3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Någon som har köpt 3000-serie grafikkort som fyndvara hos netonnet och verkligen gjort ett "fynd"? Man sparar några tusenlappar men just grafikkort känner jag att dom lämnas tillbaka pågrund av missljud? Eller ett fel man inte orkar reklamera så man utnyttjar ångerrätten. Speciellt netonnet som har 90 dagars ångerrätt för medlemmar.

Många gånger när folk köper allt möjligt så är det att antingen används de knappt, eller så har de bara typ varit öppnade och sen lämnats tillbaka.

Särskilt när det gäller dyra grafikkort som 3080 och uppåt. Många som köper det kortet och sen kommer de på att de bara spelar CSGO och att ett sådant grafikkort på csgo är som att ha en ferrari för att handla nedför gatan.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Grattis! I just din upplösning 1440p så tror jag det blir en liten bottleneck tyvärr eftersom jag fick prestandaförbättring i 3440x1440 mellan 8700k och 5800x. Så hoppet blir ännu större för din del med tanke på lägre upplösning och lite sämre cpu än min gamla 8700k

Ja det kommer nog att flaska en del. Det verkar som att min överklockade processor är någorlunda jämförbar med din gamla 8700K. Ska bli kul att göra lite benchmarks och jämföra vad andra får ut med nyare processorer.

Postnord appen plingade till, NetOnNet har skickat paketet!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Skrivet av Bitz91:

Någon som har köpt 3000-serie grafikkort som fyndvara hos netonnet och verkligen gjort ett "fynd"? Man sparar några tusenlappar men just grafikkort känner jag att dom lämnas tillbaka pågrund av missljud? Eller ett fel man inte orkar reklamera så man utnyttjar ångerrätten. Speciellt netonnet som har 90 dagars ångerrätt för medlemmar.

Inte hos netonnet men jag klickade hem ett 3060 från webhallen för typ 4400, (fyndvara + studentrabbat) kortet var helt utan coilwine och såg ut som det kom direkt från zotac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Grattis! I just din upplösning 1440p så tror jag det blir en liten bottleneck tyvärr eftersom jag fick prestandaförbättring i 3440x1440 mellan 8700k och 5800x. Så hoppet blir ännu större för din del med tanke på lägre upplösning och lite sämre cpu än min gamla 8700k

Hur mycket prestanda förbättringar?

Permalänk
Skrivet av mistahh:

Ja det kommer nog att flaska en del. Det verkar som att min överklockade processor är någorlunda jämförbar med din gamla 8700K. Ska bli kul att göra lite benchmarks och jämföra vad andra får ut med nyare processorer.

Postnord appen plingade till, NetOnNet har skickat paketet!

Beställde också det förra veckan, skickades direkt, jag hoppas inte min cpu ska flaska för mycket just nu, jag kör 1440p

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeÖ:

Hur mycket prestanda förbättringar?

Jag gjorde benchmarks i rdr2, forza horizon 4, horizon zero dawn och timespy. Då 8700k i 5ghz är en bra cpu blev skillnaden enbart 2-3% med 5800x och i horizon var det samma average fps. Timespy fick ju störst skillnad, där hoppa den upp en del.

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läppen:

Kamrater!

Min väntan är nu över.

Blev idag erbjuden ett 3080 Gaming Z Trio LHR av Inet för 2000kr i mellanskillnad från Ventus OC som jag stod i kö för.
Nappade direkt.

Jag har inte väntat i närheten så länge som många av er här och jag är nästan lite skamsen att det redan löst sig för mig.
Jag hoppas verkligen att ni alla får era kort så snart som möjligt.

Vi ses i cyberrymden vänner!

Samma här, fick mail från Inet i fredags om samma kort och accepterade att pynta upp 2k extra för kortet.
Dagen efter så fanns kortet att hämta ut på mitt utlämningsställe så helvete vad fort det gick

Synd bara att jag var tvungen att köpa ett nytt chassi för att få plats med kortet så just nu står det bara och väntar tills chassit dyker upp på posten.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem

Har någon hört någon uppdatering från Elgiganten? Dom skulle sammanställa en lista och återkomma asap med mer info men jag har då inte hört något... Någon som har något?

Visa signatur

Nybyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av nybyn:

Har någon hört någon uppdatering från Elgiganten? Dom skulle sammanställa en lista och återkomma asap med mer info men jag har då inte hört något... Någon som har något?

Funderade också på detta idag.
Jag nappade på erbjudandet om ett ersättningskort väldigt tidigt (1/10), om man läser i just denna tråd, så borde vara relativt långt fram på listan men har inte hört något.
Ursprungsbeställningen gjordes i slutet av Oktober 2020 (TUF Non OC 7825kr).

Samtidigt kan det finnas många som ej är aktiva här med som skall kontaktas före.
Antingen så betar man av listorna från första beställningsdatumet 2020, eller så har man olika listor med de som fått sina kort avbokade och de som valt ersättningsprodukter.
Men det kanske @Elgiganten kan svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nybyn:

Har någon hört någon uppdatering från Elgiganten? Dom skulle sammanställa en lista och återkomma asap med mer info men jag har då inte hört något... Någon som har något?

Inte fått något mail än heller, la beställning 09/23. Tippar på att de hann fram till 20e eller 21 så det lär ändå ta en stund innan det är min tur. Vore bäst om Elgiganten kunde ge köplats eller i alla fall uppdatera vilken dags beställningar de levererat så man slipper spekulera.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av nybyn:

Har någon hört någon uppdatering från Elgiganten? Dom skulle sammanställa en lista och återkomma asap med mer info men jag har då inte hört något... Någon som har något?

Hello,

Vi håller på med väldigt manuella listor desvärre så därför går det lite segt. Men vi fick in en batch kort nu som vi ska börja skicka ut information om. Kan inte svara på när just DITT mail kommer dock. Men vi har som mål att alla ska ha fått ett kort innan årskiftet.

mvh Alex

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hello,

Vi håller på med väldigt manuella listor desvärre så därför går det lite segt. Men vi fick in en batch kort nu som vi ska börja skicka ut information om. Kan inte svara på när just DITT mail kommer dock. Men vi har som mål att alla ska ha fått ett kort innan årskiftet.

mvh Alex

Gäller detta även de personer som redan har köpt? Jag undrar kring de som skulle få återbetalt mellanskillnaden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Någon som vet hemsidan som listar alla grafikkort i lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Någon som vet hemsidan som listar alla grafikkort i lager?

http://gpukollen.ingman.me/
dock så verkar den ha problem med att hitta vissa hemsidor ibland, ser ju att dom strukit över netonnet och elgiganten t.ex

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

http://gpukollen.ingman.me/
dock så verkar den ha problem med att hitta vissa hemsidor ibland, ser ju att dom strukit över netonnet och elgiganten t.ex

Netonnet började blockera den typen av trafik, körde min bot via vpn ett tag på grund utav det, men de har slutat med den typen av blockeringen.
Så förstår att skaparen till den sidan strök dem, det höll på så ett tag.
Det är lite synd, trillar ändå in en del kort på netonnet.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av runicgol:

Gäller detta även de personer som redan har köpt? Jag undrar kring de som skulle få återbetalt mellanskillnaden.

Gäller samtliga! Men här kommer det gå snabbare så klart så fort vi kommer igång!

mvh Alex

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hello,

Vi håller på med väldigt manuella listor desvärre så därför går det lite segt. Men vi fick in en batch kort nu som vi ska börja skicka ut information om. Kan inte svara på när just DITT mail kommer dock. Men vi har som mål att alla ska ha fått ett kort innan årskiftet.

mvh Alex

Hej
Oj det var snabba ryck.
Tack för svaret men jag måste säga att jag är skeptisk till er planerade tidsram.
Bara utifrån att titta bakåt tänker jag att det kan bli körigt att få ihop dels alla ordrar som ligger kvar från lansering samt alla som beställde i april och hinna leverera allt detta före årsskiftet. Det är 51 arbetsdagar kvar till nyår.

Visa signatur

Nybyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av nybyn:

Hej
Oj det var snabba ryck.
Tack för svaret men jag måste säga att jag är skeptisk till er planerade tidsram.
Bara utifrån att titta bakåt tänker jag att det kan bli körigt att få ihop dels alla ordrar som ligger kvar från lansering samt alla som beställde i april och hinna leverera allt detta före årsskiftet. Det är 51 arbetsdagar kvar till nyår.

Skeptisk eller inte så försöker dom och det är bättre än att inte få nåt alls

Permalänk
Medlem

Då kom mailet från Dustin:

Hej,
​​​​​​​
Vi kontaktar dig angående din beställning av - EVGA GEFORCE RTX 3080 XC3 BLACK.

På grund av stora produktionsproblem så kommer tillverkaren aldrig att kunna leverera denna vara. Vi har därför tyvärr inget annat val än att avbryta din beställning (bekräftelse på detta kommer i ett separat e-mail). Eventuella betalningsreservationer återbetalas inom 2-5 arbetsdagar.

Vi har nyligen blivit medvetna om detta och har tyvärr inte kunnat informera dig tidigare.

Grafikkorten som finns tillgängliga för närvarande finns på denna länk:

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorkomponenter/gra...

Vi beklagar situationen och hoppas på din förståelse.

Vänliga hälsningar Dustin

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Då kom mailet från Dustin:

Jupp, Dustin dont give a f*ck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Då kom mailet från Dustin:

Hej,
​​​​​​​
Vi kontaktar dig angående din beställning av - EVGA GEFORCE RTX 3080 XC3 BLACK.

