Microsoft-studie visar sämre kommunikation vid hemarbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Artikeln handlar inte om Apple.

Haha, tänkte faktiskt att det lät lite som Apple när jag skrev det där, men Microsoft är lika onda, har dock blivit bättre sen det hände något på företaget 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Microsoft vill stänga in sina anställda precis som sina användare.
Begränsa livet precis som sitt operativsystem.
De är emot öppenhet och flexibilitet.

Det har varit känt länge.

öhhh... du blandar nog ihop Apple med ms...

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

> "mellan december 2019 och juni 2020"

Är någon förvånad att det inte gick så smidigt precis när pandemin bröt ut??

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Kommunikationen fungerar exakt lika dåligt som innan för min del
Men vi satt ju nästan 100% i teams/skype då med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

öhhh... du blandar nog ihop Apple med ms...

Nej då, men Microsoft har bättrat sig sedan det hände något i företaget 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

> "mellan december 2019 och juni 2020"

Är någon förvånad att det inte gick så smidigt precis när pandemin bröt ut??

THIS, klart det gick skakigt precis efter att utbrottet började. Hur går det idag? förmodligen ganska mycket bättre.

Permalänk
Musikälskare

Efter 8+ år som programmerare på kontor så tycker jag man byter lite sämre kommunikation mot frihet och lugn i själen, att komma tillbaka några dagar i veckan till kontoret hade varit trevligt men inte fulltid igen

Men(!) detta är väldigt individuellt, vissa älskar att ha folk kring sig om dagarna och kan förstå att pandemin har slagit hårt mot dessa individer när det kommer till just detta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Höll helt och hållet med.. men.. sen började hjärncellen jobba.
Ponera att du och jag ska jobba ihop, jag föredrar hemarbete, du föredrar att vi sitter på kontoret så vi snabbt kan växla några ord med varandra osv osv, mysa lite vid kaffeautomaten.. så kan ju ändå bli svårt, om jag får som jag vill så kommer du bli lidande fast du kan vara på kontoret.

Det där bekymret hade jag och min studentkollega när vi skrev vår masteruppsats. Han var van vid och ville arbeta bland andra människor, jag ville vara själv. Slutade med att vi sågs på "möten" lite då och då, men för det mesta producerade materialet på varsin hand. Han kunde då sitta på skolan ihop med andra grupper som ville arbeta fysiskt tillsammans, medan jag kunde läsa/skriva på egen kammare.

Resultatet blev bra, även om jag har förstått att det tog hårdare på honom än det gjorde på mig. Jag tror att det rent generellt är svårare att umgås med någon som inte vill umgås, än det är att undvika sociala situationer om man är lagd åt det hållet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat själv hemma sedan 2006 och skulle aldrig vilja byta till ett ställe med massa människor, men i princip alla jag känner som jobbar på vanliga kontor säger att det blir väldigt mycket mer flex nu på deras arbetsplatser och de verkar få jobba hemma 2-3 dagar i veckan framöver. Så det verkar som att många företag ser sin chans att minska kontorskostnaderna osv.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Själv är jag mycket mer produktiv hemma. Nu när jag väl har en ordentlig setup här hemma (höj- och sänkbart skrivbord, skärm, osv...). Jag får mer gjort och är mycket effektivare när jag har mycket att göra.

Däremot så saknar jag att snacka skit vid kaffemaskinen. Men nu har vårt företag annonserat att de kommer köra 3-2 regeln. 3 dagar hemmarbete, 2 dagar på kontoret. TYP. Så får man en flexibel arbetsplats och får öva sin sociala kompetens också

Alla som har barn på vårt företag vägrade typ att köra 100% på kontoret i framtiden. De är sjukt glada att inte behöva stressa iväg på morgonen med sina ungar på dagis för att vara på kontoret kl 08. Istället kan de lämna av ungarna i lugn o ro och köra morgonmötet promenerandes hem istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Tror jag förstår varför mitt inlägg kan missuppfattas. Artikeln handlar om kommunikation under hemarbete. Jag har inte gått in på kommunikationsdelen utan bara det som påstås angående produktionsdelen vid hemarbete som enligt flera studier faktiskt blir bättre vid hemarbete. Här påstås det ju tvärtom att produktionen kan hämmas.
Jag släpper detta nu. 😅

