Permalänk
Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Ett Wolverine spel av Insomniac!??

EDIT: OCH SPIDER-MAN 2?!?!?!?

Vad tar de för något borta på Insomniac? De är ju helt otroliga.

Hela bunten går på tjack Men jag klagar inte, kör på

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag håller på å introducera PS5 för min 3 åriga son. Han tycker det är svinkul, å har än så länge bara kört Astro. Jag ser att det är lite för svårt för honom. Har någon ett tips på spel vi kan testa som funkar för en 3 åring. Jag har PS+ ifall det skulle finnas något där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

Jag håller på å introducera PS5 för min 3 åriga son. Han tycker det är svinkul, å har än så länge bara kört Astro. Jag ser att det är lite för svårt för honom. Har någon ett tips på spel vi kan testa som funkar för en 3 åring. Jag har PS+ ifall det skulle finnas något där.

Köpte Paw patrol till dottern, gick lite bättre för dottern som fyller fyra i januari. Största problemet hon har är egentligen handkontrollens storlek 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Köpte Paw patrol till dottern, gick lite bättre för dottern som fyller fyra i januari. Största problemet hon har är egentligen handkontrollens storlek 🙃

Tack för tips! Ska spana in det! 😃

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Bergand:

Jag håller på å introducera PS5 för min 3 åriga son. Han tycker det är svinkul, å har än så länge bara kört Astro. Jag ser att det är lite för svårt för honom. Har någon ett tips på spel vi kan testa som funkar för en 3 åring. Jag har PS+ ifall det skulle finnas något där.

Vi började spela Paw Patrol när han var fyra, nu kan han spela Spider-Man och Batman och Just Cause själv

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Inaktiv

Trevligt pris faktiskt. Tänkte installera när spelet når Game Pass men inser nu att det lär dröja då Sony köpt tidsexklusivitet. Blir nog ändå att köpa till PC, FPS gör sig bäst där för mig. Men inväntar recensioner, fått väldigt mixade intryck av spelet av vad jag sett och läst. Men gillade Dishonored-serien skarpt så sannolikheten för att det kommer spelas är hög. Även om det blir när spelet väl når Game Pass hehe.

Tack för påminnelsen om att kolla Elgigantens rea, måndagstradition för min del men pga tekniska missöden så försvann detta under morgonen.

Permalänk
Medlem

Beställde precis en SN850 då det var rea på dem. Men går det använda dem i PS5an i Sverige ännu? Annars får den väl sitta i min PC ett tag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Beställde precis en SN850 då det var rea på dem. Men går det använda dem i PS5an i Sverige ännu? Annars får den väl sitta i min PC ett tag...

ska funka om du har tillgång till beta firmwaren. men förhoppningsvis släps den snart på riktig.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Väldigt bra recensioner för Deathloop som kommer ut imorgon!

Finns nu för 499 kr på Elgiganten om man är sugen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Väldigt bra recensioner för Deathloop som kommer ut imorgon!

https://i.imgur.com/N6MSeTp.png

Finns nu för 499 kr på Elgiganten om man är sugen:

Svenska Gamereactor och fz verkar vara lite mindre imponerade än övriga branschkollegor. 6/10 hos Gamereactor och en trea hos FZ.

Permalänk
Medlem

Kolla här istället https://youtu.be/KuwVZkgDkmM

Skrivet av Entash:

Väldigt bra recensioner för Deathloop som kommer ut imorgon!

https://i.imgur.com/N6MSeTp.png

Finns nu för 499 kr på Elgiganten om man är sugen:

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Antar att han var negativ? Jag är inte särskilt intresserad av spelet så tänkte bara lägga ut ifall det skulle vara så att folk är intresserade av denna spelgenren, eftersom det var så positiva ratings. Endast ca 10 gånger har både IGN och Gamespot gett ett spel 10/10. Sen ska man ju inte köpa endast utifrån vad stora publikationer säger. Det verkar vara ett spel som faller vissa i smaken medan andra inte tycker om det alls.

Permalänk
Medlem

Antar att det är någon googling bort. Men sparas spelet i Deathloop eller är det som Returnal? Man måste typ klara en loop osv?

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Antar att det är någon googling bort. Men sparas spelet i Deathloop eller är det som Returnal? Man måste typ klara en loop osv?

