windows 11 är det värt att uppgradera?

Permalänk
Avstängd

windows 11 är det värt att uppgradera?

Hejsan

Windows 11 är det värt?

Eller är Windows 10 bättre?

Permalänk
Medlem

Om du har en nyare Ryzen-processor borde du vänta 1-2 veckor, de har just nu lite sämre prestanda i Windows 11. Har personligen inte märkt av någon prestandaförlust i W11 men lika bra att vänta om du är osäker.

Permalänk
Avstängd

De flesta bör nog inte ha så bråttom

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Utan att ha testat själv så skulle jag säga att nej, rent objektivt är det inte värt att installera ett nylanserat Windows-operativsystem. Särskilt inte den första månaden. Det gäller oberoende av eventuella AMD-problem.

Däremot tror jag absolut att Windows 11 kommer vara bättre än Windows 10, i den mån att det känns mer färdigt. Det känns som de har bestämt sig för hur det ska se ut nu. Windows 10 är kaos.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L'ombra:

Utan att ha testat själv så skulle jag säga att nej, rent objektivt är det inte värt att installera ett nylanserat Windows-operativsystem. Särskilt inte den första månaden. Det gäller oberoende av eventuella AMD-problem.

Däremot tror jag absolut att Windows 11 kommer vara bättre än Windows 10, i den mån att det känns mer färdigt. Det känns som de har bestämt sig för hur det ska se ut nu. Windows 10 är kaos.

Det finns fortfarande 2 olika kontrollpaneler i win11. Så, det är lätt att tänka att de fortfarande inte vet vad de sysslar med och tydligen så fick de för sig att vissa viktiga funtioner bör gömmas under fler klick.

Jag har det inne, men har moddat taskbar, startmenyn och windows explorer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det finns fortfarande 2 olika kontrollpaneler i win11. Så, det är lätt att tänka att de fortfarande inte vet vad de sysslar med och tydligen så fick de för sig att vissa viktiga funtioner bör gömmas under fler klick.

Jag har det inne, men har moddat taskbar, startmenyn och windows explorer.

Det är dock mer inställningarna i nya kontrollpanelen och det är väldigt sällan i Windows 11 som jag har behövt den gamla kontrollpanelen, jämfört med W10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har kört W11 sedan det var i dev-kanalen och inte haft några nämnbara problem, så jag säger "go for it". Jag använder däremot StartAllBack för att avgruppera ikoner i systemfältet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är dock mer inställningarna i nya kontrollpanelen och det är väldigt sällan i Windows 11 som jag har behövt den gamla kontrollpanelen, jämfört med W10

Inte så konstigt, de har ju flyttat mer funktionalitet till den "nya" i Windows 11 jämfört med Windows 10, ska man däremot fortfarande behöva två kontrollpaneler?

Ska företag som Microsoft ta år och flera versioner av Windows att flytta all funktionalitet från det gamla till det nya sättet? Känns sjukt slappt av Microsoft!

Permalänk
Medlem

FUnkar skitbra för mig, med start11 och register tweak så man få¨r riktiga högerklicksmenyn igen.

Permalänk
Medlem

Nej, det finns alldeles för få anledningar att uppgradera till W11 och det kommer att dyka upp buggar. Om det inte finns någon specifik funktionalitet som du känner att du måste ha så är det bättre att avvakta. Jag uppgraderade direkt när det blev tillgängligt, men det är för att kunna träna mer på det i arbetssyfte.

Avvakta åtminstone ett par månader skulle jag säga så det hinner komma patchar och tredjepartsdrivrutiner som städar undan det värsta.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Tippar på att dom flyttar mainstream-saker till nya kontrollpanelen och håller kvar den gamla för att folk på sajter som denna inte ska bli upprörda över att dom inte hittar något i ett gränssnitt som är anpassad till en yngre generation uppvuxen med plattor och telefoner där gränssnitt ska vara annorlunda....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Personligen tänker jag vänta på att det börjar dyka upp speltitlar med stöd för DirectStorage.
Ser ingen anledning till att gå över från Win10 innan dess.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Tippar på att dom flyttar mainstream-saker till nya kontrollpanelen och håller kvar den gamla för att folk på sajter som denna inte ska bli upprörda över att dom inte hittar något i ett gränssnitt som är anpassad till en yngre generation uppvuxen med plattor och telefoner där gränssnitt ska vara annorlunda....

