Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk

Är det någon som har erfarenhet av att Amazon avbokar beställningar? Jag kontaktade kundtjänst om att en beställning inte hade skickats och då avbokade kundtjänst beställningen istället för att skicka den. Det stod att varan såldes av Amazon själva och det står att de fortfarande har den i lager.

Hur får man Amazon att skicka den till avtalat pris? Priset har gått upp med drygt 25% sedan jag beställde varan, så det är inget alternativ att beställa varan på nytt utan jag behöver få Amazon att fullfölja det ursprungliga avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är det någon som har erfarenhet av att Amazon avbokar beställningar? Jag kontaktade kundtjänst om att en beställning inte hade skickats och då avbokade kundtjänst beställningen istället för att skicka den. Det stod att varan såldes av Amazon själva och det står att de fortfarande har den i lager.

Hur får man Amazon att skicka den till avtalat pris? Priset har gått upp med drygt 25% sedan jag beställde varan, så det är inget alternativ att beställa varan på nytt utan jag behöver få Amazon att fullfölja det ursprungliga avtalet.

Har varit med om det en gång, men det var tredjepartförsäljare. Kontaktade också Amazon, men fick inget svar angående det. Det var inget viktigt, så jag gav mig.

Permalänk
Medlem

Beställde en bok som var ganska ovanlig och var väldigt billig.
Slutade med att jag fick returnera eftersom boken var väldigt undermåligt packad i en kartong som var helt sönderskakad. produkten var väldigt kantstött och söndernött.

Packmaterial var obefintligt (kunde lika gärna ha lagt ned ett A4-ark) Skrev till support och fick 50:- (som jag inte kommer nyttja)
Håller på att skicka tillbaka produkten och fick nu ett mail om att jag har ett nytt konstnadsfritt paket från Amazon!?
Inget jag bett om!
Det kommer troligtvis vara sönderskakat det med. För ett bolag som började med att sälja böcker kan de verkligen inte packa dem!

Kommer aldrig handla från amazon igen. Kundsupport är automatiska svar med noll kundkontakt eller engagemang.

De undrar varför det gått så dåligt för dem i Sverige...
Skönt att ventilera!

EDIT!:

Fick paket nr 2 med en ny bok och den var f*n ännu värre paketerad!
Inget packmaterial alls och den har skumpat omkring helt fritt inne i paketet. Kartongen trasig och boken kantstött. Sambon har också beställt bok ifrån Amazon (ingen tredjepart) och fått sin bok kantstött. Hennes bok var inte en samlarutgåva och hon kunde leva med skadan - jag vägrar acceptera en trasig produkt. Kommer returnera denna också!

3 av 3 fall har nu Amazon inte lyckats paketera böcker! Pinsamt...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Beställde en bok som var ganska ovanlig och var väldigt billig.
Slutade med att jag fick returnera eftersom boken var väldigt undermåligt packad i en kartong som var helt sönderskakad. produkten var väldigt kantstött och söndernött.

Packmaterial var obefintligt (kunde lika gärna ha lagt ned ett A4-ark) Skrev till support och fick 50:- (som jag inte kommer nyttja)
Håller på att skicka tillbaka produkten och fick nu ett mail om att jag har ett nytt konstnadsfritt paket från Amazon!?
Inget jag bett om!
Det kommer troligtvis vara sönderskakat det med. För ett bolag som började med att sälja böcker kan de verkligen inte packa dem!

Kommer aldrig handla från amazon igen. Kundsupport är automatiska svar med noll kundkontakt eller engagemang.

De undrar varför det går så dåligt för dem i Sverige...
Skönt att ventilera!

Direkt när de kom till Sverige kollade jag vad det hade kostat att beställa min studielitteratur därifrån, de ska ju vara en bokhandel trots allt. De var dyrare på samtliga böcker vi någonsin har haft i min utbildning än Chalmers bookstore.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Samsung Sverige

Jag har bara bra erfarenheter av att beställa ifrån Amazon. Alla paket har kommit det utsatta datumet, har inte ens haft en kantstötning på paketen.

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Skrivet av griid:

Håller på att skicka tillbaka produkten och fick nu ett mail om att jag har ett nytt konstnadsfritt paket från Amazon!?
Inget jag bett om!
Det kommer troligtvis vara sönderskakat det med. För ett bolag som började med att sälja böcker kan de verkligen inte packa dem!

Jag har aldrig fått trasiga böcker från Amazon. Förmodligen hade du otur. Böcker går inte sönder så lätt och behöver därför inte lika mycket packmaterial som andra saker. I och med att boken var trasig har Amazon förmodligen skickat ett nytt exemplar. Är det exemplaret helt, kan du väl behålla det.

Skrivet av johanandersson:

Direkt när de kom till Sverige kollade jag vad det hade kostat att beställa min studielitteratur därifrån, de ska ju vara en bokhandel trots allt. De var dyrare på samtliga böcker vi någonsin har haft i min utbildning än Chalmers bookstore.

Jag brukar kolla på bokfynd.nu var svensk- och engelskspråkiga böcker är billigast så att jag inte betalar för mycket. I en del länder (t.ex. Danmark, Norge, Tyskland, Frankrike och Japan) sätts priserna av förlaget, så det enda som kan variera är fraktkostnaden, och då kan man beställa från valfri butik utan att kolla med någon jämförelsesida. En fördel med Amazon är att Amazon använder IOSS, så man slipper betala avgift för tulldeklaration om det kommer från ett land utanför EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag har aldrig fått trasiga böcker från Amazon. Förmodligen hade du otur. Böcker går inte sönder så lätt och behöver därför inte lika mycket packmaterial som andra saker. I och med att boken var trasig har Amazon förmodligen skickat ett nytt exemplar. Är det exemplaret helt, kan du väl behålla det.Jag brukar kolla på bokfynd.nu var svensk- och engelskspråkiga böcker är billigast så att jag inte betalar för mycket. I en del länder (t.ex. Danmark, Norge, Tyskland, Frankrike och Japan) sätts priserna av förlaget, så det enda som kan variera är fraktkostnaden, och då kan man beställa från valfri butik utan att kolla med någon jämförelsesida. En fördel med Amazon är att Amazon använder IOSS, så man slipper betala avgift för tulldeklaration om det kommer från ett land utanför EU.

Den här boken är en ovanlig samlarutgåva och väger ~2kg när den skumpar omkring med väldigt lite packmaterial blir det små skador på boken. Inget jag tänker finna mig i. Packar det inte nästa bok bättre kommer det vara samma skador tyvärr.
Är den hel behåller jag den, men jag är inte speciellt hoppfull med tanke på hur förra paketeringen var...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Den här boken är en ovanlig samlarutgåva och väger ~2kg när den skumpar omkring med väldigt lite packmaterial blir det små skador på boken. Inget jag tänker finna mig i. Packar det inte nästa bok bättre kommer det vara samma skador tyvärr.
Är den hel behåller jag den, men jag är inte speciellt hoppfull med tanke på hur förra paketeringen var...

Amazon i Europa brukar använda en låda/kartong som inte är mycket större än boken så att den inte kan skumpa omkring. Amazon i Japan brukar lägga alla böcker på en pappskiva som de plastar in och fäster med lim mot lådans botten. Lådan kan vara alldeles för stor vilket ibland har gjort att lådan skadats och försetts med ny tejp av DHL, men inga böcker har skadats. Ibland använder Amazon i Japan en liten förpackning precis som i Europa. Det var länge sedan jag beställde böcker från Amazon i andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Amazon i Europa brukar använda en låda/kartong som inte är mycket större än boken så att den inte kan skumpa omkring. Amazon i Japan brukar lägga alla böcker på en pappskiva som de plastar in och fäster med lim mot lådans botten. Lådan kan vara alldeles för stor vilket ibland har gjort att lådan skadats och försetts med ny tejp av DHL, men inga böcker har skadats. Ibland använder Amazon i Japan en liten förpackning precis som i Europa. Det var länge sedan jag beställde böcker från Amazon i andra länder.

Nej det är skitsnack i mitt fall.
Lådan var betydligt mycket större än boken. Tror du jag hittar på i det jag skriver?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nej det är skitsnack i mitt fall.
Lådan var betydligt mycket större än boken. Tror du jag hittar på i det jag skriver?

Var det Amazon som skickade eller var det 3:e part? Är det det 3:e part har jag erfarit att det kan vara rena vilda västern. Om det var Amazon är det tråkigt att höra. Har beställt många ovanliga och dyra böcker därifrån utan problem, trist om de ska gå ner sig på den fronten också. De har varit min goto för sådant.

Permalänk

Jag beställde ett Corsair XC5 här om veckan av Amazon då hade ett riktigt bra pris. Nu bara en vecka senare har de ytterligare sänkt priset med 100kr så jag kontaktade dem för att se om man kunde få den slanten tillbaka då jag inte har öppnat min produkt och då lika gärna skulle kunna skicka tillbaka den med fri retur.

Svaret jag fick var att de inte "kunde" göra det utan jag var tvungen att skicka in det gamla och köpa ett nytt. Egentligen borde man väl inte slösa sin tid på det men jag kände att ska de vara krångliga så kan jag. Jag får hem ett identiskt block på torsdag och av princip så tänker jag lägga det gamla i samma låda och skicka tillbaka med vändande post.

Ganska usel hantering av Amazon får man säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Var det Amazon som skickade eller var det 3:e part? Är det det 3:e part har jag erfarit att det kan vara rena vilda västern. Om det var Amazon är det tråkigt att höra. Har beställt många ovanliga och dyra böcker därifrån utan problem, trist om de ska gå ner sig på den fronten också. De har varit min goto för sådant.

Amazon.
Beställde från 3:e part tidigare och det är det jag kommer göra hädanefter. De paketerade böcker mycket bättre.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Jag är i tagen att uppgradera mängden ram i min burk, från 32 till 64 GB. Hittade ett lämpligt kit till ett vettigt pris hos MJ Multimedia (Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x32GB). Jag visste från början att de inte hade dem på lager men jag tänkte att jag inte har nåt emot att vänta lite.

Men så dök samma minnen upp på amazon och de stod som ”i lager”, visserligen nån hundring dyrare, men i lager. La en beställning och avbokade den jag hade hos MJ Multimedia. Tyckte dock att det var lite märkligt för det brukar alltid stå preliminärt leveransdatum på Amazon, men inget sånt. Fick mejl om att jag kommer få mejl när leveransdatum kan bekräftas. Blir lite misstänksam om de verkligen har minnena i lager eller inte och tar kontakt via chatt. Får kontakt med en där som säger att hon ska eskalera min fråga till specialisterna, räkna med svar inom några dagar. Får också besked att jag får 50kr som plåster på såren.

Efter tre dagar får jag mejl att de inte kan ge ett leveransdatum bla bla bla. Svarar på mejlet och ifrågasätter varför de listar den som ”i lager” om de inte har den i lager. Påtalar också att jag avbeställt samma produkt till ett billigare pris pga att de listade den som i lager. Efter lite om och men säger dem att minnena ska skickas den 14:e oktober. Jag litar inte på det för fem öre, men vi får se.

Hur som helst såg jag inte röken av de 50kr som jag blev utlovad. Påtalade detta och fick istället 400kr i ersättning👍🏻
Vet inte om och när jag får mina minnen men 400kr är inte fel 😄

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

För övrigt säger Amazon att det finns en nyare modell av artikeln jag köpt: Nya modellen
😂 ram-minnen med extra allt??? Vet inte riktigt hur man får in det i ett chassi dock 🤔

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av griid:

Nej det är skitsnack i mitt fall.
Lådan var betydligt mycket större än boken. Tror du jag hittar på i det jag skriver?

Det har alltid funkat för mig. Det kan förstås hända att någon på lagret har en dålig dag och packar dåligt eller väljer en olämplig låda. Min gissning är att det var en engångshändelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det har alltid funkat för mig. Det kan förstås hända att någon på lagret har en dålig dag och packar dåligt eller väljer en olämplig låda. Min gissning är att det var en engångshändelse.

Det har hänt 3 av 3 gånger nu...
De kan inte packa böcker helt enkelt.
Hade det inte varit en samlarutgåva hade jag inte brytt mig. Men produkter ska inte komma fram kantstötta.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att de packar böcker mindre bra.
Sen säljer de piratkopior av vissa kända märken. Ett exempel är Fjällrävens Kånken.

Permalänk
Medlem

Beställt några gånger när det saknats någon annanstans.

2 veckors levtid (trots "Från Amazon"), paket brukar vara skadade och sisdär packade men å andra sidan har jag fått det jag betalat för, vilket ändå känns som någonstans minimum.

Försöker så långt det går att inte handla där, men när svenska e-handlare inte tar in bra att ha grejer (ex. saker till Raspberry Pi) så är man illa tvingad. Hoppas dem konkar snart

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tror jag handlat en 4 böcker totalt på Amazon hittills då de varit markant billigare än svenska bokhandlare på facklitteratur. Alla har kommit fram i gott skick än så länge. Men de har varit lite snålt packade i ett par av fallen, även om ingen skada uppkommit.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Direkt när de kom till Sverige kollade jag vad det hade kostat att beställa min studielitteratur därifrån, de ska ju vara en bokhandel trots allt. De var dyrare på samtliga böcker vi någonsin har haft i min utbildning än Chalmers bookstore.

Min kurslittertur(filosofi, böcker på engelska) var mkt billigare på Amazon än från en bokhandel i Sverige. Som exempel kostade en bok 300:- istället för 1500:-.

Skrivet av griid:

Amazon.
Beställde från 3:e part tidigare och det är det jag kommer göra hädanefter. De paketerade böcker mycket bättre.

Min erfarenhet är att tredjepart paketerar bättre än Amazon när det gäller böcker.
Sedan kan det vara väldigt varierande när det gäller andra produkter, beroende på om produkten har en egen kartong från början eller inte.

Permalänk
Medlem

Borde kanske göras en FAQ då frågan är säkert återkommande men iaf. Jag har en vara som fastnat i tullen (från svenska Amazon). Hur går processen till? Öppnar man först ärende hos Amazon eller börjar man med att betala avgiften till Postnord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Borde kanske göras en FAQ då frågan är säkert återkommande men iaf. Jag har en vara som fastnat i tullen (från svenska Amazon). Hur går processen till? Öppnar man först ärende hos Amazon eller börjar man med att betala avgiften till Postnord?

Enklast är nog att bara betala den först. Har du köpt direkt från Amazon, eller via 3:e parts säljare? Du måste först låta säljaren få en chans att betala tillbaka, vägrar han kontaktar du Amazon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Enklast är nog att bara betala den först. Har du köpt direkt från Amazon, eller via 3:e parts säljare? Du måste först låta säljaren få en chans att betala tillbaka, vägrar han kontaktar du Amazon

OK, då betalar jag först. Den var köpt via 3:e part (BritCubes)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

OK, då betalar jag först. Den var köpt via 3:e part (BritCubes)

Till mig så bad Amazon om ursäkt och bad bara om lite info, sen kom pengarna tillbaka. Säljaren är nu avstängd, i alla fall den jag handlade av.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med mina köp hittills, dock har jag inte behövt kontakta support än så det kan jag inte säga något om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Till mig så bad Amazon om ursäkt och bad bara om lite info, sen kom pengarna tillbaka. Säljaren är nu avstängd, i alla fall den jag handlade av.

Du kontakta inte säljaren först utan gick direkt till Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Du kontakta inte säljaren först utan gick direkt till Amazon?

Jo det gjorde jag, jag pratade gansak länge med säljaren, men när jag började ana oråd så började jag att att kommunicera med Amazon som inte tvekade att betala.

Jag köpte över 20 artiklar, olika artiklar och jag fastnade direkt på första. Jag skulle inte få fulla summan för den prylen och frakten var det inte ens tal om. Så då kände jag att Amazon var enda sättet att gå på. Den administration som behövdes för dessa 20+ artiklar tog några timmar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Crap. Vill inte handla från Amazon men det är ett bra pris på "Football Manager 2022" där. Hoppas det är den fysiska utgåvan. Har alla står i hyllan och vill inte bomma årets....

Hu är Amazon med utskick av spel på släppdatum tro?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är det någon som har erfarenhet av att Amazon avbokar beställningar? Jag kontaktade kundtjänst om att en beställning inte hade skickats och då avbokade kundtjänst beställningen istället för att skicka den. Det stod att varan såldes av Amazon själva och det står att de fortfarande har den i lager.

Hur får man Amazon att skicka den till avtalat pris? Priset har gått upp med drygt 25% sedan jag beställde varan, så det är inget alternativ att beställa varan på nytt utan jag behöver få Amazon att fullfölja det ursprungliga avtalet.

Samma här, Amazon som säljare verkar inte att lita på
- hade det varit en oberoende säljare hade Amazon haft stenkoll på deras rating om de inte hållt var de lovat,
själva så bryr de sig inte så mycket om sina kunder, helt nollställda svar från kundtjänst,
enda fördelen är väl att pengarna aldrig försvinner.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Samma här, Amazon som säljare verkar inte att lita på
- hade det varit en oberoende säljare hade Amazon haft stenkoll på deras rating om de inte hållt var de lovat,
själva så bryr de sig inte så mycket om sina kunder, helt nollställda svar från kundtjänst,
enda fördelen är väl att pengarna aldrig försvinner.

I mitt fall hade jag turen att priset gick ner igen, så jag löste det genom att lägga en ny beställning. Är prisskillnaden över 500 kr kan man väl gå via Allmänna reklamationsnämnden för att lösa det där med täckningsköp.