XFX Radeon RX 6600 Speedster SWFT 210

Permalänk
Medlem

Är det en recension av grafikkortet eller av marknadsläget?
Om jag har runt 4000:- och vill få ett så bra grafikkort som möjligt. Vilket grafikkort rekommenderar redaktionen?
Radeon 6600 är ju tydligen kattpiss, så är det Radeon RX 5600 XT? Radeon RX 570? Eller kanske Geforce GTX 1650? Det är ju en del leveranstid på de flesta av dem iofs.

Permalänk
Medlem

Inga tester i varken 1440p eller 4K? Oavsett vad kortet marknadsförs som så är det ju högst relevant att ändå testa kortet i dessa upplösningar?
Sen tror jag ingen/extremt få lirar med preset "ultra"?! Fattar att det är enkelt sätt att benchmarka med för att jämföra den relativa prestandan mellan olika kort. Men rimligare är högre upplösning och tester i high och-/eller medium för att vägleda konsumenter till, eller avstå från köp.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är det en recension av grafikkortet eller av marknadsläget?
Om jag har runt 4000:- och vill få ett så bra grafikkort som möjligt. Vilket grafikkort rekommenderar redaktionen?
Radeon 6600 är ju tydligen kattpiss, så är det Radeon RX 5600 XT? Radeon RX 570? Eller kanske Geforce GTX 1650? Det är ju en del leveranstid på de flesta av dem iofs.

Inget grafikkort idag är bra värde, om det är det du undrar.

Då RX6600 Fighter från PowerColor redan har sålt slut så finns det inga nya grafikkort att få tag i för 4000kr.

Ett 1080/5600XT/2060 begagnat är nog kanske det bästa du kan hitta för under 4000kr.

Om du måste ha ett så passa i så fall på att köpa ett PowerColor RX6600 Hellhound för 4200kr för dom tar nog slut när som helst också.

Det är rätt hopplöst att köpa grafikkort nu och inte verkar det bli bättre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Bra kort för de som inte har något men för guds skull, om du har ett fungerade kort så håll ut! Sorgligt dålig prestanda faktiskt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Förr i tiden brukade high end kort ligga i den här prisklassen eller lägre. Geforce 8800 GT låg på 2000 - 2500 kr vilket förvisso var extremt bra för sin tid. Radeon HD 7970 och 7950 låg på 4600 - 3900 kronor några år senare.

Ett problem för mig som konsument är att jag ser det här som ett instegskort. I min fantasi kommer kommer det här kortet sjunka i pris till 1995 kr och kanske till 1595 kr på någon black friday rea om någon månad för att bli julklapp åt någon 12-13 åring samtidigt som ett Radeon RX 6800 XT hamnar på 3495 kr. Ett Radeon RX 6900 XT kanske kan sticka iväg i pris till 6000 kr.

Permalänk

Tycker ändå detta känns helt okej för under 4000 under rådande omständigheter. Något säger mig att det kommer kosta 5000 + om någon vecka däremot..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

I sig tycker jag inte att det är något fel på det här kortet. Bra prestanda för 1080p och låg strömförbrukning. Skulle priset vara 2700-2900kr skulle jag gilla det starkt. Det är ju rätt långt motsvarande ett RX 5700 som vid lansering kostade runt 3600kr.

Men nu är ju problemet priset. Jag funderade några sekunder på ett RX 6600 Fighter för 3500kr, men alla 10 ex gick på under 30 sekunder. Nu är billigaste jag hittar runt 5000kr.

Det blir alltså betydligt sämre prestanda per krona än alla kort jag köpt sedan 2010 ungefär, inklusive R9 290 år 2015 för 2300kr.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

2500:- max hade jag gett för detta kort.

Men jag säger som så många andra, väck mig när priserna är normala igen.
Vilket inte lär hända på väldigt länge, om ens någonsin igen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av employed:

Litet förtydligande från sweC tack.

Är kortet bra om det säljs för de rekommenderat pris på 3700:- och som faktiskt några säljer den för? Jämför ni priset med dåtidens prisbild? Borde inte kortet få bli utvärderat med den nuvarande prisbilden och jämföras med ett 3060 som är betydligt dyrare just nu?

