Dreamhack Winter 2021 slår upp portarna – inför vaccinationskrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Du behöver inte kalla mig för "ni", jag kan bara svara för mig själv. Jag har inte en enda gång sagt att jag är för eller emot vaccin i den här diskussionen. Är bara trött på all onödig pajkastning som oundvikligen uppstår och här bidrar ju även du med det. Känns inte riktigt som du faktiskt respekterar en del människors val när du uttrycker dig så här.

"Absolut, men diskussionen blir alltid en massa skitsnack om vilka dåliga människor det finns som inte vaccinerar sig och tar sitt ansvar och bla bla bla. Det blir så jävla tröttsamt att det inte går att vara någonstans utan att den diskussionen dyker upp."

Du sa ju det själv, det är ju dåliga människor som inte tar sitt ansvar.

Folk som uppför sig väl och respekterar andra får respekt tillbaka.
Att skippa vaccinering är ju att inte respektera andra och inte ta sitt ansvar.

Det är ju inte onödig pajkastning om det är sant, vilket det är.

Var lite väl hårt mot dig om du nu är vacinnerad och inte negativ så det ber jag om ursäkt för. Trött på att folk ursäktar dessa patetiska människorna hela tiden bara.

Jag respekterar deras val att göra fel men det betyder inte att jag respekterar dem som personer. Jag respekterar den person som har en bra anledning att inte ta vaccin än... det har inte kommit några ännu dock. 100% själviskhet och okunskap bakom de besluten.

Skrivet av anon14781:

Integritetskränkande med andra ord. Att man skulle lämna ut vad för medicinskt skäl man lider av till en privat nöjesaktör är för mig helt orimligt. Det är en sak om man inte tål gluten eller laktos och behöver specialkost.

Känns också integritetskräkande att en privat aktör inte får välja de regler de vill implentera för att skydda sig själva och sina besökare. Att gå på lan är ingen männsklig rättighet. Gillar du inte det? Åk inte dit! Svårare än så borde det inte vara.

Absurt att folk tycker att privata företag inte ska få bestämma över sina egna event.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa... Nej men vad konstigt att folkhälsomyndigheten säger detta, verkligen förvånande

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon14781:

Integritetskränkande med andra ord. Att man skulle lämna ut vad för medicinskt skäl man lider av till en privat nöjesaktör är för mig helt orimligt. Det är en sak om man inte tål gluten eller laktos och behöver specialkost.

Det står väl dock inget om att man måste lämna ut vilket specifikt skäl det är? Räcker med att det tydligt står att det är ett medicinskt skäl.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Samt att ifall en vaccinerad blir sjuk så kommer den i stor sannolikhet inte att behöva belasta sjukvården så som ovaccinerade gör.

Det här är 100% orsaken till att vi blir vaccinerade. Det är ingen som försöker att utrota viruset, som vissa tänks tro. Vi har ju levt med influensaviruset hur länge som helst, och så småningom blir Covid-19 som en helt vanlig influensa.

Så länge samhällsfunktionerna klarar av att fungera så är det skit samma om du drabbas av Covid-19. Är ditt immunförsvar dessutom förberett och du med stor sannolikhet överlever så är det bättre.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt gnället över vaccinationskrav.

Olika typer vaccinationskrav har funnits i flera år.
Till exempel om ska resa till vissa exotiska länder där diverse sjukdomar som vi inte längre har i Europa fortfarande är ett stort problem, då behövs fortfarande vaccinbevis för inresa.

Så håller med om "Vill man inte vaccinera sig och bidra till att skydda andra så ska man hålla sig borta från folksamlingar."

Permalänk
Inaktiv

Får se hur länge den här tråden kommer vara öppen. Tragiskt att Sweclockers har ett gäng antivaxxers. Har folk inte gått i skolan eller vad är det som har hänt? Misstron mot myndigheter. Vad ska det bli utav er människor?

Har folk blivit så ego att man inte ser längre än sig själv. Hoppas att ni inte smittar ner någon nära och kära som avlider i en plågsam covidrelaterad död. Det vore så synd. Jag behöver inte få rätt. Det räcker att jag har rätt.

Västvärlden klarade sig från SARS och MERS.

Men jag gissar att det är samma föräldrar som ser till att era ungar/framtida ungar hoppar vaccineringen. Sorgligt.

Permalänk
Medlem

Ett Dreamhack med krav på vaccin - det blir ramaskri. Misstänker att dem som skriker högst inte ens har haft tanken att besöka DH oavsett krav. Ser ett tydligt mönster på vem som skriker högst i dessa frågor på diverse sidor.

Situationen är som den är just nu. Respektera DHs krav, det är ett privat företag och får lov i dessa omständigheter ställa krav på besökarna. Det är inte så att dessa kraven är för all framtid, utan för stunden för att kunna hålla ett Dreamhack. Herregud..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Förstår inte riktigt gnället över vaccinationskrav.

Olika typer vaccinationskrav har funnits i flera år.
Till exempel om ska resa till vissa exotiska länder där diverse sjukdomar som vi inte längre har i Europa fortfarande är ett stort problem, då behövs fortfarande vaccinbevis för inresa.

Så håller med om "Vill man inte vaccinera sig och bidra till att skydda andra så ska man hålla sig borta från folksamlingar."

Jag har lite svårt att se Jönköping som ett "visst exotiskt land".

Permalänk
Keeper of Traditions

Att det fortfarande finns folk (särskilt på ett mer tekniskt forum som detta) som ser detta som något negativt är verkligen helt galet... Väldigt tråkig utveckling.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Att det fortfarande finns folk (särskilt på ett mer tekniskt forum som detta) som ser detta som något negativt är verkligen helt galet... Väldigt tråkig utveckling.

Håller med. Trodde att det var eliten som höll till er. Det var det då när jag en gång började hänga här för 20 år sen. Borde ska komma en ny regel att man inte får diskutera covid/vaccination osv. Annars får moderatorerna jobba dygnet runt.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ztenlund:

Du har visst aldrig varit i de riktigt djupa småländska skogarna.
"You know what they awoke in the darkness of the Smålandsskog. The smålänningar delved too greedily and too deep."

(Jag försöker bara lätta upp stämningen här, som blev rejält hård.)

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

DH är lite som en vild djungel - ljusskygga varelser som springer runt och vrålar i mörkret.

Permalänk

En moderator är vad som behövs här inne.
Jag är fullt vaccinerad men jag har fortfarande rätt att ha en åsikt om saker och behöver inte tycka som alla andra, och det ska jag även få ha även om jag är vaccinerad eller inte. Alla ska ha rätt att dela sin åsikt utan att kasta en massa skit på varandra.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceogar:

Egoister tänker inte på folk som inte kan ta vaccin, folk som lider av immunförsvarsproblem och i större grad riskerar att råka illa ut pga en sådan sjukdom tex. De är icke kapabla att föreställa sig att världen inte är likadan för alla människor. De kan inte tänka sig att nån annan kan råka illa ut bara för att jag vägrar ta ett vaccin pga själviska anledningar.

Sorligt men sant.

Nu är det väldigt få som inte kan ta vaccin. Och varför skulle man anpassa sig för ett fåtal människor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceogar:

Egoister tänker inte på folk som inte kan ta vaccin, folk som lider av immunförsvarsproblem och i större grad riskerar att råka illa ut pga en sådan sjukdom tex. De är icke kapabla att föreställa sig att världen inte är likadan för alla människor. De kan inte tänka sig att nån annan kan råka illa ut bara för att jag vägrar ta ett vaccin pga själviska anledningar.

Sorligt men sant.

Jag får skylla på individualismen där man premierar tankesättet: tänk på dig själv, trampa på andra för att ta dig framåt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Låser tråden tillfälligt medan jag städar upp. När hänglåset åker av förutsätter jag en saklig diskussion om Dreamhack och vaccinpasset de satt krav på.

Vilda konspirationsteorier göra sig icke tillträde.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Så där, nu är tråden upplåst.

Vill också passa på att besvara frågan om varför vi ens skrev om det här. Enkelt; Dreamhack. Det har varit en lång följetång då senaste var Dreamhack 2019 och att vi därtill rapporterar om förändringar kring flyttat datum etc. hade vi gjort även i ett normalläge utan pågående pandemi.

Jag förväntar mig god ton och saklighet från alla som väljer att delta i diskussionen. Dreamhack är högaktuellt, vaccinpass är också en intressant diskussion i sammanhanget.

Är det här för jobbigt finns andra trådar där du som medlem på SweClockers säkert har mer att bidra med.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Nu är det väldigt få som inte kan ta vaccin. Och varför skulle man anpassa sig för ett fåtal människor?

För att det är så vårat samhälle är utformat?
"Ensam är stark" tog vi avstånd från för väldigt längesen.

"Och varför skulle man anpassa sig för ett fåtal människor?" Säger du så varje gång du ser en handikapp-parkeringsplats utanför Ica? Säger du så varje gång det är trångt på spårvagnen/tunnelbanan pga det finns plats för rullstolar osv? Säger du så varje gång du hör att någon får stöd från staten pga de behöver extra assistans? Du förstår säkerligen min poäng och varför det är viktigt att värna om de som inte kan.

Jag är väldigt stolt över att vårat samhälle fungerar på det sättet. Där vi värnar om de som inte kan göra det själva.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Du är inte för körkort heller antar jag?

Detta gör mig snarare mer benägen att åka dit. Mindre risk att träffa på ickevaccinerade rövhattar där än på ICA.

Håller fullständigt med dig. Bli nästan lite äcklad av tanken att gå till stora evenemang där 20-30% av deltagarna inte är vaccinerade, vilket gör att man själv hamnar i större risk att bli smittad. Ganska enkelt att undvika när 70% av befolkningen över 16 är dubbelvaccinerade.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk

Att säga att det är dåligt för de som inte kan vaccinera sig pga hälsoskäl tycker jag känns som ett lite konstigt argument.
Har inte någon medicinsk utbildning men antar att anledningen till att man inte skulle vaccinera av hälsoskäl är till stor del pga kraftigt begränsat immunförsvar som inte klarar av att hantera vaccinet ens.
Är det vettigt för dessa personer att då vistas i stora folksamlingar där smittorisken är väldigt hög?

Rätta mig gärna men argumentet låter riktigt ohederligt i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

För att det är så vårat samhälle är utformat?
"Ensam är stark" tog vi avstånd från för väldigt längesen.

"Och varför skulle man anpassa sig för ett fåtal människor?" Säger du så varje gång du ser en handikapp-parkeringsplats utanför Ica? Säger du så varje gång det är trångt på spårvagnen/tunnelbanan pga det finns plats för rullstolar osv? Säger du så varje gång du hör att någon får stöd från staten pga de behöver extra assistans? Du förstår säkerligen min poäng och varför det är viktigt att värna om de som inte kan.

Jag är väldigt stolt över att vårat samhälle fungerar på det sättet. Där vi värnar om de som inte kan göra det själva.

Det ska man vara stolt över, men det kräver också att alla som kan vaccinera sig ska det. Finns endast tankar som berör en själv som hindrar detta. De som är vaccinerade eller de som inte kan vaccinera sig ska inte känna sig oroliga för att andra inte gör det. Covid testen är inte särskilt exakta, känner minst 5 personer som behövde testa sig 3 gånger med pcr innan det visade covid under samma vecka, när de var sjuka. Detta gör att snabbtest innan inte är något alternativ.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Varför är det så svårt att förstå att vissa personer inte vill vaccinera sig? Själv är jag fullt vaccinerad nu men förstår till 100% varför man inte vill av olika anledningar. Vaccinet har inte funnits ute längre, vi har ingen som helst koll på långtids-bieffekter från vaccinet.

Alla vi som vaccinerat oss är försökskaniner. Hoppas ni alla (som är vaxxade och kaxiga) är medvetna om det. Dessutom smittar covid på fullt vaccinerade personer också. Så även vi kan sprida sjukdomen.

Ett negativt covid-test vore bättre lämpat än att sätta krav på vaccinering. Då vet man att personen i fråga faktiskt är fullt frisk oavsett vaccin eller inte. Det är ju det som spelar roll här.

Långsiktiga bieffekter av vaccin nästintill existerar inte, max väldigt sällsynt. Om bieffekter skulle uppstå är det inom de 2 första månaderna. De allra första som tog vaccinet i del av testerna va försökskaniner, ingen som tog vaccinet när de var redo för allmänheten var. Jag förstår inte varför det är så svårt för folk att ta 10 sekunder att läsa på om vaccin istället för att sprida missinformation.

Permalänk
Medlem

Utifrån ett perspektiv som medmäniska krävs det att alla är vaccinerade för att dem som inte kan vaccinera sig ska ha möjlighet att gå på större evenemang. De som inte kan vaccinera sig har extremt mycket större risk att ta större skada vid smitta och smittorisken ökar markant ifall ett stort antal deltagare inte är vaccinerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte ska sätta sin fot där då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harlmenskak:

Har inte någon medicinsk utbildning men antar att anledningen till att man inte skulle vaccinera av hälsoskäl är till stor del pga kraftigt begränsat immunförsvar som inte klarar av att hantera vaccinet ens.
Är det vettigt för dessa personer att då vistas i stora folksamlingar där smittorisken är väldigt hög?

Jag tror det är vanligare att det är på grund av allergisk reaktion än nedsatt immunförsvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

Okej så man är alltså en rövhatt bara för att man inte vill vaccinera sig? det var verkligen en fin syn på dina medmänniskor som du har.

Kort och gott: Ja! Det visar att du inte bryr dig om dina medmänniskor. Man vaccinerar sig för dem, inte sig själv. Sitter själv med tre doser i kroppen och log hela vägen till sjukhuset och under tiden de satt sprutan i mig.

On topic, är otroligt mycket för vaccinpass. Är ett utmärkt sätt för landet att tvinga befolkningen att ta ett vaccin som borde vara krav på. Kan man inte vaccinera sig för att skydda andra människor bör man inte få umgås med andra människor.

Sen finns det givetvis en gräns. På Köpenhamns flygplats (2 veckor sedan) behövde jag visa vaccinpass för att köpa en korv i ett korvstånd. Kändes lite smålöjligt då jag dels inte var inne i en restaurang och dels så var det på en flygplats som du inte kunde befinna dig på utan att vara testad/vaccinerad.

Jag förstår till viss del skeptismen kring att vara "försökskaniner" men är det verkligen rätt att låta alla andra vara det isåfall? Tycker alla får dra sitt strå till stacken i samhället.

Stor tumme upp till DH!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Långsiktiga bieffekter av vaccin nästintill existerar inte, max väldigt sällsynt. Om bieffekter skulle uppstå är det inom de 2 första månaderna. De allra första som tog vaccinet i del av testerna va försökskaniner, ingen som tog vaccinet när de var redo för allmänheten var. Jag förstår inte varför det är så svårt för folk att ta 10 sekunder att läsa på om vaccin istället för att sprida missinformation.

Helt fel, vi är alla försökskaniner oavsett om du vill inse det eller inte. Men oavsett...

Nu tar jag bara ETT välkänt exempel här nedan. Då det är det folk kommer ihåg och brukar vara nojjigast över:

"De flesta som har vaccinerats med Pandemrix och drabbats av narkolepsi insjuknar inom ett år efter vaccineringen."

Källa:
https://www.lakemedelsvarlden.se/narkolepsisymtom-vanligast-i...
https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivnin...

Har det gått ett år efter att du blivit vaccinerad med covid vaccinet? För majoriteten av de covid-vaccinerade har det inte ens gått 6 månader. Så vi kan komma tillbaka om ett år för att se om folk har fått allvarliga bieffekter eller inte. Tyvärr kan man inte titta in i spåkulan och veta redan nu. Eller så finns det andra allvarliga biverkningar man inte har hittat ännu, who knows...
Så är det ju med alla vaccin.

Som du säger är så pass allvarliga biverkningar väldigt sällsynt. Men någon måste ju drabbas enligt statistiken. Vi kan väl singla slant vem det blir

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur moderatorerna tar bort inlägg som är "trams", men samtidigt låter inlägg som beskriver icke-vaccinerade som "drägg", "dåliga människor", "outbildade" (läses som "dum"), och som indirekt önskar död åt dem. Se

Skrivet av Hulle:

Tack o lov är beteendet till stor del självsanerande, om inte i år så de kommande åren när Covid återkommer år efter år.

Väldigt bra nivå på diskussionen här, gubbar. Fortsätt på denna nivå. Det blir säkert sketa-trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, för att upprätthålla exempelvis åldersgräns.

Finns inget lagstöd för att kräva ID för att upprätthålla en åldersgräns.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kort och gott: Ja! Det visar att du inte bryr dig om dina medmänniskor. Man vaccinerar sig för dem, inte sig själv. Sitter själv med tre doser i kroppen och log hela vägen till sjukhuset och under tiden de satt sprutan i mig.

On topic, är otroligt mycket för vaccinpass. Är ett utmärkt sätt för landet att tvinga befolkningen att ta ett vaccin som borde vara krav på. Kan man inte vaccinera sig för att skydda andra människor bör man inte få umgås med andra människor.

Sen finns det givetvis en gräns. På Köpenhamns flygplats (2 veckor sedan) behövde jag visa vaccinpass för att köpa en korv i ett korvstånd. Kändes lite smålöjligt då jag dels inte var inne i en restaurang och dels så var det på en flygplats som du inte kunde befinna dig på utan att vara testad/vaccinerad.

Jag förstår till viss del skeptismen kring att vara "försökskaniner" men är det verkligen rätt att låta alla andra vara det isåfall? Tycker alla får dra sitt strå till stacken i samhället.

Stor tumme upp till DH!

Av ren nyfikenhet undrar jag när du kommer vara nöjd...? Du säger att du har tagit tre sprutor. Hur känner du inför en fjärde spruta? Femte? Sjätte? Sjunde? Åttonde? Kan du tänka dig att ta en spruta om året resten av livet?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon14781:

Här är samhället ni som smutskastar ej vaccinerade vill ha.
https://www.youtube.com/watch?v=raleKODYeg0

Jag är rätt säker på att den är listad på imdb som "scifi", inte "dokumentär".
På vilket sätt undertrycker vaccinet dina känslor? Står vaccinerade i drivor på stadens torg och bränner böcker?

Det jag personligen vill ha är ett samhälle där jag inte behöver tänka på om jag kommer bli smittad av nåt livsfarligt när jag går och handlar. Du vet, sådär som det redan är med SAMTLIGA SJUKDOMAR SOM HAR VACCIN I DET ALLMÄNNA VACCINATIONSPROGRAMMET. Men den lilla detaljen kan ju knappast vara relevant.

Där har vi redan nått såpass hög täckning att flockimmuniteten är tillräcklig för att den som inte kan vaccinera sig ändå kan känna sig trygg. För att folk vaccinerar sig utan tjafs. För det ligger i både deras eget, och det allmännas, bästa.

Men nånstans på vägen har vi väl tappat bort den tanken antar jag.

EDIT:
Bra film, för övrigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield