Permalänk
Medlem

Orolig nybliven A7N8X DLX-Pappa

Hejsan.
Har precis fått mitt nya A7N8X DLX kort, samt XP2400+ processor och kylare. Har dock inte köpt minnen eller grafikkort ännu. Monterade iaf på prollen och kylare, och startade upp för att testa så att allting gick igång...
Hade dock väntat mig POST-pip, eller voice-meddelande om att det inte fanns nåt minne, eller nåt annat. Men ingenting!
Processorfläkten går igång fint och står och snurrar. Det gröna power-LEDen på moderkortet lyser oxo. Men inga meddelanden från ljudutgången, eller några speaker-pip. Inte ens om jag kopplar bort processorfläkten. Den verkar liksom inte gå in i POST överhuvudtaget?

Är det nån som har varit med om det här?

Permalänk
Medlem

Jag tror bara att varningsljuden kommer ifall något sitter fel eller är kortslutet. Annars startas nog inte POST...

Permalänk
Medlem

Jorå, POST e ju PowerOnSelfTest.
Jag borde ju få "Memory failed memory test" tycker man..

Jag provade att ta bort CPUn, och fick då "No CPU installed" från kvinnorösten, så voice funktionen funkar iaf. Känns ju bra..

Så det kanske e prollen som e kass? Borde inte kylflänsen på min Whisperrock IV bli varm, eller iaf ljummen?...

Finns det nån som har ett A7N8X Deluxe och har lust att prova att plocka bort sitt minne och starta upp, bara för att se vad som händer?
Om ni får "System failed memory test", eller om det är helt tyst från kvinnan? Vore jättesjysst!...

Permalänk
Medlem

Plocka ur grafikkortet och sätt i det igen. Brukar bugga lite ibland

Permalänk
Medlem

jag sitter med ett Asus A7N8X -X allså kortet med KT400 kretsarna och inte Nforce 2 som Asus A7N8X Delux är.... det finns 1 problem med Asus moderkorten tycker de har dåligt stöd för ramminnen köpte 1 kingston pc3200 minne men det funkade inte på mobot... fast det står det ska klara ddr 400 minnen testade oxå kingston men utan lycka sen tänkte jag ja jag tar 1 pc2700 minne (333) så javisst köper 1 samsung minne pluggar i så funkar inte skiten tar med mig hela burken till butiken han säger ja vi testar 1 annat minne testar 1 annat samsung minne funkar inte tar 1 kingston 2700 minne dator bootar upp och allt är frid o fröjd.
knappast 2st dåliga minneskapslar från samsung sen är jag besviken på asus att de utlovar stöd för ddr 400 vilket de inte håller.....
eller vilka minnen ska man använda? ddr 400?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Tja, du behöver väl DDR 400 minnen om du ska över 333 mhz I FSB-hastighet.

Men som sagt, mina minnen har inte kommit ännu, men är orolig att nåt e på tok..
Finns det ingen som kan prova att starta upp sitt A7N8X Deluxe utan sina minnen, och höra efter om POST-reportern säger nåt, eller är tyst, som hos mig...?

Permalänk
Medlem

om ditt moderkort funkar i övrigt är det nog inga problem....
jag testade med ddr 400 minnen.... men moderkortet verkar inte klara av det... fast som sagt har en annan modell av kortet med kt400 chipet och bara asus A7N8X - X Delux kortet är aningen vassare.
i övrigt är jag väldigt nöjd med mitt moderkort.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Ok.
Men jag undrar fortfarande om det inte finns nån med A7N8X DLX kort som läser det här, som bara har lust att plocka ut sitt minne och prova. Felmeddelande eller inte? Snälla?? Det går ju jättesnabbt!

Permalänk
Medlem

hahaha, dessa nerds borde ta en kurs i trådläsning.....
det jag kan sejja är att jag har fått lite samma problem men då va det sessorn som var knäckt (eller va det nån annan sitvation....?) men jag har iallafall fått problem med mitt asus och dess POST......
Pus o kram sej!

Visa signatur

Min dator är bättre än din.

Permalänk
Medlem

Är inte A7N8X bara NForce ? Jag trodde att Asus döpte sina kort efter vilket Chipset de har...således (om jag tolkat det rätt) ska Asus-kortet som Grabben berättar om heta A7V8X, eller har jag fel ? V = VIA Chipset och N = NForce2 Chipset.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Alldeles riktigt. A7V8X för KT400..

Rättelse ang min CPU - den blir faktiskt lite varm. Gött och veta..

Men jag är lite förvånad att ingen har velat hjälpa mig med att ta reda på om Post-reportern på A7N8X DLX säger nåt om man startar utan några minnen. Det borde ju vara den enklaste sak i världen att kolla. Det går ju jättesnabbt. Ni behöver inte plocka ur nåt annat än era DIMMar, starta, och lyssna noga. Kvinnoröst, eller inte?. Kom igen nu..

Finns det ingen med ett sånt moderkort här eller? Verkar skumt..

Permalänk
Medlem

Sorry, jag är SDRam-guru, sitter inte med sånna moderniteter som DDR-minnen

Visa signatur

Permalänk

Grattis! blev det en tjej eller pöjk

Visa signatur

foo shizzle'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Sorry, jag är SDRam-guru, sitter inte med sånna moderniteter som DDR-minnen

Om du nu är sdram-guru så borde du i alla fall veta att även ddr-minnen är sdram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stinsen
Alldeles riktigt. A7V8X för KT400..

Rättelse ang min CPU - den blir faktiskt lite varm. Gött och veta..

Men jag är lite förvånad att ingen har velat hjälpa mig med att ta reda på om Post-reportern på A7N8X DLX säger nåt om man startar utan några minnen. Det borde ju vara den enklaste sak i världen att kolla. Det går ju jättesnabbt. Ni behöver inte plocka ur nåt annat än era DIMMar, starta, och lyssna noga. Kvinnoröst, eller inte?. Kom igen nu..

Finns det ingen med ett sånt moderkort här eller? Verkar skumt..

Seriöst, vänta tills du fått allt innan du börjar oroa dig. Snacka nervig

Visa signatur

System1: Nf7-s 2.0 ¤ Barton 2500+ ¤ 2*256 T/W PC3200 ¤ 9700 pro ¤ 220 gb ¤ Chieftec Scorpio ¤ 3dmark01 18162
System2: A7v333 ¤ XP2200+ ¤ 2*256 PC2700 ¤ 8500le ¤ 80 gb ¤ Kitty Midi Tower
System3: P4 2,6 Gz ¤ 512 Mb ¤ 120 Gb HD ¤ 9800 pro ¤ Dell

Permalänk
Medlem

Var ju en liten miss att du tog en 2400+ istället för 2500+.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
Om du nu är sdram-guru så borde du i alla fall veta att även ddr-minnen är sdram

Ja ja, språkfacist ser jag.
Och ja, jag känner till att DDR SDram även är SDram. Men för att slippa nöta på tangenterna skrev jag endast DDR, i hopp om att inga facister skulle hitta tråden och lägga märke till synden. Men det var väl att hoppas på för mycket.

Visa signatur