På grund av stora produktionsproblem så kommer tillverkaren aldrig att kunna leverera denna vara. Vi har därför tyvärr inget annat val än att avbryta din beställning (bekräftelse på detta kommer i ett separat e-mail). Eventuella betalningsreservationer återbetalas inom 2-5 arbetsdagar.

Vi har nyligen blivit medvetna om detta och har tyvärr inte kunnat informera dig tidigare.

Grafikkorten som finns tillgängliga för närvarande finns på denna länk:

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorkomponenter/gra...

Vi beklagar situationen och hoppas på din förståelse.

Vänliga hälsningar Dustin

Ah, och du har inte blivit erbjuden några alternativ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ah, och du har inte blivit erbjuden några alternativ?

Nej, inte ett ljud.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Fick också följande mail av Dustinhome nyss:

"Leveransinformation

Hej,
​​​​​​​
Vi kontaktar dig angående din beställning av xxxxxxx - EVGA GEFORCE RTX 3080 XC3 BLACK.

På grund av stora produktionsproblem så kommer tillverkaren aldrig att kunna leverera denna vara. Vi har därför tyvärr inget annat val än att avbryta din beställning (bekräftelse på detta kommer i ett separat e-mail). Eventuella betalningsreservationer återbetalas inom 2-5 arbetsdagar.
Vi har nyligen blivit medvetna om detta och har tyvärr inte kunnat informera dig tidigare.
Grafikkorten som finns tillgängliga för närvarande finns på denna länk:
https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorkomponenter/gra...

Vi beklagar situationen och hoppas på din förståelse.

Vänliga hälsningar Dustin"

Någon som vet hur man bör gå tillväga nu? Det stämmer ju inte att grafikkorten har slutat tillverkats.
Har haft min beställning som är över 8 månader utan att Dustinhome försökt lösa det, ändå har dom fortsatt och sälja LHR-kort.

Jag har mailat dom flera gånger för att försöka få till en lösning, senaste för en veckan sedan utan något svar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Fick tyvärr samma mejl från Dustin som ni andra. Har även frågat tidigare om det var möjligt att göra någon typ av deal men det nekades.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Nej, inte ett ljud.

Låter som att @UndaC kanske kan ta till samma magi som han gjorde med Elgiganten

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Då kom mailet från Dustin:

Hej,
​​​​​​​
Vi kontaktar dig angående din beställning av - EVGA GEFORCE RTX 3080 XC3 BLACK.

På grund av stora produktionsproblem så kommer tillverkaren aldrig att kunna leverera denna vara. Vi har därför tyvärr inget annat val än att avbryta din beställning (bekräftelse på detta kommer i ett separat e-mail). Eventuella betalningsreservationer återbetalas inom 2-5 arbetsdagar.

Vi har nyligen blivit medvetna om detta och har tyvärr inte kunnat informera dig tidigare.

Grafikkorten som finns tillgängliga för närvarande finns på denna länk:

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorkomponenter/gra...

Vi beklagar situationen och hoppas på din förståelse.

Vänliga hälsningar Dustin

Japp samma här.. tråkigt!
Inget alternativ erbjudet.

Beställde nyss ett 3090 Strix OC White från en annan butik med tanken att det inte kommer säljas något för det priset dom angav i februari då jag beställde, OM dom får in kortet så säljer dom det med massiv vinst! ocker helt enkelt! var nog sista gången jag handlade på Dustin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Japp samma här.. tråkigt!
Inget alternativ erbjudet.

Beställde nyss ett 3090 Strix OC White från en annan butik med tanken att det inte kommer säljas något för det priset dom angav i februari då jag beställde, OM dom får in kortet så säljer dom det med massiv vinst! ocker helt enkelt! var nog sista gången jag handlade på Dustin!

Ja om inte Dustinhome löser det här, så är dom ohotad #1 av dom som skött lanseringen av RTX 3000-serien sämst.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Ja om inte Dustinhome löser det här, så är dom ohotad #1 av dom som skött lanseringen av RTX 3000-serien sämst.

Hur ser det ut för dem som har bokat via Netonnet? Har hört väldigt lite om de.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur ser det ut för dem som har bokat via Netonnet? Har hört väldigt lite om de.

Vad jag vet kan du få ett mejl där de erbjuder utbyte till annat kort för originalpriset. Vet inte om alla får det men det har hänt

Edit: fick själv ett sånt erbjudande gällande 3060ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur ser det ut för dem som har bokat via Netonnet? Har hört väldigt lite om de.

Inte mycket bättre, dom är näst sämst xD, men än så länge har dom inte börjat makulera ordrar vad jag vet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233