Canon stäms för begränsande bläckpatroner

Permalänk
Melding Plague

Canon stäms för begränsande bläckpatroner

Det är ingen hemlighet att skrivarföretagen gör allt i sin makt för att sälja bläckpatroner, men att låta tomma patroner låsa samtliga funktioner hos en skrivare får amerikaner att se rött.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"inte skada" vadfan det är som att säga rakt ut att det enbart handlar om att tvinga folk att köpa patroner. Att det saknas teknisk eller logisk anledning utöver "köp mer".

Permalänk

Rent skit gjort. De gör vad de kan för att plocka in pengar.

Annars är min bild att skrivare blir mindre vanligt. De flesta på mitt jobb som har ett IT Jobb har ingen skrivare hemma, vilket jag tycker är märkligt. Det är nog en generationsfråga.

Permalänk
Medlem

Byxorna nere. Girigheten tog ett steg för långt, och folk får nog. Hoppas bara att stämningen publiceras brett, och inte bara på datorsajter, utan där en bredare allmänhet befinner sig.
Sån här skit skall straffa sig.

Permalänk
Medlem

Japp. Så här har det varit länge. Ända sedan skrivare blev så billiga att i stort alla kunde skaffa en utan att ta lån.
Den svarta är slut? Jahapp, blanda svart med resten av färgerna då? Nej nej.. så bra kan vi inte ha det.
Köpa ett helt nytt sett patroner annars funkar skiten inte. 🙄

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Japp. Så här har det varit länge. Ända sedan skrivare blev så billiga att i stort alla kunde skaffa en utan att ta lån.
Den svarta är slut? Jahapp, blanda svart med resten av färgerna då? Nej nej.. så bra kan vi inte ha det.
Köpa ett helt nytt sett patroner annars funkar skiten inte. 🙄

Min första bläckstråleblandade färgerna för svart. Det blev grått och dyrt. Man hade en svart och färgpatron och kunde skifta manuellt. Efter några år kom skrivare med dubbla patroner.(färg +svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Japp. Så här har det varit länge. Ända sedan skrivare blev så billiga att i stort alla kunde skaffa en utan att ta lån.
Den svarta är slut? Jahapp, blanda svart med resten av färgerna då? Nej nej.. så bra kan vi inte ha det.
Köpa ett helt nytt sett patroner annars funkar skiten inte. 🙄

Givetvis är det oacceptabelt att inte skanna när bläcket är slut, men jag tror inte tillverkarna har något val när det saknas någon av färgerna.

För att kunna spåra utskriver så skrivs det ut all möjlig information i form av punkter. Det vanligaste man ser är gult mot vitt, men de måste säkert ha andra färger att göra andra punkter med mot andra bakgrunder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Machine_Identification_Code

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Låter som ett liknande idioti där skrivaren bara ska fungera ett visst antal sidor innan skrivaren ska sluta fungera. Någon räknare i firmvaran som gör att skrivaren slutar fungera. Jag hittade ett program på nätet till min Samsung ML-1640 laser som nollställer räknaren genom att man flashar om skrivaren med firmvara så att den blir som ny igen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det där är en sjuk bransch. Ibland är det nästan billigare att köpa en ny skrivare när flera patroner är förbrukade i den gamla.

Edit: stavfel

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Det där är en sjuk bransch. Iland är det nästan billigare att köpa en ny skrivare när flera patroner är förbrukade i den gamla.

Det var så innan, nu följer det med patroner som endast är fyllda 1/3 av vad en ny fräsch patron är fylld med.

Patroner från tredjepart är att föredra. Men de har huggit upp sig på sistone också.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min första bläckstråleblandade färgerna för svart. Det blev grått och dyrt. Man hade en svart och färgpatron och kunde skifta manuellt. Efter några år kom skrivare med dubbla patroner.(färg +svart)

Ja just det, bläck och pigment…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har en Brother DCP-J572DW - en billig skrivare som gör sitt jobb. Generellt nöjd med den, om det inte vore för patronerna.
Så fort en färgpatron tar slut, begränsas all utskrift. Även när man väljer "Black and white" som färg.
Blivit irriterad ett flertal gånger. Så pass att jag inte tänker köpa några flera patronen och en fullt fungerande maskin åker på tippen. Aldrig Brother igen.

Permalänk
Medlem

Vem har inte ledsnat på krånglande skrivare som bara gnäller om allt möjligt.
Filmen Office Space har en rätt kul scen när dom fått nog

Permalänk
Inaktiv

Jag och frugan köpte en enkel multifunktionell skrivare och jag kan räkna de tiotal papper vi kunde skriva ut (svart-vitt) innan skrivaren fick en plats i garderoben. 1200kr kändes som att jag kunde spenderat bättre…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ted:

Har en Brother DCP-J572DW - en billig skrivare som gör sitt jobb. Generellt nöjd med den, om det inte vore för patronerna.
Så fort en färgpatron tar slut, begränsas all utskrift. Även när man väljer "Black and white" som färg.
Blivit irriterad ett flertal gånger. Så pass att jag inte tänker köpa några flera patronen och en fullt fungerande maskin åker på tippen. Aldrig Brother igen.

Hade en Epson som var likadan innan och den åkte oxå på tippen efter patronerna var slut. Har en Canon nu och den skriver ut även om den tycker patronen är slut, nyligen så skrev den ut ett nästan vitt papper så det var dags för nya patroner...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kör en svart-vit laser printer. Den är dum och den mest avancerade funktion den har är duplex-printing. Det funkar iaf utan att några andra funktioner dödas. Juste, den har inga andra funktioner...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ted:

Har en Brother DCP-J572DW - en billig skrivare som gör sitt jobb. Generellt nöjd med den, om det inte vore för patronerna.
Så fort en färgpatron tar slut, begränsas all utskrift. Även när man väljer "Black and white" som färg.
Blivit irriterad ett flertal gånger. Så pass att jag inte tänker köpa några flera patronen och en fullt fungerande maskin åker på tippen. Aldrig Brother igen.

Brother är ändå generellt än av de bättre tillverkarna när det gäller att undvika sådana där dumheter.
Övriga brukar ha ännu fler fula knep för sig, i synnerhet när det gäller billiga bläckstråleskrivare.

Permalänk
Medlem

Att man inte kan skriva ut fast en färg är slut eller att man inte kan skanna, det är rätt sjukt. Skrivarbranschen till konsumenter var i framkant när det gäller billiga produkter som man får igen genom förbruknings-försäljning. Nu finns det i mer branscher som t.ex. kapselmaskinbranschen. Att få in pengar genom försäljning av en produkt försvinner sakta men säkert, nu är det förbrukning och prenumerationer som gäller i de flesta branscher.

När jag sålde skrivare på CO så frågade jag vad de tänkte skriva ut, och förklarade fördelarna med en laserskrivare. Säkert mer än 50% av kunderna som skulle köpa bläckpatroner sa att de knappt skrivit ut något men att den hade stått orörd länge. Alltså torkade patroner. Fick en del att köpa en enkel laserskrivare istället, men de flesta plockade nya patroner igen. Fast de inte tänkte skriva ut något foto, utan det mesta handlade om att de skulle skriva ut biljetter.

Jag själv har haft laserskrivare länge, först en Xerox multifärglaser-konsumentskrivare som var rena skiten! Och det sa Xerox teknikern som var hemma hos mig och fixade den (de hade hemsupport?!). Nu har jag en HP multifärglaserskrivare som fungerar klockrent. Jag skulle aldrig köpa en bläckstråle igen!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Låter som ett liknande idioti där skrivaren bara ska fungera ett visst antal sidor innan skrivaren ska sluta fungera. Någon räknare i firmvaran som gör att skrivaren slutar fungera. Jag hittade ett program på nätet till min Samsung ML-1640 laser som nollställer räknaren genom att man flashar om skrivaren med firmvara så att den blir som ny igen

Det där är verkligen sjukt. En vän bad mig titta på en skrivare som inte startade. "waste compartment full, replace pads" (vilket man INTE fick göra själv enligt manualen)
Skruvade isär hela skrivaren ändå och det visade sig att filtret var kanske 5% fullt. Det var bara en räknare som gått över ett visst antal sidor och därför låste skrivaren tills en service var gjord. Servicen skulle kosta mer än att köpa en ny skrivare. 45kr på ebay för en servicekod löste problemet.

Minns inte riktigt men tror att märket var Brother

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Hedersmedlem

With Canon you cant...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung m208 laserskrivare. Så mycket bättre, aldrig bytt patron och använder skrivaren väldigt sällan.

Blev tokig på att inte kunna skriva ut ett Word dokument eftersom gul var slut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör en svart-vit laser printer. Den är dum och den mest avancerade funktion den har är duplex-printing. Det funkar iaf utan att några andra funktioner dödas. Juste, den har inga andra funktioner...

Kör ungefär samma dock har min Google print, köpte en Samsung men tyvärr har de ju sålts till HP numera men min rullar på iaf. Jag tröttnade helt på HP, Epson mm efter delvis inte kunna skriva ut svart/vit för att cyan var slut och delvis för att skrivarna hade hårdkodade end of life (till EU satte stopp för det) med hänvisningen "vi kan inte garantera kvaliteten på utskriften", fullt fungerande skrivare som bara sluta funka från ena dagen till andra.

Jag hoppas de får en ordentlig känga så de kanske slutar med detta och istället ser till att skrivarna kostar en slant mer men fungerar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det där med att en sällan använd patron bara fungerar tre till fyra år stämmer inte med min erfarenhet.
* Om jag efter att ha gjort några utskrifter lät skrivaren vara oanvänd i tre månader, vilket var helt normalt för mig, hade patronernas mynningar kläggat igen och jag var tvungen att sätta dem (mynningarna) i hetvatten ett tag för att lösa propparna, och sedan slösa bläck på rengöringsprogrammet, innan det var klart för nästa utskrift.
* När skrivaren stått oanvänd ett halvår eller mer räckte det inte med hetvatten. Då var det ny patron som gällde.

Eftersom en (monokrom) laserskrivare kostade lika mycket som en bläckpatron satsade jag på en sådan i stället. Då slipper man problemet med trilskande färgppatroner.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de gör så. Vi har haft en platt scanner sen farsan köpte Windows Vista datorn för hjärtans massa år sen. Bara plugga in i usb, köra Windows scanner app och vipps så har man sin sida scannad.
Vi är inne på 3e eller 4e printer och vi printar rätt få sidor men de jävlarna bara strular. På den vi har nu så bara sitter den och matar papper fram och tillbaka ibland över en timme innan den faktiskt printar.
Som att den strejkar att den existerat i två år och vill inte leva längre.
Det är ju inte som att såna här nyheter gör mig glad att ersätta min cannon alls

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

De gör vad de kan för att få folk att hata skrivare. Detta är ju verkligen ett område där det behövs öppna firmware. Finns det något sådant initiativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Köpte en Samsung m208 laserskrivare. Så mycket bättre, aldrig bytt patron och använder skrivaren väldigt sällan.

Blev tokig på att inte kunna skriva ut ett Word dokument eftersom gul var slut...

Det tror jag beror på att du inte skriver ut "svart" med bara svart utan en förbättrad "svart" som använder gult.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Vi köper nya skrivare vartannat år istället för att köpa dyra patroner. Bara att slänga den gamla fullt fungerande skrivaren på återvinningen.
Det är väl så här vi ska nå miljömålen väl? Känns som att skrivarföretagen har uppfunnit den perfekta hållbara lösningen för miljön...NOT

Permalänk
Medlem

Har en gammal canon, köpt tredjeparts/påfyllda patroner och den har klagat på att patronerna är slut i ett år nu.
Men skriver fortfarande ut bra

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det tror jag beror på att du inte skriver ut "svart" med bara svart utan en förbättrad "svart" som använder gult.

Har inte alla skrivare en "svartsvart" och sedan CMYK? Jag har iaf en svart som är typ 5 ggr större än de andra i min snorbilliga Epson.

Köper såklart inte äkta bläckpatroner utan kopior.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Tänker alltid på denna när jag läser om strul med skrivare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006