Lanseringen av Battlefield 2042 försenas

Permalänk

Jag har absolut inte läst alla inläggen, så andra har säkert kommenterat detta redan, men orsaken till "förseningen" har absolut ingenting att göra med CoViD-19 att göra (sist jag kollade fanns DICE i Sverige där pandemin inte påverkar samhället i någon större utsträckning). Troligtvis har den heller inte speciellt mycket att göra med att förfina spelupplevelsen utan mest med att tjäna mest möjligt pengar på det hela. Inget ont i det iofs, företag ska tjäna pengar, men jag tycker de borde kalla en spade för just en spade iställetför att skylla på pandemieffekter och hur det har försenat arbetet...

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Jag har absolut inte läst alla inläggen, så andra har säkert kommenterat detta redan, men orsaken till "förseningen" har absolut ingenting att göra med CoViD-19 att göra (sist jag kollade fanns DICE i Sverige där pandemin inte påverkar samhället i någon större utsträckning). Troligtvis har den heller inte speciellt mycket att göra med att förfina spelupplevelsen utan mest med att tjäna mest möjligt pengar på det hela. Inget ont i det iofs, företag ska tjäna pengar, men jag tycker de borde kalla en spade för just en spade iställetför att skylla på pandemieffekter och hur det har försenat arbetet...

Är det inte lite antagande från din sida? Det finns en hel del företag som uppmuntrat isolering och att arbeta hemifrån under pandemin även i Sverige- på mitt jobb har vi fortfarande ett bemanningsschema för kontoret där jag för tillfället har enbart onsdagar och fredagar på kontoret och resten hemifrån, detta för att undvika att vara för nära inpå varandra och undvika att hela personalen blir smittade om någon visar sig ha varit på kontoret medan de var sjuka.
Vi ingår i en större koncern som i andra land har tagit ännu striktare åtgärder och jag tror att det är ganska vanligt att internationella bolag sätter riktlinjer för hela koncernen snarare än helt per land.

Jag vet ett par stora företag i centrala Stockholm som helt utrymt kontoren under långa perioder och investerat i utrustning som hjälper deras anställda att jobba hemifrån, och har i mitt jobb haft kontakt med en hel del företag där olika byggen har skjutits upp eller delvis lagts ner då lokaler står tomma tills vidare.

Det låter inte alls osannolikt att sådana saker kan ha orsakat fördröjningar i vissa skeden av utvecklingen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Just farcry spelen har ju varit berömda för sina buggar. Jag skaffade 3:an ett par år efter release och då var allt fixat = riktigt bra spel. Jag köpte 4an på release och fastnade på ett ställe p.g.a. en bugg. 5:an har jag inte sett några buggar i än så länge.

---

Jag tycker det kan skjuta upp spelet till nästa år. Men det kanske är en aktieägargrej att det måste släppas i år.

Jag tycker de har skadat sitt varumärke.

Det största problemet är de dåliga och omfattande balanseringsändringarna.

Battlefield 3: release kändes rätt ok, vissa bössor var lite op. Uppdatering: Mortars tog över. Bössa A: OK Annan uppdatering: Nerfa mortars. Bössa A = ärtbössa. Jag och polarna har haft väldigt kul i BF3, men minns inte vilken patch som var bäst. Tycker att spelet har svängt för mycket.

Battlefield 4: Köpte lite senare. Också problem med balansen i spelet.

Battlefield 1 och V. Har bara kört V på beta men tyckte det kändes meh. 1an var väl lite coolt men tappade intresset snabbt.

Kommer nog skaffa det nya BF, men kommer inte köpa det förrän jag fått tag på ett nextgen grafikkort för max 6000kr och räknar med att BF inte kommer vara klart nu i november, snarare 6 mån senare. Så jag kommer vänta.

Tycker 6:an såg ganska polerat ut av de videor jag sett. Haft störst problem i 4:an där fordon plötsligt åkt genom marken och några krascher i 5:an, annars inget speciellt. Vill understryka att jag väntat några månader innan köp av 5:an och 4:an så det hunnit få några patchar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Är det inte lite antagande från din sida?

Absolut är det till viss mån antaganden, dock är det så att distansarbete är mera norm än kontor 8-16 när det gäller tech bolag, så det att ett team inte haft lika mycket fysisk kontakt som innan borde inte föra till större problem här.

Visserligen kan andra saker också spela in här, bl.a. komponentbristen (dock vill jag tro att en större spelstudio inte har några som helst problem att skaffa fram den hårdvaran de behöver - jag själv har kontakter som kan skaffa fram både 3090's och PS5/XBSX utan några större problem.

Det sagt, så är det mycket mer som visar till att detta inte har något med pandemin att göra, bl.a. att det är samma visa som tidigare år och inte fan använde de den tiden till att fixa buggar (och om de faktiskt gjorde det misslyckades de totalt ändå).

