Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hundskam håller jag med om, av flera anledningar. Men annars vet jag inte, det bor mycket folk i storstäderna, de som pushar för klimatmedvetenhet och regleringar är sannolikt inte de som flyger på flera semesterresor varje år. Att ungdomar är mer engagerade är inte så konstigt heller då de ju är de som måste leva med konsekvenserna av våra beteenden liksom.

Dom som pushar klimatmedvetenhet är dom som är mest privilegierade i vårt samhälle. Du hittar fler klimatmedvetna på södermalm än i tensta. Dom får även leva med konsekvenserna och den rikedom som följde av industrisamhället.

Kanske dags att vidga sina vyer och läsa något annat perspektiv än det media och lärare matar oss med
https://kvartal.se/artiklar/undergangen-ar-inte-nara/

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Tror du inte förstod mitt inlägg alls, jag frågade dig inte om dig specifikt utan de fordon av dessa typer som faktiskt är ute i trafiken och ofta. Bland det smutsigaste som rullar på våra vägar förmodligen.

Hur andra gör är upp till dem.. Jag anser att vårat land är så puttismått så om 100personer har skruvat upp sina dieselpumpar så det bolmar svart om dem och de tycker det är fränt.. det är upp till dem.
De som trimmar bilar på riktigt vet att ju effektivare förbränning man har ju mer effekt får man ut.. det i sin tur när förbränningen är optimal ger lägre utsläpp som oplanerad konsekvens.. det är inget man strävar efter utan det bara blir så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

Förr var det inte PV utan Duett som det byggdes Epa/A-traktor på.

För övrigt såg jag en Duett idag, icke ombyggd och den gick riktigt fint utan någon blårök eller annat otyg. Litet matt i lacken bara.

jajust det.. Duett var det som var poppis att bygga på.
Nice Det är inte ofta man får se gamla originalare nu mer om man inte åker på träffar.. Jag tycker det är snyggare med en gammal som är original än moddade varianter.. Min jag byggt om har jag sparat alla originalsaker till, så när den fyller 30 ska den bli återställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det förklarar varför de börjat rasa in igen, ny adress. Dags att blocka.

Om du blockerar alla företag från att skicka adresserad reklam till dig kommer du inte behöva göra det hos varje enskilt företag. I mitt inlägg på föregående sida finns länken.

Permalänk
Medlem

Har inget emot dessa elsparkcyklar, så länge man ställer dem vid sidan av, brevid vägen, en bit från entré dörren osv.
Men ska det vara så dj&%¤/ svårt att när batteriet/pengarna i appen tar slut bara ställa den vid sidan av men nej... inte först på detta men heller inte sist I guess. Inga problem med prylen i sig, bara emot människorna som använder dem.

Permalänk
Medlem

Skumma nätverksinstallationer på jobbet.
Ta en vanlig patchkabel på 25 meter, borra hål genom ytterväggen, gå under hängrännan till andra änden, nytt hål för att komma in igen. Därefter kabel fram till uttaget.

Verkar ha varit ett riktigt snabbjobb. Mest märkligt att det inte har kommit någon gnagare eller fågel och pickat sönder kablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu vet jag inte hur Tre beter sig, men autogiro brukar inte räcka, utan man måste ta bort den fysiska fakturan. Telia tar lika hutlöst betalt oavsett om man betalar fakturan manuellt eller om de drar den själva, då de ändå skickar en pappersfaktura som det står att man betalar via autogiro på. 45 kr för att automatiskt skicka ett brev på avtal. Säkert ingen marginal på det... För säkerhets skull så tog de bort kvartalsfakturorna för privatpersoner tidigare, så att de kan debitera 12*45 kr istället för 4*45 kr.

Jo, det var väl i princip för att tvinga över alla till e-faktura/autogiro.
Ska se till att avsluta mina relationer med Telia så snart det går att ordna på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu vet jag inte hur Tre beter sig, men autogiro brukar inte räcka, utan man måste ta bort den fysiska fakturan. Telia tar lika hutlöst betalt oavsett om man betalar fakturan manuellt eller om de drar den själva, då de ändå skickar en pappersfaktura som det står att man betalar via autogiro på. 45 kr för att automatiskt skicka ett brev på avtal. Säkert ingen marginal på det... För säkerhets skull så tog de bort kvartalsfakturorna för privatpersoner tidigare, så att de kan debitera 12*45 kr istället för 4*45 kr.

Jag vet inte heller hur Tre beter sig men jag har Telia och får aldrig någon pappersfaktura och aldrig någon extra kostnad för själva faktureringen. Har i o f s e-faktura sedan många år tillbaka och det funkar fint.

Det enda jag vill att man ska ändra är hos banken. Nu kan man antingen automatiskt godkänna alla fakturor eller måste man manuellt godkänna alla fakturor. Jag vill kunna säga att vissa företags fakturor kan godkännas automatiskt men alla andra vill jag verifiera först och godkänna manuellt. Men det går inte. I alla fall inte i Skandiabanken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Skumma nätverksinstallationer på jobbet.
Ta en vanlig patchkabel på 25 meter, borra hål genom ytterväggen, gå under hängrännan till andra änden, nytt hål för att komma in igen. Därefter kabel fram till uttaget.

Verkar ha varit ett riktigt snabbjobb. Mest märkligt att det inte har kommit någon gnagare eller fågel och pickat sönder kablarna.

He he, inte så bra men jag har sett värre. På vårt förra kontor skulle fastighetsägaren flytta en nätverkskabel som hängde från taket. Taket var liksom i två nivåer, större delen av rummet hade högre tak men en bit längs med ena väggen hade lägre, och kabeln skulle flyttas kanske två meter från den höga delen till den lägre. Jag sa åt dem hur det skulle bli och de sa att de skulle göra hål och så, sen gick jag på lunch. När jag kom tillbaka så hade gjort hål i det höga taket vid kanten på det lägre och lagt kabeln ner längs med kanten på taket och bort kanske en meter på den lägre delen med silvertejp. Det satt vi sen med i kanske 18 månader innan vi byte kontor.

Permalänk

Människor som blockerar hela kylen medan de klämmer på vartenda j***a paket köttfärs som finns... Under en pandemi som lök på laxen!

Permalänk
Medlem

Snälla, kidnappa inte gnälltråden för en massa politiksnack eller klimatdiskussion. De ämnena (och möjligen religionssnack) är ett säkert sätt att få modsen på oss. Skapa i stället egna trådar för sånt. Här är det i första hand gnäll som gäller

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Politiskt och klimat sidospår borttaget*

Låt gubbgnället flöda och låt politik- och miljö-snacket sina.

/Vzano, Moderator

Moderering förtydligad
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Gubbgnället är över den brutala dubbelmoral miljöhets och annat håller på med, konsumtionssamhällets brutala omsättning och den något absurda iden att man ska "shoppa sig ur" sin klimatångest.
Ny bil på leasing var 3dje år som är än mer miljövänlig för varje gång, körsträcka max 1500mil om året.
glödlampa->hallogen->lågenergilampor->ledlampor

icke-gubbgnäll borttaget /Vzano, Mod
Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av funfviertel:

Människor som blockerar hela kylen medan de klämmer på vartenda j***a paket köttfärs som finns... Under en pandemi som lök på laxen!

Förbryllande. Varför klämma på ett paket köttfärs? Vad får man för slags insikt av det? Att det inte ligger en träkloss inuti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, jag har alltid trott att det var östkusten som var baksidan.

Solen går upp på framsidan och ner på baksidan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Solen går upp på framsidan och ner på baksidan.

Och betraktar man en karta ser man ju att västkusten befinner sig under "hängrumpan" (= södra Norge) och att Stockholm är mitt på magen så saken är helt klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Och betraktar man en karta ser man ju att västkusten befinner sig under "hängrumpan" (= södra Norge) och att Stockholm är mitt på magen så saken är helt klar.

Whatever - Göteborg och Stockholm får roa sig bäst de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av funfviertel:

Människor som blockerar hela kylen medan de klämmer på vartenda j***a paket köttfärs som finns... Under en pandemi som lök på laxen!

Fast nu var det ju köttfärs och man brukar ha lök i köttfärssås.

Själv lyckades jag "såga" upp tummen tidigare ikväll. Och då undrar jag ju, efter att ha spolat, lindat in den i papper som temporär åtgärd och tryckt dit ett vanligt plåster som blödde igenom på tre röda (!): vem f*n har kommit på idén att tejpa ihop bunten med kompresser? Alltså, jag hade en ny förpackning lägligt nog, men bunten med kompresser var ihoptejpad. Helt fantastiskt bra när just tummen blöder ordentligt. Jodå, sedan var ju maten i ugnen klar också, så ungefär samtidigt behövde jag försöka få ut den utan att orsaka scener ur Lammen tystnar, varpå den fick stå och bli ljummen. Aja, lyckades till slut, men för säkerhets skull så har jag en trasig hållare till relevant tejp och den andra som inte är trasig är oöppnad. Kunde nog ha lossnat några inredningsdetaljer när jag skulle få loss tejp ur den trasiga, för det var inte lättare med den oöppnade... Borde förmidligen även tvätta tungan med såpa efter den aktuella övningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Solen går upp på framsidan och ner på baksidan.

Skrivet av serafim:

Och betraktar man en karta ser man ju att västkusten befinner sig under "hängrumpan" (= södra Norge) och att Stockholm är mitt på magen så saken är helt klar.

https://lmgtfy.app/?q=sveriges+framsida

Det är ju en rolig diskussion kanske. För mig är det här lillebrorskomplexet som en del har här ganska dumt och känns mest som något som käcka politiker har hittat på för att öka lokalpatriotismen eller något. Det sämsta med att bo här är ju alla löjliga slogans (som just 'Sveriges framsida') och den påtvingade vitsigheten, men jag antar att den till stor del kommer från inflyttade förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

https://lmgtfy.app/?q=sveriges+framsida

Det är ju en rolig diskussion kanske. För mig är det här lillebrorskomplexet som en del har här ganska dumt och känns mest som något som käcka politiker har hittat på för att öka lokalpatriotismen eller något. Det sämsta med att bo här är ju alla löjliga slogans (som just 'Sveriges framsida') och den påtvingade vitsigheten, men jag antar att den till stor del kommer från inflyttade förstås.

Och jorden är platt förstås...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

Ljuset och hur snabbt det försvinner. Och med mörkret kommer vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu vet jag inte hur Tre beter sig, men autogiro brukar inte räcka, utan man måste ta bort den fysiska fakturan. Telia tar lika hutlöst betalt oavsett om man betalar fakturan manuellt eller om de drar den själva, då de ändå skickar en pappersfaktura som det står att man betalar via autogiro på. 45 kr för att automatiskt skicka ett brev på avtal. Säkert ingen marginal på det... För säkerhets skull så tog de bort kvartalsfakturorna för privatpersoner tidigare, så att de kan debitera 12*45 kr istället för 4*45 kr.

Telenor hanterar det där ännu sämre.
50kr i avgift, dessutom ligger bredband och telefoni i olika system.

Krävs två anmälningar för att slippa brev, och utan anmälan är det naturligtvis 50kr per tjänst.
Och anmälan fick jag veta är inte möjlig förrän efter första fakturan har skickats.

Är väl bra att de vill få bort pappersfaktura. Men de kan väl fråga om digital faktura när avtalet skrivs, inte efter att första fakturan redan skickats ut.

Är det girighet, eller ett dåligt designat system?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Lego Master

Svenskar som försöker prata engelska och det låter som en katt trampat i en pöl med syra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Appro på ovan så kom jag på nåt, när man i filmer väljer engelska med rysk eller tysk dialekt istället för tyska och ryska. Fruktansvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Svenskar som försöker prata engelska och det låter som en katt trampat i en pöl med syra.

Litet sport skall det vara. Prova ett möte med Svensk, Fransman, Indier och Japan med Engelska som språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Litet sport skall det vara. Prova ett möte med Svensk, Fransman, Indier och Japan med Engelska som språk.

Har faktiskt varit med om det. Fransmannen var värst. Har också varit med om ett samtal mellan några fransmän och amerikaner med franska som språk, obetalbart. Två av amerikanerna pratade en fullständigt obegriplig franska.

Själv är jag medveten om att mina tidigare goda kunskaper i båda språken numera är borta. Jag tror att jag låter väldigt svensk och det är lite synd eftersom jag tidigare bedömdes tala i stort sett flytande både engelska och franska. Det kommer tillbaka när man talat en stund men ack vad det engelska respektive franska tonfallet försvunnit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Litet sport skall det vara. Prova ett möte med Svensk, Fransman, Indier och Japan med Engelska som språk.

Det där gör jag varje dag. Idag hade jag möte med en japan, en ukrainare, två fransmän, en bosnier, en peruvian och två indier. Och några svenskar förstås.

Permalänk
Avstängd

Dags för nytt gnäll i denna tråd.
Tvålpumpar, man kan köpa en skräptvål som innehåller 99% vatten för under 10kr hos några handlare men där samtidigt själva pumpen håller en evighet eller så tycker man att det hade varit snyggt med en pump i porslin eller metall som ser lite stilig ut för allt mellan 100kr och uppåt men då håller själva pumplösningen max ett år och oftast inte ens det.
Hur fan lyckas man spara in så mycket på själva pumpen när det tydligen redan finns billiga som används till alla andra engångs?

Någon mer som håller med mig?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Dags för nytt gnäll i denna tråd.
Tvålpumpar, man kan köpa en skräptvål som innehåller 99% vatten för under 10kr hos några handlare men där samtidigt själva pumpen håller en evighet eller så tycker man att det hade varit snyggt med en pump i porslin eller metall som ser lite stilig ut för allt mellan 100kr och uppåt men då håller själva pumplösningen max ett år och oftast inte ens det.
Hur fan lyckas man spara in så mycket på själva pumpen när det tydligen redan finns billiga som används till alla andra engångs?

Någon mer som håller med mig?

Ja det där verkar vara ett lotteri, själv köpt handtvål för 95:- som är kanonbra men där det är meningslöst att köpa en refill för pumpen pajar ganska fort.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Då var det dags för mig!

Varför skall långtradare köra om varandra på motorvägar då de har i stort sett samma hastighet, en omkörning kan ta flera minuter känns det som om det diffar 1km/h mellan ekipagen.
Kan bli väldigt trött på det när man stöter på det på vägarna.
Visst, kör om men ha lite fart då eller ge tusan i det.

Gubbgnäll

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide