AMD Ryzen med 192 MB L3-cacheminne lanseras tidigt 2022

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen med 192 MB L3-cacheminne lanseras tidigt 2022

Efter Intel "Alder Lake" kommer en refresh av AMD:s Zen 3-arkitektur med tredubblerat cacheminne för i snitt 15 procent högre spelprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ju lite svårt rent logiskt att förstå denna ganska stora prestandaökning som aviseras då de som köper 5000-serien dvs typiskt bygger nytt system nog i allmänhet spelar med ganska hög upplösning. 1440p+ alltså. Och då är grafikkortet flaskhals, vilken Ryzen 5000 CPU som används måste ju ha minimal inverkan på spelprestandan?

Permalänk
Medlem

15% är ju ideal scenario där cpun är max flaskhalsen, inte 15% på allt alltid såklart.

Väntar på riktiga tester innan jag drar för höga växlar.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Ja är säkert spelande i 720p de avser

Permalänk
Medlem

Varför pratar AMD bara om spel? Har för mig att vanliga program sällan drar lika stor nytta av extra cache som spel gör. I så fall kommer Intel ha en betydande ledning en bra tid framöver.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

15% i snitt över vad? Ryzen 1000 serien eller 5000 serien?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av binne71:

Känns ju lite svårt rent logiskt att förstå denna ganska stora prestandaökning som aviseras då de som köper 5000-serien dvs typiskt bygger nytt system nog i allmänhet spelar med ganska hög upplösning. 1440p+ alltså. Och då är grafikkortet flaskhals, vilken Ryzen 5000 CPU som används måste ju ha minimal inverkan på spelprestandan?

Ska man låta bli att öka prestandan för att grafikkorten kan vara flaskhals?

Tycker det låter utmärkt, jag kan uppgradera min 3800X "ett steg" längre än jag trodde

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Spännande utveckling och på måndag kommer Apples M1x om jag tolkar det rätt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av klotim:

15% i snitt över vad? Ryzen 1000 serien eller 5000 serien?

Ryzen 5000-serien

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Alder Lake eller denna? Känns som Intel trots allt kan ha överhand? Eller drar Intel mer kräm ur agget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

15% är ju ideal scenario där cpun är max flaskhalsen, inte 15% på allt alltid såklart.

Väntar på riktiga tester innan jag drar för höga växlar.

Skrivet av binne71:

Ja är säkert spelande i 720p de avser

Skrivet av klotim:

15% i snitt över vad? Ryzen 1000 serien eller 5000 serien?

De jämför med en 5900X. Och 25% ökning är ju bästa scenario, medan 15% är "snitt". Sen hur många spel de testar eller vid vilka inställningar är oklart. Som vanligt ska man ta dessa siffror med en nypa salt. Men det har faktiskt visats att just cache-minnet har en stor inverkan på spelprestanda (https://www.techspot.com/article/2315-pc-gaming-quad-core-cpu...)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det ska dröja så länge för att få ut en refresh, även om nu refreshen är lite mer ambitiös än de enklaste. Jag tycker att det är lite underbetyg att fortfarande inte ens ha någon CPU utan x på marknaden, trots kretsbrist.

Modellerna med inbyggd GPU finns visserligen, fast den märkliga mixen av Zen 3 kombinerat med föråldrad grafikarkitektur och avsaknad av PCIe 4 minskar köplusten rejält (för mig).

Det känns lite som att laga veckans mat, för att sedan blanda ihop den med förra veckans och förrförra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av binne71:

Känns ju lite svårt rent logiskt att förstå denna ganska stora prestandaökning som aviseras då de som köper 5000-serien dvs typiskt bygger nytt system nog i allmänhet spelar med ganska hög upplösning. 1440p+ alltså. Och då är grafikkortet flaskhals, vilken Ryzen 5000 CPU som används måste ju ha minimal inverkan på spelprestandan?

Nä, gamla lågupplösta spel som CS belastar inte grafikkorten och nu kan de köras bara i cacheminnet. Nästa steg är att man kan installera mjukvara direkt i cachen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

Varför pratar AMD bara om spel? Har för mig att vanliga program sällan drar lika stor nytta av extra cache som spel gör. I så fall kommer Intel ha en betydande ledning en bra tid framöver.

Därför att det är det läsare av de flesta sidor som skriver om sånt här är intresserade av. I åratal var "Intel är snabbare i spel" sett som en stor nackdel för alla AMD-processorer, även om de var snabbare än Intel i nästan allt annat.

Permalänk
Medlem

Trevligt!
Jag kanske håller mig lite från att uppgradera några datorer fram tills dessa är släppta.

När kan denna stora cache ge fördelar i annat än spel?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Cache is king.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Då finns det en chans att det kommer ändå ligga hand i hand med Intels Alderlake afterall. Om vi snackar om upp till 25% bättre prestanda. Jag hoppas de går att återanvända sin x570 bräda då jag siktar på att byta ifrån min 3950x till relaterade "5900_3D" eller whatever de blir kallat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Därför att det är det läsare av de flesta sidor som skriver om sånt här är intresserade av. I åratal var "Intel är snabbare i spel" sett som en stor nackdel för alla AMD-processorer, även om de var snabbare än Intel i nästan allt annat.

Det kan väl även bidra att spel är ett av dom senarion där man potentiellt kan ha de högsta prestandaökningarna i detta fall...?

Permalänk
Medlem

Ger mig flashbacks till Broadwell som var grymt på spel tack vare sin (för tiden) enorma L4 cache. Att ha ännu mer än det som L3 bådar gott för spelprestanda.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Alldeles för sent, dom här kommer sannolikt lanseras feb-mars 2022 och sen kommer Zen 4 i okt-nov, bättre att vänta med andra ord om man nu inte behöver den extra prestandan vill säga. Spelar själv i 1440p och det finns inget spel utom Cyberpunk 2077 som jag inte ligger långt över 100fps med alla inställningar på max. Det är även rätt uppenbart att detta kommer vara det storskaliga beta testet av 3D V-Cache inför den "riktiga" lanseringen i och med Zen 4.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Trevligt att de bekräftade både DDR5 och PCIe 5 till nästa plattform också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Blir ett köp eftersom det är samma sockel så kan byta ut mitt 3700x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Alldeles för sent, dom här kommer sannolikt lanseras feb-mars 2022 och sen kommer Zen 4 i okt-nov, bättre att vänta med andra ord om nu inte man behöver den extra prestandan vill säga. Spelar själv i 1440p och det finns inget spel utom Cyberpunk 2077 som jag inte ligger långt över 100fps med alla inställningar på max. Det är även rätt uppenbart att detta kommer vara det storskaliga beta testet av 3D V-Cache inför den "riktiga" lanseringen i och med Zen 4.

Jag ser refreshen mer som ett svar på intel alder lake ungefär som nvidia gjorde förr när amd lanserade nytt.
Bara att AMD har resurser att möta en för intel väldigt viktig lansering visar hur marknaden ändrats.
Jag tror däremot att alder lake har sina styrkor och är väldigt nyfiken av deras multicore prestanda.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Satariel:

Alldeles för sent, dom här kommer sannolikt lanseras feb-mars 2022 och sen kommer Zen 4 i okt-nov, bättre att vänta med andra ord om nu inte man behöver den extra prestandan vill säga. Spelar själv i 1440p och det finns inget spel utom Cyberpunk 2077 som jag inte ligger långt över 100fps med alla inställningar på max.

De vänder sig inte mot samma kunder för Zen 4 kommer att bli mycket dyrare att hoppa på för det blir plattformsbyte, nytt moderkort och nya minnen.
Jag är väldigt övertygad om att jag inte kommer att hoppa på DDR5 från början pga kostnaden men att välja den sista generationen som går med befintliga moderkort är däremot intressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Alldeles för sent, dom här kommer sannolikt lanseras feb-mars 2022 och sen kommer Zen 4 i okt-nov, bättre att vänta med andra ord om nu inte man behöver den extra prestandan vill säga. Spelar själv i 1440p och det finns inget spel utom Cyberpunk 2077 som jag inte ligger långt över 100fps med alla inställningar på max. Det är även rätt uppenbart att detta kommer vara det storskaliga beta testet av 3D V-Cache inför den "riktiga" lanseringen i och med Zen 4.

handlar nog om att detta är en väldigt stor prestanda ökning där dom kan till stor del använda det som redan finns idag. liten justering/addering på redan nuvarande hårdvara med 15% ökning skulle göra att dom blir likvärdiga med adler lake i början på nästa år och inte i slutet på nästa år (när intel också för den delen förmodligen släpper nytt)

allt handlar om AMD vill fortsätta ta marknadsdelar och vill inte hamna efter intel igen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fire_Ice:

Varför pratar AMD bara om spel? Har för mig att vanliga program sällan drar lika stor nytta av extra cache som spel gör. I så fall kommer Intel ha en betydande ledning en bra tid framöver.

Saker förändras med tiden, en gång i tiden var inte RAM-prestanda relevant ens för spel. Men om man kikar på i5-5675C/i7-5775C, båda var utrustade med 128 MB L4$, så gav den en (på den tiden väldigt förvånande) stor prestandaboost i spel, men nästan inget annat såg någon som helst relevant vinst.

Att AMD bara väljer att trycka på spel indikerar att samma sak gäller än idag, men själv väljer jag att vänta på faktiska tester. Saker förändras som sagt med tiden och gamla sanningar blir ibland falska!

Mer interessant är hur dyr denna lösning blir. Intel använde sin cache-lösning även i ett par Skylake-baserade mobilkretsar, men ett stort problem med den var kostnaden samt att den egentligen inte gav någon vinst utanför några få områden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av binne71:

Känns ju lite svårt rent logiskt att förstå denna ganska stora prestandaökning som aviseras då de som köper 5000-serien dvs typiskt bygger nytt system nog i allmänhet spelar med ganska hög upplösning. 1440p+ alltså. Och då är grafikkortet flaskhals, vilken Ryzen 5000 CPU som används måste ju ha minimal inverkan på spelprestandan?

1440p är inte hög upplösning längre Snarare standard idag.
1080 är ju low end och väldigt lättdrivet.

Jag fick stor prestandaökning när ja gick från R5 3600 till 5900x med mitt 6800xt i BF5. Det är ju cpun som matar grafikkortet med data så den är rätt viktig i spel

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Kan man få en 5900X+ , så att säga, med ytterligare lite prestanda som uppgradering från min 3800X så tackar jag givetvis inte nej till det. Får väl se vad de kostar också förstås jämfört med en vanlig 5900X.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Är detta xt versionen av 5000 serien?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att de funkar på X470

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.