Det verkar vara en del grejer som sparas men inte allt. Som jag förstod det behöver man inte klara av saker man redan gjort men man börjar ändå om från grundläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_W:

Svenska Gamereactor och fz verkar vara lite mindre imponerade än övriga branschkollegor. 6/10 hos Gamereactor och en trea hos FZ.

Av någon anledning känns det mer legit, drar åt mig öronen när så många kastar fullpott omkring sig. Men nu har jag inte spelat det så det kanske är så fantastiskt och storstilat som en 10:a betyder, men för mig är det typ Half-Life 2 och Breath of the Wild så misstänker att jag kommer hålla mer med om 6:an när/om jag spelar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levandebild:

Av någon anledning känns det mer legit, drar åt mig öronen när så många kastar fullpott omkring sig. Men nu har jag inte spelat det så det kanske är så fantastiskt och storstilat som en 10:a betyder, men för mig är det typ Half-Life 2 och Breath of the Wild så misstänker att jag kommer hålla mer med om 6:an när/om jag spelar det.

Har inte läst recensionen, bara ögnat igenom, men Ars Technica gillade inte spelet: https://arstechnica.com/gaming/2021/09/deathloop-review-a-dis...

"Verdict: Bethesda's biggest disappointment in years. Wait for a sale (or a "definitive" edition)."

Bra att läsa och försöka förstå de som ger ett avvikande betyg också. Med tanke på hur mycket gnäll det varit på titeln så förvånar betygen något.

Edit: "Mixed" på Steam just nu, men lite tidigt att dra någon slutsats då spelet har någon timme kvar tills officiellt släpp.

Permalänk
Medlem

Nejdå, han tar upp både + och - men spelet generellt känns meh.

Skrivet av Entash:

Antar att han var negativ? Jag är inte särskilt intresserad av spelet så tänkte bara lägga ut ifall det skulle vara så att folk är intresserade av denna spelgenren, eftersom det var så positiva ratings. Endast ca 10 gånger har både IGN och Gamespot gett ett spel 10/10. Sen ska man ju inte köpa endast utifrån vad stora publikationer säger. Det verkar vara ett spel som faller vissa i smaken medan andra inte tycker om det alls.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

PC-versionen har en del prestandaproblem, vilket är en stor del av dom negativa recensionerna på Steam. PS5-versionen har inte dessa problem.

Det jag är mest orolig för är hur svårt det kommer vara att sikta. Jag är kass på att sikta med kontroll och förstaperson-spel har aldrig fungerat bra med mig med kontroll. Förhoppningsvis finns extrem auto-aim.

Ars Technica skriver att man borde vänta på rabatt, och eftersom Elgiganten säljer spelet för 500kr så antar jag att Ars Technica rekommenderar det nu. Det lär ta ett tag innan spelet är rabatterat ner till 500kr direkt från Sony.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

PC-versionen har en del prestandaproblem, vilket är en stor del av dom negativa recensionerna på Steam. PS5-versionen har inte dessa problem.

Det jag är mest orolig för är hur svårt det kommer vara att sikta. Jag är kass på att sikta med kontroll och förstaperson-spel har aldrig fungerat bra med mig med kontroll. Förhoppningsvis finns extrem auto-aim.

Ars Technica skriver att man borde vänta på rabatt, och eftersom Elgiganten säljer spelet för 500kr så antar jag att Ars Technica rekommenderar det nu. Det lär ta ett tag innan spelet är rabatterat ner till 500kr direkt från Sony.

Sedvanligt Denuvognäll och säkert lite gnäll på Bethesda-konto. Bland det första jag hoppades på att Microsoft skulle göra när de köpte Zenimax var att lägga ner Bethesdaklienten. Men icke.

Inväntar mer tid och bättre pris/gamepass personligen. Hade varit kul att börja spel men har för mycket på gång och blir en intensiv spelhöst/vinter.

Permalänk

Ska testa att beställa en sådan när det går.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

I morgon släpps den nya firmwaren som bland annat ger systemstöd för M.2 SSD:
https://blog.playstation.com/2021/09/14/ps5s-september-system...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

I morgon släpps den nya firmwaren som bland annat ger systemstöd för M.2 SSD:
https://blog.playstation.com/2021/09/14/ps5s-september-system...

Då sitter man med en SN850 utan kylare
Funderar på att avbeställa MC1an och gå på EKs istället.
Någon som monterat EKs kylfläns på SN850?
Var det lika jobbigt som diverse recensioner gjort gällande?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av edson:

I morgon släpps den nya firmwaren som bland annat ger systemstöd för M.2 SSD:
https://blog.playstation.com/2021/09/14/ps5s-september-system...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Snabbtest: SN850 + BQ MC1

Passar bra med firmware uppdateringen imorgon, för idag fick jag hem min SN850 och BQ MC1

Körde lite snabbtest i min dator (som har X570 moderkort så den kan använda PCI-e 4) med och utan heatsinken, för att se vad den gör för skillnad.
Detta är absolut inget vetenskapligt test men bara lite snabbt så man får ett humm av hur mycket heatsinken hjälper. Min dator har nog mycket bättre luftflöde än vad PS5an har osv, osv.
Min metodik var att jag stoppade i SSDn i datorn, startade logging i HWInfo, körde CrystalDiskMark (tog ca 5 minuter), väntade tills HWinfo loggat 7 minuter (disken fick då ca 2 minuters cooldown), stoppade loggningen, sedan stängde jag av, monterade heatsinken, och gjorde samma test igen.
Plockade även ur min GPU så att den inte var ivägen, och styrde datorn via remote desktop.

Om vi först kollar prestanda då så är skillnaden i princip irrelevant. Troligen inom felmarginaler:

Temperaturen var dock ganska annorlunda:
(Röd är utan heatsink, Grön är med heatsink)

Utan heatsink peakar på 73 C. Med BQ MC1 peakar vi 49 C.

Tänk dock på att detta test tog bara ca 5 minuter! Hade det varit en längre arbetslast hade throttlingen troligen visat sig mer.

I övrigt kan jag säga att BQ MC1 var ungefär oändligt mycket enklare att montera än EK's.
Med EK's blir det många svordomar och nästan blödande fingrar.
Med BQ MC1 var det en mycket behagligare upplevelse... Skruvarna var små men tar mycket hellre det än EK's sabla metallclips.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Då sitter man med en SN850 utan kylare
Funderar på att avbeställa MC1an och gå på EKs istället.
Någon som monterat EKs kylfläns på SN850?
Var det lika jobbigt som diverse recensioner gjort gällande?

Det var ett helvete. Rekommenderar det inte ens till min värsta fiende. SN850 är ojämn, främre delen betydligt högre än bakre. Man kanske kommer undan lättare om man använder olika tjocka thermal pads för främre och bakre delen (EK rekommenderar 0.5mm till undersidan och 1mm till ovansidan, men man får nog av 0.5mm över för att göra en mix på ovansidan), men varför anstränga sig och eventuellt få ett dåligt resultat? Stor risk att knäcka SSD:n helt med EK+SN850. Känns inte bra. Nu sitter ju min på plats, men det tog säkert en timme att få till det.
SN850 throttlar dessutom inte nämnvärt vid höga temperaturer enligt techpowerups recension. Jag skulle bara köra den utan kylfläns tills du får din MC1.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Men frågan är hur varm den blir av att mest läsa från ssdn?
Ingen som mätt tempen när den sitter i PS5an utan heatsink?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Beställde precis en SN850 då det var rea på dem. Men går det använda dem i PS5an i Sverige ännu? Annars får den väl sitta i min PC ett tag...

Imorgon 🙂

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Tror inte det är några större problem precis. Du klipper kylpadsen till rätt längd själv och sedan fästs den ihop med clips. Tror inte det är värt att byta om du redan fått den levererad.
När den väl är monterad så är det nog likvärdigt.

Skrivet av Karate Taco:

Det var ett helvete. Rekommenderar det inte ens till min värsta fiende. SN850 är ojämn, främre delen betydligt högre än bakre. Man kanske kommer undan lättare om man använder olika tjocka thermal pads för främre och bakre delen (EK rekommenderar 0.5mm till undersidan och 1mm till ovansidan, men man får nog av 0.5mm över för att göra en mix på ovansidan), men varför anstränga sig och eventuellt få ett dåligt resultat? Stor risk att knäcka SSD:n helt med EK+SN850. Känns inte bra. Nu sitter ju min på plats, men det tog säkert en timme att få till det.
SN850 throttlar dessutom inte nämnvärt vid höga temperaturer enligt techpowerups recension. Jag skulle bara köra den utan kylfläns tills du får din MC1.

Tog och monterade ihop min SN850 med EKWB och det gick väldigt smidigt, ena sidan på clipsen finns det en hake och andra går därefter lätt att trycka i. Tog 10 minuter! Så kan rekommendera denna kombo

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021