Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du kan kolla i "Activity Monitor" under fliken "Memory" (Swap used) samt "Disk" (Data written).

Memory:
https://i.imgur.com/WyTMVnQ.png

Disk:
https://i.imgur.com/HlrfKYG.png

Har för mig att det var främst kernel_task som gjorde många skrivningar till disken, men själv har jag inte sett något sådant på min dator. Apple ska även gjort någon fix för detta. Finns lite info kring detta på länken nedan.

https://appleinsider.com/articles/21/06/04/apple-resolves-m1-...

Okej kanon får kika sen , läste även att folks macbooks död plötsligt efter laddat sin dator genom USB c docka men tror dom fixat det med .

Jag ska väl köpa något docka då det bara finns 2 USB c portar behöver hdmi för extern skärm .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Okej kanon får kika sen , läste även att folks macbooks död plötsligt efter laddat sin dator genom USB c docka men tror dom fixat det med .

Jag ska väl köpa något docka då det bara finns 2 USB c portar behöver hdmi för extern skärm .

Satte precis upp min MBA M1 (första bärbara mac) men fick inte rätt på varken usb-c till hdmi adapter eller en liknande kabel med inställningarna 4K60. Borde väl gå? Max är 30hz vilket inte är så trevligt. Apples multiport sägs klara det - även om där inte står M1. Andra bekräftade varianter?

Lite märkligt begränsade skärminställningar. Hittade 4K30/60/85 först med options tricket. Annars verkar det vara en riktigt trevlig maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Satte precis upp min MBA M1 (första bärbara mac) men fick inte rätt på varken usb-c till hdmi adapter eller en liknande kabel med inställningarna 4K60. Borde väl gå? Max är 30hz vilket inte är så trevligt. Apples multiport sägs klara det - även om där inte står M1. Andra bekräftade varianter?

Lite märkligt begränsade skärminställningar. Hittade 4K30/60/85 först med options tricket. Annars verkar det vara en riktigt trevlig maskin.

Jag är ny på Mac precis fått min första Mac också jag har kikat på lite kablar typ USB c till hdmi samt lite olika dockor men ska avvakta lite 30 hz låter Inge kul .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk

Jag köpte en M1 Macbook Air i grundutförandet för ett par månader sedan, guld. Jag gillar designen och den känns väldigt bra byggd, som jag hade förväntat mig. Skärmen är fantastisk. När det kommer till just M1 och prestandan är jag väldigt nöjd i allmänhet. Har märkt att ibland laddar batteriet ur hyfsat snabbt när datorn fått stå över natten. Skärmen släcks ju och antar att den går in i någon form av Sleep-läge, men vissa gånger har den förlorat tiotals procent av laddningen över en natt vilket förbryllar mig lite.

Annars så håller den ju laddningen mycket bra i längre stunder av standby, med locket nere eller helt avstängd.

M1 känns ju mycket snabb och responsiv, sällan att datorn saktar ner, och gör den det (när snurrande badbollen dyker upp) så är det ju just det programmet som blir lite segt, inte datorn som sådan, verkar det som.

Jämfört med mina Windows PC så är det ju inte natt och dag eller liknande, men den är minst lika pigg som de är.

Visa signatur

Mobo: MSI B550 Gaming Edge Wifi | CPU: R5 5600X / Noctua NH-U12S | GPU: XFX RX 6700 XT QICK 319 | RAM: 16GB 3600MHz CL16 Ballistix | Chassi: Fractal Design Define S | PSU: Corsair RM750X V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TuHack:

Satte precis upp min MBA M1 (första bärbara mac) men fick inte rätt på varken usb-c till hdmi adapter eller en liknande kabel med inställningarna 4K60. Borde väl gå? Max är 30hz vilket inte är så trevligt. Apples multiport sägs klara det - även om där inte står M1. Andra bekräftade varianter?

Lite märkligt begränsade skärminställningar. Hittade 4K30/60/85 först med options tricket. Annars verkar det vara en riktigt trevlig maskin.

Har kört 1440p i 170hz eller om det vara 150hz.

4K fungerar i 60hz jag kör det idag med min m1.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av winterlogic:

Jag köpte en M1 Macbook Air i grundutförandet för ett par månader sedan, guld. Jag gillar designen och den känns väldigt bra byggd, som jag hade förväntat mig. Skärmen är fantastisk. När det kommer till just M1 och prestandan är jag väldigt nöjd i allmänhet. Har märkt att ibland laddar batteriet ur hyfsat snabbt när datorn fått stå över natten. Skärmen släcks ju och antar att den går in i någon form av Sleep-läge, men vissa gånger har den förlorat tiotals procent av laddningen över en natt vilket förbryllar mig lite.

Annars så håller den ju laddningen mycket bra i längre stunder av standby, med locket nere eller helt avstängd.

M1 känns ju mycket snabb och responsiv, sällan att datorn saktar ner, och gör den det (när snurrande badbollen dyker upp) så är det ju just det programmet som blir lite segt, inte datorn som sådan, verkar det som.

Jämfört med mina Windows PC så är det ju inte natt och dag eller liknande, men den är minst lika pigg som de är.

Precis som du är inne på är det att när du har din skärm upp går den inte in i riktig deep sleep mode vilket då resulterar i att vissa bakgrundstasks körs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kezzo:

Jag är ny på Mac precis fått min första Mac också jag har kikat på lite kablar typ USB c till hdmi samt lite olika dockor men ska avvakta lite 30 hz låter Inge kul .

Den stödjer såklart mer än 30hz jag kör 4K60Hz nu från min M1 och har även kört 1440p med 170hz eller om det var 150hz

Permalänk
Medlem

Jag kör 4k 144hz via en usb-c sladd, funkade även med 4k 144hz över dp-usbc sladd. Hdmi max 60hz4k

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Den stödjer såklart mer än 30hz jag kör 4K60Hz nu från min M1 och har även kört 1440p med 170hz eller om det var 150hz

Kör du med någon slags docka eller vanlig kabel hdmi -USB c DisplayPort- USB c ?

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Har kört 1440p i 170hz eller om det vara 150hz.

4K fungerar i 60hz jag kör det idag med min m1.

Jag kör native 5120*2160 i 60 Hz. Funkar klocka (Mac Mini M1 dock)

Thunderbolt 4

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kezzo:

Kör du med någon slags docka eller vanlig kabel hdmi -USB c DisplayPort- USB c ?

Både och, alltså jag har kört med Tunderbolt -> Displayport , Docka (Belkin) och även USB-C kabel.

Permalänk
Inaktiv

Fan fan fan jag vill ha en men inga av mina prylar eller program jag använder kommer ju att funka. Man kan ju inte köpa en bara för mejl och betala räkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Fan fan fan jag vill ha en men inga av mina prylar eller program jag använder kommer ju att funka. Man kan ju inte köpa en bara för mejl och betala räkningar.

Det använder jag min till surf och Mail youtube 🤣 jag fick dock min gratis av min bror .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Fan fan fan jag vill ha en men inga av mina prylar eller program jag använder kommer ju att funka. Man kan ju inte köpa en bara för mejl och betala räkningar.

Vad är det som inte funkar? PlayOnMac, CrossOver, WineSkin och virtuella maskiner finns alltid att tillgå.

Själv har jag hittat långt bättre alternativ i macOS än de program som begränsade mig i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Fan fan fan jag vill ha en men inga av mina prylar eller program jag använder kommer ju att funka. Man kan ju inte köpa en bara för mejl och betala räkningar.

Nästan alla Windowsprogram lirar fint på Mac tack vare rosetta 2.

Permalänk
Inaktiv

Flash Media Live Encoder, CamTwist, Logic 9 kommer inte att funka nånsin och jag tror inte att det varken kommer att gå eller löna sig att virtualisera ink att det inte kommer att finnas Pcie platser bara TB, USB och Wifi. Så all hårdvara jag använder måste köpas om igen som capturekort och ljudkort och nej det finns inga alternativ utan det blir kostsamt dessvärre.

OBS finns ju men funkar lite si och så faktiskt och så kommer man ju bara in i datorn via TB eller USB alt Wifi med en extern signal.

En normalt prissatt Desktop med dom traditionella platserna kvar vore guld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Vad är det som inte funkar? PlayOnMac, CrossOver, WineSkin och virtuella maskiner finns alltid att tillgå.

Själv har jag hittat långt bättre alternativ i macOS än de program som begränsade mig i Windows.

Jag spelar inte överhuvudtaget dessvärre (bara lite krattigt på musikinstrument) tycker det ser skittråkigt ut faktiskt så det är helt andra program jag använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Flash Media Live Encoder, CamTwist, Logic 9 kommer inte att funka nånsin och jag tror inte att det varken kommer att gå eller löna sig att virtualisera ink att det inte kommer att finnas Pcie platser bara TB, USB och Wifi. Så all hårdvara jag använder måste köpas om igen som capturekort och ljudkort och nej det finns inga alternativ utan det blir kostsamt dessvärre.

OBS finns ju men funkar lite si och så faktiskt och så kommer man ju bara in i datorn via TB eller USB alt Wifi med en extern signal.

En normalt prissatt Desktop med dom traditionella platserna kvar vore guld

Alla tre program du nämner finns på mac, problemet är nog snarare att Flash Media Live Encoder lades ned 2016. Det kanske är dags att se sig om efter andra alternativ?

Behöver du flera pcie-slots så är en laptop inte ett alternativ oavsett operativsystem eller tillverkare.

Permalänk
Inaktiv

Bra: Liten, smidig, bra batteritid, bra skärm, bra ljud och bra trackpad

Dåligt: MacOS, Tjocka/omoderna skärmkanter och Mouse acceleration är nära på omöjligt att bli av med,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Augusts:

Alla tre program du nämner finns på mac, problemet är nog snarare att Flash Media Live Encoder lades ned 2016. Det kanske är dags att se sig om efter andra alternativ?

Behöver du flera pcie-slots så är en laptop inte ett alternativ oavsett operativsystem eller tillverkare.

Alla tre programmen funkar bara med äldre versioner av OS X och nej FMLE funkar väldigt bra så varför ska jag byta ut det? Camtwist kickar rumpa på OBS, samma där finns ingen anledning heller att byta.

Helt riktigt det finns inga Pcie platser på nån mac längre så det är precis som jag säger det blir väldigt dyrt om jag ska fortsätta med det jag gör på en M1a. Att köpa en för mejl, titta på filmer och internet bara för att Apple och många fanboys tycker det kommer aldrig att hända. Eventuellt till video men jag jar redan en som fixar det med ett ok grafikkort i.

Återigen då, jag saknar en riktig PC formfaktor desktop M1a som man kan mecka med.

Dom där M1orna kommer förmodligen inte att kunna repareras heller så det hänger väl på goodwill om nån packar ihop efter några år

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Har kört 1440p i 170hz eller om det vara 150hz.

4K fungerar i 60hz jag kör det idag med min m1.

Kör du en USB-C -> HDMI väg som jag nämnde?

Skrivet av ibland:

Jag kör 4k 144hz via en usb-c sladd, funkade även med 4k 144hz över dp-usbc sladd. Hdmi max 60hz4k

Får jag fråga vilken kabel/adapter du använder för hdmi?

Min displayport är upptagen av en PC. Kan alltid köra en remote desktop + barrier eller liknande men ville ha lite mer flyt och då helst hdmi med 4K >= 60hz. Har egentligen bara 3840x1600 så bandbredden borde räcka (4K ligger på gränsen).

Valen kommer upp men fungerar inte och väljer jag display default så blir det skräp/blankt. Kabel, adapter, Big sur eller M1... får nog testa i annat os.

Permalänk
Medlem

Köpt en Air M1 till morsan i födelsedagspresent. Reviderad från tänkt ipad mini, ingen hemknapp på framsidan är no-go för stunden.

Basconfig fast med 16 GB RAM för hon gillar inte när saker inte varar länge. (På hennes tid vet ni då köpte man saker som varade i 20 år!) För tillfället har hon min 2012 MBA som nått EOL med mjukvarusupport och fått lite andra åldersproblem nu efter ca nio och ett halvt år. Den gamla airen var också nästan basconfig, fast med 8 GB RAM (bas var 4). Min slutsats är att det valet hjälpte den åldras värdigt.

Tror den passar ändamålet perfekt. Det har varit svårt att förklara varför hennes ipad klarar dagen utan laddning medan laptopen inte gör det. Och varför laptopen behöver en fläkt medan paddan inte gör det osv.. Här kommer rimligtvis en lättviktig, fläktlös M1 som är snäppet mindre och har mycket bättre skärm att uppskattas. Plus den är lite varmguldig i färgen vilket lär gå hem!

Sen är jag förstås lite nyfiken på den själv Hon får ta o fylla år snart!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Blir bara nöjdare o nöjdare med min Air M1.
Nu med macOS Monterey och tack vare nya MBP's som har ProMotion 120Hz skärmar så stöds externa skärmar, där ibland min Acer XV273K med 4K 120 Hz och Freesync, mycket bättre! Tidigare var det bara låst 4K 60 men nu kör den i 4K 120 med Freesync! Går ner till 48 Hz om jag inte rör musen, drar upp till 120 Hz om jag börjar göra något (kan se via skärmens inbyggda "FPS räknare"), helt suveränt. Kopplar skärmen via en Caldigit TS3 Plus docka.

Och fortfarande ingen fläkt i datorn!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Blir bara nöjdare o nöjdare med min Air M1.
Nu med macOS Monterey och tack vare nya MBP's som har ProMotion 120Hz skärmar så stöds externa skärmar, där ibland min Acer XV273K med 4K 120 Hz och Freesync, mycket bättre!

Trevligt! Har precis petat in macOS Monterey i min Air M1 också Än så länge funkar allt som jag körde i Big Sur utom just OnyX av förklariga skäl.

Permalänk
Medlem

Någon som kör Lightroom och kan kommentera lite om hastighet och minnesanvändning?

Jag är väldigt sugen Air, men med 16Gb RAM (som jag misstänker man behöver till LR om man håller på med lite tyngre bilder samtidigt som man inte vill behöva stänga ner webbläsaren) och 512Gb SSD (Det är trots allt 2021, inte 2012) så är det en inte helt billig dator längre och faktiskt inte vrållångt ifrån 14" Macbook Pro i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Nästan alla Windowsprogram lirar fint på Mac tack vare rosetta 2.

Fast det är ju inte sant. Rosetta 2 emulerar program som är byggda för intel-processorer på Mac OS, inte Windows-program.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Fast det är ju inte sant. Rosetta 2 emulerar program som är byggda för intel-processorer på Mac OS, inte Windows-program.

Helt rätt. Tänkte skriva Pararells men på något vis sa hjärnan Rosetta 2 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Någon som kör Lightroom och kan kommentera lite om hastighet och minnesanvändning?

Antar att du tänkt arbeta med RAW-filer? Hur stora bildfiler pratar vi om? Själv har jag en MacBook Air M1 med 16GB RAM, men har övergett Adobes produkter. Främst då Adobe var lite sena med att släppa just Lightroom Classic för M1:an.

Istället använder jag Capture One tillsammans med Affinity Photo och Affinity Designer. Allt flyter på löjligt bra och jag kan utan problem arbeta med samtliga program parallellt.

Försökte hitta ett bra test med Capture One samt Lightroom Classic för M1, men ramlade istället över följande klipp:

Bortsett från just Lightroom Classic, så är det imponerande hur bra M1:an hänger med en Intel i9:a med ett RTX 3080! De kör med 61MP filer, så du lär inte behöva vara rädd att 16GB RAM inte räcker till

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Antar att du tänkt arbeta med RAW-filer? Hur stora bildfiler pratar vi om? Själv har jag en MacBook Air M1 med 16GB RAM, men har övergett Adobes produkter. Främst då Adobe var lite sena med att släppa just Lightroom Classic för M1:an.

Istället använder jag Capture One tillsammans med Affinity Photo och Affinity Designer. Allt flyter på löjligt bra och jag kan utan problem arbeta med samtliga program parallellt.

Försökte hitta ett bra test med Capture One samt Lightroom Classic för M1, men ramlade istället över följande klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=cKOF2Jdgijk

Bortsett från just Lightroom Classic, så är det imponerande hur bra M1:an hänger med en Intel i9:a med ett RTX 3080! De kör med 61MP filer, så du lär inte behöva vara rädd att 16GB RAM inte räcker till

Jag är inte rädd att 16Gb ska räcka, frågan är snarare om 16Gb behövs. Även om jag nog vet att svaret är att man bör ha 16Gb om man vill att datorn ska hålla några år. Jag arbetar med RAW, som tyvärr ligger närmare 100Mb styck när man inte kör med komprimering (Sony A7R2). Det som tar emot lite är att MacBook Air går från en vettigt prissatt dator till en ganska dyr dator (+5000kr) om man vill ha den med rimligt minne och halvrimlig SSD. Eftersom det är "vill ha" snarare än "behöver" så kanske det är vettigare att vänta in nästa års macbookrefresh, som förhoppningsvis kommer under våren och som förhoppningsvis ökar grundkonfigurationen till 512Gb SSD. Det är fri prissättning, och Apple kan ta betalt, men att ta 2500 kr för att gå från 256 till 512 GB, när samma ökning på en bra disk från ett bra märke kostar under 400 kr (500 kr om vi tar en riktigt bra disk som Samsung 980 Pro) är nästan ocker.

Har testat Capture One under en testperiod, och det är ett trevligt program, men att bli av med hela min katalog av redigerade bilder tar emot (jo, det finns någon halvdan automatisk konvertering). Sen är det ännu dyrare än Lightroom, vilket jag redan tycker är alldeles för dyrt då jag är något av en periodare när det kommer till fotografering.

Edit: Ähh, jag är bara snål och avundsjuk

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag är inte rädd att 16Gb ska räcka, frågan är snarare om 16Gb behövs. Även om jag nog vet att svaret är att man bör ha 16Gb om man vill att datorn ska hålla några år. Jag arbetar med RAW, som tyvärr ligger närmare 100Mb styck när man inte kör med komprimering (Sony A7R2). Det som tar emot lite är att MacBook Air går från en vettigt prissatt dator till en ganska dyr dator (+5000kr) om man vill ha den med rimligt minne och halvrimlig SSD. Eftersom det är "vill ha" snarare än "behöver" så kanske det är vettigare att vänta in nästa års macbookrefresh, som förhoppningsvis kommer under våren och som förhoppningsvis ökar grundkonfigurationen till 512Gb SSD. Det är fri prissättning, och Apple kan ta betalt, men att ta 2500 kr för att gå från 256 till 512 GB, när samma ökning på en bra disk från ett bra märke kostar under 400 kr är nästan ocker.

Har testat Capture One under en testperiod, och det är ett trevligt program, men att bli av med hela min katalog av redigerade bilder tar emot (jo, det finns någon halvdan automatisk konvertering). Sen är det ännu dyrare än Lightroom, vilket jag redan tycker är alldeles för dyrt då jag är något av en periodare när det kommer till fotografering.

Edit: Ähh, jag är bara snål och avundsjuk

Känner igen det där av att vara periodare.

Ang. MacBook Air, så motiverade jag priset (valde just 16GB RAM samt 512GB SSD) genom att Air gick från att vara en väldigt medioker Ultrabook till att bli en av de absolut snabbaste bärbara datorerna på marknaden (som dessutom är fläktlös). Även skärm och högtalare fick uppgradering i M1-modellen.

Är inte förresten Capture One gratis för Sony-kameror? Annars går det att köpa licens för en engångskostnad, vilket är en stor fördel jfm Lightroom för mig.

Katalogiseringen av bilder har annars varit skälet till att jag hållt mig kvar i Lightroom. Har dock varit periodare även där och har växlat mellan Capture One och Lightroom genom åren. Körde länge med Express-versionen som SanDisk bundlade för åratal sedan (som sen gick att uppgradera ifrån).