Fast det hänger ihop, vilket jag tror är Microsofts poäng... (även om jag inte lusläst någon rapport)
om inte kommunikationen funkar så hjälper det inte om varje individ är väldigt produktiv på sin egen kammare: den faktiska effektiva produktiviteten för hela bolaget kan ändå gå ner. Man jobbar en massa men kanske på fel saker.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mina personliga observationer säger att studierna har helt rätt i kommunikation och speciellt innovation.
Säga vad man vill om Teams, zoom etc. Det hjälper folk i en redan kass situation.
Företag har extremt svårt att på riktigt anpassa sig till 100% remote. Katastrof för lagandan som är nyckel för riktig framgång. Ha en massa skilled workers som arbetar själva är lite 00-tal!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av issue:

inte behöver bli avbrytna i arbetet av någon kollega som ringer eller kommer till ens plats.

Dvs den typ av problem man har med öppna kontorslandskap. Människan är ju så funtat att den alltid försöka tolka en konversation, även om den inte är adresserad direkt till en själv. Hörlurar med bullerreducering fungerar inte heller mot knack-på-axeln. Gudomligt skönt att i hemmet ostört kunna gräva ned sig i detaljer och kunna vara kreativ.

Permalänk
Medlem

Den detalj jag tycker är mest intressant och skapar fler frågor i undersökningen är att kommunikationen minskat mest mellan avdelningarna.
* Hur gick den kommunikationen till tidigare? Ringde man eller promenerade till den avdelningens lokaler?
* Varför har den minskat så mycket med hemarbete?

Skrivet av Cloudstone:

... Min lägenhet är ingen arbetsplats. ...
Om nu människor vill arbeta hemifrån och arbetsgivaren inte har något emot det, go on ahead, såklart.

En undersökning av svenska ingenjörer visade (föga förvånande) att bland dem som har mer än två timmars restid till/från arbetsplatsen föredrar ca 80% att i stället arbeta hemifrån.
Mer förvånande var att bland dem som bor betydligt närmre till jobbet föredrog ändå mer än hälften att arbeta hemifrån, i alla fall deltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Mina personliga observationer säger att studierna har helt rätt i kommunikation och speciellt innovation.
Säga vad man vill om Teams, zoom etc. Det hjälper folk i en redan kass situation.
Företag har extremt svårt att på riktigt anpassa sig till 100% remote. Katastrof för lagandan som är nyckel för riktig framgång. Ha en massa skilled workers som arbetar själva är lite 00-tal!

Håller med, har märkt samma sak som artikeln beskriver.
Problemet är ju att, krasst sett, så är dom flesta egoister. Jag har tjatat om det länge i många kretsar och fortsätter stå på mig kring att jag har rätt
Helt enkelt: fördelarna hemarbete ger individen överväger individens bryddhet kring att t ex innovation i företaget blir sämre.

Det är rätt exakt så det är just nu där jag arbetar nu, vd / ledning och vissa chefer maler på om försämrad ”laganda och innovation”, (nästan) alla anställda har ett önskemål om att få jobba större delen av tiden på distans i fortsättningen.
En intressant grej är att vissa som var stora motståndare till distansarbete med inställningen ”det kommer aldrig funka” innan pandemin, har nu ställt sig på sidan som vill jobba 100% distans

Blir spännande att se var det landar. Själv kommer jag byta jobb om jag inte har möjlighet att jobba hemma säg 17-18 dagar av 20. En dag på kontoret varannan vecka räcker.

Skrivet av Olle P:

Den detalj jag tycker är mest intressant och skapar fler frågor i undersökningen är att kommunikationen minskat mest mellan avdelningarna.
* Hur gick den kommunikationen till tidigare? Ringde man eller promenerade till den avdelningens lokaler?
* Varför har den minskat så mycket med hemarbete?

En undersökning av svenska ingenjörer visade (föga förvånande) att bland dem som har mer än två timmars restid till/från arbetsplatsen föredrar ca 80% att i stället arbeta hemifrån.
Mer förvånande var att bland dem som bor betydligt närmre till jobbet föredrog ändå mer än hälften att arbeta hemifrån, i alla fall deltid.

Japp, har flera kolleger och bekanta som både bor nära (max 5-10 min) från jobbet, och även är unga (under 30) och/eller singlar, och ändå föredrar distans. Rätt förvånande faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men vi får skilja på långsiktig och kortsiktig produktivitet. Så klart den kortsiktiga går upp när folk äntligen får jobba ifred. Men den långsiktiga innovationen och i förlängningen "företagets produktivitet" ,i motsats till individens, kommer troligen bli sämre då folk inte pratar mellan avdelningarna.

Detta är jätteviktigt, vi ser redan nu hur tekniskt avancerade industrier hamnar i olika kluster just på grund av fördelarna kunskaps- och informationsutbyte ger. Men kommer samma sak ske om allt fler börjar jobba hemifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Detta är jätteviktigt, vi ser redan nu hur tekniskt avancerade industrier hamnar i olika kluster just på grund av fördelarna kunskaps- och informationsutbyte ger. Men kommer samma sak ske om allt fler börjar jobba hemifrån?

Folk kommer nog jobba mer hemifrån så det här blir en svår nöt för HR att knäcka. Men det går säkert att lösa med nya tjänster o processer. Garanterat spännande att jobba med HR just nu!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d94pam:

Håller helt med att vill man jobba med människor på plats så ska man få göra det. Jag är däremot helt tvärtom dig. Jag är introvert och får energi av färre människor och det tysta lugnet. Därmed inte sagt att jag har något emot människor, men i och med min personlighet så ser nästan bara fördelar med att jobba hemifrån. Nu bor jag i hus på landsbygden och kan därför gå ut i trädgården när jag tar en paus tex. vilket ju inte alltid är så lätt/kul när man bor i lägenhet mitt i stan (har gjort det också). När sen min fru också jobbar hemma så kan vi äta frukost, lunch mm. tillsammans. Jag har också fått otroligt mycket mer fritid tack vare hemarbete. Jag slipper en timmes pendlande med bil varje dag (och min fru 1.5 timme) och små hushållssysslor som tvätt mm. kan fixas på lunchen. På så sätt frigör jag ännu mer fritid på kvällen.

Jag fungerar också bättre med lugn och få människor, men jag har också ett stort behov av att inte ta med mig arbete hem. På jobbet jobbas det hårt, när jag är hemma jobbar jag inte. Jag behöver den skiljelinjen, en tydlig gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Håller med, har märkt samma sak som artikeln beskriver.
Problemet är ju att, krasst sett, så är dom flesta egoister. Jag har tjatat om det länge i många kretsar och fortsätter stå på mig kring att jag har rätt
Helt enkelt: fördelarna hemarbete ger individen överväger individens bryddhet kring att t ex innovation i företaget blir sämre.

Det är rätt exakt så det är just nu där jag arbetar nu, vd / ledning och vissa chefer maler på om försämrad ”laganda och innovation”, (nästan) alla anställda har ett önskemål om att få jobba större delen av tiden på distans i fortsättningen.
En intressant grej är att vissa som var stora motståndare till distansarbete med inställningen ”det kommer aldrig funka” innan pandemin, har nu ställt sig på sidan som vill jobba 100% distans

Blir spännande att se var det landar. Själv kommer jag byta jobb om jag inte har möjlighet att jobba hemma säg 17-18 dagar av 20. En dag på kontoret varannan vecka räcker.

Japp, har flera kolleger och bekanta som både bor nära (max 5-10 min) från jobbet, och även är unga (under 30) och/eller singlar, och ändå föredrar distans. Rätt förvånande faktiskt!

Är inte det för att det nu syns tydligare vilka som faktiskt jobbar och att många positioner egentligen är meningslösa. 😏

Skrivet av Meathim:

Jag fungerar också bättre med lugn och få människor, men jag har också ett stort behov av att inte ta med mig arbete hem. På jobbet jobbas det hårt, när jag är hemma jobbar jag inte. Jag behöver den skiljelinjen, en tydlig gräns.

Jag förstår det helt och hållet och bor man i en liten lägenhet så kan det vara knepigt med separat arbetsplats/yta. När jag jobbar hemma så bytar jag kläder och spenderar största delen av tiden på arbetsrummet. När arbetet är klart stänger jag dörren, bytar kläder och tar en promenad. Jobbdator och telefonen använder jag inte utanför arbetstid.

Permalänk
Medlem

Otroligt att man behöver genomföra en studie för detta. Det säger sig självt att sitta isolerad utan möjlighet till snabb enkel kommunikation med kollegor är negativt för kvalitet och effektivitet. Allt smått jobbrelaterat snack-snack uteblir och därmed möjligheten till att snabbare och bättre nå önskat resultat. Spontana lösningsförslag och dialoger uteblir helt.

