Intel kan vrida upp lanseringspriserna med Core 12000-serien "Alder Lake"

Permalänk
Melding Plague

Intel kan vrida upp lanseringspriserna med Core 12000-serien "Alder Lake"

Microcenter vill inte vänta till den 4 november och publicerar två "Alder Lake"-processorer i webbutiken, två processorer som är tusenlappen dyrare än föregångarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

De priserna talar för att Alder Lake nog inte kommer slå 5000-serien konsekvent. Vilket är logiskt på sätt och vis med tanke på övertaget AMD har med antalet kärnor.

Spännande tider. 12000-serien plus Zen3+ kan bli en riktig fajt.

Jag sitter här och väntar tålmodigt så att jag kan knycka en 5900x alt 5950x till ett bra pris.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Va, det var ju inte likt Intel alls (sarkasm).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Computersalg har också satt ut annonser. Här är en för 12700kf https://www.computersalg.se/i/7598343/intel-core-i7-oem?sq=12...

Permalänk
Medlem

Oj vilken överraskning! Men finns kanske god anledning, med tanke på läkt prestanda.

Permalänk
Datavetare

Fast det är bara en illusion att priserna är högre!

Här läst på internet att när det är konkurrens så leder det alltid till lägre priser. Så att Intels och AMDs race runt 2000-2006 pushade upp priserna till $999 på konsumentsidan hände aldrig.

Att toppmodellen för konsumenter sedan låg på $300-350 under Core2 till tidiga Skylake åren för att nu åter igen ha konsument CPUer väl över $500 har inte heller hänt!

Mer seriöst: om de läckta prestandasiffrorna för i9-12900K stämmer är detta trots allt en sänkning av prisnivån då det är billigare än 5950X (och läckorna indikerar att Intel tar tillbaka single-thread med marginal men kan även match som benchmark-dragster, d.v.s. multicore). Så stämmer dessa priser kanske vi trots allt få se lite prispress tack vare konkurrens.

Stora frågan är vad som händer på den "gamla" prisnivån för konsument-CPUer, d.v.s. $150-$300. Det som hänt här är att R5/i5 modellerna har åkt upp rejält i pris och bortsett från i5-11400F och R5-3600 finns det egentligen inte längre några riktigt prisvärda modeller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker själv 12700KF låter intressant, inte gör man så mycket med integrerade grafikkretsen och tycks skilja typ $40-50 mellan den vanliga K modellen. 12900K tycker jag låter lite aningen dyrt vad jag sett hittills men 12600 och 12700 "någorlunda" ok förutsatt vi får se en betydlig uppskjutning i prestanda som det har hittills ryktats om. Sen blir väl inte moderkorten särskilt billiga de heller.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Jag tror de balanserar priset efter hur stor efterfrågan och tillgången är. Intel Alder Lake är beroende av ddr5 och där kan de dock inte styra. Om priset för ett AMD med ddr4 och ett Intel med DDR5 blir detsamma, så tror jag de flesta väljer det nya Intel. Jag gissar dock att Intel blir dyrare och då är frågan hur mycket vill folk betala mer?

Angående dyrare så de som köper 16GB ram så är 60% extra ramminnespriser inte så mycket, men ju mer ram man köper ju mer blir det och priserna lär ju ej vara linjära.

Det jag tycker är tråkigt för min egen del är att jag vare sig är intresserad av att köpa gammalt ddr4 minne idag eller första versionerna av ddr5. Så jag vill bara avvakta mina datorköp om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast det är bara en illusion att priserna är högre!

Här läst på internet att när det är konkurrens så leder det alltid till lägre priser. Så att Intels och AMDs race runt 2000-2006 pushade upp priserna till $999 på konsumentsidan hände aldrig.

Att toppmodellen för konsumenter sedan låg på $300-350 under Core2 till tidiga Skylake åren för att nu åter igen ha konsument CPUer väl över $500 har inte heller hänt!

Mer seriöst: om de läckta prestandasiffrorna för i9-12900K stämmer är detta trots allt en sänkning av prisnivån då det är billigare än 5950X (och läckorna indikerar att Intel tar tillbaka single-thread med marginal men kan även match som benchmark-dragster, d.v.s. multicore). Så stämmer dessa priser kanske vi trots allt få se lite prispress tack vare konkurrens.

Stora frågan är vad som händer på den "gamla" prisnivån för konsument-CPUer, d.v.s. $150-$300. Det som hänt här är att R5/i5 modellerna har åkt upp rejält i pris och bortsett från i5-11400F och R5-3600 finns det egentligen inte längre några riktigt prisvärda modeller.

Det traditionella har varit att gammal arkitektur tas ur produktion när en ny arkitektur introduceras samt att prisättningen i runda slängar brukar vara densamma för den nya som tidigare generation. I vår pissiga nutid har man istället fortsatt producera gammal teknik för att pusha upp prissättningen på den nya tekniken. AMD är väl tydligaste exemplet hur man låter olika generationer samexistera. Intel har historiskt sett aldrig reat ut äldre akriktekturer när nya tagit över. Så jag gissar på bibehållba priser på nuvarande modeller, åtminstone under en övergångsperiod. De stora prisskillnaderna tror jag främst vi kommer se på moderkortsfronten. Även om Alderlake kommer prestera enligt tidigare läckor så tror jag fortfarande rocket lake kommer ge bättre pris/prestanda, initialt åtminstone. Lite kluven i hur jag kommer göra.
Varför spendera massa pengar för en ny plattform när det ändå inte finns grafikkort att köpa till humana priser?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror de balanserar priset efter hur stor efterfrågan och tillgången är. Intel Alder Lake är beroende av ddr5 och där kan de inte styra. Om priset för ett AMD med ddr4 och ett Intel med DDR5 blir detsamma, så tror jag de flesta väljer det nya Intel.Jag gissar dock att Intel blir dyrare och då är frågan hur mycket vill folk betala mer?

Angående dyrare så de som köper 16GB ram så är 60% extra ramminnespriser inte så mycket, men ju mer ram man köper ju mer blir det och priserna lär ju ej vara linjära.

Det jag tycker är tråkigt för min egen del är att jag vare sig är intresserad av att köpa gammalt ddr4 minne idag eller första versionerna av ddr5. Så jag vill bara avvakta mina datorköp om det går.

Hur är Alder Lake beroende av DDR5? Har i.o.f.s. bara sett ASUS moderkorts-lineup, men där ser det rätt mycket ut som en 50/50 split mellan DDR4 och DDR5 moderkort.

Stora frågan där blir nog: hur pass stor påverkan får DDR5 i praktiken. Det är svårt att svara på då DDR5 är den största generationsförändringen sedan DDR1 introducerades. Blir det liten skillnad kommer rimligen få gå på DDR5 spåret.

Blir det en relevant skillnad i saker folk känner är något att bry sig om blir det nog lurigare. Gå på ett, äntligen väsentligen, dyrare spår eller stanna på "gammelteknik"?

Apple släpp indikerar dock på liten till noll skillnad för CPU-prestanda. Om inte informationen är fel använder M1 Pro/Max sig av LPDDR5, M1 använder sig av LPDDR4X.

Jämförelsen DDR4 och DDR5 på i övrigt samma plattform kommer bli det näst mest spännande med Alder Lake! Mest spännande tycker jag Gracemont blir. Efter presentationen av dess mikroarkitektur framkom bl.a. att det, med hyfsad marginal, blir den back-end mässigt "bredaste" x86 som någonsin lanserats. Gracemont har också en väldigt spännande "front-end", en dual 3-wide front-end. Så samma peak-prestanda som Golden Cove, fast 2x 3-wide är inte samma som Golden Coves 1x 6-wide, frågan är hur nära man kommer med det förra då det lär dra väsentligt mycket mindre ström.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Hur är Alder Lake beroende av DDR5? Har i.o.f.s. bara sett ASUS moderkorts-lineup, men där ser det rätt mycket ut som en 50/50 split mellan DDR4 och DDR5 moderkort.

Stora frågan där blir nog: hur pass stor påverkan får DDR5 i praktiken. Det är svårt att vara på då DDR5 är största generationsförändringen sedan DDR1 introducerades. Blir det liten skillnad kommer rimligen få gå på DDR5 spåret.

Blir det en relevant skillnad i saker folk känner är något att bry sig om blir det nog lurigare. Gå på ett, äntligen väsentligen, dyrare spår eller stanna på "gammelteknik"?

Jämförelsen DDR4 och DDR5 på i övrigt samma plattform kommer bli det näst mest spännande med Alder Lake! Mest spännande tycker jag Gracemont blir. Efter presentationen av dess mikroarkitektur framkom bl.a. att det, med hyfsad marginal, blir den back-end mässigt "bredaste" x86 som någonsin lanserats. Gracemont har också en väldigt spännande "front-end", en dual 3-wide front-end. Så samma peak-prestanda som Golden Cove, fast 2x 3-wide är inte samma som Golden Coves 1x 6-wide, frågan är hur nära man kommer med det förra då det lär dra väsentligt mycket mindre ström.

Det beror vilken kundgrupp man talar om. De datorer som säljs färdigmonterade, laptops och annat kommer säkerligen främst ha ddr4 i början, då detta är billigare och kunderna fattar ej att det är sämre.
Men min gissning är att folk som monterar själv i stor grad hellre avvaktar än att investera i en Alder Lake ddr4 moderkort och ddr4 minne om de ej har sådant liggande. Men vi får se.

Jag själv är av typen att jag ofta kan vänta en kort tid på att få något bättre än att köpa något som jag senare är missnöjd över.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det beror vilken kundgrupp man talar om. De datorer som säljs färdigmonterade, laptops och annat kommer säkerligen främst ha ddr4 i början, då detta är billigare och kunderna fattar ej att det är sämre.
Men min gissning är att folk som monterar själv i stor grad hellre avvaktar än att investera i en Alder Lake ddr4 moderkort och ddr4 minne om de ej har sådant liggande.

Sorry för edit, kom på att det faktiskt redan finns en DDR4 vs DDR5 jämförelse på i stort sätt samma plattform. Iphone 12 och Iphone 13 samt M1 och M1 Pro/Max har båda LPDDR4X resp. LPDDR5.

Där verkar man se väldigt liten skillnad i CPU-relaterad prestanda. Men som väntat får iGPU en rejäl speed-bump (hyfsad äpple mot äpplen med Iphone 12 vs 13, lite mindre så för M1...).

Gissar att Intel kommer pusha LPDDR5 för ultratunna mobila Alder Lake system. Man var ju väldigt snabb med LPDDR4X i det segmentet. I detta segment har DDR5 en klar vinst: perf/W var klart bättre hos LPDDR4X jämfört med LPDDR4 och samma sak gäller för LPDDR5 över tidigare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur är Alder Lake beroende av DDR5? Har i.o.f.s. bara sett ASUS moderkorts-lineup, men där ser det rätt mycket ut som en 50/50 split mellan DDR4 och DDR5 moderkort.

Stora frågan där blir nog: hur pass stor påverkan får DDR5 i praktiken. Det är svårt att svara på då DDR5 är den största generationsförändringen sedan DDR1 introducerades. Blir det liten skillnad kommer rimligen få gå på DDR5 spåret.

Blir det en relevant skillnad i saker folk känner är något att bry sig om blir det nog lurigare. Gå på ett, äntligen väsentligen, dyrare spår eller stanna på "gammelteknik"?

Apple släpp indikerar dock på liten till noll skillnad för CPU-prestanda. Om inte informationen är fel använder M1 Pro/Max sig av LPDDR5, M1 använder sig av LPDDR4X.

Jämförelsen DDR4 och DDR5 på i övrigt samma plattform kommer bli det näst mest spännande med Alder Lake! Mest spännande tycker jag Gracemont blir. Efter presentationen av dess mikroarkitektur framkom bl.a. att det, med hyfsad marginal, blir den back-end mässigt "bredaste" x86 som någonsin lanserats. Gracemont har också en väldigt spännande "front-end", en dual 3-wide front-end. Så samma peak-prestanda som Golden Cove, fast 2x 3-wide är inte samma som Golden Coves 1x 6-wide, frågan är hur nära man kommer med det förra då det lär dra väsentligt mycket mindre ström.

Jag är väldigt nyfiken på energieffektiviteten.
Jag tror Intel har fortsatta problem med den punkten vilket är orsaken att desktop på "10nm" kommer först nu.
Både Enterprise och Mobiles är ju inte så frekvenskritiska, men nu måste de upp i 5GHz för att vara relevanta.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

”Inflationen” slår med kraft på alla fronter.
Bensin, matvaror, elektronik, bilar etc

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Ja nu är vi fast vid högre pris för mer prestanda istället. Den enda aktören som kan rädda det här får bli AMD återigen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast det är bara en illusion att priserna är högre!

Här läst på internet att när det är konkurrens så leder det alltid till lägre priser. Så att Intels och AMDs race runt 2000-2006 pushade upp priserna till $999 på konsumentsidan hände aldrig.

Att toppmodellen för konsumenter sedan låg på $300-350 under Core2 till tidiga Skylake åren för att nu åter igen ha konsument CPUer väl över $500 har inte heller hänt!

Mer seriöst: om de läckta prestandasiffrorna för i9-12900K stämmer är detta trots allt en sänkning av prisnivån då det är billigare än 5950X (och läckorna indikerar att Intel tar tillbaka single-thread med marginal men kan även match som benchmark-dragster, d.v.s. multicore). Så stämmer dessa priser kanske vi trots allt få se lite prispress tack vare konkurrens.

Stora frågan är vad som händer på den "gamla" prisnivån för konsument-CPUer, d.v.s. $150-$300. Det som hänt här är att R5/i5 modellerna har åkt upp rejält i pris och bortsett från i5-11400F och R5-3600 finns det egentligen inte längre några riktigt prisvärda modeller.

Den där konkurrensen det talas om lär vi inte se "in action" fören efter release. Beroende på hur Alder Lake faktiskt presterar och efterfrågas bör ju AMD komma med någon slags reaktion prismässigt. Är Alder Lake väldigt bra kan man förvänta sigen sänkning från AMD, och blir sänkningen såpass stor att Alder Lake ser löjlig ut oavsett prestanda så lär Intel svara, rinse and repeat. Det är det som åsyftas med konkurrensen, inte lanseringspriserna.

Men oavsett vad är det kul att se att Intel är självsäkra. Om Alder Lake var "meh" tror jag inte de hade vågat sig på en sådan ilsken prissättning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om man ska tolka Microcenters priser så ser ju Alder Lake ut att bli snäppet billigare än Rocket Lake. 11900K har ett ordinariepris på $699 medan 12900K listas för $669, och 11700K har ett ordinariepris på $519 medan 12700K listas för $469. Att man rear ut äldre generationer vid nylanseringar är ju inget nytt, så självklart kommer man kunna få tag på en Rocket Lake-processor för en billigare peng än Alder Lake. Betyder dock inte att Alder Lake får en prisökning bara för att man jämför med reapriser

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Lika bra, allt annat är ju ett jävla överpris.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SpaceMan:

Jag är väldigt nyfiken på energieffektiviteten.
Jag tror Intel har fortsatta problem med den punkten vilket är orsaken att desktop på "10nm" kommer först nu.
Både Enterprise och Mobiles är ju inte så frekvenskritiska, men nu måste de upp i 5GHz för att vara relevanta.

Intel nådde ju redan upp till de frekvenserna med Tiger Lake. 1185G7 lanserades september förra året och har en peak-frekvens på 4,8 GHz. Under våren lanserades H-serien och ett par U-modeller till som båda har peak-frekvens på 5,0 GHz.

Frågan här är om det är någon större skillnad på 10 nm "SuperFin", vilket är vad Tiger Lake och det som tidigare kallades 10 nm "enhanced SuperFin" och nu kallas Intel 7. Alder Lake kommer använda Intel 7.

Skrivet av Ozzed:

Den där konkurrensen det talas om lär vi inte se "in action" fören efter release. Beroende på hur Alder Lake faktiskt presterar och efterfrågas bör ju AMD komma med någon slags reaktion prismässigt. Är Alder Lake väldigt bra kan man förvänta sigen sänkning från AMD, och blir sänkningen såpass stor att Alder Lake ser löjlig ut oavsett prestanda så lär Intel svara, rinse and repeat. Det är det som åsyftas med konkurrensen, inte lanseringspriserna.

Men oavsett vad är det kul att se att Intel är självsäkra. Om Alder Lake var "meh" tror jag inte de hade vågat sig på en sådan ilsken prissättning.

Fast så fungerar det inte om man tittar på företag som Intel och Apple. Båda dessa sätter ett lanserings-pris och håller sedan fast vid det priset till produkten blir ersatt av något annat.

Så det som spelar roll här är: vad blir priset i Intel ARK, för det är priset som kommer gälla fram till att Raptor Lake lanseras.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

”Inflationen” slår med kraft på alla fronter.
Bensin, matvaror, elektronik, bilar etc

Prishöjningar, inte inflation. Allmänna prisnivåer har ökat rätt måttligt om man ser på 3 månaders core inflation alternativt 2 år. Men jo, vissa sektorer har stora flaskhalsar och ökningar i efterfrågan.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Hur är Alder Lake beroende av DDR5? Har i.o.f.s. bara sett ASUS moderkorts-lineup, men där ser det rätt mycket ut som en 50/50 split mellan DDR4 och DDR5 moderkort.

Stora frågan där blir nog: hur pass stor påverkan får DDR5 i praktiken. Det är svårt att svara på då DDR5 är den största generationsförändringen sedan DDR1 introducerades. Blir det liten skillnad kommer rimligen få gå på DDR5 spåret.

Blir det en relevant skillnad i saker folk känner är något att bry sig om blir det nog lurigare. Gå på ett, äntligen väsentligen, dyrare spår eller stanna på "gammelteknik"?

Apple släpp indikerar dock på liten till noll skillnad för CPU-prestanda. Om inte informationen är fel använder M1 Pro/Max sig av LPDDR5, M1 använder sig av LPDDR4X.

Jämförelsen DDR4 och DDR5 på i övrigt samma plattform kommer bli det näst mest spännande med Alder Lake! Mest spännande tycker jag Gracemont blir. Efter presentationen av dess mikroarkitektur framkom bl.a. att det, med hyfsad marginal, blir den back-end mässigt "bredaste" x86 som någonsin lanserats. Gracemont har också en väldigt spännande "front-end", en dual 3-wide front-end. Så samma peak-prestanda som Golden Cove, fast 2x 3-wide är inte samma som Golden Coves 1x 6-wide, frågan är hur nära man kommer med det förra då det lär dra väsentligt mycket mindre ström.

Skrev inte du en gång att det var omöjligt att göra bredare front-end utan att bryta x86 kompabilitet? Alder Lake har 6 Way medan Apples M1 har 8 Way?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Skrev inte du en gång att det var omöjligt att göra bredare front-end utan att bryta x86 kompabilitet? Alder Lake har 6 Way medan Apples M1 har 8 Way?

Det har jag aldrig skrivit. Går teoretiskt göra en hur bred front-end som helst till vilken ISA som helst.

Problemet är att då x86 har variabel längd på sina instruktioner, de kan vara allt från 1 byte till 15 bytes, så ökar komplexiteten i stort sätt exponentiellt med bredden.

Blir ju svårare och svårare att på någon enstaka klockcykel hitta gränserna mellan instruktionerna ju fler man vill avkoda per cykel. I praktiken får man börja ha fler steg i front-end för att bredda, vilket inte bara äter mer ström utan ger också högre kostnad för felspekulationer (så sämre prestandautväxling).

