncompensated use by others.”

“While the court finds no basis for the specific rate chosen by Apple (ie, the 30% rate), the Court still concludes that Apple is entitled to some compensation for use of its intellectual property. To the extent Epic Games suggests that Apple receive nothing from IAP made on its platform, such a remedy is inconsistent with prevailing IP law.”

Dvs, Apple får ta ut en avgift för att man använder deras IP. Ingenstans handlar det om att täcka Apples kostnader - Apple får ta ut en licensavgift om de vill, och Epics förslag att den skall vara 0 är inte förenligt med gällande lag.

Mer intressant då om 30% (eller 15%, vilket är det överlägset vanligaste idag men inte när hela den här sagan började) är rimligt. Där säger domstolen att den endast kan ta ett beslut om detta om Apple är ett monopol, vilket de inte är. Alltså kan Apple ta ut den avgiften om de vill, eller tills den lagstiftande makten ändrar på det. Om vi skall vara ärliga så är det detta Sweeney är ute efter - att piska upp ett motstånd mot Apple så att kongressen gör något.

Alright, bra att veta. Däremot så tror jag att det blir svårt rent praktiskt att kräva en rörlig provision eftersom Apple inte längre är någon mellanhand. Men den som lever får se helt enkelt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ingen som helst skillnad egentligen, förutom input och kiselkonstruktion

Nu menade jag inte den tekniska konstruktionen, utan användarupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Alright, bra att veta. Däremot så tror jag att det blir svårt rent praktiskt att kräva en rörlig provision eftersom Apple inte längre är någon mellanhand. Men den som lever får se helt enkelt

Personligen skulle jag inte vilja vara den som tar emot en stämning från Apple för att jag har lurat dem på pengar, men någon kommer säkert att försöka.

Jag ser fortfarande på videon. Det som är intressant angående de 30%en är att domaren saknar argument för varför 30% är rimligt, men samtidigt tar hon upp exemplet att Epic själva driver en App Store med 12% avgift och går med förlust med det. Implikationen är att 30% kanske är för högt, medan 12% sannolikt är för lågt, och Epics idé om att de borde betala 0, eller möjligen de 2-3% som Stripe tar, är rent absurt när de själva tar 12%.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det som är intressant angående de 30%en är att domaren saknar argument för varför 30% är rimligt, men samtidigt tar hon upp exemplet att Epic själva driver en App Store med 12% avgift och går med förlust med det. Implikationen är att 30% kanske är för högt, medan 12% sannolikt är för lågt, och Epics idé om att de borde betala 0, eller möjligen de 2-3% som Stripe tar, är rent absurt när de själva tar 12%.

Tror det kan vara känsligt att hon i lag ska fastställa att 30% är orimligt. Det finns inte utrymme för hennes personliga åsikter, om hon nu skulle ha några sådana om den procentsatsen, utan bara rent juridiskt hur affärer ska skötas. Och det blir svårt.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra det gynnar oss konsumenter om Apple får öppna upp.

Angående Epic Games så kommer jag aldrig köpa någon produkt av dem och bryr mig inte lika mycket om vad som händer med detta företag. Det finns ju en poäng med att de aktivt valde att bryta emot reglerna och får då betala för detta. I vilket fall tror jag inte Epic Games går under för detta. Lite trist dock att de fick offra sig för att förbättra för oss andra.

apple kommer nu att överklaga det är inte över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Personligen skulle jag inte vilja vara den som tar emot en stämning från Apple för att jag har lurat dem på pengar, men någon kommer säkert att försöka.

Jag ser fortfarande på videon. Det som är intressant angående de 30%en är att domaren saknar argument för varför 30% är rimligt, men samtidigt tar hon upp exemplet att Epic själva driver en App Store med 12% avgift och går med förlust med det. Implikationen är att 30% kanske är för högt, medan 12% sannolikt är för lågt, och Epics idé om att de borde betala 0, eller möjligen de 2-3% som Stripe tar, är rent absurt när de själva tar 12%.

Är det faktiskt klarlagt att vad Epic får in på deras 12% är mindre än vad kostnaden för att driva butiken är? Eller går de med förlust pga att betalar för exklusiva titlar och för spelen de ger bort?

Förlusterna var 2019 och 2020, $181 miljoner och $273 miljoner, totalt $454 miljoner.

https://www.thefpsreview.com/2021/04/09/epic-games-store-face...

Men, Epic gör ju en hel del saker för att de är en ny aktörer och de försöker få folk att hitta till deras butik, saker som då Valve inte behöver, och definitivt inte Apple, som helt saknar konkurrenter.

De spenderade $444 miljoner för tidsexklusivitet under 2020, de har tjänat en del på dessa titlar, men förlusten verkar bli minst $330 miljoner för 2019 och 2020.

https://www.pcgamer.com/epic-games-store-exclusives-apple-law...

Epic har också betalat för att ge bort spel, de gav totalt bort runt 150st 2019 och 2020, om medelkostnaden är samma som för de 38 första (den var troligtvis högre, GTA5...), så är det ytterligare $46 miljoner de spenderat för att locka till sig kunder.

https://www.theverge.com/2021/5/4/22418782/epic-games-store-f...

Kan ju inte se på detta på något annat vis än att 12% visst räcker att driva en etablerad digital butik, med råge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra det gynnar oss konsumenter om Apple får öppna upp.

Angående Epic Games så kommer jag aldrig köpa någon produkt av dem och bryr mig inte lika mycket om vad som händer med detta företag. Det finns ju en poäng med att de aktivt valde att bryta emot reglerna och får då betala för detta. I vilket fall tror jag inte Epic Games går under för detta. Lite trist dock att de fick offra sig för att förbättra för oss andra.

Jag skulle å andra sidan aldrig någonsin lägga en krona på en Apple-produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Är det faktiskt klarlagt att vad Epic får in på deras 12% är mindre än vad kostnaden för att driva butiken är? Eller går de med förlust pga att betalar för exklusiva titlar och för spelen de ger bort?

Förlusterna var 2019 och 2020, $181 miljoner och $273 miljoner, totalt $454 miljoner.

https://www.thefpsreview.com/2021/04/09/epic-games-store-face...

Men, Epic gör ju en hel del saker för att de är en ny aktörer och de försöker få folk att hitta till deras butik, saker som då Valve inte behöver, och definitivt inte Apple, som helt saknar konkurrenter.

De spenderade $444 miljoner för tidsexklusivitet under 2020, de har tjänat en del på dessa titlar, men förlusten verkar bli minst $330 miljoner för 2019 och 2020.

https://www.pcgamer.com/epic-games-store-exclusives-apple-law...

Epic har också betalat för att ge bort spel, de gav totalt bort runt 150st 2019 och 2020, om medelkostnaden är samma som för de 38 första (den var troligtvis högre, GTA5...), så är det ytterligare $46 miljoner de spenderat för att locka till sig kunder.

https://www.theverge.com/2021/5/4/22418782/epic-games-store-f...

Kan ju inte se på detta på något annat vis än att 12% visst räcker att driva en etablerad digital butik, med råge.

Fråga domaren i fallet - jag relaterade bara domen, filtrerad genom den där Youtube-filmen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag ser fortfarande på videon. Det som är intressant angående de 30%en är att domaren saknar argument för varför 30% är rimligt, men samtidigt tar hon upp exemplet att Epic själva driver en App Store med 12% avgift och går med förlust med det. Implikationen är att 30% kanske är för högt, medan 12% sannolikt är för lågt, och Epics idé om att de borde betala 0, eller möjligen de 2-3% som Stripe tar, är rent absurt när de själva tar 12%.

Det är inte en rättvis att jämföra de båda butikerna på det sättet du gör. Epic store konkurerar främst med Steam och några andra mindre aktörer. För att vinna marknadsandelar ger de bort spel gratis, betalar för utvecklare exclusivitet och säljer rabatterade spel med förlust.

Apple App store har ingen direkt konkurrent. I princip ingen drar på sig kostnaden att köpa en ny mobil och byter platform bara för att en applikation är billigare på t.ex Google store. Därmed behöver de inte dra på sig de kostnader som jag räknade upp för Epic store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Fråga domaren i fallet - jag relaterade bara domen, filtrerad genom den där Youtube-filmen.

Och jag visar siffror på att det handlar om etableringskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Epic gör ju en hel del saker för att de är en ny aktörer och de försöker få folk att hitta till deras butik, saker som då Valve inte behöver, och definitivt inte Apple, som helt saknar konkurrenter.

De spenderade $444 miljoner för tidsexklusivitet under 2020, de har tjänat en del på dessa titlar, men förlusten verkar bli minst $330 miljoner för 2019 och 2020.

https://www.pcgamer.com/epic-games-store-exclusives-apple-law...

Epic har också betalat för att ge bort spel, de gav totalt bort runt 150st 2019 och 2020, om medelkostnaden är samma som för de 38 första (den var troligtvis högre, GTA5...), så är det ytterligare $46 miljoner de spenderat för att locka till sig kunder.

Hur menar du att Valve saknar konkurrenter? Förutom Epic själva finns ju Rockstar, Ubisoft, GoG, Battle.net etc. Finns det ett spel finns det ju nästan en launcher för det också. Visst var det sant när Half-Life 2 släpptes, men så var de pionjärer också. Sedan dess har väldigt mycket hänt! Väldigt ignorant och verklighetsfrånvänt att påstå någonting annat.

Sen har ju Fortnite runtom på diverse plattformar mer än 100M+ spelare, så att Epic är nya aktörer som desperat behöver be kunder uppmärksamma dem stämmer ju inte riktigt heller. Deras launcher kom i slutet av 2018 och har ju plockat marknadsandelar med mutor (gratisspel) och tidsexklusiviteter. Tyvärr räcker ju inte deras dåliga siffror dem från att gå i konkurs då de håller sig flytande med Fortnite och försäljning av andra spel, men personligen är jag så trött på att de jämt ska klaga på andra företag och dra underdog-kortet - vilket gamers såklart köper med hull och hår. Det är ju inte som att de konkurrerar med vad som verkligen betyder någonting: bra spel. De har ju sin one-hit-wonder men inget Half-Life 2 direkt. Eller Portal. Eller Left4Dead. Så de behöver ju någonting att locka med. Andras spel, vilka oftast ges bort. Men inte för att komma ut ur osynligheten direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Hur menar du att Valve saknar konkurrenter? Förutom Epic själva finns ju Rockstar, Ubisoft, GoG, Battle.net etc. Finns det ett spel finns det ju nästan en launcher för det också. Visst var det sant när Half-Life 2 släpptes, men så var de pionjärer också. Sedan dess har väldigt mycket hänt! Väldigt ignorant och verklighetsfrånvänt att påstå någonting annat.

Sen har ju Fortnite runtom på diverse plattformar mer än 100M+ spelare, så att Epic är nya aktörer som desperat behöver be kunder uppmärksamma dem stämmer ju inte riktigt heller. Deras launcher kom i slutet av 2018 och har ju plockat marknadsandelar med mutor (gratisspel) och tidsexklusiviteter. Tyvärr räcker ju inte deras dåliga siffror dem från att gå i konkurs då de håller sig flytande med Fortnite och försäljning av andra spel, men personligen är jag så trött på att de jämt ska klaga på andra företag och dra underdog-kortet - vilket gamers såklart köper med hull och hår. Det är ju inte som att de konkurrerar med vad som verkligen betyder någonting: bra spel. De har ju sin one-hit-wonder men inget Half-Life 2 direkt. Eller Portal. Eller Left4Dead. Så de behöver ju någonting att locka med. Andras spel, vilka oftast ges bort. Men inte för att komma ut ur osynligheten direkt.

Steam har en otroligt mycket större market share än alla dom du räknade upp och alla som du inte räknade upp. Hur många spel tror du folk har köpt i Rockstars launcher jämfört med Steam? Att jämföra dom båda är helt orimligt. Steam behöver konkurrens och Epic är de enda som verkligen försöker att konkurrera. Hur fan tänker du om du vill att dom ska konka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maereng:

Steam har en otroligt mycket större market share än alla dom du räknade upp och alla som du inte räknade upp. Hur många spel tror du folk har köpt i Rockstars launcher jämfört med Steam? Att jämföra dom båda är helt orimligt. Steam behöver konkurrens och Epic är de enda som verkligen försöker att konkurrera. Hur fan tänker du om du vill att dom ska konka?

Ingen aning, vet inte ens vad de erbjuder förutom egna titlar. Men visst blir det lite orimligt då Steam antagligen har flera hundra procent fler titlar att erbjuda sin kundbas så Rockstar släppte den väl mer för att kunna öka sina marginaler snarare än att på allvar konkurrera med Valve. Det betyder inte att Valve för den sakens skull är helt ensamma på marknaden. Men Epic är mest som gnälliga tonåringar som klagar på allt och alla och vill att alla ska benda over tills Epic helt oförsvarbart är största aktören på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Det är ju inte som att de konkurrerar med vad som verkligen betyder någonting: bra spel. De har ju sin one-hit-wonder men inget Half-Life 2 direkt. Eller Portal. Eller Left4Dead. Så de behöver ju någonting att locka med. Andras spel, vilka oftast ges bort. Men inte för att komma ut ur osynligheten direkt.

Nu är jag inte särskilt insat i Epics spel men Fortnite kan ju med råge mäta sig med spelen du räknade upp. Valve producerar ju knapt några nya spel nuförtiden heller. Sen är jag inget förespråkare av platforms exclusiva tittlar, ser hellre att de konkurrerar med bättre plattformar och/eller lägre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Trist att Sweclockers följer efter andra och använder sig av click bait rubrik när hela fallet/domen i stort sett bara innebär fördelar för Apple kontra hur det tidigare varit.

Rätt komiskt också att se att majoriteten av folk på div forum runt om i världen till en början också gått på detta trick av rubriker/nyheter och skrattar högt och tror det här var en stor vinst för Epic. Apples aktie föll väl över 3% på denna nyhet igår om jag inte är helt ute och cyklar så aktieägare verkar absolut inte förstått vad domen faktiskt innebär. Skulle varit intressant och se hur börsen reagerade om medier faktiskt poängterade vad domen innebär och hade rubriker som visade sanningen dvs att detta egentligen bara premierar Apple.

Jag äger inte en enda Apple pryl än så länge men tycker Epic och Tim Sweeny haft fullständigt storhetsvansinne i denna soppa av att försöka få in sin egna fortnite affär gratis i Apples affär och sen inte pröjsa en krona för alla transaktioner som sker.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32683-sondagsmatine-clickba...

sweclockers har ju tidigare gjort klart sina synpunkter på detta.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Det är inte en rättvis att jämföra de båda butikerna på det sättet du gör.

Jag jämför ingenting. Jag relaterar vad domaren i fallet skriver i domen. Vad jag tycker är en rimlig procent är precis lika ointressant som din åsikt i frågan, men vad domaren tycker - det är intressant.

Epics fall här är baserat på att de anser sig ha rätten att betala 0 för rätten att använda Apples plattform. Domaren hade kunnat avfärda det argumentet på 5 minuter, för det är inte så lagen ser ut - om Apple vill ta ut en licensavgift, så får de göra det. Epic verkar tycka att deras position är den moraliskt korrekta, men det spelar ingen roll om lagen inte ser ut så. Domaren ägnar sig dock åt att slänga ut lite ledtrådar om vad hon tycker om Apples sätt att bete sig på marknaden, vilket kort kan beskrivas som ”inte alls”. Hon har här bestämt sig för att slå ner på reglerna om att informera om alternativ, och verkar tänja lite på lagen för att åstadkomma det. Hon skulle nog vilja göra något åt de 30%en också, men hittar inget lagrum för att göra det.

Det är här ledtrådarna kommer in. Hon ger indikationer på vem som borde stämma Apple och vad de borde fokusera på - de 30%en. Min gissning av kommentarerna är att hon tycker att något i nivån 15-20% vore rimligt. Det tycker jag var en intressant del av en video på 2,5 timmar som de flesta i tråden inte kommer att se.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Nu är jag inte särskilt insat i Epics spel men Fortnite kan ju med råge mäta sig med spelen du räknade upp. Valve producerar ju knapt några nya spel nuförtiden heller. Sen är jag inget förespråkare av platforms exclusiva tittlar, ser hellre att de konkurrerar med bättre plattformar och/eller lägre priser.

Valve har ju haft den perfekta kombinationen. Bra spel, på en bra plattform, till bra priser. De har liksom inte behövt muta till sig spelare utan det communityt har växt fram helt naturligt. Det här med att Epic skulle vara såna underdogs som bara gör allt för konsumentens bästa är den största blåsningen de lyckats lura i gamers. De vill bara åt sina marginaler, inte vara din vän. Väx upp.

Permalänk

Det är alltid så krutiga diskussioner om hur Apples ekosystem är för nedlåst, dåligt eller dyrt. Jag får en känsla av att 9/10 är androidanvändare som aldrig ägt eller inte äger en iPhone. Bara en känsla.. (rätt säker dock). Ett nedlåst/kontrollerat ekosystem är en USP från Apples sida. Gillar du det inte? Köp det inte. Jesus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munglflux:

Gillar du det inte? Köp det inte. Jesus.

Haha, nej det räcker inte förstår du. Det ingår att sprida hatpropaganda för att visa hur mycket bättre människa du är som valt friheten och kärleken framför ond själadödande diktatur Valet är fritt men väljer du fel bidrar du till att hundvalpar skjuts av på löpande basis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Valve har ju haft den perfekta kombinationen. Bra spel, på en bra plattform, till bra priser. De har liksom inte behövt muta till sig spelare utan det communityt har växt fram helt naturligt. Det här med att Epic skulle vara såna underdogs som bara gör allt för konsumentens bästa är den största blåsningen de lyckats lura i gamers. De vill bara åt sina marginaler, inte vara din vän. Väx upp.

Du får gärna citera om du ska anklaga någon för nånting. Vars skrev jag att Epic är min vän? Såklart vill Epic tjäna pengar, de är ett företag inte en välgörenhetsorganisation. Jag tror dock att det är bättre med flera aktörer på en marknad än att en enda ska ha monopol.

Hur kan du ens veta vad som är ett bra pris om det bara finns en enda aktör som säljer den produkten?

Steam växte fram främst genom en kombination av "first mover advantage" relevanta spel när de lanserade plattformen, lång tid innan nån försökte konkurrera med dem och diverse konkurrens hämmande aktiviteter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår fortfarande inte vilka fördelar Apple har fått med domen. Allt är ju bara nackdelar, även om det så klart kunde ha varit betydligt värre.

Det är ju det som är det viktigaste av allt.

Skrivet av Cenorida:

Kan du då berätta vilka av dessa punkter som Apple inte fick lov till före domen?

Apple har alltså full rätt till sin nuvarande affärsmodell, och kan ta procent på all försäljning som sker via appar, även andra aktörers lösningar som nu ska tillåtas.

Så Apple kommer tillåta andra aktörer att sköta betalningar, men de andra kommer fortfarande behöva betala procent till apple för besväret.

På alla andra punkter fick apple rätt, jag ser inte hur detta kan ses som något än en total kross från Apples sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Du får gärna citera om du ska anklaga någon för nånting. Vars skrev jag att Epic är min vän? Såklart vill Epic tjäna pengar, de är ett företag inte en välgörenhetsorganisation. Jag tror dock att det är bättre med flera aktörer på en marknad än att en enda ska ha monopol.

Hur kan du ens veta vad som är ett bra pris om det bara finns en enda aktör som säljer den produkten?

Steam växte fram främst genom en kombination av "first mover advantage" relevanta spel när de lanserade plattformen, lång tid innan nån försökte konkurrera med dem och diverse konkurrens hämmande aktiviteter.

Lugn, det var inget personligt påhopp. Menar bara rent allmänt så brukar det låta som att Apple är de "stora onda imperiet" och Epic är "de goda rebellerna". Citerar och diskuterar med fler än dig så håller inte reda på vad alla tycker och tänker utan ser bara en tendens överlag. Priser jämför jag förövrigt mot fysiska exemplar (vilket fortfarande var vanligt vid den tid Steam etablerades som du säkert minns) och hade ett spel kostat säg 500 i butik och 800 på Steam hade jag förstås inte försvarat det utan klagat högljutt på Valve och deras plattform. Såklart. Men nu har de aldrig varit så orimliga utan från början varit väldigt konkurrenskraftiga. Men visst, det är bra med konkurrens och prispressning av den anledningen också. Det förnekar jag inte. Men vad menar du med konkurrenshämmande aktiviteter? Har de mördat någon som gått upp emot dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Apple har alltså full rätt till sin nuvarande affärsmodell, och kan ta procent på all försäljning som sker via appar, även andra aktörers lösningar som nu ska tillåtas.

Så Apple kommer tillåta andra aktörer att sköta betalningar, men de andra kommer fortfarande behöva betala procent till apple för besväret.

På alla andra punkter fick apple rätt, jag ser inte hur detta kan ses som något än en total kross från Apples sida

Vi får se hur det kommer bli i praktiken. Jag har väldigt svårt att tro att man kommer kunna ta en rörlig provision för alla köp som görs eftersom Apple inte längre blir någon mellanhand som har tillgång till omsättningen.

Dessutom blir det väldigt svårt att kontrollera exakt vilka köp som är direkt kopplade till appen. Man kanske väljer att enbart länka till en "informationssida". Där det kanske står att Apple tar ut en avgift på den "andra knappen", men om du klickar på "denna knappen" så är det gratis (vanlig registrering). För Apple får inte längre tvinga utvecklarna att inte berätta om "30% skatten".

Jag tror det kan bli en fast provision som större speljättar får betala.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Apple kommer med stor sannolikhet ta extra betalt för appar som har externa betalsätt, kanske per download eller något annat. Det är ingen mänsklig rättighet för företag att få gratis distribution, reklam och utvecklingsverktyg, och om dom inte betalar indirekt så kommer dom få betala direkt.
Inväntar bara första "payment-gate" när folk börjar köpa "billigt" och sen inte vet hur dom ska avsluta sina abonnemang, det som dom idag gör väldigt simpelt med en knapptryckning på ett ställe, för alla tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag jämför ingenting. Jag relaterar vad domaren i fallet skriver i domen. Vad jag tycker är en rimlig procent är precis lika ointressant som din åsikt i frågan, men vad domaren tycker - det är intressant.

Epics fall här är baserat på att de anser sig ha rätten att betala 0 för rätten att använda Apples plattform. Domaren hade kunnat avfärda det argumentet på 5 minuter, för det är inte så lagen ser ut - om Apple vill ta ut en licensavgift, så får de göra det. Epic verkar tycka att deras position är den moraliskt korrekta, men det spelar ingen roll om lagen inte ser ut så. Domaren ägnar sig dock åt att slänga ut lite ledtrådar om vad hon tycker om Apples sätt att bete sig på marknaden, vilket kort kan beskrivas som ”inte alls”. Hon har här bestämt sig för att slå ner på reglerna om att informera om alternativ, och verkar tänja lite på lagen för att åstadkomma det. Hon skulle nog vilja göra något åt de 30%en också, men hittar inget lagrum för att göra det.

Det är här ledtrådarna kommer in. Hon ger indikationer på vem som borde stämma Apple och vad de borde fokusera på - de 30%en. Min gissning av kommentarerna är att hon tycker att något i nivån 15-20% vore rimligt. Det tycker jag var en intressant del av en video på 2,5 timmar som de flesta i tråden inte kommer att se.

Det blir ju din åsikt när du börjar speculera i vad någon annan tror.

Skrivet av mpat:

Implikationen är att 30% kanske är för högt, medan 12% sannolikt är för lågt, och Epics idé om att de borde betala 0, eller möjligen de 2-3% som Stripe tar, är rent absurt när de själva tar 12%.

Hursomhelst så borde domarens personliga åsikt i frågan också vara irrelevant. Om fallet tas upp igen så kommer det vara en annan dommare som hanterar ämnet och den kan ha en helt annan uppfatning. Sen har jag svårt att se att något annat företag skulle våga stämma Apple i USA.

Min poäng var att det vore felaktigt att dra slutsatser om vilka marginaler Apple behöver ta baserat på hur det går för Epics store ekonomiskt. Det vore som att jämföra 7/11 runt hörnet med Lidl. 7/11 behöver ha mycket högre marginaler än Lidl för att gå med vinst, och det är ändå en rättvisare jämförelse än Apple store vs Epic store.

För att få en uppfattning vad som är "rättvisa marginaler" för Apple behöver du gå in och kika i deras bokföring. Vad Epic store har för marginaler borde vara helt irrelevant. Sen verkar det som att det är tveksamt om det finns stöd i lagen för att bestämma vilka priser ett företag får ta ut för en tjänst i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Valve har ju haft den perfekta kombinationen. Bra spel, på en bra plattform, till bra priser. De har liksom inte behövt muta till sig spelare utan det communityt har växt fram helt naturligt. Det här med att Epic skulle vara såna underdogs som bara gör allt för konsumentens bästa är den största blåsningen de lyckats lura i gamers. De vill bara åt sina marginaler, inte vara din vän. Väx upp.

Naturligt??
Du är för ung eller för glömsk.

