Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Lånat hem en Enyaq för att få en känsla för hur den passar vår familj, drog en repa på 13 mil på vägen hem. Mest landsväg och hade en snittförbrukning på 16.8, bra för en provkörning med lite omkörningar och hårda accelerationer. Imorgon ska vi ta den på en tur till en Hyundai handlare för att provköra Ioniq 5

Berätta gärna hur du tycker de står emot varandra.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Berätta gärna hur du tycker de står emot varandra.

Önskar att det fanns ett enkelt svar. Här är lite tankar efter provkörningen.

Fördelar Enyaq:
Skönare säten (för lite större människor).
Känns som en vanlig bil.
Trevligt ljud ur Bose systemet
Högre bagageutrymme, enklare att stuva in barnvagn bland annat.
Inget behov av startknappen (tryck på bromsen, peta in drive så åker man iväg, stanna, ta av bältet och öppna dörren så åker P in och bilen stängs av)

Nackdelar Enyaq:
Skyltavläsning med adaptiv farthållare funkar sådär, fick lite falska 90 skyltsavläsningar som stöka till det och bilen gasa på upp till 90 på 50 och 70 väg...

Känns lite motorsvag (80, bakhjulsdriven).
Jag upplever den som mindre prisvärd utrustningsmässigt
Svaga recuperation settings
Lägre dragvikt

Fördelar Ioniq 5:
Prisvärd, välutrustad
Flexibelt bagage med flyttbar baksätesrad
Futuristisk design/känsla (frun kanske skulle placera detta som en nackdel )
Känns lite piggare
Starka recuperation settings
Bra dragvikt

Nackdelar Ioniq 5:
Smalare säten
Lågt bagageutrymme
Hedenshös start knapp

Mycket tycker jag bilarna gör lika bra. De känns rymliga i fram och baksäte. De är lättnavigerade och går ganska jämntyst på vägen. Nu vet jag inte hur utrustad enyaqen är, antar att den har extra allt då den har soltak, skinnklädsel med mera.

Prova båda, jag räknar inte ut någon. Vi kommer nog få kompromissa lite mellan utrustning, pris och bagage. Antagligen byta ut barnvagnen.. Kul med utgifter.

/Tom

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa en elbil eller inte, kommer miljöbonusen att betalas ut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Regeringen har redan klarlagt att planen är att skjuta till 1.9 miljarder till för ändamålet. Så ja, förmodligen.

Finns också ett förslag att sänka bonusen från 70 000 till 50 000 vilket jag kan känna är rimligt. Den är för hög nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Det är inte så läskigt

Den kommer betalas ut så fort nya pengar tilldelats. Du blir inte nekad för att åters budget inte räckte till.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Regeringen har redan klarlagt att planen är att skjuta till 1.9 miljarder till för ändamålet. Så ja, förmodligen.

Finns också ett förslag att sänka bonusen från 70 000 till 50 000 vilket jag kan känna är rimligt. Den är för hög nu.

För stt klargöra sänkningen, det är först 2023 som den föreslås sänkas till 50K. Även under 2022 ska den vara 70K.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Överväger att byta bort vår Toyota Avensis -18 mot en elbil. Kan ta förmånsbil på jobbet. Vad finns det för alternativ som är vettiga för en familj på 4 pers? Vi kör ca 1000-1500 mil/år

Starka önskemål/krav:
Dragkrok
Plats för en del packning/barnvagn
Räckvidd på ca 30-35 verkliga mil (Jönköping - Göteborg ToR)

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kolla MG som nämnts tidigare i tråden.

Har en Tesla model 3 LR 2021 samt en MG ZV EV 2021.

Leasa inte en MG om du vill ha en normal bil, Känslan av bilen är som en Volvo 740 med eldrift. Primitiv, saknar viktiga funktioner som tex 3-fasladdning, klimatanläggning, säker farthållare/filhållning.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Överväger att byta bort vår Toyota Avensis -18 mot en elbil. Kan ta förmånsbil på jobbet. Vad finns det för alternativ som är vettiga för en familj på 4 pers? Vi kör ca 1000-1500 mil/år

Starka önskemål/krav:
Dragkrok
Plats för en del packning/barnvagn
Räckvidd på ca 30-35 verkliga mil (Jönköping - Göteborg ToR)

Jag har en ID4 och är väldigt nöjd med den och vad jag kan gissa mig till så kan den räcka för dig. Just nu i rådande temperatur osv så kommer jag ca 40 mil blandad körning, även motorväg.
Sen finns ju ett gäng bilar inom samma kategori, Enyaq, Ioniq 5, Kia EV6, och Tesla MY. Kolla TeslaBjörn på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag har en ID4 och är väldigt nöjd med den och vad jag kan gissa mig till så kan den räcka för dig. Just nu i rådande temperatur osv så kommer jag ca 40 mil blandad körning, även motorväg.
Sen finns ju ett gäng bilar inom samma kategori, Enyaq, Ioniq 5, Kia EV6, och Tesla MY. Kolla TeslaBjörn på youtube.

Ja, ID4 har jag spanat lite på när jag sett den passera på gatorna. Gillar den. Är det inte en ID5 på gång också?

Det finns ingen hemsida som samlar info och data om olika modeller eller? Så man kan filtrera och söka? Tänk typ Prisjakt fast för elbilar. Minst 400km räckvidd, dragkrok: Ja! etc.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ja, ID4 har jag spanat lite på när jag sett den passera på gatorna. Gillar den. Är det inte en ID5 på gång också?

Det finns ingen hemsida som samlar info och data om olika modeller eller? Så man kan filtrera och söka? Tänk typ Prisjakt fast för elbilar. Minst 400km räckvidd, dragkrok: Ja! etc.

Bytbil.com kanske kan funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

ID.5 är "sportback"-versionen av ID.4 och den kommer i november.

Här kan du jämföra elbilar:
https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Om du måste få miljöbonusen utbetald för att klara av köpet ska du såklart inte köpa någon elbil.

Permalänk
Avstängd

Varför måste man ha en så stor skärm i alla elbilar nu för tiden? Jag förstår tanken med en skärm men kollar man på de nya exempelvis mercedes på denna sida så ser det ut som en skärm mer eller mindre över hela instrumentpanelen. Jag kör själv en ny Volvo V60 B4 och måste nog säga att de flesta funktioner som jag behöver gick fortare och enklare att fixa när det var fysiska knappar Förstår att detta system underlättar nu när bilarna ska uppdateras med nya mjukvaror hela tiden men varför då inte ha en enkel knapp på skärmen som man bara kan trycka på utan att hoppa vidare till ett nytt val osv. Det känns inte direkt säkrare då det tar bort en del av koncentrationen från vägen och trafiken.

https://www.svd.se/boom-for-elbilar--tillverkarna-laddar-upp

Måste sen bilar som drivs av el vara så hemskt futuristiska så fort det ska visa en framtidsvision?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Stefflo:

Varför måste man ha en så stor skärm i alla elbilar nu för tiden? Jag förstår tanken med en skärm men kollar man på de nya exempelvis mercedes på denna sida så ser det ut som en skärm mer eller mindre över hela instrumentpanelen. Jag kör själv en ny Volvo V60 B4 och måste nog säga att de flesta funktioner som jag behöver gick fortare och enklare att fixa när det var fysiska knappar Förstår att detta system underlättar nu när bilarna ska uppdateras med nya mjukvaror hela tiden men varför då inte ha en enkel knapp på skärmen som man bara kan trycka på utan att hoppa vidare till ett nytt val osv. Det känns inte direkt säkrare då det tar bort en del av koncentrationen från vägen och trafiken.

Måste sen bilar som drivs av el vara så hemskt futuristiska så fort det ska visa en framtidsvision?

Gissar det är en smaksak, och som du säger är det mer "futuristiskt" och flexibelt med skärmar överallt. De kan visa lite vad som, kontextbaserat, och bilen kan i princip få nytt UI via bara mjukvara.

