Permalänk
Medlem

Fixa trasig fläkt på Synology NAS

Godkväll, har en Synology DS118 där fläkten har gett upp och jag undrar om det är lönt att försöka laga detta eller kostnaden blir för stor. Nypris på denna ligger på ca 2000:- så hur hade ni gjort och finns det nån som kanske råkat ut för samma problem och hur löste ni detta i så fall?

Haft den i ca 3 år nu så lite besviken på att den inte klarade mer än så.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju bara vara en helt vanlig fläkt, verkar inte svår att byta? Åtminstone om mar tittar på bilderna på https://www.kitguru.net/professional/networking/simon-crisp/s...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Godkväll, har en Synology DS118 där fläkten har gett upp och jag undrar om det är lönt att försöka laga detta eller kostnaden blir för stor. Nypris på denna ligger på ca 2000:- så hur hade ni gjort och finns det nån som kanske råkat ut för samma problem och hur löste ni detta i så fall?

Kan ju vara så att annat är trasigt men det billigaste är väl att byta fläkt.
Det kan du göra själv om du är lite händig. 60mm 3-pin non-pwm fläkt behövs.
En sån här.

/S

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Caper:

Fläktar kostar inte mer än någon hundralapp. Antingen löder du fast den eller så köper du kontakter som man bara klämmer på.

Det verkar dock som att det finns rätt många DS118-enheter som har problem som manifesterar sig i fläkten men inte beror på fläkten så det kan vara bra att felsöka ordentligt först innan man köper fläkt. Jag hade iaf bytt om jag kunnat, återbruk är bra!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Moderator

Har du verifierat att fläkten inte fungerar? Ett inte helt ovanligt felmeddelande trots att fläkten spinner som den skall, enligt min DDG-fu.
Annars är det en ordinär 60x60x15 3-pins (ej PWM) fläkt som används.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för tipsen allihopa, jag har inte verifierat att det verkligen är fläkten som är trasig utan det är felmeddelanden i Synology programvaran som säger detta och enheten tjuter också konstant men ska försöka verifiera genom att kolla på fläkten om den verkligen stannat av.

Återkommer

Permalänk
Medlem

Ok, har undersökt detta problemet lite närmare nu och kollat så att fläkten verkligen snurrar vilket den gör så det verkar inte vara nåt fel på den vid första anblick. Men enheten ger fortfarande felmeddelande och stänger också av sig efter en stunds användande.

Jag funderar på om det är värt att byta fläkten, vad tror ni?

Hittade denna tråden efter lite google sök och det verkar som Synology tagit bort stöd för 3:e parts fläktar i DSM 7.0 vilket jag för närvarande kör så risken finns ju att den inte alls kommer funka med ny fläkt.

https://community.synology.com/enu/forum/1/post/141913

Verkar vara ett ganska vanligt förekommande problem om man söker runt på olika forum.

Hmm..

Permalänk
Medlem

Udda, jag sitter på DSM7 och har inga problem med mina 2 Noctua fläktar. Förstår inte hur Synology ens skulle kunna begränsa att använda andra fläktar.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Unraid | Smarthem: Homey 2023 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Udda, jag sitter på DSM7 och har inga problem med mina 2 Noctua fläktar. Förstår inte hur Synology ens skulle kunna begränsa att använda andra fläktar.

Hade du liknande problem som mitt med Syn original fläkten? Eller du bytte av annan anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Hade du liknande problem som mitt med Syn original fläkten? Eller du bytte av annan anledning?

Nej, jag bytte pga ljudvolym

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Unraid | Smarthem: Homey 2023 |