Det är väl en sammanvägning av dåtidens prisbild och nutidens helt enkelt.
Ställt mot att det presterar marginellt bättre än ett 2600 som kostade ungefär det samma januari 2019 är det förstås oinspirerande. Ställt mot dagens marknad så är det ju.. ett köp I guess. Det konkurrerar inte med något i den prisklassen just nu så det blir väl ett väldigt subjektivt avgörande om basic 1080p-prestanda är värd cirka 3700 kr (korten för det priset lär vara försvunna när jag skriver detta, så snarare 4500 I guess).

Det finns ju inte ett konkret "rätt" svar här, därför är vi heller inte allt för kategoriska.

Skrivet av Aleshi:

Är det en recension av grafikkortet eller av marknadsläget?
Om jag har runt 4000:- och vill få ett så bra grafikkort som möjligt. Vilket grafikkort rekommenderar redaktionen?
Radeon 6600 är ju tydligen kattpiss, så är det Radeon RX 5600 XT? Radeon RX 570? Eller kanske Geforce GTX 1650? Det är ju en del leveranstid på de flesta av dem iofs.

Jag tror du läst in mer än vi försökt förmedla. Vår ambition var verkligen inte att beskriva kortet som kattpiss. Däremot "meh". Ett kort som existerar för dig som har ett många generationer gammalt grafikkort eller inget alls och tycker att ca 4000 kr för ok 1080p-prestanda är ett rimligt köp så är det ju: ett köp. Typ det enda som finns. Men det skulle kännas som en stretch att säga att det är ett bra köp. Snarare bara "det som finns".

Skrivet av Chris_Kadaver:

Inga tester i varken 1440p eller 4K? Oavsett vad kortet marknadsförs som så är det ju högst relevant att ändå testa kortet i dessa upplösningar?
Sen tror jag ingen/extremt få lirar med preset "ultra"?! Fattar att det är enkelt sätt att benchmarka med för att jämföra den relativa prestandan mellan olika kort. Men rimligare är högre upplösning och tester i high och-/eller medium för att vägleda konsumenter till, eller avstå från köp.

Det intressanta är ju den relativa prestandan skulle jag säga.
Personligen ser jag inte, men det kan vara värt att grävare djupare i, att 4K med inställningar på medium är ett vanligt användingsscenario. (Självklart existerar det dock.)

Med en man kort på testlabbet och stundande Alder Lake fick något stryka på foten för att det ska bli av. Då kändes 1440p och 4K rimligt att hoppa över. Förhoppningsvis kan vi följa upp med några få tester så att vi kan ge ett hum om hur det skalar i alla fall. Troligen ungefär som 6600 XT fast lite sämre förstås pga mindre minnesbandbredd och mindre infinity cache.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är väl en sammanvägning av dåtidens prisbild och nutidens helt enkelt.
Ställt mot att det presterar marginellt bättre än ett 2600 som kostade ungefär det samma januari 2019 är det förstås oinspirerande. Ställt mot dagens marknad så är det ju.. ett köp I guess. Det konkurrerar inte med något i den prisklassen just nu så det blir väl ett väldigt subjektivt avgörande om basic 1080p-prestanda är värd cirka 3700 kr (korten för det priset lär vara försvunna när jag skriver detta, så snarare 4500 I guess).

Det finns ju inte ett konkret "rätt" svar här, därför är vi heller inte allt för kategoriska.

Jag tror du läst in mer än vi försökt förmedla. Vår ambition var verkligen inte att beskriva kortet som kattpiss. Däremot "meh". Ett kort som existerar för dig som har ett många generationer gammalt grafikkort eller inget alls och tycker att ca 4000 kr för ok 1080p-prestanda är ett rimligt köp så är det ju: ett köp. Typ det enda som finns. Men det skulle kännas som en stretch att säga att det är ett bra köp. Snarare bara "det som finns".

Det intressanta är ju den relativa prestandan skulle jag säga.
Personligen ser jag inte, men det kan vara värt att grävare djupare i, att 4K med inställningar på medium är ett vanligt användingsscenario. (Självklart existerar det dock.)

Med en man kort på testlabbet och stundande Alder Lake fick något stryka på foten för att det ska bli av. Då kändes 1440p och 4K rimligt att hoppa över. Förhoppningsvis kan vi följa upp med några få tester så att vi kan ge ett hum om hur det skalar i alla fall. Troligen ungefär som 6600 XT fast lite sämre förstås pga mindre minnesbandbredd och mindre infinity cache.

Surt läge... Inte bara för konsumenter, utan även för recensenter. Vad ska man egentligen säga om ett kort när vad man än har som är två generationer gammalt eller nyare är ett bättre val än nåt som finns på marknaden?

Svaret är väl ungefär att - Går ditt nuvarande kort sönder så är det här det minst dåliga alternativet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är väl en sammanvägning av dåtidens prisbild och nutidens helt enkelt.
Ställt mot att det presterar marginellt bättre än ett 2600 som kostade ungefär det samma januari 2019 är det förstås oinspirerande. Ställt mot dagens marknad så är det ju.. ett köp I guess. Det konkurrerar inte med något i den prisklassen just nu så det blir väl ett väldigt subjektivt avgörande om basic 1080p-prestanda är värd cirka 3700 kr (korten för det priset lär vara försvunna när jag skriver detta, så snarare 4500 I guess).

Det finns ju inte ett konkret "rätt" svar här, därför är vi heller inte allt för kategoriska.

Jag tror du läst in mer än vi försökt förmedla. Vår ambition var verkligen inte att beskriva kortet som kattpiss. Däremot "meh". Ett kort som existerar för dig som har ett många generationer gammalt grafikkort eller inget alls och tycker att ca 4000 kr för ok 1080p-prestanda är ett rimligt köp så är det ju: ett köp. Typ det enda som finns. Men det skulle kännas som en stretch att säga att det är ett bra köp. Snarare bara "det som finns".

Det intressanta är ju den relativa prestandan skulle jag säga.
Personligen ser jag inte, men det kan vara värt att grävare djupare i, att 4K med inställningar på medium är ett vanligt användingsscenario. (Självklart existerar det dock.)

Med en man kort på testlabbet och stundande Alder Lake fick något stryka på foten för att det ska bli av. Då kändes 1440p och 4K rimligt att hoppa över. Förhoppningsvis kan vi följa upp med några få tester så att vi kan ge ett hum om hur det skalar i alla fall. Troligen ungefär som 6600 XT fast lite sämre förstås pga mindre minnesbandbredd och mindre infinity cache.

Ah jag fattar. Olika kort kan samtidigt te sig annorlunda vad gäller höga upplösningar och kan ju skala olika rent prestandamässigt så fort man går upp i upplösning. Säg att man i väntan på bättre tider vill köpa det billigaste halvmediokra kortet avsett för gaming att driva 1440p-4K med. Då är det intressant att se hur väl kortet ter sig i högre upplösningar med lägre inställnimgar än ultra. Ultra skulle jag vilja säga är väldigt nischat idag. De flesta som inte bryr sig om tweaking ställer nog allt på high med tanke på hur små de visuella skillnaderna är och har varit mellan lägena de senaste 5 åren.
Jag hade nog personligen hellre sett färre spel testade och fler upplösningar om man tvingas prioritera. Menmen... Det är inte hela världen. Finns ju massor av kanaler som testar all ny hårdvara. Brukar alltid kolla flera källor.

Men är testning av alder lake redan igång så här "långt" innan release?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Med redovisad prestanda och prissättning skulle jag säga den bästa bang-for-buck dealen jag sett var när webhallen hade fysisk promo på asuskort och det fanns asus dual 3060ti för 5000kr. Lär ju inte hända nått liknande i nära tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ah jag fattar. Olika kort kan samtidigt te sig annorlunda vad gäller höga upplösningar och kan ju skala olika rent prestandamässigt så fort man går upp i upplösning. Säg att man i väntan på bättre tider vill köpa det billigaste halvmediokra kortet avsett för gaming att driva 1440p-4K med. Då är det intressant att se hur väl kortet ter sig i högre upplösningar med lägre inställnimgar än ultra. Ultra skulle jag vilja säga är väldigt nischat idag. De flesta som inte bryr sig om tweaking ställer nog allt på high med tanke på hur små de visuella skillnaderna är och har varit mellan lägena de senaste 5 åren.
Jag hade nog personligen hellre sett färre spel testade och fler upplösningar om man tvingas prioritera. Menmen... Det är inte hela världen. Finns ju massor av kanaler som testar all ny hårdvara. Brukar alltid kolla flera källor.

Men är testning av alder lake redan igång så här "långt" innan release?!

Mest troligen inte Alder lake i sig men alla andra processorer där ute som ska jämföras.

On-topic:
Trött kort, och man blir ju ledsen på marknaden. Minns när instegskort kostade ~2000 kr. Nu behöver man nästan betala mellanklasspriser för det, väldigt tråkig utveckling. Blir svårt för yngre personer att skaffa sig sin egen första datamaskin.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ah jag fattar. Olika kort kan samtidigt te sig annorlunda vad gäller höga upplösningar och kan ju skala olika rent prestandamässigt så fort man går upp i upplösning. Säg att man i väntan på bättre tider vill köpa det billigaste halvmediokra kortet avsett för gaming att driva 1440p-4K med. Då är det intressant att se hur väl kortet ter sig i högre upplösningar med lägre inställnimgar än ultra. Ultra skulle jag vilja säga är väldigt nischat idag. De flesta som inte bryr sig om tweaking ställer nog allt på high med tanke på hur små de visuella skillnaderna är och har varit mellan lägena de senaste 5 åren.
Jag hade nog personligen hellre sett färre spel testade och fler upplösningar om man tvingas prioritera. Menmen... Det är inte hela världen. Finns ju massor av kanaler som testar all ny hårdvara. Brukar alltid kolla flera källor.

Men är testning av alder lake redan igång så här "långt" innan release?!

A men absolut i den bästa av världar hade vi såklart velat testa 1440 och 4k också
Anledningen att vi valde bort dem snarare än specifika speltitlar är för att vi vill få ihop resultat till prestandaindexet då vi tycker det är ett bra verktyg och vet att många uppskattar det

Angående att Ultra är nischat så är det ju det (well vad som motsvarar det iaf) det mest valda svarsalternativet (med god marginal) i dagens omröstning om vilka grafikinställningar man kör i spel, efter att man manuellt tweakar sig fram då. Däremot har vi ju lite läsarundersökningar och statistik från browsers som säger oss att 4K ännu är extremt ovanligt även bland sweclockers användare. 1440p är ju dock vanligt.

Med allt det sagt: hade vi vetat att det fanns ett jättestort intresse för produkten hade vi kanske gått the extra mile för att fixa allt. Men rent krasst vet vi ju att detta testet inte kommer generera sådär himla mycket intresse - till att börja med. Så då lägger vi hellre krutet där vi vet att det kommer till nytta så att säga

Angående Alder Lake så är själva preppen igång iaf, det kommer att kräva lite utforskning och testning av Windows 11. Exempelvis sitter vi och jämför nya resultat i Win 11 mot Win 10 (på "befintliga" processorer alltså) för att se så att det inte döljer sig fler "hemligheter" där än det väldigt kända problemet med Ryzen (som ju bör bli åtgärdat den 21a okt vill jag minnas).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tråkigt pris och trist att alla miners inte ens skäms för att dem köper till dessa priser och därmed blåser upp bubblan.

I mina ögon har därför inget lanserats egentligen, dessa kort är fortfarande under utveckling (hos miners & scalpers samt en och annan entusiast som betalat överpris) då deras faktiska pris/prestanda inte blivit bättre än tidigare släpp.

För 3000:- hade priset kanske kunnat motiveras med den låga elförbrukningen i kombination med rusande elpriser.

Det är bara att fortsätta knapra vattenkrutonger.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag har en price alert på när RTX 3070 kostar undar 5625:- (MSRP). Tills dess låtsas jag som att det slutade komma nya grafikkort 2018.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Mest troligen inte Alder lake i sig men alla andra processorer där ute som ska jämföras.

On-topic:
Trött kort, och man blir ju ledsen på marknaden. Minns när instegskort kostade ~2000 kr. Nu behöver man nästan betala mellanklasspriser för det, väldigt tråkig utveckling. Blir svårt för yngre personer att skaffa sig sin egen första datamaskin.

Tycker dock det är fel att beskriva det som instegskort, iaf om man nu ska jämföra historiskt (senaste 10 åren). Instegskort har ju varit betydligt billigare än så, nvidias 50-kort låg väl snare på runt 1000-1500kr, men det var dessutom kort som erbjöd väldigt begränsad prestanda. Här får du ut (iof antagligen bara i 1080p) 50% av 6900XT prestanda, och kommer erbjuda rätt god prestanda i spel (igen dock antagligen bara i 1080p), den tar sig ju ingenom i princip hela testsuiten i 60fps ultra, det är imo inget som jag skulle klassa som instegskort.

Dessutom, det är fortfarande en ganska tilltagen krets för att vara på en sådan liten nod, inte mycket mindre än den i 5700. Om bortser från pandemi/crypto priser, så är en stor del av dom ökande priserna att produktionskonstander har gått upp, area priset för avancerade noder har gått upp enormt, det slår rätt hårt på just GPUer där man hämtar större delen av prestandaframstegen på att öka antal transistorer hela tiden. Länkande denna i en tidigare tråd men gör det igen https://www.youtube.com/watch?v=_9mzmvhwMqw&t=1957s är väldigt relevant för att förstå prisökningen, den är nu fem år gammal, men lika relevant för det iom att det som förutspås är det som inträffa.

Något annat som är tänkvärt är om man t ex jämför med CPU:er om vad som är "dyrt" och inte; en Zen3 CCD är runt 80mm2 + I/0 som är ungefär lika stor på en billigare nod (sen då övriga komponenter, substrat, IHS etc), tänk sen att en Navi 23 krets är monolitisk på 230mm2, lägg då på att här ska det på minne, strömförsörjning, kretskort, AIB partners som ska marginaler osv osv, så ser man rätt snabbt varför AMD prioriterar sin CPU tillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Kortet ser ut att prestera rätt bra i 1080p, och ligger väl på ca50% av prestandan mot värstingarna, vilket är väl rätt typiskt för ett (lägre?)mellanklass-kort (alltså t ex där 570 låg, eller nvidias tidigare 60-kort).

Men priset... Till och med riktpriset känns sömnigt. Relativt till vad andra kort faktiskt kostar idag så är det kanske inte så farligt, men ändå, vi är långt in denna 7nm nods livslängd, och inte mycket annat på kortet motiverar så höga priser. Nä, det är fortfarande helt bedrövligt läge i mellanklassen. Kollar prisjakt nu, vill man lägga runt 3000kr och vill ha ett kort i lager, japp då får man ett helt 1650(!?). Highend har alltid haft en annan demografi, men är man i mellanklassen så har man kanske inte möjligheten, eller vill, köpa sig ur problemet.

Om man kollar på prestanda index så behöver det vara 80 till 110% snabbare för att hamna i övre AMD och Nvidia klassen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Allt jag kan säga ZzZzZzZzZzZzZ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tror du läst in mer än vi försökt förmedla. Vår ambition var verkligen inte att beskriva kortet som kattpiss. Däremot "meh". Ett kort som existerar för dig som har ett många generationer gammalt grafikkort eller inget alls och tycker att ca 4000 kr för ok 1080p-prestanda är ett rimligt köp så är det ju: ett köp. Typ det enda som finns. Men det skulle kännas som en stretch att säga att det är ett bra köp. Snarare bara "det som finns".

Men varför är kortet "meh"? Prestanda, effekt och formfaktor är väl riktigt bra för ett kort som specifikationsmässigt i princip är en tredjedel av toppkortet? Prestanda per transistor och watt är väl fint jämfört med andra kort på liknande tillverkningsprocess som Radeon 5700 XT, Radeon VII och så vidare? Allra helst om man tar hänsyn till att det är en medvetet handikappat kort med avstängda enheter för att passa rätt segment.
Det är ju inte menat att prestera bättre än 6600 XT, eller 6600-6900-korten. Det är menat att prestera en bit under 6600 XT. Så då är frågan vad ni anser kortet saknar för att ni skulle tycka att kortet gjorde ett bra jobb i detta? Effekt? Formfaktor? Prestanda? Ljudnivå? Funktionalitet? Vad är det som gör kortet "sömnigt", det verkar ju ligga där man kan förvänta sig relativt 6600 XT eller?
För, om det är så att det är priset som ni kritiserar. Så måste det sättas i relation till marknadsläget. Finns det några bättre alternativ tillgängliga i den prisklassen? Eller är alla bättre alternativ också dyrare? Ni medger ju ändå att det är det bästa man kan få för pengarna eller hur? Tror ni möjligtvis på allvar att kortet skulle ha detta pris om tillgången på grafikkort var god i alla prisklasser och alternativen därmed hade lägre priser?

Som sagt, det ser ut som att ni recenserar marknadsläget, ekonomin och den globala kretsbristen, inte grafikkortet. Om det är marknadsläget och generellt höga priser som gör att ni tycker kortet är "meh", och inte hur det är i relation till andra kort, så är det helt enkelt en dålig betygssättning. För då skulle alla grafikkort idag befoga samma låga betyg, och då har man missat vad betyg är till för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Om man kollar på prestanda index så behöver det vara 80 till 110% snabbare för att hamna i övre AMD och Nvidia klassen.

"och ligger väl på ca50% av prestandan mot värstingarna"

Kanske har druckit för mycket kaffe men jag ser inte riktigt problemet här. 50% av prestandan är väl hälften så snabbt? Så ja då behövs det alltså vara dubbelt (100%) så snabbt för att att hamna där...

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN
Jag tog bra fram miniräknren och slog deras prestanda index 81x1,8=145,8 mellan 6800 och 6800xt och 81x2,1 för att hamna mot 3080 ti och 3090

81x1,5=121,5 dvs som ett 6700 vilket beroende på hur man ser det är lägre high end klasen eller högre mellanklassen.

Edit:
Men det beror ju på om man räknar hur mycket snabbare ett kort är eller hur mycket långsammare ett är.

Som att lägga på 25% på 100 för att få 125.,men drar av 20% av 125 för att få 100.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men varför är kortet "meh"? Prestanda, effekt och formfaktor är väl riktigt bra för ett kort som specifikationsmässigt i princip är en tredjedel av toppkortet? Prestanda per transistor och watt är väl fint jämfört med andra kort på liknande tillverkningsprocess som Radeon 5700 XT, Radeon VII och så vidare? Allra helst om man tar hänsyn till att det är en medvetet handikappat kort med avstängda enheter för att passa rätt segment.
Det är ju inte menat att prestera bättre än 6600 XT, eller 6600-6900-korten. Det är menat att prestera en bit under 6600 XT. Så då är frågan vad ni anser kortet saknar för att ni skulle tycka att kortet gjorde ett bra jobb i detta? Effekt? Formfaktor? Prestanda? Ljudnivå? Funktionalitet? Vad är det som gör kortet "sömnigt", det verkar ju ligga där man kan förvänta sig relativt 6600 XT eller?
För, om det är så att det är priset som ni kritiserar. Så måste det sättas i relation till marknadsläget. Finns det några bättre alternativ tillgängliga i den prisklassen? Eller är alla bättre alternativ också dyrare? Ni medger ju ändå att det är det bästa man kan få för pengarna eller hur? Tror ni möjligtvis på allvar att kortet skulle ha detta pris om tillgången på grafikkort var god i alla prisklasser och alternativen därmed hade lägre priser?

Som sagt, det ser ut som att ni recenserar marknadsläget, ekonomin och den globala kretsbristen, inte grafikkortet. Om det är marknadsläget och generellt höga priser som gör att ni tycker kortet är "meh", och inte hur det är i relation till andra kort, så är det helt enkelt en dålig betygssättning. För då skulle alla grafikkort idag befoga samma låga betyg, och då har man missat vad betyg är till för.

Problemet är priset 5600XT presterar ca 4-5% sämre och lanserade för 2 år sedan till 279 dollar MSRP RX 6600 lanserade till 329 MSRP ca 17% mer än 5600XT.

Ifall 6600 inte lanserade i dagens marknad så skulle 6600 fått dåliga betyg bara i dagens marknad kan man kalla kortet meh gäller vid MRSP just nu kostar kortet 4800 kr.

Visst kan det vara intressant att AMD gör tekniska framsteg men det berör inte oss konsumenter för det mesta det som är viktig för konsumenter är

1. Pris
2. Prestanda
3. Ljudnivå
4. Energiförbrukning

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Problemet är priset 5600XT presterar ca 4-5% sämre och lanserade för 2 år sedan till 279 dollar MSRP RX 6600 lanserade till 329 MSRP ca 17% mer än 5600XT.

Ifall 6600 inte lanserade i dagens marknad så skulle 6600 fått dåliga betyg bara i dagens marknad kan man kalla kortet meh gäller vid MRSP just nu kostar kortet 4800 kr.

Visst kan det vara intressant att AMD gör tekniska framsteg men det berör inte oss konsumenter för det mesta det som är viktig för konsumenter är

1. Pris
2. Prestanda
3. Ljudnivå
4. Energiförbrukning

Men om problemet är priset så är inte problemet just nu grafikkortet, det är marknaden. Tror du alltså att kortet hade fått sämre betyg i en annan marknadssituation med hänvisning till att priset hade relativt sett varit sämre? Tror du på fullaste allvar att priset hade varit detsamma eller gör du dig till?
Och om du tycker det är dåligt prissatt jämfört med de äldre grafikkorten, så kan du peka ut var de äldra grafikkorten finns att köpa till attraktivare pris?

Som sagt, man ska anpassa betygssätningen efter marknaden. Annars så ska man såga precis alla kort idag. Och om alla kort ska få lägsta betyg så blir hela poängen med betygssättning meningslös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men om problemet är priset så är inte problemet just nu grafikkortet, det är marknaden. Tror du alltså att kortet hade fått sämre betyg i en annan marknadssituation med hänvisning till att priset hade relativt sett varit sämre? Tror du på fullaste allvar att priset hade varit detsamma eller gör du dig till?
Och om du tycker det är dåligt prissatt jämfört med de äldre grafikkorten, så kan du peka ut var de äldra grafikkorten finns att köpa till attraktivare pris?

Som sagt, man ska anpassa betygssätningen efter marknaden. Annars så ska man såga precis alla kort idag. Och om alla kort ska få lägsta betyg så blir hela poängen med betygssättning meningslös.

Självklart inte men påpekar att kortet är dålig rent historiskt

Vilket betyg vill du ha på kortet topp kort för att det fanns i lager under några timmar till MSRP?

Betygen är rättvisa då det är i princip omöjligt att sätta ett ordentlig betyg med tanke på priserna hela tiden förändras och korten tar slut i lager så snabbt

Som exempel så kostar det billigast 6600 4800 kr just nu kunde köpa ett 6600 XT för 4800 kr för 2 veckor sedan men är nu slut i lager.

Ifall om 1 vecka det inte går att köpa 6600 vad ska kortet ha för betyg då?

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tråkigt pris och trist att alla miners inte ens skäms för att dem köper till dessa priser och därmed blåser upp bubblan.

I mina ögon har därför inget lanserats egentligen, dessa kort är fortfarande under utveckling (hos miners & scalpers samt en och annan entusiast som betalat överpris) då deras faktiska pris/prestanda inte blivit bättre än tidigare släpp.

För 3000:- hade priset kanske kunnat motiveras med den låga elförbrukningen i kombination med rusande elpriser.

Det är bara att fortsätta knapra vattenkrutonger.

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker.

Är väll bättre för gamers att vi köper dessa kort än tex 3060, 3070 och 3080 kort?.
Dessa lågbudget kort är väll ändå inte direkt högst upp på listan för någon som vill uppgradera eller bygga en ny spelburk?.

Så varför ska miners skämmas för något?.

Nu hade jag dock önskat att dom gjorde detta till ett mining kort istället, bort med alla portar och sänkt priset med en femhundring. hade det hamnat på runt 3000-3500:- så hade det varit perfekt, hade man lossat upp marknaden på vettiga spelkort.

Hade lätt kunnat byta ut mina 3060/3070 TI mot dessa.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

RX 6600 är ju dyrare än vad RX 6600 XT var vid lansering?

Det här är ju ett jävla skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Självklart inte men påpekar att kortet är dålig rent historiskt

Vilket betyg vill du ha på kortet topp kort för att det fanns i lager under några timmar till MSRP?

Betygen är rättvisa då det är i princip omöjligt att sätta ett ordentlig betyg med tanke på priserna hela tiden förändras och korten tar slut i lager så snabbt

Som exempel så kostar det billigast 6600 4800 kr just nu kunde köpa ett 6600 XT för 4800 kr för 2 veckor sedan men är nu slut i lager.

Ifall om 1 vecka det inte går att köpa 6600 vad ska kortet ha för betyg då?

Det man får göra är att lägga fokus på hur kortet är i övrigt, vara lite restriktiv i utlåtanden där pris är en betydande faktor, och lägga en kommentar om att det generella läget försvårar möjligheterna att lämna den typen av omdömen.
Kan fortfarande lämna betyg på kortet relativt sin klass, kylningslösning, effekt, byggkvalitet osv. Typ lite pros and cons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker.

Är väll bättre för gamers att vi köper dessa kort än tex 3060, 3070 och 3080 kort?.
Dessa lågbudget kort är väll ändå inte direkt högst upp på listan för någon som vill uppgradera eller bygga en ny spelburk?.

Så varför ska miners skämmas för något?.

Nu hade jag dock önskat att dom gjorde detta till ett mining kort istället, bort med alla portar och sänkt priset med en femhundring. hade det hamnat på runt 3000-3500:- så hade det varit perfekt, hade man lossat upp marknaden på vettiga spelkort.

Hade lätt kunnat byta ut mina 3060/3070 TI mot dessa.

Nej, det bästa vore om ni inte köpte några alls, när priset är så högt på grund av att tillgången är så låg, ett lägre pris skulle ju göra det mer lönsamt att gräva krypto också, istället spelar ni AMD & Nvidia rakt i händerna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Aleshi:

Men varför är kortet "meh"? Prestanda, effekt och formfaktor är väl riktigt bra för ett kort som specifikationsmässigt i princip är en tredjedel av toppkortet? Prestanda per transistor och watt är väl fint jämfört med andra kort på liknande tillverkningsprocess som Radeon 5700 XT, Radeon VII och så vidare? Allra helst om man tar hänsyn till att det är en medvetet handikappat kort med avstängda enheter för att passa rätt segment.
Det är ju inte menat att prestera bättre än 6600 XT, eller 6600-6900-korten. Det är menat att prestera en bit under 6600 XT. Så då är frågan vad ni anser kortet saknar för att ni skulle tycka att kortet gjorde ett bra jobb i detta? Effekt? Formfaktor? Prestanda? Ljudnivå? Funktionalitet? Vad är det som gör kortet "sömnigt", det verkar ju ligga där man kan förvänta sig relativt 6600 XT eller?
För, om det är så att det är priset som ni kritiserar. Så måste det sättas i relation till marknadsläget. Finns det några bättre alternativ tillgängliga i den prisklassen? Eller är alla bättre alternativ också dyrare? Ni medger ju ändå att det är det bästa man kan få för pengarna eller hur? Tror ni möjligtvis på allvar att kortet skulle ha detta pris om tillgången på grafikkort var god i alla prisklasser och alternativen därmed hade lägre priser?

Som sagt, det ser ut som att ni recenserar marknadsläget, ekonomin och den globala kretsbristen, inte grafikkortet. Om det är marknadsläget och generellt höga priser som gör att ni tycker kortet är "meh", och inte hur det är i relation till andra kort, så är det helt enkelt en dålig betygssättning. För då skulle alla grafikkort idag befoga samma låga betyg, och då har man missat vad betyg är till för.

Det finns väl inte en något i hela vårt test som insinuerar att vi tycker att kortet borde konkurrera med 6900? Som sagt. Det känns som att du läser in betydligt mycket mer än vad vi faktiskt skrivet.

I slutändan av dagen är det ju ett kort som kan köra de flesta spel ok i 1080p men inte mycket mer och det kostar 4000-4500 kronor. Det har ingen konkurrens i sin nuvarande prisklass egentligen, det är sant. Men att vara ensam med en produkt på marknaden är ju inte likställt med att det gör produkten bra.
Att en produkt presterar ”som väntat” säger ju i sig inte något egentligen heller.

Det här är ju också fortfarande en del av den första generationen kort som kommer under dessa omständigheter. Självklart måste vi ändra attityden om det även nästa generation, och den efter det, är en ny värld vi står inför.

Vår ambition är ju inte att vi ska vara någon slags pepperidge farm-meme som om fem år bara snackar om hur vi minns när grafikkort kostade 2000 kr. Men att bara kapitulera direkt för att marknaden gått åt helvete är inte heller rimligt.

Så att prisa ett kort som presterar som presterar och kostar det samma som ett kort från januari 2019 bara för att det är en ansträngd marknad. Mjae. Det är i alla fall inte rimligt i mina ögon.

Men jag kan också ha missat mötet där man bestämde den universella standarden för hur man lämnar ett omdöme på en produkt.

Visa signatur

240p är livet