Visst, det beror lite på vilket jobb vi talar om, men i projektsammanhang råder det inget tvivel om detta.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Otroligt att man behöver genomföra en studie för detta. Det säger sig självt att sitta isolerad utan möjlighet till snabb enkel kommunikation med kollegor är negativt för kvalitet och effektivitet. Allt smått jobbrelaterat snack-snack uteblir och därmed möjligheten till att snabbare och bättre nå önskat resultat. Spontana lösningsförslag och dialoger uteblir helt.

Visst, det beror lite på vilket jobb vi talar om, men i projektsammanhang råder det inget tvivel om detta.

Det där är något man behöver anpassa sig till i en global värld ändå.
Minns inte när jag var i ett projekt eller team där alla sitter i samma land sist.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det där är något man behöver anpassa sig till i en global värld ändå.
Minns inte när jag var i ett projekt eller team där alla sitter i samma land sist.

Självklart sitter vi utspridda, men kärnteamet bör alltid sitta tillsammans.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Testpilot
Skrivet av d94pam:

Håller helt med att vill man jobba med människor på plats så ska man få göra det. Jag är däremot helt tvärtom dig. Jag är introvert och får energi av färre människor och det tysta lugnet. Därmed inte sagt att jag har något emot människor, men i och med min personlighet så ser nästan bara fördelar med att jobba hemifrån. Nu bor jag i hus på landsbygden och kan därför gå ut i trädgården när jag tar en paus tex. vilket ju inte alltid är så lätt/kul när man bor i lägenhet mitt i stan (har gjort det också). När sen min fru också jobbar hemma så kan vi äta frukost, lunch mm. tillsammans. Jag har också fått otroligt mycket mer fritid tack vare hemarbete. Jag slipper en timmes pendlande med bil varje dag (och min fru 1.5 timme) och små hushållssysslor som tvätt mm. kan fixas på lunchen. På så sätt frigör jag ännu mer fritid på kvällen.
Problemet är dock att många företag och extroverta chefer med kontrollbehov (som min) inte ser de här fördelarna. Vad den här pandemin borde lärt ut är att vi är alla olika och har olika behov. Ge de som får energi av hemarbete möjligheten till det så mycket verksamheten tillåter det och låt de som får energi av att vara på plats på kontoret få vlja att göra det. Det tror jag vi alla skulle må bäst av. Också företagsekonomiskt.

Detta summerar min erfarenhet väldigt mycket också.

Under pandemin har jag fått möjlighet att utvecklas och slutföra saker i livet jag aldrig trodde var möjligt innan. Är väldigt introvert i min natur och har gått igenom flera etapper med utmaningssyndrom senaste åren, vilket är en långsam återhämtning varje gång och som bara tar längre tid om jag dräneras med tvånget att vara bland mycket folk hela tiden..

Möjligheten för mig att kunna jobba hemifrån (som bland annat Testpilot här på SweClockers) och få fokusera på mina studier i en lugn och sansad miljö har gjort att jag idag mår psykiskt bra, kan hålla i ett jobb över tid och slutför mina studier nu till årsskiftet ett år tidigare än ursprungligen planerat.

Jag har i kort summering fått mer gjort i mitt liv dessa två år än vad jag fått de nästan 7 åren dessinnan, allt tack vare möjligheten att göra det jag måste hemifrån, med allt vad det innebär (slippa pendling, undvika hetsiga miljöer, sköta småsysslor på lunchen o.s.v.) — Jag hoppas att skolor såväl som arbetsplatser ser fördelarna med att kunna erbjuda tjänster både på plats och på distans, för i det stora hela är jag nog inte ensam om att få utökad produktivitet genom den sistnämnda formen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Självklart sitter vi utspridda, men kärnteamet bör alltid sitta tillsammans.

Kan hålla med om att det har sina fördelar, men är i regel inte möjligt hos oss iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Tror jag förstår varför mitt inlägg kan missuppfattas. Artikeln handlar om kommunikation under hemarbete. Jag har inte gått in på kommunikationsdelen utan bara det som påstås angående produktionsdelen vid hemarbete som enligt flera studier faktiskt blir bättre vid hemarbete. Här påstås det ju tvärtom att produktionen kan hämmas.
Jag släpper detta nu. 😅

Det är farligt med studier dock om man inte kollar exakt vad för typ av produktivitet som syftas på. Huvudartikeln syftar på innovation och samarbete inom företaget, vilket kan tolkas som en slags långsiktig produktivitet/utveckling av företaget, att man väljer att fokusera på rätt uppgifter och att inte avdelningar kör "egna race".

I stort sett alla studier på området syftar på individuella arbetares produktivitet på sina uppgifter och att man slipper byta arbetsuppgifter och bli störd (nu har jag inte läst dina länkar, men gissar att det är fallet även där, rätta mig om jag har fel). Där finns det stöd för att hemarbete kan vara gynnsamt, men också att det är väldigt individuellt. Men det är inte riktigt samma fråga som huvudartikeln syftar på.

En bra studie på det artikeln syftar på är extremt svår och kostsam att göra, men jag tycker att det är ett rimligt antagande som görs.

grammatik
Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Det är farligt med studier dock om man inte kollar exakt vad för typ av produktivitet som syftar till. Huvudartikeln syftar till innovation och samarbete inom företaget, vilket kan tolkas som en slags långsiktig produktivitet/utveckling av företaget, att man väljer att fokusera på rätt uppgifter och att inte avdelningar kör "egna race".

I stort sett alla studier på området syftar till arbetares produktivitet på sina uppgifter och att man slipper byta arbetsuppgifter och bli störd (nu har jag inte läst dina länkar, men gissar att det är fallet även där, rätta mig om jag har fel). Där finns det stöd för att hemarbete kan vara gynnsamt, men också att det är väldigt individuellt. Men det är inte riktigt samma fråga som huvudartikeln syftar på.

En bra studie på det artikeln syftar på är extremt svår och kostsam att göra, men jag tycker att det är ett rimligt antagande som görs i deras artikel.

Yes, ungefär samma jag var inne på i mitt tidigare inlägg här: #19250920 men du formulerade det mycket snyggare och utförligare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det här är högintressant. Tack för en bra artikel till att börja med.

Sen. Det är många som hävdar förträffligheten med hemarbete, dessa förfaller ofta också befinna sig en ansenlig längd från arbetsplatsen. Säkert en olycklig omständighet.

Däremot, när ett företag som Microsoft, vilka torde vinna på en stor användning av t.ex. MS Teams kommer fram till att det här med hemarbete kan ha negativa konsekvenser så bör man höja på ett ögonbryn och lyssna lite extra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Finns många studier som visar på motsatsen också. Syftar på ökad produktivitet.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/ekonomi/stor-s...

Enkel telefonbokning/försäljning där produktivitet gick att härleda till fler arbetade timmar.

Subjektiva enkätundersökningar.

Ingen av dessa studier visar på att digital kommunikation skulle öka produktiviteten (motsatsen).

För att förtydliga så menar jag inte att såga studierna eller hemarbete. Uppenbarligen så börjar förra årets studier börja bli publicerade nu och det kommer bli väldigt spretande resultat baserat på vad man har mätt. Därför vill jag mest uppmana folk att vara försiktiga när man läser resultateten och vill applicera dem på sin egen arbetsplats. T.ex. lär samarbete ha en stor inverkan i just kommunikation. En enskild telefonförsäljare eller support kan mycket lättare sköta det från sin dator än ett team på 10 personer som måste stämma av varje steg i processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det här är högintressant. Tack för en bra artikel till att börja med.

Sen. Det är många som hävdar förträffligheten med hemarbete, dessa förfaller ofta också befinna sig en ansenlig längd från arbetsplatsen. Säkert en olycklig omständighet.

Däremot, när ett företag som Microsoft, vilka torde vinna på en stor användning av t.ex. MS Teams kommer fram till att det här med hemarbete kan ha negativa konsekvenser så bör man höja på ett ögonbryn och lyssna lite extra.

Ja, ett stort problem är all denna jävla sensationsjournalistik som skrivs så fort det kommit ut en studie. Så sitter någon, dåligt utbildad, stressad journalist å felstavar ihop en artikel där man tappar bort allt vad kritiskt tänkande innebär. Sen kommer folk och kräver att få jobba hemma på grund av nåt de läst i blaskan bara för att det råkar passa dem att inte åka till jobbet.

Hela detta ämne är skitsvårt och det varierar garanterat beroende på arbetsplats, arbetsuppgifter och en massa andra faktorer. Det finns också stora bekräftelsefördomar (tydligen svenska ordet för confirmation bias) inom ämnet som påverkar studier om de inte är ordentligt gjorda eller bygger på subjektiva enkäter.

grammatikmiss
Permalänk
Medlem

Microsoft är väl medvetna, t.ex. är det fiffigt att poppa notiser i Teams när någon skriver till dig i nedre högra hörnet rakt över rutan där du själv skriver i Teams. Den gillar jag mycket!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts