Dreamhack Winter 2021 slår upp portarna – inför vaccinationskrav

Permalänk
Medlem

På gårdagens pressträff tog folkhälsomyndigheten upp just att borttagandet av restriktioner 29/9 kommer följas av nya rekommendationer specifikt för ovaccinerade, och där ingår att undvika evenemang och folksamlingar likt det Dreamhack kommer bli. Så DHs beslut om att endast vaccinerade får delta är helt i linje med FHM och helt rimligt. Om man inte vill vaccinera sig är det ju bara att fortsätta följa de riktlinjer vi nu haft sedan pandemins början och låta bli att träffa människor utanför sin närmaste krets, och där ingår ju knappast DH.

Skrivet av Fatmajk:

Som du säger är så pass allvarliga biverkningar väldigt sällsynt. Men någon måste ju drabbas enligt statistiken.

Om man tycker det är besvärligt att jämföra en risk på 0.1% att dö i sjukdom med en risk på 0.0001% att drabbas av en allvarlig biverkning från vaccin så kan man istället förlita sig på de experter som har som yrke att göra sådana avvägningar, nämligen FHM. Det Dreamhack gör är just detta.

Det finns alltid risk för att vaccin har oförutsedda biverkningar, och Pandemrix är ett exempel på det. Ingenting är helt riskfritt, så det handlar alltid om att göra riskbedömningar. Dessa riskbedömningar är inte helt enkla, t.ex. handlar det om att försöka förstå vad som gav orsak till problemen med Pandemrix och hur stor risken är att det upprepas. Tyvärr finns det dessutom olika evolutionära orsaker till att ens instinktiva riskbedömningar ibland hamnar helt fel. Därför är det åter bäst att överlåta riskbedömningar åt experter.

Skrivet av Chmat76:

Jag gillar hur moderatorerna tar bort inlägg som är "trams", men samtidigt låter inlägg som beskriver icke-vaccinerade som "drägg", "dåliga människor", "outbildade" (läses som "dum"), och som indirekt önskar död åt dem.

Det är tyvärr ett uttryck för frustration och jag håller med om att det inte är ett bra sätt att bemöta oliktänkare. Bättre är att föra en dialog och försöka förstå vad de har missuppfattat. De enda det inte är någon idé att resonera med är sådana som är övertygade om att det finns en global konspiration etc, men de är lyckligtvis inte så många. Att vaccinationsviljan korrelerar med utbildningsnivå är ju ett faktum som inte är konstig på något sätt. Att vara outbildad betyder inte att man är dum, alla är outbildade innan de bildar sig. Men utbildade har i allmänhet inhämtat större kunskap som kan hjälpa dem att fatta rationella beslut.

Skrivet av Varg:

Jag besöker den här siten för att få nyheter om hårdvara. Tyvärr har stället kantats av flera stora skiftningar i fokus och därmed tappat sin charm över åren. Tråkig utveckling.

Hårdvarunyheter finns det ju fortfarande, och man behöver ju inte läsa i kommentarstråden till artikeln om Dreamhacks vaccinationskrav om man vet att man inte är intresserad av den diskussionen. Jag har lite svårt för inställningen "det här intresserar inte mig, alltså ska ingen annan få diskutera det heller". Det är väl bara att undvika?

Skrivet av Djurmamman:

Finns det några belägg för att man smittar mer när man är ovaccinerad?

Ja, om man som vaccinerad blir smittad så är man mindre smittsam än en motsvarande ovaccinerad som blir smittad. Men framförallt undviker man att bli smittad till att börja med, och om man inte är smittad för man ju inte heller smittan vidare. Sen är väl huvudpoängen att man själv inte ska riskera att bli allvarligt sjuk.

covid-19 blir alltmer en pandemi bland ovaccinerade. Eftersom vaccinationsgraden ökar med åldern, blir snittåldern för de som blir allvarligt sjuka allt lägre, där till och med 30-åringar dör. Genom att kräva vaccinering från de som kan så kan man hålla ett stort arrangemang som Dreamhack med betydligt mindre risker inblandade än om ovaccinerade hade tillåtits delta. Det kanske ännu starkare argumentet från Dreamhacks sida är att det är i linje med FHMs rekommendationer att ovaccinerade inte ska delta i stora event. Håller man inte med om det är det mot FHM man ska missrikta sin ilska, inte Dreamhack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Krav på att alla pojkar som deltar måste ha en flickvän. Vops där gick det från 3000st besökare till 2st.

Jag tror Dreamhack kommer gå dåligt i år p.g.a. corona. Och när man kan göra det mesta av detta tävlande hemifrån så blir det inget som man direkt behöver går på.

*edit*
De mer än 3 000 besökarna behöver ett vaccinationsbevis, undantaget personer under 16 år som istället får testa sig vid ankomst. Det känns en aning populistiska åtgärder.
Vaccinerad betyder inte att man ej bär smittan. Det enda det betyder är att man statistisk sett får betydligt mildare Corona som varar kortare. Test vid ankomst. Finns det såna snabba tester idag? Jag tror inte det.

Så åtgärderna de har valt är för att myndigheterna ska bli glada och folk ska våga gå. I praktiken tror jag det blir nästan samma smittställe som utan dessa krav.

Det finns, var tvungen att ta ett snabbtest i tisdags för att kunna delta på en kurs.

Permalänk
Medlem

Aldrig sett så många moderatorer i samma tråd

Tycker att Aja82 slog huvudet på spiken och vi kan lämna det där.

Förövrigt tycker jag att det känns lite onödigt att ha ett "Dreamhack" med 3k pers bara lan. Känns som det hade varit bättre att spara dessa pengar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för en lågbegåvad hur man har tänkt här?

Folk som inte är vaccinerade får inte komma in även om dom precis testat negativt 7 gånger.
Alla med vaccinationspass får lov att komma in även om dom är smittade vid tillfället.
Ungdomar under 16 får däremot komma in om dom testar negativt innan.
Har jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

De som hamnar på IVA är som någon skrev ungefär 90% som är ovaccinerade. Eftersom sjukvården i Sverige inte får vägra ge vård åt de ovaccinerade så sliter man ut vårdpersonalen. Helt i onödan.

Fast den där logiken appliceras bara när det gäller Covid, inte när det gäller rökare, människor som äter för mycket, dricker för mycket/för lite, knarkar mfl. Då är det inte tal om att "de borde nekas sjukvård". Hur mycket kostar det inte sjukvården att ha människor som inte håller sig själva i en bra shape. Det är också helt i onödan.

Menar inte att kritisera det du skrev utan att det är lätt att tycka att alla ska vaccineras sig för den stora massans skull men jag tycker att samma tänk borde appliceras på synen av att alla ska sträva mot en vettig hälsa överlag.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Helt fel, vi är alla försökskaniner oavsett om du vill inse det eller inte. Men oavsett...

Nu tar jag bara ETT välkänt exempel här nedan. Då det är det folk kommer ihåg och brukar vara nojjigast över:

"De flesta som har vaccinerats med Pandemrix och drabbats av narkolepsi insjuknar inom ett år efter vaccineringen."

Källa:
https://www.lakemedelsvarlden.se/narkolepsisymtom-vanligast-i...
https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivnin...

Har det gått ett år efter att du blivit vaccinerad med covid vaccinet? För majoriteten av de covid-vaccinerade har det inte ens gått 6 månader. Så vi kan komma tillbaka om ett år för att se om folk har fått allvarliga bieffekter eller inte. Tyvärr kan man inte titta in i spåkulan och veta redan nu. Eller så finns det andra allvarliga biverkningar man inte har hittat ännu, who knows...
Så är det ju med alla vaccin.

Som du säger är så pass allvarliga biverkningar väldigt sällsynt. Men någon måste ju drabbas enligt statistiken. Vi kan väl singla slant vem det blir

Från läkemedelsverket:

Citat:

I studien noterades en riskökning för att drabbas av narkolepsi efter Pandemrix på cirka tre gånger i åldersgruppen 0–19 år. I åldersgruppen 20–29 år sågs en fördubblad risk och i högre åldrar ingen säkerställd riskökning. I studien kunde inga riskökningar för andra neurologiska eller autoimmuna sjukdomar påvisas.

Vilket låter väldigt illa. Tre gånger så stor risk!

Citat:

Efter justering mot normalförekomsten av narkolepsi bedömer Läkemedelsverket att cirka 150–200 individer drabbades av narkolepsi till följd av vaccineringen med Pandemrix.

Men i verkligheten var det inte många som fick det, av runt 6 miljoner vaccinerade, så säg 0,0033%, vilket är betydligt lägre än risken att dö från covid. Jättetragiskt förstås att de fick det, men man får väga riskfaktorer. Se hur det ser ut i USA t ex, i områden med låg vaccineringsgrad. Kom också ihåg att man kan bli långtidssjuk av covid. Som någon sa så handlar det om hela samhället. Hade samhället och sjukhusen inte belastats hade det inte spelat någon roll, men nu är det tyvärr inte så.

Jag tycker absolut att människor inte ska behöva vaccinera sig om de inte vill, men då bör de också följa FHM:s rekommendationer för ovaccinerade.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mr_Lazy:

Fast den där logiken appliceras bara när det gäller Covid, inte när det gäller rökare, människor som äter för mycket, dricker för mycket/för lite, knarkar mfl. Då är det inte tal om att "de borde nekas sjukvård". Hur mycket kostar det inte sjukvården att ha människor som inte håller sig själva i en bra shape. Det är också helt i onödan.

Menar inte att kritisera det du skrev utan att det är lätt att tycka att alla ska vaccineras sig för den stora massans skull men jag tycker att samma tänk borde appliceras på synen av att alla ska sträva mot en vettig hälsa överlag.

Jag antar att logiken kan vara relaterad till insatsen:

Det är ganska stökigt/svårt/dyrt/jobbigt att börja träna, sluta röka etc.
Att ta ett vaccin är i det närmsta en passiv manöver och är gratis.

(Det väger förstås inte in eventuell rädsla för nålar, oro för biverkningar eller andra betänkligheter.)

Men angående att exempelvis rökare borde nekas (eller snarare tvingas bekosta) sjukvård (för rökningsrelaterade skador) så har iaf jag ofta hört det argumentet.
Eller t.ex. bergsklättrare eller andra människor som medvetet utsätter sig för risk för kroppsskador för nöjes skull etc.
Så att det argumentet inte existerar förutom för Covid tycker jag inte riktigt stämmer.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Hårdvarunyheter finns det ju fortfarande, och man behöver ju inte läsa i kommentarstråden till artikeln om Dreamhacks vaccinationskrav om man vet att man inte är intresserad av den diskussionen. Jag har lite svårt för inställningen "det här intresserar inte mig, alltså ska ingen annan få diskutera det heller". Det är väl bara att undvika?

Nu var det ju inte detta jag menade med skiftning av fokus på Sweclockers.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sociala straff skulle behöva appliceras överallt för att verkligen få effekt, och då menar jag även vårdinrättningar, men eftersom det senare vore groteskt inhumant så är alternativet med vaccinationsobligatorium mycket bättre. De allra flesta vaccinerar sig frivilligt, men det finns alltid en skock som vägrar och riskerar därmed att ställa till det för alla andra med virusmutationer som frodas friskt, och ser dessutom till att pandemin drar ut på tiden helt i onödan.

Jag förespråkar normalt inte tvång, men det finns undantagsfall. Det här är ett skinande exempel, där det inte handlar om något extremt offer man måste göra utan om ett par små* sprutor (såvida man inte har medicinska skäl för att inte kunna göra det.)

* Åtminstone när det gäller Pfizer/Biontech Comirnaty, jag kände ingenting ens och jag är ändå hyfsat spruträdd.

Men om man fick en allvarlig biverkning av Pendemrix som har sabbat hela ens liv och gör så att man inte ens kan ha ett jobb samt att man inte får hjälp för handikappet man fått överhuvudtaget, hur skulle du tänka kring att ta fler obeprövade vaccin då ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Men om man fick en allvarlig biverkning av Pendemrix som har sabbat hela ens liv och gör så att man inte ens kan ha ett jobb samt att man inte får hjälp för handikappet man fått överhuvudtaget, hur skulle du tänka kring att ta fler obeprövade vaccin då ?

Då kan jag tycka att det föreligger medicinska skäl för den gruppen om typ 10 personer.
Men jag har ingen vårdrelaterad utbildning. Konsultera din läkare.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Folk som inte är vaccinerade får inte komma in även om dom precis testat negativt 7 gånger. Alla med vaccinationspass får lov att komma in även om dom är smittade vid tillfället. Ungdomar under 16 får däremot komma in om dom testar negativt innan.
Har jag förstått det rätt?

Det enkla svaret är nog att DH är pragmatiska och följer FHMs rekommendationer. Man kan både smitta och bli smittad som vaccinerad, men risken att drabbas svårt är mindre. Färsksmittade ger inte utslag på test, så det spelar ingen roll hur många gånger man testat negativt, det är det senaste som gäller, och inte ens då är det helt säkert. Yngre än 16 år har haft begränsade möjligheter att vaccinera sig men är heller inte lika utsatta som de äldre.

Skrivet av Mr_Lazy:

Fast den där logiken appliceras bara när det gäller Covid, inte när det gäller rökare, människor som äter för mycket, dricker för mycket/för lite, knarkar mfl. Då är det inte tal om att "de borde nekas sjukvård".

Ingen bör förstås nekas sjukvård, och ingen blir heller nekad så länge resurserna räcker till. Om man hade kunnat bli rök-/alkohol-/drogfri och magiskt bli av med sin övervikt genom att ta två sprutor med extremt liten associerad risk så kan du vara ganska säker på att många hade utnyttjat möjligheten samtidigt som de som inte gjort det skulle betraktats med misstänksamhet. Min gissning är att debatten förmodligen skulle vara exakt lika polariserad (en skillnad är också att åkommorna du listar inte smittar)

Skrivet av Varg:

Nu var det ju inte detta jag menade med skiftning av fokus på Sweclockers.

Ok, då menar du något jag inte märkt, jag tycker fortfarande det publiceras mestadels hårdvaru- och teknikrelaterade nyheter och tester här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag antar att logiken kan vara relaterad till insatsen:

Det är ganska stökigt/svårt/dyrt/jobbigt att börja träna, sluta röka etc.
Att ta ett vaccin är i det närmsta en passiv manöver och är gratis.

(Det väger förstås inte in eventuell rädsla för nålar, oro för biverkningar eller andra betänkligheter.)

Men angående att exempelvis rökare borde nekas (eller snarare tvingas bekosta) sjukvård (för rökningsrelaterade skador) så har iaf jag ofta hört det argumentet.
Eller t.ex. bergsklättrare eller andra människor som medvetet utsätter sig för risk för kroppsskador för nöjes skull etc.
Så att det argumentet inte existerar förutom för Covid tycker jag inte riktigt stämmer.

Nu vet jag inte riktigt vilket perspektiv vi ska titta på. För varje enskild person så krävs en viss ansträngning för att ändra lite på sin livsstil om man nu vill det.
Att ett vaccin/cancer behandling är "gratis" håller jag inte med om. Den faktiska kostanden att ta fram, prova vaccin/läkemedel (i de olika fast I, II & II studier som pågår i många år), producera, distribuera och injicera är mycket högre än några timmars promenad/löpning i veckan för den enskilda människan.

Sen håller jag med om att det är svårt att dra en gräns för personer som utöver extremsporter och nyttan med det. Tänker att den gruppen är ute i marginalen jämfört med den grupp lågaktiva (som tyvärr växer mer och mer) som finns i världen.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Mr_Lazy:

Nu vet jag inte riktigt vilket perspektiv vi ska titta på. För varje enskild person så krävs en viss ansträngning för att ändra lite på sin livsstil om man nu vill det.
Att ett vaccin/cancer behandling är "gratis" håller jag inte med om. Den faktiska kostanden att ta fram, prova vaccin/läkemedel (i de olika fast I, II & II studier som pågår i många år), producera, distribuera och injicera är mycket högre än några timmars promenad/löpning i veckan för den enskilda människan.

Sen håller jag med om att det är svårt att dra en gräns för personer som utöver extremsporter och nyttan med det. Tänker att den gruppen är ute i marginalen jämfört med den grupp lågaktiva (som tyvärr växer mer och mer) som finns i världen.

Men för en enskild person som ska ta ett vaccin har ju utvecklingstid och studiefaser ingen som helst bäring på "jobbigheten" att ta vaccinet i fråga. Man åker till en plats, får en spruta i armen och åker hem. Hur många hundratusentals mantimmar som gått åt "bakom" är ju en fullständig ickefråga för mig som ska vaccinera mig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mr_Lazy:

Nu vet jag inte riktigt vilket perspektiv vi ska titta på. För varje enskild person så krävs en viss ansträngning för att ändra lite på sin livsstil om man nu vill det.
Att ett vaccin/cancer behandling är "gratis" håller jag inte med om. Den faktiska kostanden att ta fram, prova vaccin/läkemedel (i de olika fast I, II & II studier som pågår i många år), producera, distribuera och injicera är mycket högre än några timmars promenad/löpning i veckan för den enskilda människan.

Sen håller jag med om att det är svårt att dra en gräns för personer som utöver extremsporter och nyttan med det. Tänker att den gruppen är ute i marginalen jämfört med den grupp lågaktiva (som tyvärr växer mer och mer) som finns i världen.

Angående gratis syftar jag på individens kostnad/insats för tillfället, inte samhällskostnaden.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Varg:

Nu var det ju inte detta jag menade med skiftning av fokus på Sweclockers.

Jag har en teori om att många av oss började hänga på Sweclockers när vi var rätt unga och kanske inte ens var en aktiv del i samhällsuppbyggnaden så till vida att vi var arbetande, studerande eller på andra sätt hade gett oss ut ordentligt i "vuxenlivet". Nu är många av oss lite äldre och vissa av oss, mig inkluderat, är snart 40 år och är en aktiv del i samhället som produktiva medlemmar och det är naturligt att ha starka åsikter om hur samhället bör prioritera och hantera samhällsfrågor.

Så jag tror att skiftet som du upplever på forumet är en slags naturlig skiftning till mer breda politiska åsikter än bara smala nördiga diskussioner om teknikaliteter.

Jag kan ha fel men det är min hypotes till att mer och mer nyhetstrådar blir väldigt politiserade och ofta trillar bort från kärnfrågan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Då kan jag tycka att det föreligger medicinska skäl för den gruppen om typ 10 personer.
Men jag har ingen vårdrelaterad utbildning. Konsultera din läkare.

Hade inga medicinska skäl till att få biverkningen samt är flera hundra pers som fått samma i sverige.
Jag tänkte mer på att om du blir drabbad på det sättet så är du körd resten av livet och skulle du fortfarande vara lika positivt inställd till att ta vaccinen då ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Fast den där logiken appliceras bara när det gäller Covid, inte när det gäller rökare, människor som äter för mycket, dricker för mycket/för lite, knarkar mfl. Då är det inte tal om att "de borde nekas sjukvård". Hur mycket kostar det inte sjukvården att ha människor som inte håller sig själva i en bra shape. Det är också helt i onödan.

Menar inte att kritisera det du skrev utan att det är lätt att tycka att alla ska vaccineras sig för den stora massans skull men jag tycker att samma tänk borde appliceras på synen av att alla ska sträva mot en vettig hälsa överlag.

Lägg till gängkriminella eller andra kriminella grupper. Om dom hamnar på intensiven efter en gängskjutning (som även utsätter andra i omgivning för livsfara) och det redan ligger en äldre person där med akuta hjärtbesvär, då är läkarna tvungna att välja vem som ska få leva eller dö, och då hamnar valet allt som ofta på den yngre människan.

Ska den personen som var gängkriminell nekas vård för att den valde att göra en handlingen som kunde undvikas som dessutom var fruktansvärt olaglig? Det verkar som dom flesta i tråden har den synen, med tanke på att många anser att en en ovaccinerad ska nekas vård, fast det är fullt legitimt att inte vilja vaccinera sig av olika anledningar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Hade inga medicinska skäl till att få biverkningen samt är flera hundra pers som fått samma i sverige.
Jag tänkte mer på att om du blir drabbad på det sättet så är du körd resten av livet och skulle du fortfarande vara lika positivt inställd till att ta vaccinen då ?

Jag menade snarare att den biverkning du hypotetiskt ådragit dig av Pandemrix borde räknas som medicinska skäl att undvika andra vaccin. Å andra sidan fungerar väl Pandemrix och covid-vaccinen väldigt olika och biverkningar från den ena behöver nödvändigtvis inte betyda biverkningar från den andra.
Som sagt, rådfråga din läkare om du är orolig.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Vaccinera er!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag tycker absolut att människor inte ska behöva vaccinera sig om de inte vill, men då bör de också följa FHM:s rekommendationer för ovaccinerade.

Håller 100% med.

Tyvärr är det ju så att de inte följer råden. De ~20% som inte är vaccinerade är ju länkade till låginkomsttagare, folk födda utomlands, och andra diverse förorts-människor (de har typ bekräftat detta per statistik men kan tyvärr inte hitta källan i skrivande stund).

Inget fel på dessa personer som så, men det känns som att en viss grupp människor i samhället är villiga att följa råden, arbeta hemmifrån och ta vaccinet. Medans andra skiter fullständigt i råden, trängs i butiker och avstår vaccinet. Mycket märkligt beteende, tyvärr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reaperishere:

Hade inga medicinska skäl till att få biverkningen samt är flera hundra pers som fått samma i sverige.
Jag tänkte mer på att om du blir drabbad på det sättet så är du körd resten av livet och skulle du fortfarande vara lika positivt inställd till att ta vaccinen då ?

