Första Windows 11-uppdateringen förvärrar AMD:s prestandaförlust

Permalänk
Melding Plague

Första Windows 11-uppdateringen förvärrar AMD:s prestandaförlust

Prestandaproblemen med AMD:s processorer förvärras när Microsoft uppdaterar Windows 11, men en lösning är i sikte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Man bör alltså vänta med Windows 11, utifall man sitter på FX-8350, roger det!

Permalänk
Medlem

Borde ha väntat ett par veckor med W11 uppdateringen tydligen.

Permalänk
Medlem

Hur kan en sådan här sak ha missat vid tester? Utifrån de strikta kraven bör ju user base som sitter med AMD vara minst lika många som sitter med en Intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer byta till Windows 11 tidigast Q4 2022 eller Q1 2023, inte en chans att skräpet får ta plats i modermodemet när Windows 10 fungerar så ypperligt.

Generellt så symboliserar Windows 11 allt som är fel i vår nutid, onödigt hög stress för anställda och användare, pengar framför kvalité, absolut viktigast är givetvis att vi kan konsumera nya grejer och lösningar omgående, helst igår så att dopaminet kan utsöndras i en jämn och hög takt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur kan en sådan här sak ha missat vid tester? Utifrån de strikta kraven bör ju user base som sitter med AMD vara minst lika många som sitter med en Intel.

Tror det handlar om en resursfråga, Intel har nog betydligt mer resurser att lägga på att assistera utvecklare att deras mjukvara fungerar bra på deras hårdvara än AMD. Sen kan man ju tycka att Microsoft själva borde upptäckt och ordnat detta, men men.

Det andra påståendet vet jag inte riktigt vad du baserar på, intels client segment omsätter mer per kvartal än hela AMD gör per årsbasis

https://www.statista.com/statistics/267872/amds-net-revenue-s...
https://www.statista.com/statistics/1096360/intel-client-comp...

Permalänk
Avstängd

Bra att man då INTE uppdaterat till Win11 med 5900x i burken!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Man bör alltså vänta med Windows 11, utifall man sitter på FX-8350, roger det!

Nja, detta verkar bara gälla Ryzen.

Permalänk

Frågan är om Vista 2.0 (Windows 11) kommer bli en operativsystem som först blir dags att börja använda när nästa version har kommit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur kan en sådan här sak ha missat vid tester? Utifrån de strikta kraven bör ju user base som sitter med AMD vara minst lika många som sitter med en Intel.

En såpass stor grej? Tror inte någon missade det. Troligare att en beslutsfattare någonstans inte ansåg det viktigt nog att fixa innan release.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Rekordmedlem

Intel har fått in mer funktioner i den nya schemaläggaren än de borde....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inte märkt något prestandatapp med min cpu

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kommer byta till Windows 11 tidigast Q4 2022 eller Q1 2023, inte en chans att skräpet får ta plats i modermodemet när Windows 10 fungerar så ypperligt.

Generellt så symboliserar Windows 11 allt som är fel i vår nutid, onödigt hög stress för anställda och användare, pengar framför kvalité, absolut viktigast är givetvis att vi kan konsumera nya grejer och lösningar omgående, helst igår så att dopaminet kan utsöndras i en jämn och hög takt

Mvh

Gör du så! Har inte märkt några buggar alls. Under tiden ska jag njuta av bättre HDR stöd och DirectX funktionaliteter

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Man bör alltså vänta med Windows 11, utifall man sitter på FX-8350, roger det!

Det mest korrekta är väl snarare att man ska vänta med Windows 11. Punkt.

Förutsatt att nya versioner av os inte har något man verkligen behöver eller vill ha så är det alltid bra att vänta eftersom det garanterat kommer finnas lite olika barnsjukdomar.

Permalänk
Medlem

Hoppas de löser det snart. Vill ju få in W11 designen. Den är klart bättre än W10.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag var sugen att byta nu men man kanske väntar någon månad

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Hoppas de löser det snart. Vill ju få in W11 designen. Den är klart bättre än W10.

Sämre menar du väl ändå? Finns inget som lockar en till Win 11.

Permalänk
Medlem

har inte ens fått något om win 11 i udate annu som tur är

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Jag är ju väldigt nyfiken på hur exakt detta fungerar/blivit så rent tekniskt.. Jag har också tänkt vänta lite med 11 så de hinner reda ut att här.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är om Vista 2.0 (Windows 11) kommer bli en operativsystem som först blir dags att börja använda när nästa version har kommit?

Att kalla det Vista 2.0 tycker jag är extremt överdrivet och lite larvigt. Vista var ju en ren katastrof när det släpptes där hårdvaran man hade installerad inte kändes igen av operativet m.m, och där var kritiken befogad då MS faktiskt tog betalt för en ickefungerande produkt.

Här har det dykt upp lite issues varav detta är det största hittills men det blir åtgärdat inom 30 dagar från release. Resten är ju att folk inte gillar designen. Vet inte vad alla förväntar sig av Win 11, men det är liksom gratis och frivilligt att byta till det.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Man bör alltså vänta med Windows 11, utifall man sitter på FX-8350, roger det!

Med en FX-8350 kommer du nog få vänta länge innan du får Win11.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Man ska aldrig installera någonting dag 1 med förväntningarna att allt ska fungera felfritt, oavsett det gäller spel, program eller operativsystem. Som jag säger till alla som frågar om jag tycker de ska installera Windows 11: Varför? Vad är det du saknar? Windows 10 har support till 2025 så varför stressa? Låt andra vara beta-testare och vänta 6 månader.

Permalänk
Skrivet av Snudge_B:

Att kalla det Vista 2.0 tycker jag är extremt överdrivet och lite larvigt. Vista var ju en ren katastrof när det släpptes där hårdvaran man hade installerad inte kändes igen av operativet m.m, och där var kritiken befogad då MS faktiskt tog betalt för en ickefungerande produkt.

Här har det dykt upp lite issues varav detta är det största hittills men det blir åtgärdat inom 30 dagar från release. Resten är ju att folk inte gillar designen. Vet inte vad alla förväntar sig av Win 11, men det är liksom gratis och frivilligt att byta till det.

Största problemet med vista var höga systemkrav som stängde ute folk från att använda det eller med dålig prestanda. Exakt samma sak är de med Windows 11. Jag har flera datorer som ej kan köra det p.g.a tpm 2.0. Många av dessa datorer står sig ändå bra rent prestandamässigt emot de nya. (7700k, 64GB ram, 1 TB nvme ssd osv)
Vista körde jag länge, från det släpptes och jag hade ej några större problem med denna.
Vad jag tolkar dröjer det länge många hoppar på windows 11 av flera anledningar. Den största är att det inte ger så många fördelar.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är om Vista 2.0 (Windows 11) kommer bli en operativsystem som först blir dags att börja använda när nästa version har kommit?

Haha! Vista 2.0, den var bra

Nåväl, Microsoft fortsätter sin vana trogen att skjeppa ett okej OS varannan release,.. så man får väl ta sikte på Windows 12 när 10:an kommit till vägs ände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tror det handlar om en resursfråga, Intel har nog betydligt mer resurser att lägga på att assistera utvecklare att deras mjukvara fungerar bra på deras hårdvara än AMD. Sen kan man ju tycka att Microsoft själva borde upptäckt och ordnat detta, men men.

Det andra påståendet vet jag inte riktigt vad du baserar på, intels client segment omsätter mer per kvartal än hela AMD gör per årsbasis

https://www.statista.com/statistics/267872/amds-net-revenue-s...
https://www.statista.com/statistics/1096360/intel-client-comp...

jag skulle inte rikta min fokus till CPU tillverkarna i de här skedet, snarare Microsoft. och ställa frågan vad dem håller på med och för vilka dem gör OS:et W11 till / för snare.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Gäller detta även Surface Laptops med Ryzen 5 CPU'er?

Permalänk
Inaktiv

Det är inget fel på ganska många av alla dessa windowsversioner som dom släppt och verkligen inte på win 10. Har vi ens fått sista uppdateringen till win 10, skulle inte tro det. Som vanligt så seglar man vidare trots att det gamla inte är riktigt färdigt. Samma med Apple som genom åren har släppt minst 10 uppdateringar per version och då pratar vi hela oset inte bara säkerhet mot diverse konstigt som ändå aldrig drabbar nån större mängd användare om man skiter i att gå till skumma sidor.

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar nog med Windows 11 tills jag får tag på ett nytt grafikkort. Så säg 2023.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sKRUVARN:

Tror det handlar om en resursfråga, Intel har nog betydligt mer resurser att lägga på att assistera utvecklare att deras mjukvara fungerar bra på deras hårdvara än AMD. Sen kan man ju tycka att Microsoft själva borde upptäckt och ordnat detta, men men.

Det andra påståendet vet jag inte riktigt vad du baserar på, intels client segment omsätter mer per kvartal än hela AMD gör per årsbasis

https://www.statista.com/statistics/267872/amds-net-revenue-s...
https://www.statista.com/statistics/1096360/intel-client-comp...

Det talas ofta om att Intel har mer resurser, vilket också är fallet, men måste inte vara svart eller vitt. Bara för att en har mer betyder det inte att den andra inte har någonting. Microsoft jobbar mycket nära både AMD och Intel och självklart har AMD råd med en så viktig grej som Q&A av Microsofts senaste operativsystem. Visst går vissa saker alltid igenom, men det här är så uppenbart att det bara är löjligt och objektivt dåligt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Durkadur:

Man ska aldrig installera någonting dag 1 med förväntningarna att allt ska fungera felfritt, oavsett det gäller spel, program eller operativsystem. Som jag säger till alla som frågar om jag tycker de ska installera Windows 11: Varför? Vad är det du saknar? Windows 10 har support till 2025 så varför stressa? Låt andra vara beta-testare och vänta 6 månader.

Många har flera datorer och man kan installera Windows 11 på någon om det inte gör så mycket på.

Sedan om man har en "helt vanlig standarddator" och kör "helt vanliga standard mjukvaror", så är chansen att man råkar ut för problem som inte någon annan har stött på och det inte är åtgärdas/förmildras liten.
Men om man har en väldigt ovanlig dator, man kör programvara som inte många använder. Och om man mailar tillverkaren och frågar om mjukvaran stöds i windows 11, så får man som svar ingen aning. Men testa du och återkom gärna med resultatet för vi är också nyfikna på om vår mjukvara fungerar i Windows 11. Så finns det fördelar med att bara avvakta.
Just ett liknande svar från tillverkaren ovanför, får jag typ minst 1 gång per månad från tillverkare. Där det inte är ovanligt att mjukvaran ej stöds och tillverkaren vill att jag ska undersöka varför och återkomma med vad jag kommer fram till.