Med det sagt, jag/vi håller helt med om att det blir för komplext ibland. Jag saknade knappar i ID.3 till exempel, och en av anledningarna vi till slut valde en e-Niro var just "klassisk bil"-känslan med många knappar för direktåtkomst till funktioner. Där finns ju såklart personer på andra sidan staketet som tycker det är tråkigt, gammaldags och känns billigt dock...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Jag håller med. Än så länge ses det som futuristiskt och lyxigt med en massa skärmar men jag misstänker att vi kommer att få en tillbakagång så att lyxigare bilar har mer "klassiska" mätare och knappar, självklart inte skärmlöst på något sätt men inte så skärmtungt som det är idag. Skärmar måste ju vara bra mycket billigare än att behöva designa instrument och knappar för all funktionalitet liksom. Tidigare så särskilde man ju modeller eller nivåer inom samma modell på lyxigare reglage och liknande, men utan några reglage så blir det ju på sin höjd ett nytt skin till toppmodellen liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Om du måste få miljöbonusen utbetald för att klara av köpet ska du såklart inte köpa någon elbil.

Vet inte om du är ironisk eller saknar några indianer i kanoten.
På 3år är det nästan 2k i månaden, frågan är inte om man klarar av köpet utan om det är lönsamt.
Sugen på en Polestar, men utan bonusen går inte ekvationen ihop.
Vem vill inte få tillbaka 70k av pengarna man blir bestulen av varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller med. Än så länge ses det som futuristiskt och lyxigt med en massa skärmar men jag misstänker att vi kommer att få en tillbakagång så att lyxigare bilar har mer "klassiska" mätare och knappar, självklart inte skärmlöst på något sätt men inte så skärmtungt som det är idag.

Det ser man på Q4 e-tron bl.a. där de försökt få in fler fysiska reglage än i ID-bilarna.

Själv tycker jag att min e-tron 55 är en perfekt blandning mellan fysiska knappar och skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Vet inte om du är ironisk eller saknar några indianer i kanoten.
På 3år är det nästan 2k i månaden, frågan är inte om man klarar av köpet utan om det är lönsamt.
Sugen på en Polestar, men utan bonusen går inte ekvationen ihop.
Vem vill inte få tillbaka 70k av pengarna man blir bestulen av varje år.

Lugn och fin, du behöver inte bli ilsken. Om du säger att ekvationen inte går ihop utan miljöbilsbonusen så har du ju svaret - du bör avstå. Du kan aldrig räkna med miljöbilsbonusen. Och det är aldrig lönsamt att köpa en bil, det är ingenting nytt för elbilar.

Så ta dina indianer (vilket inte kan vara så många) och kolla lite på begagnatmarknaden istället. Det går att göra rätt bra klipp på exempelvis en e-golf. Kram!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Gissar det är en smaksak, och som du säger är det mer "futuristiskt" och flexibelt med skärmar överallt. De kan visa lite vad som, kontextbaserat, och bilen kan i princip få nytt UI via bara mjukvara.

Med det sagt, jag/vi håller helt med om att det blir för komplext ibland. Jag saknade knappar i ID.3 till exempel, och en av anledningarna vi till slut valde en e-Niro var just "klassisk bil"-känslan med många knappar för direktåtkomst till funktioner. Där finns ju såklart personer på andra sidan staketet som tycker det är tråkigt, gammaldags och känns billigt dock...

Klart det ser häftigt ut men att ha det som det stora säljargumentet för en bil känns absolut inte rätt. Om man nu hade enkla knappar på denna snygga skärm så hade det varit en annan sak.
Som exempel, att ställa in ac:en på min volvo -20 kräver minst två tryck istället för bara en enkel knapp med plus och minus. Jag vet att man kan prata med bilen också men många funktioner klarar den inte av. Att få bilen att ställa in navigeringen rätt kräver minst 10 tryck innan man kommit rätt så där kör jag ofta med waze via apple carplay då den är enklare.

Jag hade kontakt med volvo kundtjänsten via chat idag för att få veta hur man sorterade sina radiokanaler i en viss ordning istället som nu när de kommer helt slumpmässigt beroende på vilket humör bilen är på känns det som. Killen på kundtjänst fick söka i manualer men visste inte heller om man kunde lägga dem i en speciell ordning. Fan, vi lever på 2020-talet och på min vectra från -89 så höll man in vald knapp för att spara kanalen på den snabbknapp man ville ha den på, borde inte det gå att lösa på en nyare bil också?

Skrivet av snajk:

Jag håller med. Än så länge ses det som futuristiskt och lyxigt med en massa skärmar men jag misstänker att vi kommer att få en tillbakagång så att lyxigare bilar har mer "klassiska" mätare och knappar, självklart inte skärmlöst på något sätt men inte så skärmtungt som det är idag. Skärmar måste ju vara bra mycket billigare än att behöva designa instrument och knappar för all funktionalitet liksom. Tidigare så särskilde man ju modeller eller nivåer inom samma modell på lyxigare reglage och liknande, men utan några reglage så blir det ju på sin höjd ett nytt skin till toppmodellen liksom.

Jo, skärmar underlättar vid uppdateringar och givetvis är det mycket enklare att bara dra en busskabel mellan dator och skärm för alla funktioner istället för en kabelhärva till varje knapp. Att designa om saker blir också mycket lättare och att lägga till funktioner ännu enklare. Så här kommer också frågan hur de fortfarande kan ta en enorm hög med pengar för att slå på en GPS funktion i bilen då säkerligen allt finns där redan från början.

Skrivet av andr3a$:

Det ser man på Q4 e-tron bl.a. där de försökt få in fler fysiska reglage än i ID-bilarna.

Själv tycker jag att min e-tron 55 är en perfekt blandning mellan fysiska knappar och skärmar.

Att ha för mycket digitalt blir absolut inte smidigt och återigen så pratas det om mycket säkerhet och att hålla ögonen på vägen istället för på alla instrument som blinkar och byter texter. Exempelvis så visar min bil vilken låt som spelas och en bild på skivomslaget mellan hastighetsmätare och varvräknare, återigen något som tar bort koncentrationen från det viktiga i bilen, vägen och trafiken.
För länge sen när jag började jobba som säljare hade jag en GPS i min ericssontelefon från Telia, den var helt svart hela tiden tills man närmade sig en riktförändring eller liknande, ruskigt smidigt då man inte behövde sitta och kolla på GPS:en hela tiden för att se hur långt det är kvar innan man ska svänga höger. Tanten som pratar har jag svårt för och brukar stänga av denna. Hon blir så tjatig.
Det sparade också väldigt mycket batteri i telefonen också som en bonus. Detta var för drygt runt 2007 tror jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Lugn och fin, du behöver inte bli ilsken. Om du säger att ekvationen inte går ihop utan miljöbilsbonusen så har du ju svaret - du bör avstå. Du kan aldrig räkna med miljöbilsbonusen. Och det är aldrig lönsamt att köpa en bil, det är ingenting nytt för elbilar.

Så ta dina indianer (vilket inte kan vara så många) och kolla lite på begagnatmarknaden istället. Det går att göra rätt bra klipp på exempelvis en e-golf. Kram!

En bil är alltid en förlustaffär frågan är bara hur stor den är, men för alla normalt arbetande människor får man göra en kalkyl på vad man kan/vill lägga på en bil i månaden. Bonusen gör att den kalkylen går ihop.
Varför skulle man "aldrig" räkna med miljöbonusen? Leasar jag bilen står det i kontraktet om den är garanterad från försäljaren eller inte.
En begagnad bil är alltid ett alternativ, men tycker att priserna har varit orimligt höga mot en ny bil med bonus.
Har dock inte tittat så mycket på senare tid, men utgår från att priserna är ännu högre nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vad är det här för slags retorik egentligen?

Det är ganska uppenbart skillnad på att gå i personlig konkurs om inte miljöbonusen betalas ut och att inte tycka det är värt att betala ytterligare 2000:-/månaden för sitt bilägande.

Min ekvation om vad jag är villig att betala går inte heller ihop om inte bonusen betalas ut, det betyder dock inte att jag inte skulle ha råd att betala det.

Visst, bonusen är inte garanterad, men näst intill. Än så länge har de alltid fyllt på potten i de fall den tagit slut i förtid (vilket sittande regering också aviserat att de ämnar göra även detta år), och även om det inte skulle gå igenom så lär potten med största sannolikhet fyllas på vid årsskiftet (och då till att börja med gå till att beta av de som väntat på sin betalning). Att staten skulle kunna backa på löftet om miljöbonus förefaller nästintill omöjligt, då du skulle finnas flera tiotusentals upprörda och arga väljare som om ganska precis ett år ska få säga sitt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Känns ungefär som generationen som fortfarande kramar om sina Nokia 3210, trots att smartphones har funnits i många år...
Men å andra sidan är det nog stor skillnad hos olika bilmärken, vad det gäller användarvänlighet. Så har det alltid varit, oavsett vad för typ av produkt.

Kan dock lugnt säga att det med stora skärmar är något man snabbt vänjer sig vid och det finns andra fördelar med dem.
På min Tesla kan jag smidigt sköta en del vanliga funktioner med rullhjulen på ratten, annars kan man använda röstkommandon. Men det mesta går också smidigt att sköta på skärmen, då funktionerna har sina platser. Så ens muskelminne visar vart funktionerna är.. Tycker dock att det är rätt smidigt att bara trycka på ena rattknappen och säga vad man vill bilen ska göra..

Vad det gäller utseendet på nya elbilar, så tycker jag personligen att många är lite väl tråkiga och intetsägande. Det är mycket sällan en konceptbil, fortsätter att se ut så, om den kommer in i produktion.

Här är t.ex. VW ID BUZZ... något jag blev intresserad av, när jag såg bilderna.

Detta avtog dock ganska snabbt, när jag såg hur den såg ut i produktion. Iofs Cargo-version, men ändå...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Känns ungefär som generationen som fortfarande kramar om sina Nokia 3210, trots att smartphones har funnits i många år...

Nja, på ett sätt är det ju en korrekt liknelse men på andra sätt är det inte det. En mobil med maximerad skärmyta är ju bättre för att mobilerna alltid är en kompromiss mellan skärmyta och storlek liksom, och alla vill väl ha så stor skärm som möjligt inom ens valda modells fysiska storlek liksom. Att telefonerna inte har kvar några knappar på framsidan är ju en direkt följd av det (och antar jag kostnaden). I en bil vill man inte maximera skärmstorleken på alls samma vis, även om jag förstås håller med om att en större skärm är bättre än en mindre, så länge den är hyfsat integrerad och så.

Citat:

Men å andra sidan är det nog stor skillnad hos olika bilmärken, vad det gäller användarvänlighet. Så har det alltid varit, oavsett vad för typ av produkt.

Kan dock lugnt säga att det med stora skärmar är något man snabbt vänjer sig vid och det finns andra fördelar med dem.
På min Tesla kan jag smidigt sköta en del vanliga funktioner med rullhjulen på ratten, annars kan man använda röstkommandon. Men det mesta går också smidigt att sköta på skärmen, då funktionerna har sina platser. Så ens muskelminne visar vart funktionerna är.. Tycker dock att det är rätt smidigt att bara trycka på ena rattknappen och säga vad man vill bilen ska göra..

Jo, men möjligheten till röststyrning har ju inget med skärmen eller frånvaron av knappar att göra. Min bil har också röststyrning med en knapp i ratten men det är inte vad jag föredrar, den har touchskärm också men jag har inte använt touchen på den någon gång heller då jag har fysiska reglage som kan styra allt.

Muskelminne är förstås bra men muskelminne på en touchskärm är ju aldrig lika bra som med knappar. Jag kan skriva rätt bra utan att titta på telefonen exempelvis men jag måste ju fortfarande kolla på vad jag har skrivit innan jag skickar det eller vad jag nu ska göra för jag kan inte veta om det är korrekt, vilket jag inte behöver göra med ett fysiskt tangentbord på datorn exempelvis. Och då använder jag ju telefonen extremt mycket mer än vad man använder en skärm i bilen liksom.

Citat:

Vad det gäller utseendet på nya elbilar, så tycker jag personligen att många är lite väl tråkiga och intetsägande. Det är mycket sällan en konceptbil, fortsätter att se ut så, om den kommer in i produktion.

Här är t.ex. VW ID BUZZ... något jag blev intresserad av, när jag såg bilderna.

https://media.autoexpress.co.uk/image/private/s--Jj4ne9gV--/v1562244877/autoexpress/2017/08/3vwidbuzz_0.jpg

Detta avtog dock ganska snabbt, när jag såg hur den såg ut i produktion. Iofs Cargo-version, men ändå...

https://images.autodaily.com.au/2021/07/VW-ID-Cargo-Buzz-Spy-Pics-3.jpg

Jo, VW har visat liknande folkabuss-koncept ett antal gånger under ganska många år nu (även innan elbilarna kom) och de verkar aldrig komma till produktion. Dock är bilden "i produktion" inte i produktion utan ett maskerat koncept så jag tror inte man ska dra för stora växlar på den bilden. Och jag håller med om att många elbilar är tråkiga och slätstrukna, det känns som om de satsar stenhårt på generisk design med en aning futurism. Men det finns ju undantag. Honda E är riktigt nice tycker jag exempelvis, inte lika bra som konceptbilen men rätt nära (dock innebär den andra kompromisser tyvärr), Ioniq 5 ser också bra ut i mina ögon. Båda de har ju satsat på retrofuturism men med tyngdpunkten mer på retro liksom. Men jag tycker också att bland andra BMW har fått till det hyfsat med i4 och även i3 har ju en design som står ut och fortfarande känns modern trots att den är rätt gammal. VW däremot har ju satsat på ett särdeles fult koncept när det gäller id3 och id4 i mina ögon, övriga VAG-märken har lyckats bättre med elbilsdesignen men de står å andra sidan inte ut bland resten av deras modeller.

Permalänk
Medlem

Tankar kring Ioniq 5, EV6 och ID4 (privatleasing)

Fokuserar nu på lanserings erbjudandena för EV6 och Ioniq5 vs ID4.

För mig så är det entry level priserna som är mest intressanta, och där är ju Kia överlägsen de andra.

Nedan skall jag försöka lista de största skillnaderna mellan base versionerna som har betydelse för mig

Priset per månad /1500 mil
EV6 - 4695 kr (base) inkluderar även 1 års prenumeration på KiaCharge
ID4 - 4965 kr - utrustning som saknas som de andra har: Back kamera, keyless access, elektrisk förarstol, svankstöd, baksäte delat, ingen Frunk, ingen eletrisk bagage lucka (tror jag), ingen dödavinkel varnare (tror jag)
Ioniq 5 - 5195kr (Essential paketet) 5kWh mindre batteri jämfört med EV6/ID4

Förnuft
När det kommer till praktikalitet, så är det nog ID4 som är absolut bäst, Ioniq 5 tvåa, och EV6 sist.
Storleken på bagaget är väldigt lågt (höjdled) på Ioniq5/EV6 men djupt vilket gör att större barnbagnar inte går in utan att lyfta av hatthyllan/ rulla in den (beroende på barnvagn antar jag). Personligen har jag inte det problemet, då den barnvagn vi använder mest är en resevagn som tar väldigt lite plats, hade vi behövt ha med den stora så bör det fungera med ovan metod.

Utöver detta så har EV6 och Ioniq5 bättre snabbladdning.

Känsla
Om man kommer till lite mer subjektiva åsikterna om bilarna så här är mina åsikter;
Ioniq 5 ger mest ha känsla (för mig), enligt mig den snyggaste av de tre.
Tycker EV6 är en snygg bil med, men designen bakifrån är enligt mig inte den snyggaste (dock sätt värre -> Mach-E, Polestar2)
ID4 designen har jag inget problem med, känns modern, mainstream,safe. Skullle absolut kunna leva med den.

Inredningsmässigt så hamnar den Ioniq 5 1:a med EV6. Jag föredrar den luftigare känslan av Ioniq 5 (inte upplevt EV6 än, utan tittat på youtube jämförelser här). Men när det kommer till instrument klustret så föredrar jag EV6. Och den absolut största fördelen för EV6 (jämfört med de andra 2) är fysiska knappar på ratten! små deltajer som usb-c istället för usb-a är också nice.

Tycker ID4 ligger bakom båda dessa, lite sämre material val, billigare känsla av instrumentkluster etc. Bilvärden är konstig nu, när tyska premium märken känns billiga, och billiga koreanska märken känns premium

Slutsats
Så även om jag skulle vilja ha en Ioniq5 (känslomässigt) så känns EV6 som ett mer förnuftigt val. Samma plattform, liknande utrustningsnivå, 1 år KIA charge prenumeration, bättre ratt (fysiska knappar), 500kr billigare / månad än Ioniq 5 men aningen trängre och mindre bagage.

ID4 känns för snålt utrustat, lägger man till paketet med backkamera så är den direkt dyrare än Ioniq5 då har den fortfarande inte elmanövrerad förarstol, så den går bort direkt.

Så jag har i princip bestämt mig för en EV6, men kommer provköra bilen i oktober/november innan jag "slår till".
Någon annan som funderar på just dessa tre och kommit till andra slutsatser?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nja, tycker inte det är en helt rättvis jämförelse. På min telefon kan jag göra vissa saker utan att behöva lalla på skärmen - till exempel höja och sänka volymen i samtal utan att ta bort telefonen från örat, vilket inte direkt är ett ovanligt usecase.

Ett exempel på en i mitt tycke korkad lösning är på Tesla Model S, jag körde då en -16 har jag för mig, vet inte om det är ändrat på sedan dess (knappast på TM3 dock...).
Jag körde på någon krokig landsväg i Dalarna under oktober månad, så dimmigt och jävligt. För att slå av och på dimljuset var jag tvungen att blippa in i rätt flik och sen hitta rätt knapp på skärmen. I kombination med nämnda krokiga vägar är det inte direkt någon höjdare att ta ögonen från vägen för att hitta rätt "knapp". På alla andra bilar jag har kört så har jag kunnat slå av och på dimljuset utan att behöva ta ögonen från vägen - för att det har varit någon form av reglage; på min gamla Saab var det en knapp och på min gamla Peugeot så satt det på blinkersspaken, och något av de alternativen har det även varit på de moderna Volvos jag har kört.

Med det sagt; jag är absolut inte emot stora touchskärmar men för grundläggande features som krävs under körning bör nog ha ett fysisk reglage av något slag.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av Cove:

Tankar kring Ioniq 5, EV6 och ID4 (privatleasing)

Fokuserar nu på lanserings erbjudandena för EV6 och Ioniq5 vs ID4.

För mig så är det entry level priserna som är mest intressanta, och där är ju Kia överlägsen de andra.

Nedan skall jag försöka lista de största skillnaderna mellan base versionerna som har betydelse för mig

Priset per månad /1500 mil
EV6 - 4695 kr (base) inkluderar även 1 års prenumeration på KiaCharge
ID4 - 4965 kr - utrustning som saknas som de andra har: Back kamera, keyless access, elektrisk förarstol, svankstöd, baksäte delat, ingen Frunk, ingen eletrisk bagage lucka (tror jag), ingen dödavinkel varnare (tror jag)
Ioniq 5 - 5195kr (Essential paketet) 5kWh mindre batteri jämfört med EV6/ID4

Förnuft
När det kommer till praktikalitet, så är det nog ID4 som är absolut bäst, Ioniq 5 tvåa, och EV6 sist.
Storleken på bagaget är väldigt lågt (höjdled) på Ioniq5/EV6 men djupt vilket gör att större barnbagnar inte går in utan att lyfta av hatthyllan/ rulla in den (beroende på barnvagn antar jag). Personligen har jag inte det problemet, då den barnvagn vi använder mest är en resevagn som tar väldigt lite plats, hade vi behövt ha med den stora så bör det fungera med ovan metod.

Utöver detta så har EV6 och Ioniq5 bättre snabbladdning.

Känsla
Om man kommer till lite mer subjektiva åsikterna om bilarna så här är mina åsikter;
Ioniq 5 ger mest ha känsla (för mig), enligt mig den snyggaste av de tre.
Tycker EV6 är en snygg bil med, men designen bakifrån är enligt mig inte den snyggaste (dock sätt värre -> Mach-E, Polestar2)
ID4 designen har jag inget problem med, känns modern, mainstream,safe. Skullle absolut kunna leva med den.

Inredningsmässigt så hamnar den Ioniq 5 1:a med EV6. Jag föredrar den luftigare känslan av Ioniq 5 (inte upplevt EV6 än, utan tittat på youtube jämförelser här). Men när det kommer till instrument klustret så föredrar jag EV6. Och den absolut största fördelen för EV6 (jämfört med de andra 2) är fysiska knappar på ratten! små deltajer som usb-c istället för usb-a är också nice.

Tycker ID4 ligger bakom båda dessa, lite sämre material val, billigare känsla av instrumentkluster etc. Bilvärden är konstig nu, när tyska premium märken känns billiga, och billiga koreanska märken känns premium

Slutsats
Så även om jag skulle vilja ha en Ioniq5 (känslomässigt) så känns EV6 som ett mer förnuftigt val. Samma plattform, liknande utrustningsnivå, 1 år KIA charge prenumeration, bättre ratt (fysiska knappar), 500kr billigare / månad än Ioniq 5 men aningen trängre och mindre bagage.

ID4 känns för snålt utrustat, lägger man till paketet med backkamera så är den direkt dyrare än Ioniq5 då har den fortfarande inte elmanövrerad förarstol, så den går bort direkt.

Så jag har i princip bestämt mig för en EV6, men kommer provköra bilen i oktober/november innan jag "slår till".
Någon annan som funderar på just dessa tre och kommit till andra slutsatser?

Hej,
Vi har nyligen beställt en EV6 också. För mig var elstol med minne ett hårt krav och vi var först inne på en fullutrustad Cee'd SW plug-in hybrid, men vid provkörning blev det uppenbart hur mysigt det är att glida runt på el och hur tråkigt det kändes varje gång bensinmotorn startade upp (typ vid gaspådrag i uppförsbacke), så då började vi kolla på hel-el istället. EV6 i grundutförande går då på endast 900 kr mer än en maxad Cee'd, och med lite gratis laddning på jobbet etc. så är det typ samma totalkostnad men betydligt coolare bil.

VW går fetbort, känns som billigt smäck och man får knappt någon utrustning utan att det blir svindyrt. Tydligen löjligt dåligt och buggigt infotainment dessutom.

EV6 har ju som sagt något större batteri än Ioniq 5 vilket ger lite mer motoreffekt också till ett dessutom lägre pris, så det var lätt att välja mellan dessa två. Ska visst vara lite mer inspirerande att köra också, enligt YouTube. Någon provkörning kände jag inte var nödvändigt men kommer ändå försöka kika på den v44 när Hedin skulle få in en demobil

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Hej,
Vi har nyligen beställt en EV6 också. För mig var elstol med minne ett hårt krav och vi var först inne på en fullutrustad Cee'd SW plug-in hybrid, men vid provkörning blev det uppenbart hur mysigt det är att glida runt på el och hur tråkigt det kändes varje gång bensinmotorn startade upp (typ vid gaspådrag i uppförsbacke), så då började vi kolla på hel-el istället. EV6 i grundutförande går då på endast 900 kr mer än en maxad Cee'd, och med lite gratis laddning på jobbet etc. så är det typ samma totalkostnad men betydligt coolare bil.

VW går fetbort, känns som billigt smäck och man får knappt någon utrustning utan att det blir svindyrt. Tydligen löjligt dåligt och buggigt infotainment dessutom.

EV6 har ju som sagt något större batteri än Ioniq 5 vilket ger lite mer motoreffekt också till ett dessutom lägre pris, så det var lätt att välja mellan dessa två. Ska visst vara lite mer inspirerande att köra också, enligt YouTube. Någon provkörning kände jag inte var nödvändigt men kommer ändå försöka kika på den v44 när Hedin skulle få in en demobil

Var inne och pratade med KC Motors i Malmö förra veckan och frågade om tillgänglighet, hade också tänkt beställa redan för att säkra mig en bill till Juli nästa år (då min nuvarande leasing går ut). Han försäkrade mig dock om god tillgänglighet och att det inte skall vara något problem att få den till Juli om jag beställer efter provkörningen, så skall försöka hålla mig tillsdess.

Grattis till bilen, blev det lease eller ni köper?

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Skrivet av Cove:

Var inne och pratade med KC Motors i Malmö förra veckan och frågade om tillgänglighet, hade också tänkt beställa redan för att säkra mig en bill till Juli nästa år (då min nuvarande leasing går ut). Han försäkrade mig dock om god tillgänglighet och att det inte skall vara något problem att få den till Juli om jag beställer efter provkörningen, så skall försöka hålla mig tillsdess.

Grattis till bilen, blev det lease eller ni köper?

Tack. Leasing blev det, känns som att summan man betalar totalt är mindre än vad värdeminskningen skulle vara på 3 år - speciellt med tanke på hur snabb utveckling det är på elbilar.

Visa signatur

Dator