Permalänk
Medlem

ovpn box ?

Hej,

Undrar om någon har erfarenhet av ovpnbox här. De hade en generation som sålde tidigare och nu är dom ute med gen.2 för förhandsbokning.
https://www.ovpn.se/box

Jag använder alltid VPN på min asus router så att alla enheter i hushållet går igenom VPN. Vilka fördelar har man med en sån här enhet. Bara hastighet eller är det någon mer form av säkerhet jämfört med att bara ha en bra modern router (jag har asus AC68u) och bara koppla upp den till en openVPN tjänst.

Tacksam för alla funderingar runt detta då jag är ganska okunnig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skulle gärna få lite svar på detta jag med

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

@hobs0n: Fick denna idag på mailen. Ska kika på den senare ikväll

" Intresset för OVPNbox är väldigt stort - och vi har släppt en kort video om boxen. "
https://www.ovpn.se/sv/box?pk_campaign=Email-International&pk...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Jag älskar OVPN bästa VPN...men en box behöver inte jag.

Permalänk
Medlem

jag kör OVPN med. DOck inte mycket att jämföra med. Kört strongVPN innan bara.. Men visst OVPN känns bra men undrar ändå vad denna boxen har för fördelar.. Men känner mig inte vara duktig nog för att förstå dom. Eller så finns de inga fördelar annat än lite snabbare hastighet på sin VPN då krypteringen sker i boxen istället för på servern?

Tankar?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Denna boxen ger ease of use till användaren, bara att plugga in och köra. De flesta konsumentroutrar är för svaga för att köra OVPN, de har en rätt stark kryptering, vilket kan sänka hastigheten.

Det är väl allt egentligen. Själv kör jag det på en överklockad R7000 och upplever inga som helst problem.

OVPN har en snubbe som är ganska aktiv på deras tråd på flashback. Om jag inte missminner mig är detta bara en router som kör Tomato eller dylikt med OVPN förkonfigurerat.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Jaha.. tack för upplysningen.
Jag har en ganska modern Asus router som jag i sin tur kör Merlins firmware och configuerat den att connecta till openVPN direkt. Det är alltså lika bra då egentligen. Routern är en asus AC68u

Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

känns som de mer är för "lättheten" och för dom som inte vill hålla på och felsöka. de ska bara fungera. dom kan inget om routers etc

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Gissningsvis släpper den inte igenom ett enda paket utan att VPN-anslutningen är uppe. Avlastar den enhet som man annars kört VPN-anslutningen från. I ditt fall routern. Lätt att installera. Kan prestera bättre om ens router är dålig.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråden då jag har en fråga som gäller just den här boxen. Har haft min nu i ca 2 år och det har funkar prima fram tills för några veckor sen då boxen ständig tappar internet och den stänger också av sig titt som tätt. Efter att den tappar internet löser det sig genom en enkel omstart av boxen men detta händer som sagt ofta, ibland 3-4 gånger per dag och jag vet inte hur om det är så att det är nåt fel på den och om det är läge att uppgradera till den nyare VILFO routern?

Är det nån som haft liknande problem med sig OVPN box och hur löste ni detta i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Bumpar denna tråden då jag har en fråga som gäller just den här boxen. Har haft min nu i ca 2 år och det har funkar prima fram tills för några veckor sen då boxen ständig tappar internet och den stänger också av sig titt som tätt. Efter att den tappar internet löser det sig genom en enkel omstart av boxen men detta händer som sagt ofta, ibland 3-4 gånger per dag och jag vet inte hur om det är så att det är nåt fel på den och om det är läge att uppgradera till den nyare VILFO routern?

Är det nån som haft liknande problem med sig OVPN box och hur löste ni detta i så fall?

Min började krångla rejält i veckan, uppdaterade nu till VILFO routern, misstänker kylpastan i OVPN box har torkat eller något att den blir överhettad.
Jag installerade senare usb fläktar etc och det gjorde så min fungerade bättre men tiden har nog gjort sitt och den behöver underhåll för att fungera, olyckligtvis behövde jag ny router snarast då vi använder ovpn fasta ip för ansluta till våra datorer via molnet så var det bara investera VILFO routern.
Tråkigt när det brister men hoppas på att VILFO routern gör ett bättre och längre arbete, skall byta kylpastan och ge bort den till någon i familjen.