Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Länder som har gott om sol kommer ju inte att vara ett skvatt intresserade av att ta på sig den uppgiften.

*TEXT*

Länder som t.ex. Marocko och Algeriet med mycket sol har även mycket öken och är definitivt intresserade av CO2 som gör att växtligheten ökar och ökenområdena minskar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr_sQuinty:

Länder som t.ex. Marocko och Algeriet med mycket sol har även mycket öken och är definitivt intresserade av CO2 som gör att växtligheten ökar och ökenområdena minskar.

Läste om försök i Kalifornien där man hade satt upp solceller på odlad mark och på så sätt faktiskt fick bättre skördar, inte mindre. Man hade alltså för mycket sol och för lite vatten. Med mindre sol på marken minskade avdunstningen och man fick bättre skördar.

Tror inte en öken beror på för lite CO2, det måste rimligen handla om för mycket sol och för lite vatten. Men om man storskaligt börjar använda solceller till att både minska solinstrålningen på marken och använda den genererade kraften till att avsalta havsvatten, då kanske någon form av gödning kan behövas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det där är en icke-fråga som bara tas upp av folk som inte är insatta i problemet alls. Världen fungerade jättebra innan vi började elda fossila bränslen liksom, koldioxidhalten räckte gott och väl till alla växter ändå. Nu tror jag du är sarkastisk förstås, men en del argumenterar ju för just att vi borde släppa ut mer koldioxid för att hjälpa jordbruket och liknande.

Ingen sarkasm alls, bara en kombination av humor och allvar. Alltid intressant att vända på perspektiven för att bättre förstå dynamiken.

Vi i Norden har alltså sämst förutsättningar i den bebyggda världen för att använda solkraft. Om nu världen inte bara tål utan även faktiskt kan må bra av en begränsade CO2-utsläpp, i alla fall på sikt, kanske vi kan få lov att fortsätta använda fossilbränslen.

De länder som har vettig solinstrålning bör rimligen också vara de länder som har störst ansvar att gå över till fossilfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Kan du inte googla själv?

Det är du och Auris som påstår att det går så dåligt för Tyskland, då är det ni som ska backa upp era påståenden. Inga konstigheter alls, bara standard debattregler. Sen har jag letat, trots att jag inte behöver, men jag hittar ju som sagt inte.

Permalänk
Medlem

Solpaneler fungerar dock rätt så bra i norden då vårt relatvivt kyliga klimat är positivt för verkningsgraden på panelerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Solpaneler fungerar dock rätt så bra i norden då vårt relatvivt kyliga klimat är positivt för verkningsgraden på panelerna.

Allting är relativt , data från en solig vinterdag utanför Västerås , 1 MW installerad effekt , sedan när molnen tittar fram så får man ut ett par promille av max , intermittent kraft när den är som sämst , lite under kort tid.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Solparken,_Västerås

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Allting är relativt , data från en solig vinterdag utanför Västerås , 1 MW installerad effekt , sedan när molnen tittar fram så får man ut ett par promille av max , intermittent kraft när den är som sämst , lite under kort tid.

https://i.imgur.com/OJSxpao.jpg

Solparken i realtid: https://www.malarenergi.se/om-malarenergi/framtidens-samhalle...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

https://i.imgur.com/OJSxpao.jpg

Vad har du för skala på y-axeln? Det ser ut som om det står kW? Då är det väl inte promille vi pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det pratas mycket om stamnätet , att det behöver byggas ut , hur lång tid kommer det att ta och till vilken kostnad ?

Sydvästlänken tog 9 år att bygga och kostade 7 miljarder , vem betalar det och vem ska betala resten ? det där med lång tid och dyrt , och om man vill vara sån , kostnader som uppkommit p.g.a. att kärnkraft lagts ner.

Jag kan ju bara konstatera att jag under juli betalat 25% mer till min nätägare än vad elen kostade.
Summa totalt ~2kr/kwh.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det är du och Auris som påstår att det går så dåligt för Tyskland, då är det ni som ska backa upp era påståenden. Inga konstigheter alls, bara standard debattregler. Sen har jag letat, trots att jag inte behöver, men jag hittar ju som sagt inte.

Om inte elpriset räcker som jämförelse att det går sådär för Tyskland, så kanske den här länken visar lite på problematiken. Jämför gärna med Frankrike som har liknande förutsättningar geografiskt

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad har du för skala på y-axeln? Det ser ut som om det står kW? Då är det väl inte promille vi pratar om?

2kW ut av 1MW installerad blir promille

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

....Svensk kärnkraft har ett CO2-utsläpp på 4g CO2/kWh. Det kan jämföras med vind som ligger på 12 g. Sedan kan man såklart argumentera för att det inte spelar någon roll vad vi gör här när Kina pumpar ut kol, för att inte tala om Indien. Men man måste ju börja någonstans. Jag tycker att debatten om kärnkraft är så otroligt snedvriden. Det är farligt, det är dyrt och det är ju avfall i 100 000 år! Har vi råd att välja något annat, när det inte finns något bättre alternativ just nu? Torra år kombinerat med lite vind, sedan brinner kolpannan som aldrig förr. Men ska vi minimera andelen CO2 kanske framförallt inom stålproduktion behöver vi ren el. Mycket ren el, och inte bara ibland, utan 24/7.

Fast nu är det ju inte så, utan du kan ju googla själv och då få fram helt andra siffror för Kärnkraft. Trams helt enkelt. En livscykelanalys, där vi t.ex. inkluderar byggande, nedmontering, brytning av uran under tveksamma former (vi bryter inte uran i Sverige!), mellanlagring och slutförvar så hamnar vi över 120 Co2/kWh.

Men jag antar att livscykelanalyser är väl bekvämt att bortse ifrån?

https://www.nyteknik.se/opinion/moderat-klavertramp-om-klimat...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Inte alls , kolla på Vattenfalls livscykelanalyser , så det beror på vems siffror man tror på.

"Det analysen visar är att kärnkraften producerar omkring 2,5 gram koldioxid per producerad kWh. Det jämförs med drygt 12 gram för vindkraft och drygt 4 gram för vattenkraft."

EDIT:Dessutom , vindkraft är en väldigt materialintensiv energikälla och hur tror ni många av dom sällsynta metaller som behövs utvinns ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Fast det står ett k, och 120 och W på ett annat ställe? Kombinerar man dessa blir det ju 120kW längst upp i grafen och betydligt mer än 2kw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Fast det står ett k, och 120 och W på ett annat ställe? Kombinerar man dessa blir det ju 120kW längst upp i grafen och betydligt mer än 2kw...

När solen skiner och när det är molnigt läs en gång till i originalposten

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Med forskare tänker du kanske på Kåberger? Han upplevde ett kraftigt obehag när han åkte tåg i Japan och såg dosimetern ticka! För att inte tala om alla missbildade barn efter Fukushima. En man som sitter i styrelsen för Vattenfall🤭

Kåberger är en forskare som jag tycker är vettig i allmänhet. Att han påverkades av en personlig upplevelse är väl inget konstigt, det är ganska ofta sådana saker får folk att tänka om. Men han är dock bara en av ganska många. Exempelvis de som skrev denna debattartikel (paywall).

Ola Carlsson, biträdande professor i förnyelsebar elproduktion, Chalmers

Lisa Göransson, forskare i energisystem, Chalmers

Filip Johnsson, professor i energisystem, Chalmers

Tomas Kåberger, affilierad professor i industriell energipolicy, Chalmers

Staffan Laestadius, professor emeritus i industriell utveckling vid KTH

Lars J Nilsson, professor i miljö- och energisystem, Lunds universitet

Lennart Söder, professor i elektriska energisystem, KTH

Dold text
Citat:

Vattenkraften är inte så stabil som du vill ge sken av. I år är det ett torrår och därför har vi mindre vatten än vanligt. Tänk om år som 2018 blir vanligare med lång torka? Vad gör vi då?

Vi får bygga mer vindkraft förstås. Det mesta tyder dock på motsatsen, mer regn (här) ju varmare det blir, dessutom förstås mindre energi till uppvärmning, och mer till nedkylning dock.

Citat:

Det är inte säkert att bergvärme är billigare än pellets. Framförallt inte med de priser vi sett på senare tid. Så snart kanske vi har pellets i varannan villa. Jag har själv pellets, men det är mer för att jag gillar lukten av stickande rök på morgonen.

Ok, incitament att köpa pelletspanna då kanske. Jag tycker det är lite fel att se pellets som koldioxidneutralt för de släpper ju ut en hel del koldioxid vid förbränning, även om det inte är fossil koldioxid. Men staten ser ju det som miljövänligt och således är det skattebefriat. Om de tänker om på det området så lär kalkylen förändras förstås.

Citat:

Så avslutar jag med en artikel från Proletären:
https://www.affarsvarlden.se/kronika/karnkraften-har-usla-pr-...

Ja oj, Hörstadius, denna gigant bland kärnfysiker, gräddan av toppskiktet... Eller vänta lite nu, C-kändis och sportjournalist...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

fast du får väl kolla produktionen mitt på dagen? känns orimligt att titta strax innan solen går ner.

edit: Solen går upp 8:30 och ner runt 15:37.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Om inte elpriset räcker som jämförelse att det går sådär för Tyskland, så kanske den här länken visar lite på problematiken. Jämför gärna med Frankrike som har liknande förutsättningar geografiskt

Du påstod att det går dåligt för Tyskland energimässigt och att det är på grund av Energiwende. För att kunna avgöra det behöver vi kolla på Tysklands utveckling över tid, det går inte att kolla på Frankrike för att avgöra hur det går för Tyskland liksom? Du får gärna kolla på elpriset om du tycker det är ett bra mått. Jag vet inte riktigt om jag håller med att det är ett bra mått, men kanske om vi bortser från skatter? Så skulle du kunna jämföra elprisutvecklingen i Frankrike och i Tyskland sedan Energiwende om du vill, även om just jämförelsen med Frankrike inte är det viktiga i sammanhanget. Jag tycker inte det är ett orimligt krav från min sida, när du frågade mig hur jag kom fram till vissa siffror så fick du min motivering och datan. Hur kan vi annars förhålla oss till det som påstås?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Samtidigt baseras den där kartan på att kärnkraft orsakar 12g koldioxidekvivalenter per kWh, om det istället är tio gånger mer, som många hävdar idag, så lär inte Frankrikes siffror se så värst bra ut. Fortfarande bättre än Tyskland förstås, då fransoserna inte förlitar sig på fossil energi alls som tyskarna alltid har gjort, även om det minskar nu.

Skrivet av anon214822:

Ingen sarkasm alls, bara en kombination av humor och allvar. Alltid intressant att vända på perspektiven för att bättre förstå dynamiken.

Vi i Norden har alltså sämst förutsättningar i den bebyggda världen för att använda solkraft. Om nu världen inte bara tål utan även faktiskt kan må bra av en begränsade CO2-utsläpp, i alla fall på sikt, kanske vi kan få lov att fortsätta använda fossilbränslen.

Världen mår inte bra av koldioxidutsläpp utöver de naturligt förekommande, inte på något sätt. Koldioxidhalten i atmosfären är idag runt 420 ppm, på förindustriell tid låg den på runt 280 och den har inte varit över 300 på hundratusentals år. Om vi lyckas komma ner till 280 igen med hjälp av koldioxidfångare, bättre effektivitet, inga fossila bränslen under lång tid och diverse andra tekniska lösningar och den kurvan fortsätter att peka nedåt så kanske man kan börja fundera på att minska en aning på dessa kommande teoretiska tekniska lösningarna, men vi är förstås på väg åt helt andra riktningen.

Citat:

De länder som har vettig solinstrålning bör rimligen också vara de länder som har störst ansvar att gå över till fossilfritt.

Varför? Borde inte de länder som orsakar, och kanske historiskt har orsakat, mest utsläpp också vara de som borde satsa mest på minskning? Alla måste minska sina utsläpp förstås men vi har de ekonomiska och samhälleliga förutsättningarna att göra mer än typ alla länder runt ekvatorn. Vi har väldigt bra förutsättningar för vattenkraft och vindkraft, och ganska bra förutsättningar för solkraft i de södra delarna av landet, så det är där vi bör lägga vår energi och våra resurser. Exempelvis Spanien har bättre förutsättningar än oss för solkraft men sämre för vatten, vet inte hur det ser ut för vind, men de borde förstås satsa hårt på sol, som de gör. Exempelvis Litauen har inte så bra förutsättningar får något av det, alltså borde de kanske satsa på kärnkraft eller på att köpa fossilfri el från andra länder, och på sikt kanske vågkraft eller något (jag har inte så bra koll på deras förutsättningar).

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Du påstod att det går dåligt för Tyskland energimässigt och att det är på grund av Energiwende. För att kunna avgöra det behöver vi kolla på Tysklands utveckling över tid, det går inte att kolla på Frankrike för att avgöra hur det går för Tyskland liksom? Du får gärna kolla på elpriset om du tycker det är ett bra mått. Jag vet inte riktigt om jag håller med att det är ett bra mått, men kanske om vi bortser från skatter? Så skulle du kunna jämföra elprisutvecklingen i Frankrike och i Tyskland sedan Energiwende om du vill, även om just jämförelsen med Frankrike inte är det viktiga i sammanhanget. Jag tycker inte det är ett orimligt krav från min sida, när du frågade mig hur jag kom fram till vissa siffror så fick du min motivering och datan. Hur kan vi annars förhålla oss till det som påstås?

Hade du kollat länken jag lade till (electriccitymap) och jämfört koldioxidtalen mellan Frankrike och Tyskland så finns det en liten skillnad. Men jag kan skriva det i klartext åt dig så du inte behöver öppna länken och titta:
Tyskland 360g CO2/kWh
Frankrike 34 g CO2/kWh

Vad skiljer dessa länder? Tyskland kör stenhårt på vind, sol och kol. Frankrike kör kärnkraft, samt även vind och vatten.
Energiwende har oavsett vad syftet var från början, resulterat i nedläggning av samtliga kärnkraftverk i Tyskland. Sedan kan man såklart hävda att det inte var syftet från början osv. Men det är iaf resultatet. Mer vind och kol till folket (och gas såklart, det är en tradition i Tyskland)

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av snajk:

Ja oj, Hörstadius, denna gigant bland kärnfysiker, gräddan av toppskiktet... Eller vänta lite nu, C-kändis och sportjournalist...

Jag har noll respekt för Kåberger tyvärr. Men han är duktig på att måla upp saker i media, inget snack om den saken. Han gör ju vad han kan och har en tydlig agenda. Kärnkraften ska bort, kosta vad det kosta vill.

Ok du har bättre koll än mig, hade aldrig hört talas om Hörstadius. Gissar att du hade utklassat mig i TP på området nöje

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Jag har noll respekt för Kåberger tyvärr. Men han är duktig på att måla upp saker i media, inget snack om den saken. Han gör ju vad han kan och har en tydlig agenda. Kärnkraften ska bort, kosta vad det kosta vill.

Ok du har bättre koll än mig, hade aldrig hört talas om Hörstadius. Gissar att du hade utklassat mig i TP på området nöje

Jag är uppväxt på åttio-nittiotalen så jag läste en del Slitz (vilket jag skäms lite för idag), därför kände jag igen namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Hade du kollat länken jag lade till (electriccitymap) och jämfört koldioxidtalen mellan Frankrike och Tyskland så finns det en liten skillnad. Men jag kan skriva det i klartext åt dig så du inte behöver öppna länken och titta:
Tyskland 360g CO2/kWh
Frankrike 34 g CO2/kWh

Vad skiljer dessa länder? Tyskland kör stenhårt på vind, sol och kol. Frankrike kör kärnkraft, samt även vind och vatten.
Energiwende har oavsett vad syftet var från början, resulterat i nedläggning av samtliga kärnkraftverk i Tyskland. Sedan kan man såklart hävda att det inte var syftet från början osv. Men det är iaf resultatet. Mer vind och kol till folket (och gas såklart, det är en tradition i Tyskland)

Vad du vänder och vrider dig för att inte behöva svara på frågan. Det är inte längre elpriset du vill kolla på men det är CO2? Okej vi kör på det. Här får du grafen för Tyskland, var ser du den här negativa trenden sen Energiwende?
https://www.cleanenergywire.org/sites/default/files/styles/ga...

Edit:
Tyskland. Priset har gått upp sen 2011 Det var lite jobbigt att hitta. preisentwicklung elektrizität bdew är bra sökord. Man får räkna bort skatter för att lättare kunna jämföra med t.ex. Frankrike. Nu kanske någon tycker att det blir orättvist, men faktum är att priset i Frankrike har stigit betydligt mer i jämförelse om vi skulle ha med skatter. Det blir mer rättvis utan alla skatter, men det går att argumentera för att vissa skatter borde vara med. Tysklands data är detaljerad, om vi hittar likadan data för Frankrike borde vi kunna jämföra dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är uppväxt på åttio-nittiotalen så jag läste en del Slitz (vilket jag skäms lite för idag), därför kände jag igen namnet.

Så länge du läste behöver du inte skämmas. Värre om du bara hade tittat på bilderna

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Vad du vänder och vrider dig för att inte behöva svara på frågan. Det är inte längre elpriset du vill kolla på men det är CO2? Okej vi kör på det. Här får du grafen för Tyskland, var ser du den här negativa trenden sen Energiwende?
https://www.cleanenergywire.org/sites/default/files/styles/ga...

Edit:
Tyskland. Priset har gått upp sen 2011 Det var lite jobbigt att hitta. preisentwicklung elektrizität bdew är bra sökord. Man får räkna bort skatter för att lättare kunna jämföra med t.ex. Frankrike. Nu kanske någon tycker att det blir orättvist, men faktum är att priset i Frankrike har stigit betydligt mer i jämförelse om vi skulle ha med skatter. Det blir mer rättvis utan alla skatter, men det går att argumentera för att vissa skatter borde vara med. Tysklands data är detaljerad, om vi hittar likadan data för Frankrike borde vi kunna jämföra dem

Bra jobbat att hitta data 👍. Själv orkar jag inte prata mer jobb idag, trevlig helg på er alla!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Så länge du läste behöver du inte skämmas. Värre om du bara hade tittat på bilderna

Själv född tidigt 80-tal och jag tittade bara på bilderna 🤫

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ingenjören:

Själv född tidigt 80-tal och jag tittade bara på bilderna 🤫

Min kalender på väggen är från 2003 och har juni uppslagen. Snart 20-års jubileum för Kannerlöv. Hennes atomer är välfördelande och ger inspiration och sprider värme, precis som kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Fast nu är det ju inte så, utan du kan ju googla själv och då få fram helt andra siffror för Kärnkraft. Trams helt enkelt. En livscykelanalys, där vi t.ex. inkluderar byggande, nedmontering, brytning av uran under tveksamma former (vi bryter inte uran i Sverige!), mellanlagring och slutförvar så hamnar vi över 120 Co2/kWh.

https://www.nyteknik.se/opinion/moderat-klavertramp-om-klimat...

Seriöst, du klagar på Ingenjören och sen hänvisar till fullständigt felaktiga LCA. Nån måtta får det vara, 120 g/kwh är över MAX från nån LCA som IPCC tittade på i sin utvärdering. Median är 12.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

fast du får väl kolla produktionen mitt på dagen? känns orimligt att titta strax innan solen går ner.

edit: Solen går upp 8:30 och ner runt 15:37.

Ni har fortfarande inte läst och förstått

data från en solig vinterdag alltså grafen är från en dag när solen skiner hela dagen

sedan när molnen tittar fram när solen är gömd bakom moln

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

De gör ju dock inte sol/vind någon tjänst när du börjar ta med lagring/reservkraft i kalkylerna om du ska täcka de sista 1/3 (där kärnkraften är aktuell). Ska du ha bara vind/sol i nätet kan du behöva ganska många tiotals GW/h i lagring per installerad GW av kapacitet, eller så får du bygga 10X isntallerad kapacitet av vad du behöver (men även då behövs lagring) Då pratar vi just för den där sista 1/3 av totala kapaciteten i nätet och om man ska eliminera alla "säkra" elkällor (och nej vi har inte rillräckligt med vattenkraft för att täcka den där sista 1/3~ med framtidens högre elförbtukning).

Sedan beräknas de flesta kärnkraftverk som byggts senaste 30-40 åren att vara i drift längre än den beräknade livslängden (om de inte stängs pga andra orsaker som i Tyskland). Man har beräknat att vissa moderna anläggningar kan komma att nyttjas i uppemot 100 år om inte bättre alternativ kommer (t.ex fusion), dvs ibland mer än 2x av vad de ursprungligen byggdes för (och vad din data är baserad på)

Det sämsta du kan göra med ett kärnkraftverk ur miljösynpunkt är att stänga det. De största utsläppen kommer nämligen från själva konstruktionen av reaktorbyggnaden. Endast om det inte går att driva vidare/uppgradera pga brister i säkerhet/konstruktion ska det stängas, allt annat är ren idioti ur miljösynpunkt.