Redan innan vaccinet kom så tänkte jag på de som drabbats av biverkningar/narkolepsi av pandemrix. Staten borde kliva in och ge en livslön.
Säg 30 miljoner till de drabbade. Där har man inte tänkt efter. Får du biverkning och dör av vaccinet så betalas en ersättning ut. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Med risk för att framstå som onödigt positiv så tror jag årets DH kan bli det med minst antal stölder. Jag misstänker nämligen att många stölder begås av de som bara har ett dagpass och dom kommer ju inte vara där. Dessutom kan tjuvarna inte gömma sig i horder av människor som drar omkring som det brukar vara.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Med risk för att framstå som onödigt positiv så tror jag årets DH kan bli det med minst antal stölder. Jag misstänker nämligen att många stölder begås av de som bara har ett dagpass och dom kommer ju inte vara där. Dessutom kan tjuvarna inte gömma sig i horder av människor som drar omkring som det brukar vara.

Åfan, var så länge sedan jag var på ett DH. Är stölder en stor grej numer?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Jumpcut:

Åfan, var så länge sedan jag var på ett DH. Är stölder en stor grej numer?

Hej, hopp, nekropost!
#19254515

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Helt rätt. Ta vaccinet eller stanna hemma.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Tittar man på data från Israel så är det en 3:e spruta som gäller om man vill ha ett skydd mot Delta.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.24.21262415v1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Men om man fick en allvarlig biverkning av Pendemrix som har sabbat hela ens liv och gör så att man inte ens kan ha ett jobb samt att man inte får hjälp för handikappet man fått överhuvudtaget, hur skulle du tänka kring att ta fler obeprövade vaccin då ?

Nej fy fan, det var verkligen en gigantisk fadäs som förutom att vara totalt fördärvande för de som drabbades förstås även svårt skadade förtroendet för vaccin för många. De som drabbades av detta skulle jag utan att blinka ge undantag från eventuellt obligatorium, det skulle få kvala in i kategorin "medicinska skäl".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Åfan, var så länge sedan jag var på ett DH. Är stölder en stor grej numer?

Såg att du fått svar men hakar på nekrotråden. 😄Ja tyvärr så blir folk av hela sin set up ibland. En kille som satt i samma gång som mig men på min ryggsida och längre bort blev av med rubbet när han var och åt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag har en teori om att många av oss började hänga på Sweclockers när vi var rätt unga och kanske inte ens var en aktiv del i samhällsuppbyggnaden så till vida att vi var arbetande, studerande eller på andra sätt hade gett oss ut ordentligt i "vuxenlivet". Nu är många av oss lite äldre och vissa av oss, mig inkluderat, är snart 40 år och är en aktiv del i samhället som produktiva medlemmar och det är naturligt att ha starka åsikter om hur samhället bör prioritera och hantera samhällsfrågor.

Så jag tror att skiftet som du upplever på forumet är en slags naturlig skiftning till mer breda politiska åsikter än bara smala nördiga diskussioner om teknikaliteter.

Jag kan ha fel men det är min hypotes till att mer och mer nyhetstrådar blir väldigt politiserade och ofta trillar bort från kärnfrågan.

Det är allt fler i landet som upplever att man inte kan prata om vissa saker och detta spiller över på varenda ställe de hänger på. Det blir lätt att de då använder sådana här forum för att ventilera all frustration över situationen. Samtidigt HAR Sweclockers ändrat sitt fokus från ett renodlat forum för överklockning, till allmän hård- och mjukvara och numera till det mesta som är teknik, spel och internet. Självklart märks den förändringen hos medlemmar som har varit här längre. (Det här är för övrigt inte mitt första konto här. Reggade mig 2004.)

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Varg:

Det är allt fler i landet som upplever att man inte kan prata om vissa saker och detta spiller över på varenda ställe de hänger på. Det blir lätt att de då använder sådana här forum för att ventilera all frustration över situationen. Samtidigt HAR Sweclockers ändrat sitt fokus från ett renodlat forum för överklockning, till allmän hård- och mjukvara och numera till det mesta som är teknik, spel och internet. Självklart märks den förändringen hos medlemmar som har varit här längre. (Det här är för övrigt inte mitt första konto här. Reggade mig 2004.)

Någon som varit på ett forum så länge borde ha lite bättre koll på reglerna, kan man tycka.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.