"gamla" kontrollpanelen är byggd på microsoft management console (MMC) som används till mer eller mindre allt enterprise-relaterat. Det är gissningsvis microsofts vision att vanliga slutanvändare ska kunna göra allt de behöver i de nya settings, men kontrollpanelen kommer finnas kvar på något sätt en lång tid framöver.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Windows 10 när det var helt nytt var mer buggit än Windows 11, om nån månad eller mindre är det nog helt OK, skillnaden Win 10 och 11 är inte så stor som skillnaden Win 7 och win 8/8.1/10 var.. Dock 8 och 8.1 var helt oanvändbart medan 10 helt OK efter en del moddande, Samma med Windows 11 efter lite moddande så är det helt OK..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har kört Windows 11 ett bra tag nu... och det finns ingen anledning att uppgradera om man inte är sån där som vill ha senaste bara för att. Det fungerar men saknar en del funktionalitet vad gäller UI, och det finns inte en enda sak som egentligen behöver Windows 11 till.

Fördelar över Windows 10:

Animationerna är trevliga. Gör att OSet känns lite mer levande.

Ljudeffekterna är bättre. Även om 99% av användare antagligen stänger av dessa så måste jag faktiskt säga att de nya ljuden är rätt bra. De gör sitt jobb utan att störa.

Windows Store är förbättrad. Att man kan installera vanliga program som exempelvis Epic Store från Windows Store är väldigt smidigt. Utbudet fortfarande riktigt dåligt så man kan inte lita på att vad man behöver finns tillgängligt. Kan mycket väl att se att Microsoft lyckas göra butiken till platsen man får allt, för det är faktiskt riktigt smidigt. Dock kommer ju den uppdaterade butiken också till Windows 10 inom kort... så kanske inte någon egentlig fördel.

Window Snapping, där man kan lätt sätta fönster i ett rutnät på skrivbordet fungerar väldigt bra. Dock använder man ju antagligen mest två fönster höger/vänster layouten, som fungerade lika väl i Windows 10. Bra funktion att den finns inbyggt iaf. Kan tänka mig att detta är guld värt om man sitter på en ultra-wide skärm.

Nackdelar jämfört Windows 10:

Alt-Tab känns inte bra. När man försöker switcha mellan program så blir allting i bakgrunden suddigt, det är väldigt distraherande och inte alls lika enkelt som i Win10. Dessutom så verkar det nästan som det tar några extra millisekunder att få upp Alt-Tab ibland, speciellt när man inte gjort det på ett tag. Det är precis som funktionen somnar och måste laddas in igen.

Start Menyn är funktionell men inte bättre. Halva den nya start menyn går åt till "rekommenderade" appar, men jag kan säga att ingen av de apparna i det fältet är något jag använder. Algoritmen de använder för fylla den är helt värdelös. Hade mycket hellre sett att jag kunde använda den platsen till mina egna program och ikoner. Dessutom kan man inte drag'n'droppa saker till eller från Start Menyn längre. Istället ville MS att man ska högerklicka på allting och välja "Pin to Start", vilket fungerar men jag förstår inte varför detta är skulle vara bättre. Dessutom kan man inte pinna något annat än .exe filer till Start Menyn. Inga URL filer, inga Steam genvägar, etc. Vill man göra det så måste man manuellt lägga in en genvägs fil i Start Meny mappen, för "Pin to Start" alternativet finns inte på dessa filer. Väldigt osmidigt.

Taskbar är bara sämre. Samma sak som med Start Menyn finns det inget sätt att dra ikoner ut ur eller till Taskbar. Man kan endast högerklicka på saker för att lägga till eller ta bort. Man kan inte heller längre dra en fil till Taskbar för att få det tillhörande programmet att hoppa till fronten, så man kan använda filen.

Svårare att ändra volymen. Vi har nog lite olika sätt att höja sänka volym på våra datorer, men det jag vanligtvis gör är att klicka på högtalaren i Systray och scrolla med mushjulet. Detta går inte längre... utan man måste klicka fram "Action Center" menyn istället, dra muspekaren upp till volym slidern och först där man kan scrolla. Riktigt, riktigt irriterande. Dessutom så visas det inget numerärt värde på volymen när man ändrar den med mushjulet, men den gör det när man klickar på slidern och drar.

Kalendern i Systray är numera helt värdelös och visar inte längre möten etc.

VR fungerar sämre. I alla fall om man har ett Oculus Quest 2 headset. Vill man använda Link eller AirLink i Windows 11 måste man då in i debug verktygen i Oculus och öppna konsol fönstret. Sedan måste man se till att detta fönster är ovanpå vad man nu vill spela, annars blir prestandan obrukbart dåligt. Antagligen är detta då Windows 11 kraftigt prioriterar det program/app som har fokus, mycket mer än i Windows 10. För det mesta fungerar detta som koncept, men då man behöver köra två saker som båda behöver hög prestanda kan det bli problem.

Permalänk
Medlem

Lyckades få det att se ut som Windows 7 så inga större problem för mig, enda kvar som stör mig nu är att aktivitetsfältet inte går att få i normal storlek, antingen för stort eller för litet när man ändrar i regedit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Svårare att ändra volymen. Vi har nog lite olika sätt att höja sänka volym på våra datorer, men det jag vanligtvis gör är att klicka på högtalaren i Systray och scrolla med mushjulet. Detta går inte längre... utan man måste klicka fram "Action Center" menyn istället, dra muspekaren upp till volym slidern och först där man kan scrolla. Riktigt, riktigt irriterande.

Verkar konstigt för det fungerar att göra just så här hos mig med senaste windows 11 build 22000.258

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Tycker mina 3 burkar känns rappare samt så funkar icue och Aura bättre.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Verkar konstigt för det fungerar att göra just så här hos mig med senaste windows 11 build 22000.258

Hmm, märkligt... samma version här.

Det är inte så att vi snackar om olika grejer? Det går ju att ändra volymen med scrollhjulet, men man måste hålla musen precis ovanför volume slidern (inom det här röda området). Innan räckte det med att trycka högtalaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Hmm, märkligt... samma version här.

Det är inte så att vi snackar om olika grejer? Det går ju att ändra volymen med scrollhjulet, men man måste hålla musen precis ovanför volume slidern (inom det här röda området). Innan räckte det med att trycka högtalaren.

Ja, det stämmer! Man måste ha muspekaren på slidern för att det ska fungera, men det är inget problem för min del.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Hejsan

Windows 11 är det värt?

Eller är Windows 10 bättre?

Har man inga problem med sin Win 10-installation finns det väl ingen större anledning att ha så bråttom att hoppa på Win 11-tåget, bättre att vänta ut buggar och annat skit ett tag.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Jag har kört Windows 11 ett bra tag nu... och det finns ingen anledning att uppgradera om man inte är sån där som vill ha senaste bara för att. Det fungerar men saknar en del funktionalitet vad gäller UI, och det finns inte en enda sak som egentligen behöver Windows 11 till.

Fördelar över Windows 10:

Animationerna är trevliga. Gör att OSet känns lite mer levande.

Ljudeffekterna är bättre. Även om 99% av användare antagligen stänger av dessa så måste jag faktiskt säga att de nya ljuden är rätt bra. De gör sitt jobb utan att störa.

Windows Store är förbättrad. Att man kan installera vanliga program som exempelvis Epic Store från Windows Store är väldigt smidigt. Utbudet fortfarande riktigt dåligt så man kan inte lita på att vad man behöver finns tillgängligt. Kan mycket väl att se att Microsoft lyckas göra butiken till platsen man får allt, för det är faktiskt riktigt smidigt. Dock kommer ju den uppdaterade butiken också till Windows 10 inom kort... så kanske inte någon egentlig fördel.

Window Snapping, där man kan lätt sätta fönster i ett rutnät på skrivbordet fungerar väldigt bra. Dock använder man ju antagligen mest två fönster höger/vänster layouten, som fungerade lika väl i Windows 10. Bra funktion att den finns inbyggt iaf. Kan tänka mig att detta är guld värt om man sitter på en ultra-wide skärm.

Nackdelar jämfört Windows 10:

Alt-Tab känns inte bra. När man försöker switcha mellan program så blir allting i bakgrunden suddigt, det är väldigt distraherande och inte alls lika enkelt som i Win10. Dessutom så verkar det nästan som det tar några extra millisekunder att få upp Alt-Tab ibland, speciellt när man inte gjort det på ett tag. Det är precis som funktionen somnar och måste laddas in igen.

Start Menyn är funktionell men inte bättre. Halva den nya start menyn går åt till "rekommenderade" appar, men jag kan säga att ingen av de apparna i det fältet är något jag använder. Algoritmen de använder för fylla den är helt värdelös. Hade mycket hellre sett att jag kunde använda den platsen till mina egna program och ikoner. Dessutom kan man inte drag'n'droppa saker till eller från Start Menyn längre. Istället ville MS att man ska högerklicka på allting och välja "Pin to Start", vilket fungerar men jag förstår inte varför detta är skulle vara bättre. Dessutom kan man inte pinna något annat än .exe filer till Start Menyn. Inga URL filer, inga Steam genvägar, etc. Vill man göra det så måste man manuellt lägga in en genvägs fil i Start Meny mappen, för "Pin to Start" alternativet finns inte på dessa filer. Väldigt osmidigt.

Taskbar är bara sämre. Samma sak som med Start Menyn finns det inget sätt att dra ikoner ut ur eller till Taskbar. Man kan endast högerklicka på saker för att lägga till eller ta bort. Man kan inte heller längre dra en fil till Taskbar för att få det tillhörande programmet att hoppa till fronten, så man kan använda filen.

Svårare att ändra volymen. Vi har nog lite olika sätt att höja sänka volym på våra datorer, men det jag vanligtvis gör är att klicka på högtalaren i Systray och scrolla med mushjulet. Detta går inte längre... utan man måste klicka fram "Action Center" menyn istället, dra muspekaren upp till volym slidern och först där man kan scrolla. Riktigt, riktigt irriterande. Dessutom så visas det inget numerärt värde på volymen när man ändrar den med mushjulet, men den gör det när man klickar på slidern och drar.

Kalendern i Systray är numera helt värdelös och visar inte längre möten etc.

VR fungerar sämre. I alla fall om man har ett Oculus Quest 2 headset. Vill man använda Link eller AirLink i Windows 11 måste man då in i debug verktygen i Oculus och öppna konsol fönstret. Sedan måste man se till att detta fönster är ovanpå vad man nu vill spela, annars blir prestandan obrukbart dåligt. Antagligen är detta då Windows 11 kraftigt prioriterar det program/app som har fokus, mycket mer än i Windows 10. För det mesta fungerar detta som koncept, men då man behöver köra två saker som båda behöver hög prestanda kan det bli problem.

Bra lista, men installerar man www.startisback.com/tbd så är alla nackdelar borta i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Bra lista, men installerar man www.startisback.com/tbd så är alla nackdelar borta i princip.

Vem/vilka står bakom detta?

Permalänk
Medlem

Det är egentligen inte så stor skillnad mellan 10 och 11 i praktiken, än i alla fall. Du stöter troligtvis inte på några stora buggar som gör systemet obrukbart. Dock är det är självklart att det finns små buggar och grejer i UI-designen som kan vara irriterade eftersom MS inte hunnit fixa det ännu.

Enligt mig finns det ingen speciell anledning att uppgradera men det lär ändå gå bra att göra det om man vill.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vem/vilka står bakom detta?

Det finns ju Start11 från Stardock annars om man vill ha en lite mer finputsat version, dock tillsynes med lite färre features.

https://www.stardock.com/products/start11/

Rörande delen om VR-prestanda så kan det vara värt att testa att stänga av Game Mode i Windows 11.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Angående volym grejen jag klagade på, så har tydligen utvecklare på Microsoft hört klagomålen om detta... och förbättringar är på väg. Går åt rätt riktning iaf!

Skrivet av blunden:

Rörande delen om VR-prestanda så kan det vara värt att testa att stänga av Game Mode i Windows 11.

Tyvärr hjälper inte det. Detta är antagligen en förändring i själva Windows kernel orsakat detta. Game mode på/av gör ingen skillnad, utan Oculus streaming tjänst måste ha fokus för att det ska flyta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Tyvärr hjälper inte det. Detta är antagligen en förändring i själva Windows kernel orsakat detta. Game mode på/av gör ingen skillnad, utan Oculus streaming tjänst måste ha fokus för att det ska flyta på.

Ok, synd. Förhoppningsvis är detta något som kan åtgärdas av Microsoft, eller Oculus om det visar sig finnas ett API de kan använda för att indikera att de behöver full prestanda i bakgrunden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har satt 5e december som min W11 dag.
Då kontrollerar jag forum och buggar. Samt chipset och grafikkorts drivisar, om dom är mogna. Bios också såklart.
ISOn som jag laddar ner ska jag också se om den är uppdaterad efter 5e okt som är release day. Slipper då en massa uppdateringar som ska fixa första release versionen.

Allt detta tar jag in i mitt beslut. W11 eller inte

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag har satt 5e december som min W11 dag.
Då kontrollerar jag forum och buggar. Samt chipset och grafikkorts drivisar, om dom är mogna. Bios också såklart.
ISOn som jag laddar ner ska jag också se om den är uppdaterad efter 5e okt som är release day. Slipper då en massa uppdateringar som ska fixa första release versionen.

Allt detta tar jag in i mitt beslut. W11 eller inte

Sannolikheten att du kommer få en uppdaterad ISO i december är ganska liten. Antalet uppdateringar som krävs är troligen ganska få eftersom de ju numera klumpas ihop månadsvis. Det är främst på MSDN man kan hitta uppdaterade ISO-filer, annat än när stora feature releases sker (nästa 22H1). Vill du absolut ha en ISO med det senaste kan du troligen generera en via skriptet du kan generera på sidan nedan.

https://uupdump.net/

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag körde Windows 11 under någon vecka men hoppade tillbaka till 10:an igår. Det är inte direkt så att 11:an fungerar dåligt, men ser personligen ingen anledning till att uppgradera om man inte är ute efter en speciell funktion som endast 11:an har.

Utseende och ljuden är bättre i 11:an, och den nya kontrollpanelen/"Personalize" ser bättre ut och är enklare att navigera än 10:an. Annat känns som ett steg tillbaka, som taskbaren till exempel. Tidigare var det förvirrande med två kontrollpaneler men nu gäller detta även högerklicksmenyer och utseende för applikationer man startar. Högerklickar man på skrivbordet får man en ny menu, men högerklickar man på papperskorger dyker den gamla ut, som ser annorlunda ut. Lite som QT/GTK-applikationer under en Linuxdistribution nästan.

Så om du har tråkigt, vill pröva någonting nytt och endast kör ikoner i taskbaren i 10:an så kommer det troligtvis fungera fint. Det enda problemet jag stötte på var att Windows kraschade en gång efter inloggning och jag var tvungen att starta om.