Valve lyckades genom sitt förvärv av gratismodden CS till Halflife tvinga in "alla" på hela internet som tävlade i spel i sin plattform.
Där började resan till den ehandels och mtx gigant för spel Steam är idag.
I början (mitt minne säger 1+år) var belöningen att steam overlay krashade helt åtminstonde någon gång per kväll och då blev man utkastad från sitt spel även om man hade en egen dedikerad server på egen hårdvara... stor lycka när man tävlade.
Ibland räckte det att starta om steam, ibland fick man starta om datorn. Och omstarter tog sin tid med gamla mekaniska hårddiskar....

Att Epicstore bjuder på gamla trippel-a titlar och enstaka tidsexklusiv titel är småpotatis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Lugn, det var inget personligt påhopp. Menar bara rent allmänt så brukar det låta som att Apple är de "stora onda imperiet" och Epic är "de goda rebellerna". Citerar och diskuterar med fler än dig så håller inte reda på vad alla tycker och tänker utan ser bara en tendens överlag. Priser jämför jag förövrigt mot fysiska exemplar (vilket fortfarande var vanligt vid den tid Steam etablerades som du säkert minns) och hade ett spel kostat säg 500 i butik och 800 på Steam hade jag förstås inte försvarat det utan klagat högljutt på Valve och deras plattform. Såklart. Men nu har de aldrig varit så orimliga utan från början varit väldigt konkurrenskraftiga. Men visst, det är bra med konkurrens och prispressning av den anledningen också. Det förnekar jag inte. Men vad menar du med konkurrenshämmande aktiviteter? Har de mördat någon som gått upp emot dem?

Vad jag kommer ihåg var att priserna var i stort sett likadana vid nysläppta spel och att det varierade vem som var billigast på äldre titlar. Dock behöver en fysiskt butik ta högre marginaler än en digital för att de har högre omkostnader. Ofta valde man dock att köpa det på Steam för att det var mer praktiskt att ha spelet på den platformen.

Angående konkurrenshämmande aktiviteter har jag för mig att de bland annat begränsade vilket pris du fick sälja produkten för på andra plattformar om du ville sälja genom Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Naturligt??
Du är för ung eller för glömsk.

Valve lyckades genom sitt förvärv av gratismodden CS till Halflife tvinga in "alla" på hela internet som tävlade i spel i sin plattform.
Där började resan till den ehandels och mtx gigant för spel Steam är idag.
I början (mitt minne säger 1+år) var belöningen att steam overlay krashade helt åtminstonde någon gång per kväll och då blev man utkastad från sitt spel även om man hade en egen dedikerad server på egen hårdvara... stor lycka när man tävlade.
Ibland räckte det att starta om steam, ibland fick man starta om datorn. Och omstarter tog sin tid med gamla mekaniska hårddiskar....

Att Epicstore bjuder på gamla trippel-a titlar och enstaka tidsexklusiv titel är småpotatis.

Ja, jag tror jag var 15-16 år när Orange Box kom. Vilket var, med CS 1.6, anledningen till att jag skaffade ett konto.
Tävlade ju aldrig som du verkar ha gjort utan spelade lite smått för skojs skull bara. Så stötte sällan på de problem du beskriver.
Minns mer hur harmoniskt det fungerade med uppdateringar, anti-cheat och att ha sina spel där i en lista bara och kunna spela utan att ha skiva i.

Skrivet av Johan.ka:

Vad jag kommer ihåg var att priserna var i stort sett likadana vid nysläppta spel och att det varierade vem som var billigast på äldre titlar. Dock behöver en fysiskt butik ta högre marginaler än en digital för att de har högre omkostnader. Ofta valde man dock att köpa det på Steam för att det var mer praktiskt att ha spelet på den platformen.

Angående konkurrenshämmande aktiviteter har jag för mig att de bland annat begränsade vilket pris du fick sälja produkten för på andra plattformar om du ville sälja genom Steam.

Själv köpte jag ofta i butik (Game, när de fortfarande var rimliga) och var glad att jag kunde aktivera det på mitt konto. Dock var ju inte alla, som typ Call of Duty 4: Modern Warfare, ett "Steam-spel" utan behövdes skiva för att spela. Och behövde installeras om vid ominstallation av datorn, gick inte bara att ladda ned. Så lite straffade det ju sig att inte köpa allt digitalt. Men eftersom jag haft samma konto sen start finns ju merparten av min livs spelsamling där, vilket ändå är skönt.