Brevutkörning på "landet"? Kluster av lådor VS utmed tomtgräns. Någon som har hum om regelverk?

Permalänk
Medlem

Brevutkörning på "landet"? Kluster av lådor VS utmed tomtgräns. Någon som har hum om regelverk?

Vet inte ens var jag ska lägga denna tråd. Detta gäller nuvarande Postnord! Skriver inget om Bring Citymail.

Recap först:

Bott här i snart 34 år. Numer med åldrad far som jag sköter om allt eftersom behov uppstår. Allmän väg, inte privat. Bor en bit från övriga byn, fågelvägen har vi ca 300 meter till närmsta granne. Inte stor by, ca 14 hus i byn (aldrig räknat dem. Vet knappt vad det är för folk i byn!).

Brevbäraren körde ut allt förut. Brev/paket. Paket bar han till och med in. Ville man något satte man en plastbit i brevlådan med postens logotyp så kom han in för att hjälpa en att köpa frimärken osv.

Åratal senare låg det en lapp i brevlådan om att posten skulle förbättra "upplevelsen". Hädanefter skulle man få hämta paketen själv.

Ytterliggare några år efter det så lades det lokala postkontoret ner och paket skulle hämtas i butiken i den lite större orten en mil bort, det var även där postkontoret låg. Utkörning av brev skulle ske från postens större central i Uppsala. "Vår" brevbärare fick sluta sin tjänst.

Har väl fungerat överlag hyfsat fram tills jag fick veta av en slump att om inte brevbäraren har något till en så behöver inte brevbäraren köra ända fram vilket betydde att om man hängde egen post i lådan för medtagning så sket det sig. Vilket hänt några gånger då brevbäraren vänt i byn.

Har senaste året upplevt än mer "försämring". Reklam som brukat komma på specifika dagar kom inte. Kunnat gå dagar utan att vi fått någonting i lådan.

Och nu ska ju varanndagutkörning införas.

Nu till funderingen jag har.

Kom in på byvägen från större vägen och hamnade bakom brevbäraren häromdagen. Tvekade om jag skulle stanna och fråga om det var något till oss längst bort så hen skulle slippa trippen ner. Inte lång väg i bil, går snabbt. Mer att jag tänkte vara juste.

Jo. Det var reklam, "om ni vill ha den?", som det brukar vara på "reklamdagen".

I samma veva så sa hen, "Detta är inte mitt distrikt. Jag brukar bara köra här emellanåt men ska inte ni ha eran låda här uppe i byn?". Jag blev lite snopen och sa svagt, "näääe". Fick en matematiskt formel tillbaks på befolkningstäthet parat med brevlådor och sträckor så enligt hen så skulle vår låda vara uppe i byn för, "det här är min vändpunkt. Jag ska inte ner till er då ni ligger utanför på eget bevåg!".

Blev ännu mer snopen och hörde mig själv kontra med att det blir svårt för min åldrade far som numer har svårt att gå att ta sig upp i byn för att kolla brevlådan då han till och med idag har lite svårt att komma ner till lådan vid tomtgränsen.

"Jo. men ni bor ju två på den adressen! Är det en och den är handikappad så får man söka undantag från klustret av lådor!". Jag, "Jo men jag är inte alltid här så han hämtar posten själv (hjärnsläpp och rejält konfunderad vid detta laget i konversationen) och han har ju som sagt svårt att gå ner till lådan som det är idag!"

"Jaha. Men då är det ju övergående." Och så blinkade hen till med ena ögat vilket jag inte fattade vad hen menade med. "Men jag säger ingenting mer men detta är min vändpunkt i byn!"

Så. Där fick jag förklaringen till att vi emellanåt blir utan post. Det är alltså hen som kör de vändorna då. De två som jag brukar se köra här, ordinarie, kör alltid ner här om de har något till oss. Är vi ute så vinkar de och vi vinkar tillbaks.

Vet någon hur det är med regelverket för utkörning och placering av lådor? Från vår tomtgräns till lilla klustret av lådor i byn är det ca 550 meter byväg som går över åkrar vilket betyder att på vintrarna så kloggar byvägen från oss upp i byn igen totalt.

Det lilla klustret vi stod vid är ca 300 meter från tre lådor "tidigare" och de i sin tur är ca 200 meter från fem lådor "tidigare" innan dess. Varför pekar hen ut just oss som är ca 550 meter bort från hens "vändpunkt". Kör man bil ner här och lägger i post, vänder och kör tillbaks så blir det ett tidstillägg på max en till två minuter, mer åt en minut än två.

Jag tänker ju inte ringa posten och fråga för då kanske jag öppnar Pandoras box.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det är väl PTS som styr det där, och vad jag kan hitta så är det helt okej om lådorna samlas för att underlätta utdelningen. Exakt hur långt det får vara vet jag faktiskt inte, du kan ju läsa mer nedan.

https://www.pts.se/sv/privat/post/fragor-och-svar-om-post/fra...

Permalänk
Medlem

Det slutar väl med att alla får en postbox i lokala tätorten på minst 20000 invånare där boxarna "laddas" en gång per vecka om man har tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det slutar väl med att alla får en postbox i lokala tätorten på minst 20000 invånare där boxarna "laddas" en gång per vecka om man har tur.

Det förutsätter att någon skriver brev till dig. Annars blir det ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är väl PTS som styr det där, och vad jag kan hitta så är det helt okej om lådorna samlas för att underlätta utdelningen. Exakt hur långt det får vara vet jag faktiskt inte, du kan ju läsa mer nedan.

https://www.pts.se/sv/privat/post/fragor-och-svar-om-post/fra...

Läst men får just ingen klarhet i vad som gäller med "kluster"/avstånd/befolkningsmängd.

Skrivet av ehsnils:

Det slutar väl med att alla får en postbox i lokala tätorten på minst 20000 invånare där boxarna "laddas" en gång per vecka om man har tur.

Skrivet av Hubertus:

Det förutsätter att någon skriver brev till dig. Annars blir det ingenting.

Jag har sagt på skämt i vredesmod att börja ta betalt för porton men folk får åka själva till Discshop, eller var man nu beställer saker från, och hämta paketen likaså med moster Agda med vykortet inför födelsedagen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem

Regelverket >
https://www.pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dok...

Är det problem om de följer de reglerna så finns >
Posttjänst i glesbygd hjälper dig som har svårt att hämta posten själv
Du ansöker om tjänsten hos närmaste brevbärarkontor eller via din lantbrevbärare.
Posttjänst i glesbygd innefattar:
Vi delar ut post vid din tomtgräns, eller vid ditt hus om du inte kan ta dig till brevlådan vid tomtgränsen.
Vi lämnar ut brev och paket med tilläggstjänster som Postförskott, Rek, Express och Värde.
Vi hämtar brev och paket som du vill skicka i samband med att vi delar ut din post.

https://www.postnord.se/ta-emot/postutdelning/posttjanst-i-gl...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Regelverket >
https://www.pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dok...

Är det problem om de följer de reglerna så finns >
Posttjänst i glesbygd hjälper dig som har svårt att hämta posten själv
Du ansöker om tjänsten hos närmaste brevbärarkontor eller via din lantbrevbärare.
Posttjänst i glesbygd innefattar:
Vi delar ut post vid din tomtgräns, eller vid ditt hus om du inte kan ta dig till brevlådan vid tomtgränsen.
Vi lämnar ut brev och paket med tilläggstjänster som Postförskott, Rek, Express och Värde.
Vi hämtar brev och paket som du vill skicka i samband med att vi delar ut din post.

https://www.postnord.se/ta-emot/postutdelning/posttjanst-i-gl...

Tack för länkar!

Brevbäraren, den "ickeordinarie" som jag skrev om i första posten, sa att om man är handikappad så kan man begära att få post körd till tomtgräns men det gäller inte om det bor en till på samma adress, vill säga jag.

Men jag får sitta lugnt i båten. Ordinarie brevbäraren har kört här senaste dagarna har jag sett. Borde väl legat någon lapp i lådan om att lådan bör/ska flyttas kan jag tycka men aldrig hört något den vägen.

Men nu vet jag ju att när vi blir utan post under dagar i sträck, då är det hen som inte är den ordinarie.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Borde det inte bli en lite hög med post till er som inte blir utkört om de inte tar vägen om er brevlåda?
Vad hamnar den posten, kommer den nästa dag eller har ni kanske en annan brevlåda som ni inte vet om?

Å andra sidan så är det ingen större förlust om det bara är reklam ni inte får...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Borde det inte bli en lite hög med post till er som inte blir utkört om de inte tar vägen om er brevlåda?
Vad hamnar den posten, kommer den nästa dag eller har ni kanske en annan brevlåda som ni inte vet om?

Å andra sidan så är det ingen större förlust om det bara är reklam ni inte får...

Händer oftare och oftare att tidningar jag prenumererar på försvinner numer. Brev får vi inte så ofta, annat än räkningar. reklamen som du säger är inte viktig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

jobbar som tidningsbud och i alla fall för ett antal år sedan skulle vi lägga addreserad reklam etc i officiella postens låda vilket vanligtvis var den ute vid vägen/postlådesamlingar och tidningen framme vid huset om det inte var för långt/dåligt väglag etc etc

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Fick mindre paket levererat. Ordinarie brevbäraren. Runt 60.

Han sa direkt, "ni ska vara glada när jag kör ut post. Märker att mina kollegor skiter i det!" Berättade för honom om vad jag skrev ovan och han fnyste bort det. "När ni flyttar kan det bli aktuellt för ny ägare att flytta låda men inte om man bott här länge!".

Fick bekräftat det jag visste, många av de som kör ut post skiter i de sista 600 metrarna (enkelväg) ner till oss.

Vad f-n ska jag göra? Är förbannad. Saker som inte kommer fram när de ska. Tidningar som är trasiga. Tom låda i nästan en hel vecka osvosv.

Skrivet av Prophet^:

jobbar som tidningsbud och i alla fall för ett antal år sedan skulle vi lägga addreserad reklam etc i officiella postens låda vilket vanligtvis var den ute vid vägen/postlådesamlingar och tidningen framme vid huset om det inte var för långt/dåligt väglag etc etc

Dagens största ursäkta! Missade din post förra året! Har en speciell låda på andra sidan vägen för lokala tidningen. Förut kom tidningsbudet samma väg som posten och vände nere hos oss, använde då postens låda. Sen ändrade buddet körriktning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Kan man "hänga" post i brevlådan ifall man posta något??

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Kan man "hänga" post i brevlådan ifall man posta något??

Vi kunde förut. En blå plastklämma med postens logga på. Då var det lag på att brevbäraren skulle åka till brevlådan ifall att det var något som skulle skickas. Sen ändrades lagen till att om brevbäraren inte har något med sig så behöver hen inte åka ända fram.

Nu är det ju så att brevbärarna skiter i att åka till oss även när det är post som ska delas ut. På ett sätt skönt att få det bekräftat av ordinarie brevbäraren.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Fick mindre paket levererat. Ordinarie brevbäraren. Runt 60.

Han sa direkt, "ni ska vara glada när jag kör ut post. Märker att mina kollegor skiter i det!" Berättade för honom om vad jag skrev ovan och han fnyste bort det. "När ni flyttar kan det bli aktuellt för ny ägare att flytta låda men inte om man bott här länge!".

Fick bekräftat det jag visste, många av de som kör ut post skiter i de sista 600 metrarna (enkelväg) ner till oss.

Vad f-n ska jag göra? Är förbannad. Saker som inte kommer fram när de ska. Tidningar som är trasiga. Tom låda i nästan en hel vecka osvosv.

Dagens största ursäkta! Missade din post förra året! Har en speciell låda på andra sidan vägen för lokala tidningen. Förut kom tidningsbudet samma väg som posten och vände nere hos oss, använde då postens låda. Sen ändrade buddet körriktning.

Hej!

Här kan du läsa mer om vad som gäller angående "en särskild posttjänst för äldre och personer med funktionsnedsättning boende i glesbygd." Enligt PTS ska alla i hushållet vara över 80år eller funktionsnedsatta. Detta ska man kunna kontakta sitt lokala kontor för (kan fungera med brevbäraren).

Här kan du läsa om avstånd utanför tätort. Det står bland annat: "..Brevbäraren bör dela ut försändelser längs sidoväg om det finns minst två postmottagare som är stadigvarande bosatta eller verksamma per kilometer sidoväg. Därefter vänder hen tillbaka till huvudvägen...".
Det innebär att om du/ni bara är ett fast boende och även bor mindre än 1km från huvudvägen så ska er låda inte sitta vid huset utan närmsta lådsamling vid huvudväg.

Hoppas det klarnar lite.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vi kunde förut. En blå plastklämma med postens logga på. Då var det lag på att brevbäraren skulle åka till brevlådan ifall att det var något som skulle skickas. Sen ändrades lagen till att om brevbäraren inte har något med sig så behöver hen inte åka ända fram.

Nu är det ju så att brevbärarna skiter i att åka till oss även när det är post som ska delas ut. På ett sätt skönt att få det bekräftat av ordinarie brevbäraren.

Detta är ju absolut inte OK och jag hade (om jag varit du) kontaktat kontoret för att få dem att uppmärksamma problemet med brevbärarna.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Hej!

Här kan du läsa mer om vad som gäller angående "en särskild posttjänst för äldre och personer med funktionsnedsättning boende i glesbygd." Enligt PTS ska alla i hushållet vara över 80år eller funktionsnedsatta. Detta ska man kunna kontakta sitt lokala kontor för (kan fungera med brevbäraren).

Här kan du läsa om avstånd utanför tätort. Det står bland annat: "..Brevbäraren bör dela ut försändelser längs sidoväg om det finns minst två postmottagare som är stadigvarande bosatta eller verksamma per kilometer sidoväg. Därefter vänder hen tillbaka till huvudvägen...".
Det innebär att om du/ni bara är ett fast boende och även bor mindre än 1km från huvudvägen så ska er låda inte sitta vid huset utan närmsta lådsamling vid huvudväg.

Hoppas det klarnar lite.

Tackar.

Inte alla som är 80+ i hushållet. Två stycken i hushållet.

Det är två samlingar av brevlådor utmed byvägen. Den första är ca kilometern från huvudvägen. Den andra är ca 300 meter från den. Sen är det runt 600 meter ner till oss. Vikarien förra året hävdade att vår låda skulle 600 meter till klustret "närmast" oss. Brevbäraren idag fnös bort det och sa att det stämmer inte. Ny ägare av vårt hus kan i framtiden få placera lådan i byn.

Skrivet av Nollan:

Detta är ju absolut inte OK och jag hade (om jag varit du) kontaktat kontoret för att få dem att uppmärksamma problemet med brevbärarna.

Det jag klurar på hur jag ska formulera det så jag inte "hänger ut" ordinarie brevbäraren.

Edit: Såg din post nummer två efter jag skickat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det slutar väl med att alla får en postbox i lokala tätorten på minst 20000 invånare där boxarna "laddas" en gång per vecka om man har tur.

Överdriv lagom, då skulle du inte få post i Västerhaninge då orten har straxt under 20 000 invånare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tackar.

Inte alla som är 80+ i hushållet. Två stycken i hushållet.

Det är två samlingar av brevlådor utmed byvägen. Den första är ca kilometern från huvudvägen. Den andra är ca 300 meter från den. Sen är det runt 600 meter ner till oss. Vikarien förra året hävdade att vår låda skulle 600 meter till klustret "närmast" oss. Brevbäraren idag fnös bort det och sa att det stämmer inte. Ny ägare av vårt hus kan i framtiden få placera lådan i byn.

