Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

4K UHD spelare tips?

Jag sneglar på 2 modeller som NetOnNet har som passar min budget:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/blu-ray-och-dvd-spelare...
eller den här
Nån som har koll på dessa om det är ok för nån som inte har jättehöga krav?
Väsnas spelarna mycket vid uppspelning (fläktar/blu-ray läsarna?) Jag är superkinkig med ljudnivåer så enheter som väsnas har tendens att åka ut igen.

Tack för feedback!

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Nån som har koll på dessa om det är ok för nån som inte har jättehöga krav?
Väsnas spelarna mycket vid uppspelning (fläktar/blu-ray läsarna?) Jag är superkinkig med ljudnivåer så enheter som väsnas har tendens att åka ut igen.

Jag har denna, den är mkt. lugn, man hör den knappas (jag kommer i.af. inte ihåg att den har nån slags ljud).

Fördelar:
- Äkta 4K Blu-ray.
- Kan uppdateras via nätverk, trådlöst.
- God fjärrkontroll.
- Lugn i drift.
- Bra "upscaling" vid DVD avspelning.

Nackdelar:
- Billig plastig konstruktion.
- Begränsat app utbud.
- Netflix och Youtube är bara Full HD, inte 4K.
- Uppdateringar är sällsynta i typ. äkta Sony "när 2 år är gått - är det slut, köp nytt" stil.

Permalänk
Medlem

Tack för info. Appar och dylikt bekymrar mig inte, det använder jag andra grejer till. Nån mer som har åsikter tro?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Panasonic UB450 är ett säkert kort om man vill ha billig UHD spelare, gör allt man vill ha, d.v.s. Dolby Vision.
Lite trist fjärr o.s.v., men det är ju en billig spelare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Tycker Sony har de vassaste spelarna, får fortfarande uppdateringar till min UBP-X800 från 2017.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Bildexpert 📺

Panasonic har övertaget i form av funktioner och avsevärt fler detaljerade inställningar över Sonyn. LIkt att Panasonic har en display på framsidan, något som Sony tagit bort. Panasonicen är också goto-produkten om man har en äldre display utan HDR (eller med dålig HDR) och relativt enkelt vill få kontroll över hur UHD-BD och HDR10 ska komprimeras ned till SDR.

Permalänk
Bildexpert

Jag har en UB450 som komplement till min Oppo 203 och är lite tveksam till dess kvalité. Den hanterar Javamenyer väldigt trögt och rent visuellt har den haft vissa svårigheter med avkodningen av en del skivor. Både Labyrinth och Boyz N the Hood minns jag fick väsentliga problem med det vilket bitvis gav en väldigt blockig kornbild. Problemen försvann efter omstart men det ska i sak inte kunna ske på en fungerande apparat. Varken Oppo 203 eller Panasonic UB700 har haft dessa fel med samma skivor så jag måste kika närmre på det. Den känns väldigt plastig och billig men för dess prisklass finns det antagligen inte några spelare som känns särskilt påkostade heller.

Kan inte uttala mig om Sonyn men vad jag minns så behöver Dolby Vision aktiveras manuellt på spelaren när det ska användas. Mao konverteras allt till DV så fort funktionen är på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Just det ,en till relevant fråga. Hur fungerar dessa med "återuppta uppspelning"? Kan man avbryta en disc mitt i filmen för att sen återuppta senare på ett lätt sätt? Det har var en mardröm på blu-ray vill jag minnas när de kom, funkade grymt mycket bättre på DVD's.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av oRBIT2002:

Hur fungerar dessa med "återuppta uppspelning"?

Det ligger mer på filmen än hos spelaren, och i sin tur agerar distributörerna annorlunda. Sony, Warner och Universal är ganska strategiska med att inkludera funktionen. För Fox/Disney och Paramount är det desto vanligare att man måste börja om från början.

Mindre labels såsom Arrow, Blue Underground, Synapse etc har i princip aldrig någon återupptagningsfunktion.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

Precis - att återuppta en BD-film handlar om hur filmen är programmerad snarare än om själva spelaren. Filmen och dess uppspelning ligger inprogrammerad bakom BD-java-koden så att säga. Vilket passar vissa utgivares önskemål. Men själva den fysiska spelaren är då helt beroende av java-koden för att spela filmen och kan inte spara senast ihågkomna position. Förutom om skivan är programmerad med ett egen funktion för detta. Vilket då få titlar är.

Denna (i mångas tycke onödiga) komplexitet fanns inte med DVD eftersom den tekniken är från 90-talet.

Titlar där fIlmen ligger enligt den förutbestämda BD-filstrukturen kan däremot en spelare komma ihåg och de kan ha olika minnesfunktioner som gör att återupptagningen fungerar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nissling:

Kan inte uttala mig om Sonyn men vad jag minns så behöver Dolby Vision aktiveras manuellt på spelaren när det ska användas. Mao konverteras allt till DV så fort funktionen är på.

Det kan vara en fördel om det passar situationen. Likt alla dessa TV-apparater som klipper nivåer och tonemappar godtyckligt med HDR10 men istället fungerar helt enligt regelboken med Dolby Vision från källan. Det är väl på rak arm Sony och Pansonics TV-apparater jag märker har minst problem med detta, medan exempelvis en TCL skulle jag väldigt gärna köra DV eftersom HDR10 inte alls blir lika bra.

Permalänk
Medlem

Angående Panasonics UHD spelare så släppte Panasonic en ny firmware i veckan som korrigerar en del problem med Dolby Vision. Något som kanske kan vara värt att veta.

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem

Kanske en begagnad Xbox one X?

De borde väl ligga runt 1500-2000:- och har UHD spelare samt uppskalning av dvd/bd.
Och då får du ju även en spelmaskin på köpet för samma pengar

Tror den stödjer hdr10 och dolby vision, dock inte hdr10+.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bildexpert 📺

Nackdelen med Kryssboxen är när den kom gjorde den exakt alla fel som kan tänkas göra, skickade ut fel signalnivåer på bilden och hade mängder av märkliga fenomen för sig. Nu ska det mesta vara fixat, men det är fortfarande en klumpig och strömslukande maskin som väsnas en del. Framför allt är den störande på så sätt att när man verkligen, verkligen vill se på film och sällan spelar, så finns ofta en obligatorisk systemuppdatering och väntar innan man får börja titta på film. Och spelar man sällan kan handkontrollen vara urladdad. Så sitter man där med fredagsgroggen och rostbiffen redo, alldeles grymt sugen på senaste Fast and Furious-filmen. För att först tvingas vänta 20 minuter på någon systemuppdatering.

BD/UHD-BD på konsolerna fungerar som en trevlig bonus för den som ofta kör sin konsol och har en rutin med ständigt uppdatering. Men konsolerna kan inte ersätta en klassisk stand alone-spelare.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Laxpudding:

Det kan vara en fördel om det passar situationen. Likt alla dessa TV-apparater som klipper nivåer och tonemappar godtyckligt med HDR10 men istället fungerar helt enligt regelboken med Dolby Vision från källan. Det är väl på rak arm Sony och Pansonics TV-apparater jag märker har minst problem med detta, medan exempelvis en TCL skulle jag väldigt gärna köra DV eftersom HDR10 inte alls blir lika bra.

Delar man upp hela processen i steg kan jag ändå inte riktigt se tjusningen. Jag tänker att...

1. Man köper en TV i budgetklass.
2. TV:n visar sig ha bristfällig HDR men har åtminstone stöd för Dolby Vision.
3. UHD-BD spelare som ska införskaffas behöver väljas baserat på att videoströmmen ska konverteras till Dolby Vision.
4. Filmerna man sedan köper till premiumpris kommer inte att göras någon rättvisa på bildvisaren, men implementeringen av Dolby Vision gör bilden mer uthärdlig.

Så ja, visst att det helt klart kan bli bättre med Dolby Vision än HDR10 i ett sådant scenario men det är ett väldigt omständligt sätt att åstadkomma en bild som fortfarande är en bra bit ifrån hur det kan se ut med en bättre TV. Får mig att tänka på en bekant som var på jakt efter en UHD-spelare och uteslöt samtliga som inte kunde omvandla ljudspåren till Dolby Digital+ för att det skulle fungera med Sonos ekosystem.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nissling:

4. Filmerna man sedan köper till premiumpris kommer inte att göras någon rättvisa på bildvisaren, men implementeringen av Dolby Vision gör bilden mer uthärdlig.

DV i den här situationen löser verkligen problem med sämre implementationer av HDR10 och så gott som alla TV jag testar visar någonstans klippta nivåer och varierande godtycklig tonemapping med HDR10. Det bästa är förstås att köpa en TV från början gör det bra. Men den lyxen har man inte alltid.

Istället för en TV som klipper rött på 400 nits och grönt på 600 nits aldrig visar något över 800 nits fast filmen är mastrad till 1000, 2000, 4000 etc. får man med DV på den TV:n en tonemapping som visar alla nivåerna filmen är mastrad till. Så förmågan att köra DV ut med allt material är en klar fördel.

Permalänk
Medlem

Lustigt att det ska vara så komplicerat att få till resume på blu-ray media, det var enklare med VHS.

Visa signatur