Kontrollerkort för SATA diskar

Permalänk
Medlem

Kontrollerkort för SATA diskar

Hej jag är på jakt efter en kontrollerkort som klarar av 10-12 SATA diskar? Sen undrar jag om Corsair topp modeller nätaggregat har tillräckligt långa SATA ström sladdar som räcker i Fractal Design Define 7 XL? Pris har ingen betydelse.

Permalänk
Medlem

Kort för 8 diskar hittar du billigt på eBay eller kanske tyska Amazon, leta efter "lsi 8i"

Edit, kan ju lägga till att det även finns kort för fler diskar, men priset går då upp från några hundralappar till tusenlappar vanligtvis

Permalänk
Medlem

lsi 8i är väl ett rätt så gammalt kort idag, vet inte vad fördelarna är mot en nyare kontroller?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

När jag körde SATA körde jag en ARC-1230D-X8. Har plats för 12 SATA diskar, stöd för RAID, minne osv. (finns inte längre men en bild iaf: https://www.amazon.com/Areca-ARC-1230-PCI-12-port-512mb/dp/B0...
Men när jag utökade min server och märkte att de enklare 6-8 portars SATA kort jag utökade med (likt https://www.amazon.com/MZHOU-Profile-Bracket-Support-Devices%... hade problem med SMART data och annat i Linux (vill minas mina efterforskningar visade att det var ASMedia controllern som hade issues) så gav jag upp det och köpte LSI SAS kort istället.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@stoffe_83

I stort sett ingen om du inte siktar på SAS3 och dito diskar/SAN-lådor med 1200 och 2400 MB/s (vid dualport SAS3) - kräver PCIe 3.0 och högre i dessa fall. Dock SAS3 är i helt andra pengar än SAS2 och är det tänkt enbart SATA-diskar och SATA-protokoll som används så är det ingen mening med SAS3-kort.

LSI-SAS-92xx serien är mycket välbeprövad i professionella serversammanhang där upptid och krångelfrihet är viktigt och mycket bra support för dessa under Linux/BSD - eller om man säger så, finns inte supporten under Linux/BSD så är det inget att ha...

Och köper man LSI-SAS-92xx serien via ebay och motsvarande så är(var?) det ungefär samma pengar som en crappy adapter med marvel-kretsar i och ofta endast 2 PCIe-lanes hos Webhallen/Inet etc. vilket gör att de flaskar redan med 4 moderna snurrdiskar (300 MB/s) och stabiliteten i tex. Linux-miljö högst tveksamma.

---

LSI-SAS-92xx ger en PCIe-lane per disk om det sitter i en 8-lanes PCIe socket och därmed 8 x 600MB/disk parallellt i kapacitet. De säljs också under olika OEM-namn hos HPE, Dell, IBM och Lenovo men är i grunden samma kort och chipset

Titta efter dessa flashade i IT-mode och ofta skrivs som att de är passande för ZFS-användning. De går att flasha om i efterhand i värsta fallet men ser man inte upp så är de i IR-mode default (dvs. har olika RAID-moder direkt på kontrollerkortet - skall man få fart på dessa med HW-RAID bör man ha de mer avancerade modellerna med egen RAM-cache med backup, utan detta med egen RAM-cache kan det bli besvikelse med prestandan eftersom man alltid kör anslutna HD i HW-RAID med diskarnas egna write-cache avstängd för att inte hamna i prekär läge om man får strömavbrott under skrivningar)

Permalänk
Medlem

Vill du har mer än 8+ diskar så finns det väl två alternativ.
Antingen så kör du med två hba-kort (för jag gör ett antagande att du har tänkt köra någon typ av mjukvaruraid) eller så ett hba med en sas expander.

I min server kör jag med två dell perc h310 som jag har flashat till IT-mode. Men jag har också en sas expander ifall jag vill ha mer än 16 diskar i servern.

dell perc h310 är baserat på LSI SAS 2008 med två portar med stöd för 8 diskar via "mini-SAS SFF8087 -> sata"-kablar. H310 kan du ofta få för en väldigt billig peng på ebay, kom ihåg att bara köpa med rätt bracket så att du inte viljer en med LP (low profile).
Ska man flasha dom till IT-mode så ska man köra med firmware P19 och inte den "senaste" P20, för P20 innehåller någon bugg som skapar error rapporter som i princip fryser hela systemet, fråga mig inte hur jag vet det....

Permalänk
Medlem

SAS-expander är ofta i utformning PCIe-kort så de förbrukar PCIe-kortplatser men ger ingen extra bandbredd utöver vad de anslutna 1-2 SAS-kablar från HBA kan erbjuda. och prismässigt är de också i samma pengar...

Så är målet inte mer än 16 diskar så är 2 st HBA av LSI-SAS-92xx-typ bättre alternativ än en HBA och en expander och alla enheter får då full 600MB/s bandbredd individuellt[1] och inte delad kapacitet som det annars blir om man använder expander.

[1] Semiduplex vid SATA och full duplex vid SAS - under förutsättning att båda HBA får 8-lane PCIe styck på sina kortplatser.

PCIe 2.0 klarar 600 MB/s per lane (båda riktningarna samtidigt på samma par) - vilket gör att det räcker med en PCIe-lane per disk medans med SATA direkt på moderkort så käkar det upp 2 PCIe-Lane per disk då det inte kan användas effektivt i och med SATA-protokoll så kan bara ett par i taget användas - dvs. antingen läser det på ena paret eller skriver det på det andra paret efter varandra tidsmässigt och inte parallellt/samtidigt. (SAS-disk så kan båda paren användas samtidigt vilket i HBA slås ihop till en PCIe-lane med trafik i båda riktningarna samtidigt. )

Permalänk
Medlem

Är den här MegaRAID 9460-16i bra? Vilka kablar på Mullet ska man köpa som passar till den jag länkat? Vet ni märket på kortet är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Är den här MegaRAID 9460-16i bra? Vilka kablar på Mullet ska man köpa som passar till den jag länkat? Vet ni märket på kortet är?

Varför ska du köpa nytt?

Ska du har servern till ett företag? Antar ett nej iom att du ens frågar om det och med valet av chassi.

Permalänk
Medlem

Jisses - du slår till på en värsting med RAM-cache och HW-RAID för riktig serverbruk med prislapp norr om 10 papp med moms. - glöm dock inte CacheVault Power Module till denna så att inte tappar information i dess RAM-Cache plötslig vid strömavbrott om man forcerat write-cache utan batterimodul - med writecache aktiv utan batteribackup så kan det bli väldigt seriös RAID-haveri vid strömavbrott!!

Och utan batterimodul och write-cache avstängd (default-beteende) så bli även sådana dyra HBA väldigt långsamma eftersom det hela tiden måste vänta kvittens från disken att datat är skrivet på skivan fysiskt innan det skriver ny data... (även diskarnas write-cache är avstängda i de olika använda HW-RAID-moderna och kan ofta inte slås på - möjligen att man kan slå på i IT-läge och då helst skall använda vissa modeller av Toshibas diskar med inbyggd flash-backup för diskens egna write-cache...)

MegaRaid är Broadcom/LSI benämning på sina egna produkter när det inte är under OEM hos HPE, Dell, IBM, Lenovo mfl.

det är kort sagt serverprylar där driftsäkerhet är viktigt och stödet i Linux/BSD och olika VM-miljöer (VMWare...) ofta är väldigt bra.

För att ansluta direkt till SATA-hårddiskar (dock ej SAS-diskar) behöver du liknande 4st https://www.amazon.com/Internal-SFF-8643-SATA-Cables-Meter/dp... och då måste du fixa strömkabeln med kontakt till diskarna själva

För lösa SAS-diskar och SATA-diskar https://www.dustinhome.se/product/5011247827/--intern-sas-kab...

Är det disktråg med bakplan så är det ofta SFF8087 på dessa och då behöver du SFF-8643 - SFF8087 kabel per 4 diskar (de kan ha upp till 8 par ifall det är dualport-SAS controller och dito enterprisediskar som Seagate Cheetah och motsvarande från HGST)

---

- Jag antog inledningsvis budgetnivå max 2000:- för två LSI-SAS 92xx-serien kort om man köper på ebay/amazon etc.

När man köper billigare LSI82xx-HBA så är det vanligen SFF8087-anslutningar på dessa och man kan hitta kit med kablar för SATA-diskar (ej SAS-diskar då det kräver annan kabel som http://www.mullet.se/product.html?product_id=344335 ) för under 1000-lappen och färdigflashade för IT-mode (dvs mjukvaru-RAID ala ZFS, LVM, mdadm-RAID) som https://www.ebay.com/itm/LSI-9217-8i-6Gbs-SAS-HBA-P20-IT-Mode...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

lsi 8i är väl ett rätt så gammalt kort idag, vet inte vad fördelarna är mot en nyare kontroller?

8i betyder i detta fallet bara 8 kanaler på intern kontakt, det finns även t.ex 4i4e som är fyra kanaler på intern port och 4 kanaler på extern port. Det har alltså inget att göra med hur nytt/gammalt kortet är
Som flera skrivit ovan kör man dom oftast med en 8087-SATA kabel och du får då 4 sata-diskar på en 8087 port, men går även med expander

Permalänk
Medlem

Hur ska jag lösa så jag kan ha strömkablar som räcker både längdmässigt och antal som funkar funkar med Fractal Design Define 7 XL? Det måste räcka för 18 SATA diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Hur ska jag lösa så jag kan ha strömkablar som räcker både längdmässigt och antal som funkar funkar med Fractal Design Define 7 XL? Det måste räcka för 18 SATA diskar.

Bygga egna är nog det bästa sättet för att få rätt längder.
Med ett relativt billig pressverktyg, material, och några timmars arbete så kan du få till precis dom kablar och längder du behöver. MDPC-X är dyra, men har allt du behöver i bra kvalitet.