Permalänk

Semiproffs accesspunkter - tips?

Kort bakgrund:
Jag har idag ett relativt enkelt nätverk: Linuxbaserad gateway, switch till hemmalabbservrar, speldator samt två trådlösa accesspunkter (en Airport Extreme (802.11ac) som täcker kontor och vardagsrum, och en Express (802.11n) som täcker kök och sovrum.

Expressen har blivit för seg för mina behov. Eftersom Apple dragit sig ur den här marknaden helt kan jag inte bara köpa en ny pryl och räkna med att helhetslösningen funkar lika bra som tidigare, utan jag behöver sannolikt byta båda mina accesspunkter så de använder samma magiska sås i bakkant.

Grundkrav för den nya nätverkslösningen
- Stabilitet: Förutom strömavbrott har jag aldrig behövt starta om min Extreme under en period av många år, och nära nog aldrig behövt starta om min Express, vilket var irriterande nog: Jag vill aldrig behöva pilla på min infrastruktur annat än när jag vill greja med den.
- Transparent handover mellan accesspunkterna: Jag kan gå från ena änden av huset till andra med strömmande video eller ljud utan några artefakter. Med röst-/videosamtal händer det någon gång att jag märker något med min nuvarande lösning, men det är extremt sällan.
- Måste fungera utan cloudtjänster: Kalla mig egoist, men om någon ska sköta mina grejer så ska det vara jag.
- Inga abonnemang: Jag vill äga min utrustning och behålla den så länge det passar mig.

Nice-to-haves
- Stöd för vLAN och separata SSID/vLAN så jag kan separera IoT/hemautomation från egna enheter från (potentiellt) gäster.
- PoE-stöd för renare kabeldragning.

Så, visa Sweclockers-medborgare: Vad har ni skaffat er för erfarenheter som ni kan dela med er av?

Permalänk

Jag har haft bra erfarenhet av Ubiquitis produkter. Nu har jag inte haft Apples grejor någonsin men kan tycka deras grejor lär kunna leva upp till det du söker. Det jag satt upp är relativt litet mot det du har satt upp så kanske inte kan jämföra äpplen med päron direkt. Men deras sortiment har säkert något som kan leva upp till dina förväntningar tänker jag mig. Definitivt finns stöd för att VLAN-separera allt och sätta egna SSIDn på nätverken. En sak jag märkt med deras accesspunkter är att det är lekande lätt att sätta igång dessa i existerande infrastruktur (firmware uppdateras relativt smärtfritt) och därefter att definiera sina egna policys på dessa går på några få tryck. Deras gränssnitt passar mig - enkelt och tydligt att hitta det man vill åstadkomma alternativt om något behöver felsökas eller man vill spärra ner IOT-prylar som du nämner. PoE har dom på flertalet router och switchmodeller. Man får kolla vad accesspunkterna kräver dock innan man investerar i en specifik PoE router eller switch bara.

I nuläget har jag dessa prylar i hemmet:
Edgerouter 6 portars PoE - ER-6P SWD-UBI-ER-6P
ER-RMKIT Edge Router Rackmount kit för att lättare montera upp i mitt 19" rack.
UniFi UAP-NanoHD - UB1231 UBI-UAP-NANOHD - kanske lite gammal nu med dagens Wi-Fi standarder men denna räcker gott och täcker hela hemmet och även en bit ut förbi garaget samt ner till närmsta granne som bor omkring 20 meter bort.
Senaste omstart var pga ett strömavbrott ca ett halvår sedan. Har en äldre UPS men den räcker bara 20 minuter ca.

Man kan välja om det ska finnas cloud-funktionalitet för att kunna styra med mobilen utanför hemmet eller inte - att man bara hanterar det lokalt. Jag har inga abonnemang. Vet att det finns för och nackdelar med att ha och inte men för mig är det precis som för dig - jag hanterar det - mitt data. Jag hanterar uppdateringar när jag vill.

mvh
Aura

Permalänk
Skrivet av Aurastream:

Jag har haft bra erfarenhet av Ubiquitis produkter.

Tack för svar!
Ubiquiti var självklart på min shortlist, men jag är nyfiken på om det finns några bra alternativ. Det är naturligtvis på ett sätt enklare om det inte gör det, men det skulle ju förvåna mig. 😆

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tack för svar!
Ubiquiti var självklart på min shortlist, men jag är nyfiken på om det finns några bra alternativ. Det är naturligtvis på ett sätt enklare om det inte gör det, men det skulle ju förvåna mig. 😆

Kika på Aruba Instant On. Mindre krångel än med Ubiquiti, molnhantering och generellt bättre tillgänglighet på produkter.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Kika på Aruba Instant On. Mindre krångel än med Ubiquiti, molnhantering och generellt bättre tillgänglighet på produkter.

Kollade på dem också, men det föll på just molnhanteringen:
a) Om en molntjänst går ner är jag sannolikt den minst viktiga kunden de har och kommer få service enligt det.
b) Om någon lyckas knäcka en molntjänst har de nycklarna till allas kungadömen, inte bara ett. Har jag mina managementgränssnitt internt på mitt eget LAN ska det väldigt mycket till att någon lyckas ta sig så långt förutom det faktum att jag personligen är helt ointressant för statssponsrade aktörer till skillnad från exempelvis Aruba eller Cisco.
c) Molntjänster vill ha betalt på ett eller annat sätt: Antingen i form av löpande abonnemang, eller i form av att sälja information om mig till tredjepart. Jag är ointresserad av att bidra till någotdera när jag väl köpt min hårdvara.
d) Molntjänster innebär per definition att hårdvara jag köpt fortsätter fungera bara så länge det är intressant för tillverkaren att underhålla den, och huruvida det betyder ett eller fem år från inköpstillfället är inte upp till mig - men jag kan nära nog garantera att siffran är närmare 1-5 år än 5-10 år som min nuvarande utrustning.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti eller Mikrotik, har själv det sistnämnda.

Jag är också rätt skeptisk till moln-managerade saker (Aruba, Meraki, etc.), kanske vettigt för vissa företag. Men dagen du slutar betala för din subscription blir hårdvaran ett bokstöd eller hamnar i elektronikcontainern. Mycket hållbart.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Ubiquiti eller Mikrotik, har själv det sistnämnda.

Jag är också rätt skeptisk till moln-managerade saker (Aruba, Meraki, etc.), kanske vettigt för vissa företag. Men dagen du slutar betala för din subscription blir hårdvaran ett bokstöd eller hamnar i elektronikcontainern. Mycket hållbart.

Mikrotik, ja! De var all the rage inom nördgänget jag hängde med för en massa år sen. Ska kolla upp vad de har nu för tiden, men - till skillnad från sina trådburna saker - verkar de inte riktigt hänga med på den trådlösa sidan för närvarande, om jag tolkar den här tråden på deras forum rätt.

Permalänk
Medlem

Nej de helt korrekt tyvärr. De är fast på "WiFi 5", och även i den klassen så leder de inte på något sätt. Prioriterar man hög trådlös prestanda så är Ubiquiti bättre val helt klart. De kommer aldrig kunna tävla mot en gaming-router med 27 antenner och RGB-leds, men om man hellre har något snyggt som sitter på väggen/taket så. Jag har allt "tungt" trådat så jag lider inte så mycket av det.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Nej de helt korrekt tyvärr. De är fast på "WiFi 5", och även i den klassen så leder de inte på något sätt. Prioriterar man hög trådlös prestanda så är Ubiquiti bättre val helt klart. De kommer aldrig kunna tävla mot en gaming-router med 27 antenner och RGB-leds, men om man hellre har något snyggt som sitter på väggen/taket så. Jag har allt "tungt" trådat så jag lider inte så mycket av det.

Förstår precis - skillnaden(?) för min del är egentligen bara att om jag ska nyinvestera i utrustning vill jag inte att den ska vara kvar på samma nivå som halva den gamla utrustningen: Då kan jag nästan lika gärna köpa en begagnad AirPort Extreme på eBay och ersätta enbart AP:n i köket med något jag vet exakt hur bra det funkar. Men just nu lutar jag nog åt Ubiquiti, hur alldagligt det än verkar. 😆

Permalänk
Medlem

TP-Link har Omada (EAP). Aruba, Ubiquiti o.s.v. är redan nämnt.

Alla går ju att köra i stand-alone, en del märken förlorar funktioner du kanske vill använda (i stand-alone) medan andra inte har något behov av kontroller. Omada Software Controller är kostnadsfri om du vill hosta själv likaså UniFi Network Application.