Min kommentar var också mer menad som en samhällskommentar än rättad direkt och endast mot EA/DICE, då alla från fönsterputsaren till boxershortsabonnemangsfirman till grafikkortstillverkaren till Tesla nu säger att det hela inte är deras fel, utan pandemin har gjort det "jobbigt för oss".

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Det var ju segt, har ju planerat ett lan helgen efter det eg skulle släppas men aja, inte hela världen, ser ändå fram emot det

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Absolut är det till viss mån antaganden, dock är det så att distansarbete är mera norm än kontor 8-16 när det gäller tech bolag, så det att ett team inte haft lika mycket fysisk kontakt som innan borde inte föra till större problem här.

Visserligen kan andra saker också spela in här, bl.a. komponentbristen (dock vill jag tro att en större spelstudio inte har några som helst problem att skaffa fram den hårdvaran de behöver - jag själv har kontakter som kan skaffa fram både 3090's och PS5/XBSX utan några större problem.

Det sagt, så är det mycket mer som visar till att detta inte har något med pandemin att göra, bl.a. att det är samma visa som tidigare år och inte fan använde de den tiden till att fixa buggar (och om de faktiskt gjorde det misslyckades de totalt ändå).

Min kommentar var också mer menad som en samhällskommentar än rättad direkt och endast mot EA/DICE, då alla från fönsterputsaren till boxershortsabonnemangsfirman till grafikkortstillverkaren till Tesla nu säger att det hela inte är deras fel, utan pandemin har gjort det "jobbigt för oss".

Jo visst, distansarbete är rätt vanligt på techföretag- men den typen av arbete som är viktigt nära inpå release till exempel QA lär inte göras hemifrån såvidare inte all testhårdvara tas med hem.

Jag kan hålla med att det säkert är lätt att använda pandemin från ursäkt och att det inte finns någon direkt anledning att tro dem, men håller inte med om att allting är som vanligt i sverige och pandemin inte påverkat.

Jag har sett raka motsatsen och själv haft en hel del strul i dagliga arbetet- kollegors hemmarouters blockar VPN, kollegors hemmawifi är skit, dator-reparationer eller allmänt felavhjälpning som skulle kunna tas direkt får vänta tills man kan matcha en tid på kontoret, ett par nya anställda har fått köra gamla knappt fungerande laptops i några veckor när de kommer in då ledtider på CTO från fabrik är 4v och oundvikligen blir försenade ytterligare två veckor när de fastnar halvvägs över världen i transport- samarbete mellan teams som normalt skulle skett på hotell eller att team från ett land flyger över till ett annat blir uppskjutna.
Vi hade oändliga problem med att gå live med vårt nya affärssystem mitt i pandemin- ett projekt som varit på gång i flera år, därför att ett team behövde komma över från nederländerna men gränserna stängdes I slutänden fick de dispans på villkor av strikt karantän före och efter.
Utbildning för nya produkter som brukar ske fysisk vid fabriken får vänta och teknikerna får inte lära sig nya maskiner förrän de ska installeras för första gången osv osv.

Det beror säkert på vilken bransch man jobbar inom- för vissa kanske det inte märks alls.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Släpp skiten som DLC istället för att göra nya spel istället om ni måste ha nåt nytt. Så stor skillnad är det inte mellan de senare spelen så att man måste köpa en ny hårdvara varje gång

Varför DLC? Du hade ju uppenbarligen inte varit intresserad av det ändå, eller hur? Hårdvara tog jag som ett exempel även om det går hand i hand med spel såklart. Sen förstår jag inte riktigt vitsen med att kommentera i en tråd man inte har något intresse i?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Joo det är bra förstås.
Men får lite känslan av att det görs bara för att bygga hype och få mer av deras precious precious pre-sales.
För det kan inte kommit som en överraskning att spelet inte är klart 2 veckor före release...
EDIT: Nu hinner man säkert lägga till lite pre-sale skins och annat smått o gott

i de här fallet får inte jag den känslan alls.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Alltså va f*n, nu måste jag flytta min planerade sjukvecka..
BAH!

Vilket i-landsproblem man har.

Vadå? Har du redan "bokat" din sjukskrivning till arbetsgivaren? 🤕

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vadå? Har du redan "bokat" din sjukskrivning till arbetsgivaren? 🤕

Det är ironi
It´s a joke !

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Far cry 6 bland annat verkar inte bli försenat

Uh, med tanke på att release date var i februari 2021 så skulle jag nog säga att det är försenat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Uh, med tanke på att release date var i februari 2021 så skulle jag nog säga att det är försenat.

Menar att det troligen inte blir försenat en gång till, det har gått guld (om det nu betyder något).
https://gameranx.com/updates/id/258285/article/far-cry-6-has-...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt