Permalänk
Medlem

Plåt vs aluminium - ljud?

Hallå där, och glad sommar på er!

Nu börjar jag på allvar tröttna på mitt gamla plåtchassi jag haft i en massa år, och har därför börjat kika på något nytt. PC-60 tycker jag exempelvis verkar coolt.

Det jag undrar är dock - skiljer det något i ljudnivå mellan ett plåtchassi och ex. ett PC-60? Just nu har jag idel tysta komponenter (12db-fläktar, moddat Enermax-psu, osv) men tycker ändå datorn låter mycket. Är ett nytt chassi tystare, eller kommer jag bara bli besviken? Rent utseendemässigt är det egentligen inte så big deal vad som står under mitt skrivbord, så jag är mest intresserad av ljudnivå... Om det inte skiljer något vet jag inte riktigt om det känns värt pengarna.

Har inte lust att lägga mer än 1500, någon som har ett riktigt tyst och bra aluchassi att rekommendera?

Tack på förhand!
/p

Visa signatur

Epox 8KHA+ | XP 2400+@2340 | SLK-800 / Enermax 8cm | 512mb PC2700 | ti4200 128mb 310/560
"Man lever bara en gång - men å andra sidan dör man inte så ofta heller!"

Permalänk

Re: Plåt vs aluminium - ljud?

Citat:

(12db-fläktar, moddat Enermax-psu, osv)

Pojken min, om din fläktar ger ifrån sig 12db och de låter så är det nått fel, 20 dB är så
gått som ohört bart, och 12 dB bara en 1/3 del så hög... du ska inte ens kunna höra dem fläktarna. och jag tror inte det spelar så stor roll på om det e en alu. eller stål chassi..
bara det att alu. chassin ska bli svalare. ( din hårdiskar låter mer än 12 dB ).
DU kan köpa dempmatrial och proppa chassit fullt med om du är rädd för att den låter lite, eller bara höja ljudet på musiken... =D

Visa signatur

AMD 2100+ XP || Asus A7V333 512mb DDR PC2700 || 2 x 80 Gb WD 8mb cache || Asus GeForce 4 ti 4200 128mb DDR || Hercules Fortissimo III 7.1 ||Chieftec Dragon Medium Silver

Permalänk
Medlem

Ljudet spelar ingen som helst roll, det enda är att aluchassin har en tendens att vibrera lättare eftersom alu är lättare. Det som sägs om att det är bättre kylning i ett aluchassi är falskt, har skrivit det på flera ställen så vill du ha en anledning så rekomenderar jag dig att söka.

Enda sättet som det kan bli svalare på är att aluminiumchassit som du byter till har bättre luftcirkulation.

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Ok... Jo jag misstänker att det är ganska kass cirkulation i det jag har nu, har bara en in + en ut (plus psun's ut). Jag tror att den största boven i dramat är mitt grafikkort, som faktiskt låter jävligt enerverande. Trots att jag har moddat nätagget (som är ett Enermax Whisper och ska vara jättetyst) är jag inte riktigt nöjd med det heller.

Är dämpmattor bra? Blir det inte mycket varmare i burken med ett par sådana i? Lama frågor kanske, men jag har inte så bra koll

/p

Visa signatur

Epox 8KHA+ | XP 2400+@2340 | SLK-800 / Enermax 8cm | 512mb PC2700 | ti4200 128mb 310/560
"Man lever bara en gång - men å andra sidan dör man inte så ofta heller!"

Permalänk
Medlem

dämpmattor höjer värmen lite men inte avsevärt

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Dämpmattor går att använda smart också. Då du kan isolera igen alla hål utom dom som du vill ha kvar så får du en välriktad cirkulation.

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Nästan alla chassin är gjorda i plåt. Sen om det är aluminiumplåt, stålplåt eller järnplåt är en annan sak.

Enda skillnaden annars lär väl vara vikten.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Aluminium det ända som gäller.

Metallplåten (Fe) är både mer massiv och leder mer värme. Bytte nyligen till en aluminiumlåda och den har 6 fler fläktar än den förra och den låter mindre. Visserligen så var mitt gammla chassi gammalt.
Aluminium chassi är det ända som jag skulle rekommendera just nu, det är en smula dyrare men jag skulle inte tveka en sekund. Ser bättre ut och burksatan är ju (eller har blivit i min lägenhet iaf) en möbel.

Men om du inte bryr dig om hur burken ser ut eller om skrivbordet håller på att välta pga vikten så ska du nog ha ett chassi i stål. bättre ljudisolering men skilnaden är försummbar.

/RemG

Visa signatur

Thermaltake Xaser III alu w/window. P4 3.0ghz/800mhz @ 3.5+ghz. Abit IC7-G. OCZ PC3700. IBM Deskstar 60GB Zalman 7000Cu. Antec SmartBlue 350W. Memorex CDRW-24X. Sunbeam UV Cold Cathod x2. Geeforce 4MX suger jag vet...men nya grejer på ingång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av remg
Aluminium det ända som gäller.

Metallplåten (Fe) är både mer massiv och leder mer värme.
Bytte nyligen till en aluminiumlåda och den har 6 fler fläktar än den förra och den låter mindre. Visserligen så var mitt gammla chassi gammalt.
Aluminium chassi är det ända som jag skulle rekommendera just nu, det är en smula dyrare men jag skulle inte tveka en sekund. Ser bättre ut och burksatan är ju (eller har blivit i min lägenhet iaf) en möbel.

Men om du inte bryr dig om hur burken ser ut eller om skrivbordet håller på att välta pga vikten så ska du nog ha ett chassi i stål. bättre ljudisolering men skilnaden är försummbar.

/RemG [/B]

Den första feta texten är helt fel, aluminium leder bort värme mycket bättre än stålplåt. Nuff said!

Den andra feta är jag lite nyfiken över, hur låter plåt? Om jag har förstått dig rätt så kan jag säga att aluminium isolerar ljud sämre + för vidare vibrationer bättre än stålplåt. Alltså var det också fel.

Bespara oss från påhittade saker som inte stämmer i fortsättningen, tack.

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Avstängd

om jag ska vara ärlig så om jag köper ett chassi nu skulle jag ha köpt ett plåtchassi jag spanat in ett bra par månader nu, nästan kär i det, känns som jag är otrogen med mitt nuvarande chassi när jag sitter och kollar på bilden på det

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Hehe

Tack ska ni ha för alla tips och påpekanden!

Blir nog ett PC-6x...
Vilket är bäst, 60, 61 eller 65?

/p

Visa signatur

Epox 8KHA+ | XP 2400+@2340 | SLK-800 / Enermax 8cm | 512mb PC2700 | ti4200 128mb 310/560
"Man lever bara en gång - men å andra sidan dör man inte så ofta heller!"

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad du ska ha det till...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Ptja, inget särskilt! Jag är en helt normal användare... hehe

Vill ha det så tyst som möjligt, gärna med så god ventilation som möjligt! Förslag?

/p

Visa signatur

Epox 8KHA+ | XP 2400+@2340 | SLK-800 / Enermax 8cm | 512mb PC2700 | ti4200 128mb 310/560
"Man lever bara en gång - men å andra sidan dör man inte så ofta heller!"

Permalänk
Medlem

Har själv ett Cheiftec super midtower och ett Lian-Li PC7 (budgetvariant av PC-60). För en tyst dator skulle jag absolut rekommendera Cheiftec istället för Lian-Li! Lian-Li chassina är lätta, och lätta plåtar vibrerar mycket lättare än tyngre. Mina hårddiskar (två stycken Seagate Barracuda V) får chassit att vibrera på ett otroligt irriterande sätt, håller på att bli galen.

Diskarna är monterade med Innovateks Inno Vibes, som fungerar riktigt bra på att ta bort ljud från diskarna, förrutom dom lågfrekventa vibrationerna (som fö finns där även om diskarna monters på vanligt sätt i 3,5" platser).

Vill du ha ett tyst chassi så verkar Antec Sonata trevligt. Annars så är Lian-Li snygga, men inget att rekommendera till en tyst dator.

Angående ljud: Prova att koppla bort fläktar och se om det låter mindre. Nättagget brukar vara boven i system med halvdan ventilation. Moddade mitt agg med en 19 dB Pabst, men eftersom agget kör med tempraturreglering av aggfläkten så dröjer det inte länge innan fläkten går på för fullt.

Permalänk
Medlem

Slo'Bed Läs ordentligt!

Slo'bed skärpning!

Du verkar inte kunna läsa riktigt ordentligt du kanske har varit på holken lite för mycket!.

När jag skriver att Stål leder värme bättre så betyder detta att det blir varmare. Vilket de flesta förstår. Man talar inte om att metaller leder bort värme eller inte leder bort värme. Utan leder värme, Leder mindre bra eller leder inte alls värme.

Slut att spela proffessor och läs ordentligt. Min replik till dig var inte personlig utan för att hjälpa killen att välja rätt chassi!

Sen har jag aldrig skrivit att aluminium isolerar bättre än stål. Använd forumet som det ska och inte för massa bullshit.

/RemG

-----------------------------------------------------------

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Den första feta texten är helt fel, aluminium leder bort värme mycket bättre än stålplåt. Nuff said!

Den andra feta är jag lite nyfiken över, hur låter plåt? Om jag har förstått dig rätt så kan jag säga att aluminium isolerar ljud sämre + för vidare vibrationer bättre än stålplåt. Alltså var det också fel.

Bespara oss från påhittade saker som inte stämmer i fortsättningen, tack.

Visa signatur

Thermaltake Xaser III alu w/window. P4 3.0ghz/800mhz @ 3.5+ghz. Abit IC7-G. OCZ PC3700. IBM Deskstar 60GB Zalman 7000Cu. Antec SmartBlue 350W. Memorex CDRW-24X. Sunbeam UV Cold Cathod x2. Geeforce 4MX suger jag vet...men nya grejer på ingång.

Permalänk
Medlem

Re: Slo'Bed Läs ordentligt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av remg

När jag skriver att Stål leder värme bättre så betyder detta att det blir varmare. Vilket de flesta förstår. Man talar inte om att metaller leder bort värme eller inte leder bort värme. Utan leder värme, Leder mindre bra eller leder inte alls värme.

Du har fel. Stål leder värme sämre än aluminium. Du sa motsatsen. Det är därför kylflänsar är gjorda av koppar eller aluminium, de leder värme bättre än stål. Just att det leder bra gör att man kan kyla ena änden och leda bort värme från exempelvis CPUn. Om man har bra ventilation kan man väl tänka sig att ett alu-chassie funkar som en stor kylfläns och då blir kallare. Stål leder värme sämre och detta betyder att det blir varmare. Fast det är i teorin, man måste forfarande få bort värmen, med bra ventilation exempelvis.

Permalänk
Medlem

Med bra ventilation spelar det ingen roll vilket material chassit är byggt i. Chassin är inte bra kylflänsar!

1. Titta på hur en kylfläns är konstruerad, så mycket kontaktyta med luften som möjligt. Ett chassi är byggt enligt motsatta principen, att inhängna en volym med så lite yta som möjligt.

2. Man sällan ett bra luftflöde över chassit.

3. Ju större tempraturskillander mellan den varma sidan och den kalla sidan, desto bättre leder kylflänsen. Skillanden mellan innetempratur i chassit och omgivande tempratur är förhoppningsvis inte särskilt hög (mitt chassis innetemp är just nu 3,5 grader över rumstep). Skillnaden mellan t.ex. processortemp och chassitemp är däremot avsevärt högre, och då blir materialet viktigare.

Dom stackare som fortfarande tror att ett alu-chassi leder värme effektivt kan gärna ta och byta sin cpu-kylare mot en milimetertunn bit aluminium, låta bli att sätta en fläkt på den och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Frallan, tack för dina tips. Mina värsta bovar är nätagget och grafikkortet. Har ett Enermax Whisper som jag moddat med 19db papst, men det låter rätt mycket ändå. I övrigt har jag knäpptysta chassifläktar, så man hör ingen skillnad när man kopplar bort dem. I och för sig skiljer det inte mer än 2-3 grader idle när man kör med resp utan nätaggets andra fläkt, så det ganske funkar ok att köra utan den. Det märkliga är att den inte går att höra när man testar den, men väl inmonterad i nätagget sjunger den på rätt bra... surt!

Antec sonata verkar ganska coolt också, känns dock lite onödigt att betala för ett psu jag inte behöver

Men om man ska ha Lian-Li är det alltså pc60 som är "the original"?

/p

Visa signatur

Epox 8KHA+ | XP 2400+@2340 | SLK-800 / Enermax 8cm | 512mb PC2700 | ti4200 128mb 310/560
"Man lever bara en gång - men å andra sidan dör man inte så ofta heller!"

Permalänk
Medlem

Visst visst.

Det verkar som om vi alla menar cirkus samma sak. (hoppas jag) Men eftersom en bit aluminuim leder värme bättre än stål så tycker jag att du ska prova hålla i en spik och sedan elda lite på den med en tändare.
Gör detta sedan med en stav av aluminium. Tror inte att du kan hålla i spiken speciellt länge. Vad är då slutsatsen av detta? Jo aluminium kan hålla lägre temperatur än omgivningen. Tror att vi menar samma sak men att du inte kan uttrycka dig rätt. -no offence.

Eller gör ett annat experiment. Lägg Två metallskivor i solen. en aluskiva och en järnskiva. vilken tror du blir varmast dvs leder mer värme?

/RemG

Visa signatur

Thermaltake Xaser III alu w/window. P4 3.0ghz/800mhz @ 3.5+ghz. Abit IC7-G. OCZ PC3700. IBM Deskstar 60GB Zalman 7000Cu. Antec SmartBlue 350W. Memorex CDRW-24X. Sunbeam UV Cold Cathod x2. Geeforce 4MX suger jag vet...men nya grejer på ingång.

Permalänk
Medlem

"När jag skriver att Stål leder värme bättre så betyder detta att det blir varmare."

Fel, stål blir varmare för att det INTE leder värmen lika bra. Aluminium är bättre på att leda värmen ut i luften (dator med fläktoch aluminium kylfläns).
En annan sak, experimentet med järn och aluminium skivorna i solen mäter inte vilket material som leder värmen bäst. Man mäter inte vad som leder bäst genom att ta tempen på dem. Man mäter tiden det tar för värmen att ta sig från ena änden av meterialet till den andra.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara så att denna tråd heter Plåt vs Aluminium - LJUD.

Han är alltså inte intresserad av om stål eller aluminium leder värme bäst...har ändå en mycket liten betydelse.

Det verkar däremot som om killen e ute efter ett chassi som isolerar ljud bra.

Personligen tror jag inte att det har någon betydelse aluminium eller någon form av stål.

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem

Ett lättare chassi vibrarerar lättare och ljud fortplantar sig därför i högre utsträckning.

Och aluminium är lättare än stål...

Permalänk
Medlem

SILFO måste bara säga att jag håller med dig till 100%

Gecko är bara lite nyfiken hur du tänker. Så om en metall leder ström så är den inte strömförande eller vad?. En metall leder antingen eller inte eller leder mindra bra. INTE leder bort värmen???

Stål leder både värme och ström bättre än aluminium.

Gecko, Om du vill så kan du få låna en jättebra kemibok av mig. det e bara att höra av dig.

Visa signatur

Thermaltake Xaser III alu w/window. P4 3.0ghz/800mhz @ 3.5+ghz. Abit IC7-G. OCZ PC3700. IBM Deskstar 60GB Zalman 7000Cu. Antec SmartBlue 350W. Memorex CDRW-24X. Sunbeam UV Cold Cathod x2. Geeforce 4MX suger jag vet...men nya grejer på ingång.

Permalänk
Medlem

Här hittade jag en finfin beskrivning om värmeledningsförmåga hos olika material: http://hem.passagen.se/zie/faq.htm#23

Permalänk
Medlem

OT:
Aluminium leder värme bättre än stål. Däremot påverkar inte detta temperaturen nämnvärt ändå. Större delen av värmen försvinner genom luftströmmar ut från chassit.

Permalänk
Medlem

Re: Slo'Bed Läs ordentligt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av remg
Slo'bed skärpning!

Du verkar inte kunna läsa riktigt ordentligt du kanske har varit på holken lite för mycket!.

När jag skriver att Stål leder värme bättre så betyder detta att det blir varmare. Vilket de flesta förstår. Man talar inte om att metaller leder bort värme eller inte leder bort värme. Utan leder värme, Leder mindre bra eller leder inte alls värme.

Slut att spela proffessor och läs ordentligt. Min replik till dig var inte personlig utan för att hjälpa killen att välja rätt chassi!

Sen har jag aldrig skrivit att aluminium isolerar bättre än stål. Använd forumet som det ska och inte för massa bullshit.

/RemG

-----------------------------------------------------------

Inga personpåhopp tack!

Stål leder värme sämre just eftersom det blir varmare. Har jobbat i plåtverkstad till exempel, aluminium är ett helvete att svetsta i därför att det leder bort värmen alldeles för fort för att det ska bli bra om man inte är duktig.

Det hör egentligen inte hit, men jag vet inte hur jag ska förklara att aluminium leder värme/ström bättre än stålplåt. Som någon skrev, varför tror du att kylflänsar är tillverkade i aluminium, eller varför skulle elledningar vara tillverkade av koppar eller i vissa fall aluminium om det inte ledde med mindre motstånd än vad vanlig plåt gör.

Sluta spela proffesor, jotack, detsamma till dig min vän. Jag föreslår att du läser på lite bättre innan du uttalar dig nästa gång.

Dessutom, vill du diskutera detta vidare så är min icq 143666151. Slutchattat!

/slo

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Hedersmedlem

Slo'Bed verkar kunna dom här sakerna. Så ge upp och insé att han har rätt

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

remg hur hög utbildning har du i fysik?
När man säger att något leder värme bättre betyder det att atomerna har lättare att få rörelseenergi av värmestrålning.
En aluminiumplåt leder värme bättre än en stålplåt. Varför tror du kylflänsar är av aluminium? För att dom ska ha lättare att föra bort värmen från kärnan!
En aluminiumspik blir fortare varm än en järnspik (om det nu fanns aluminiumspikar). Om du nu antyder att järnspiken blir varmare än aluminiumstaven är det därför aluminium lätt kan leda värme och hinner bli av med mycket av värmeenergin i den omgivande luften innen den når ditt finger. Just därför är kylflänsar gjorde i aluminium eller koppar
Termen leder värme bra betyder inte att den har svårt för att bli varm, utan att den har lätt för att bli varm och lätt för att bli sval. Precis som en yta med svart färg blir fort varm medans en yta med vit färg dröjer innan den blir lika varm som den svarta. Sen efteråt så kyls den svarta ytan fortare medans den vita tenderar att behålla värmen.

Sen leder aluminium även ström bättre än stål. Om du nu har en kemibok hemma så kan du se där att resistansen för aluminium är lägre än stål = elektronerna hoppar lättare mellan atomerna.

Tänk först och prata sen

Permalänk
Medlem

jaja han hade fel nu vet han det... end of story

Permalänk
Medlem

Det känns som att diskussionen stannar här. Jag tackar alla för deras medverkan.

Visa signatur

Thermaltake Xaser III alu w/window. P4 3.0ghz/800mhz @ 3.5+ghz. Abit IC7-G. OCZ PC3700. IBM Deskstar 60GB Zalman 7000Cu. Antec SmartBlue 350W. Memorex CDRW-24X. Sunbeam UV Cold Cathod x2. Geeforce 4MX suger jag vet...men nya grejer på ingång.