Som jag tolkar det så har ni inte "rätt" att ha lådan vid huset utan den ska egentligen sitta i lådsamlingen då det enligt riktlinjer från PTS ska vara två hushåll per påbörjad kilometer. Om ni har 600m till huvudväg ska lådan sitta där. Om sedan PN/brevbäraren
arbetar med detta nu eller ifall de har andra delar där det ligger mer prio låter jag vara osagt.

Citat:

Det jag klurar på hur jag ska formulera det så jag inte "hänger ut" ordinarie brevbäraren.

Edit: Såg din post nummer två efter jag skickat.

Jag kanske var otydlig. Att inte dela ut post är oacceptabelt. Att inte åka förbi när ni inte har något till er är OK. Det du gör är ju inte att "hänga ut" brevbäraren. Du har ju rätt att få din post. Punkt. Om du upplever problem med utdelning tycker jag att du ska kontakta kontoret, annars kanske inte de vet om problemet.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Som jag tolkar det så har ni inte "rätt" att ha lådan vid huset utan den ska egentligen sitta i lådsamlingen då det enligt riktlinjer från PTS ska vara två hushåll per påbörjad kilometer. Om ni har 600m till huvudväg ska lådan sitta där. Om sedan PN/brevbäraren
arbetar med detta nu eller ifall de har andra delar där det ligger mer prio låter jag vara osagt.

Jag kanske var otydlig. Att inte dela ut post är oacceptabelt. Att inte åka förbi när ni inte har något till er är OK. Det du gör är ju inte att "hänga ut" brevbäraren. Du har ju rätt att få din post. Punkt. Om du upplever problem med utdelning tycker jag att du ska kontakta kontoret, annars kanske inte de vet om problemet.

Vi bor ca 2-3km från huvudvägen. Brevbärarna vänder hos oss och åker tillbaks. På vägen hit är två samlingar med lådor. Det skiljer ca 300 meter dem emellan och den närmast oss är det ca 600 meter till.

Går mest på va brevbäraren idag sa. Han var märkbart förbannad på sina kollegor som inte kör ner post till oss. "Ni ska vara glada att jag kommer, annars får ni ingen post då de andra skiter i att köra ner här". Sen kan jag ju bara återge vad han sa. Att om man bott här en längre tid så ska posten ner till oss. För ny ägare i framtiden kan det bli aktuellt att flytta lådan men inte för vår del.

Farsgubben har sina räkningar via snigelpost och det är ett antal gånger nu som han, vill säga jag, fått ringa till företagen och be dem skicka ut nya räkningar och flytta inbetalningsdatum för antingen får han inte räkningarna eller så kommer de dagarna efter betalningsdatum.

Postnord "delar" upp detta med Bring Citymail. Citymail kommer lite när de känner för det känns det so och då är det alltid en klunga med räkningar som samlats på hög, därav en del som passerat betalningsdag t.ex.

Ska tänka över helgen vad jag ska säga. Är så förbannad nu att det är dumt att ta kontakt med Postnord idag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Jag bor i en villa i Västerås och kollar nog posten max två gånger i veckan. Är sällan jag väntar på något speciellt och är det ett paket som kommit så får jag ett SMS så är det bara att åka och hämta, fast inte alltid.

Fick ett paket från företaget jag jobbar för, utkörning av posten sker men då jag inte är hemma så ser jag bara att hon står och ringer på klockan i kameran. Hon försvinner med sin postbil och jag kollar lådan när jag kommer hem då jag tänkte att det säkert låg en AVI i lådan men icke sa nicke. Den kom två dagar senare med posten Vi har paketcentral i stan ska tilläggas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Postnord "delar" upp detta med Bring Citymail. Citymail kommer lite när de känner för det känns det so och då är det alltid en klunga med räkningar som samlats på hög, därav en del som passerat betalningsdag t.ex.

Småpaket och tidningar i all äro, men räkningar? Glöm räkningar över brev, de kommer inte komma fram och kostar bara massor pengar i onödan. Brevgiro fyller heller inte riktigt sin funktion om man ändå måste logga in hos företagen och ta hem räkningen från deras hemsidor/appar. En surfplatta eller telefon tjänar man snart igen på alla fakturaavgifter, brevgiroavgifter och annat

Här delar de i princip aldrig ut skrymmande brev, så bläck till skrivaren får man ofta hämta hos ombudet.

Permalänk
Avstängd

Detta börjar komma till lägenheter också. För några år sedan började det kommunala bostadsbolaget som jag bor hos flytta brevlådorna från ett inkast i ytterdörren. Där jag bodde då fick vi en stor plåtlåda med fack för alla lägenheter på bottenvåningen, vilket väl var helt ok, men där jag bor nu är det typ 60 lägenheter uppdelat på tolv uppgångar där alla brevlådor sitter i en jättelåda i portgången. Det är inte jättelångt att gå kanske men jag måste ju gå ut och över gården för att komma dit, och det är inte min normala väg, och det finns liksom ingen hjälp för äldre i storstad att begära. Och nu är det bara post två gånger i veckan också, från posten i alla fall citymail vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

och det finns liksom ingen hjälp för äldre i storstad att begära. Och nu är det bara post två gånger i veckan också, från posten i alla fall citymail vet jag inte.

Jasså? Kan inte hemtjänst stödja i att hämta posten i brevlådan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Jasså? Kan inte hemtjänst stödja i att hämta posten i brevlådan?

Det vet jag inte, men de gör ju bara exakt vad som är föreskrivet vad jag förstår, så min gissning är nej.

Mitt perspektiv är mer: Portot har gått upp en del de senaste fem åren, dubblats till och med. Under samma tid har jag gått från brev in i lägenheten via inkast varje vardag via brev varje vardag på bottenvåningen till brev två dagar i veckan tre trappor ner och femtio meter bort utomhus, dessutom till en osäker låda som brevbäraren flera gånger glömt att stänga så att alla grannarnas lådor är helt öppna. Posten försöker framhålla detta som någon åtgärd för brevbärarnas arbetsmiljö, men det är ju knappast så att de har samma distrikt idag som de hade innan denna ändring genomfördes, så självklart handlar det om effektivitetsförbättringar vilket förstås betyder mindre personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vi bor ca 2-3km från huvudvägen. Brevbärarna vänder hos oss och åker tillbaks. På vägen hit är två samlingar med lådor. Det skiljer ca 300 meter dem emellan och den närmast oss är det ca 600 meter till.

Okej, då missförstod jag dig på de 600m.

Citat:

Går mest på va brevbäraren idag sa. Han var märkbart förbannad på sina kollegor som inte kör ner post till oss. "Ni ska vara glada att jag kommer, annars får ni ingen post då de andra skiter i att köra ner här". Sen kan jag ju bara återge vad han sa. Att om man bott här en längre tid så ska posten ner till oss. För ny ägare i framtiden kan det bli aktuellt att flytta lådan men inte för vår del.

Det är ju egentligen det enda du kan gå på. Oftast går det att resonera med kontoret.

Citat:

Farsgubben har sina räkningar via snigelpost och det är ett antal gånger nu som han, vill säga jag, fått ringa till företagen och be dem skicka ut nya räkningar och flytta inbetalningsdatum för antingen får han inte räkningarna eller så kommer de dagarna efter betalningsdatum.

Postnord "delar" upp detta med Bring Citymail. Citymail kommer lite när de känner för det känns det so och då är det alltid en klunga med räkningar som samlats på hög, därav en del som passerat betalningsdag t.ex.

Ska tänka över helgen vad jag ska säga. Är så förbannad nu att det är dumt att ta kontakt med Postnord idag.

Det är inte PostNord som "delar" någonting med Citymail. Det är flera år sedan när politiken (tror Mona Sahlin) privatiserade och tog bort dåvarande Postens "monopol". Detta innebar att andra distributionsfirmor kunde ta sig in på marknaden.
Det finns en mängd olika företag som kör post, oftast fler i storstäderna. PostNord är det företag idag som innehar samhällsuppdraget från staten. Detta innebär att hela Sverige ska nås av PostNord, varje dag (vardagar).
Det innebär också att företag som Citymail inte behöver nå hela Sverige, och inte behöver dela varje dag.
Där jag bor delar Citymail var tredje dag och det är alltså avsändaren som bestämmer med vilken distributör som deras post ska skickas med.
Detta innebär också att andra distributionsbolag (som ex. Citymail) kan ta russinen ur kakan och bara välja att värka där det är lönsamt för dem. Att åka uppe i norr, där de kanske inte har så mycket att dela ut jämfört med var det kostar att dela ut, kanske de helt väljer bort.

Med det sagt kan det vara svårt att som mottagare veta vart man ska skälla. Är det Postnord som inte delat ut mitt brev, är det Citymail, är det Prolog? Vem ska jag klaga till..?

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Okej, då missförstod jag dig på de 600m.
Det är ju egentligen det enda du kan gå på. Oftast går det att resonera med kontoret.

Det är inte PostNord som "delar" någonting med Citymail. Det är flera år sedan när politiken (tror Mona Sahlin) privatiserade och tog bort dåvarande Postens "monopol". Detta innebar att andra distributionsfirmor kunde ta sig in på marknaden.
Det finns en mängd olika företag som kör post, oftast fler i storstäderna. PostNord är det företag idag som innehar samhällsuppdraget från staten. Detta innebär att hela Sverige ska nås av PostNord, varje dag (vardagar).
Det innebär också att företag som Citymail inte behöver nå hela Sverige, och inte behöver dela varje dag.
Där jag bor delar Citymail var tredje dag och det är alltså avsändaren som bestämmer med vilken distributör som deras post ska skickas med.
Detta innebär också att andra distributionsbolag (som ex. Citymail) kan ta russinen ur kakan och bara välja att värka där det är lönsamt för dem. Att åka uppe i norr, där de kanske inte har så mycket att dela ut jämfört med var det kostar att dela ut, kanske de helt väljer bort.

Med det sagt kan det vara svårt att som mottagare veta vart man ska skälla. Är det Postnord som inte delat ut mitt brev, är det Citymail, är det Prolog? Vem ska jag klaga till..?

Det var under regeringen Bildt privatiseringen av posten inleddes/genomfördes (vet inte hur hastigt och lustigt det gick till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jasså? Kan inte hemtjänst stödja i att hämta posten i brevlådan?

Skrivet av snajk:

Det vet jag inte, men de gör ju bara exakt vad som är föreskrivet vad jag förstår, så min gissning är nej.

Hemtjänsten och assistans är behovsprövat så ja om behovet verkligen finns, skulle säga nej om de har någon form av hushållsgemenskap med någon som också får brev i samma låda.

Har du dessutom god man eller förvaltare så går i regel posten dit. Dagstidningar brukar delas ut vid dörren, så den ska du inte missa om tidningsbuden sköter sig.

I assistans ingår grundläggande behov som att kommunicera. Däremot kan du inte kräva att hemtjänsten åker och hämtar paket åt dig https://affarsliv.com/nyheter/norrkoping/hemtjansten-slipper-... om det inte råkar vara något du måste ha för att leva och det inte finns några andra alternativ.

Senare är väl lite poänglöst om du ändå är i sådant skick att du kan använda taxi eller färdtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Överdriv lagom, då skulle du inte få post i Västerhaninge då orten har straxt under 20 000 invånare.

Somliga förstår inte ironi.

Men som man kan se i följande inlägg så är det inte ens säkert att man får några brev alls. Kan bli intressant när det börjar komma delgivningsmän helt oväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Somliga förstår inte ironi.

Men som man kan se i följande inlägg så är det inte ens säkert att man får några brev alls. Kan bli intressant när det börjar komma delgivningsmän helt oväntat.

Överdrifter av tidigare typ förstår jag, däremot vet jag inte varför det skulle komma delgivningsmän då du ska betala dina fordringar oavsett om du får något brev eller inte. Kronofogden kan du få i digital brevlåda. Om du nu inte menar sarkasm...

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så ska brevlådorna komma att flyttas ihop som det var förr är tanken för framtiden så dom inte ska behöva åka och stanna så mycket

Visa signatur

En trött jäkel.