Hos ARM64 är alla instruktioner samma längd, 4 bytes, så är trivialt att plocka ut valfri mängd instruktioner och börja avkoda dem parallellt. Komplexiteten växer därför i stort sätt linjärt med bredd, det är orsaken att Apple kan smälla på med 8-wide i något man kan köra utan fläkt i 3,2 GHz och 4 kärnor.

Vad jag antagligen skrivit är: man kan inte fixa en sådan här typ av problem i en ISA med mindre än att göra den bakåtinkompatibel.

Vad Intel gjort i Gracemont är tydligen att vid villkorade hopp avkodar man båda vägarna, det blir då ingen bubbla i pipeline p.g.a. felspekulation då båda vägarna finns tillgängliga. Mycket mer detaljer än så har man inte gett. Så går inte att veta om man bara avkodar båda vägar om branch-predictorn är lite mer 50/50 eller om man alltid gör det och huruvida denna funktion alltid är på eller om den bara på om vissa villkor är uppfyllda.

Är därför 2x 3-wide inte blir samma som 1x 6-wide, man kan avkoda lika mycket i peak, men det blir väldigt sällan mer än 3 instruktion som används (är inte helt sant, fullt möjligt att koden tar en sådan väg att man senare använder "den andra" vägen och effekten kan då bli >3 wide decode).

AMD har nämnt att de övervägde att göra Zen3 5-wide, men avstod då de ansåg att det i.o.f.s. ökade prestanda men p.g.a. den exponentiella komplexiteten så minskade perf/W. Att Intel då går från 4 till 6-wide gör att man undrar: hur strömhungrig kommer Golden mont bli? Kanske bara är vettigt nu när man kombinerar Golden mont med energieffektiva Gracemont...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

9500kr för 12900K när våra svenska ÅF fått justera priserna mao.

Good times.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk

@Yoshman

Så 6-wide är "hemligheten" bakom varför Alder-lake är så strömtörstig? (Enligt läckor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel nådde ju redan upp till de frekvenserna med Tiger Lake. 1185G7 lanserades september förra året och har en peak-frekvens på 4,8 GHz. Under våren lanserades H-serien och ett par U-modeller till som båda har peak-frekvens på 5,0 GHz.

Frågan här är om det är någon större skillnad på 10 nm "SuperFin", vilket är vad Tiger Lake och det som tidigare kallades 10 nm "enhanced SuperFin" och nu kallas Intel 7. Alder Lake kommer använda Intel 7.

Fast så fungerar det inte om man tittar på företag som Intel och Apple. Båda dessa sätter ett lanserings-pris och håller sedan fast vid det priset till produkten blir ersatt av något annat.

Så det som spelar roll här är: vad blir priset i Intel ARK, för det är priset som kommer gälla fram till att Raptor Lake lanseras.

Apple kan jag förstå för de har en exceptionellt lojal kundbas och har paketerat hård och mjukvara på ett sätt som gör att de i många fall saknar konkurrens, men Intel? Om det nu är så att de sätter ett pris som om produkterna levde i en bubbla så blir det ju inget vidare om konsumenterna inte tycker att produkten är värd det priset. Men oavsett så bör ju åtminstonne AMD svara med en prissänkning om det nu blir så att Alder lake gör att Zen 3 inte längre är värd det nuvarande priset i konsumenternas ögon

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Sando:

Prishöjningar, inte inflation. Allmänna prisnivåer har ökat rätt måttligt om man ser på 3 månaders core inflation alternativt 2 år. Men jo, vissa sektorer har stora flaskhalsar och ökningar i efterfrågan.

"The annual inflation rate in the US edged up to a 13-year high of 5.4% in September of 2021 from 5.3% in August and above market expectations of 5.3%."
https://tradingeconomics.com/united-states/inflation-cpi

Priserna sätts i USD, så i högsta grad relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Ja nu är vi fast vid högre pris för mer prestanda istället. Den enda aktören som kan rädda det här får bli AMD återigen

Verkar väl som at 12700K kommer ge mer prestanda än 5900X till lägre pris..?

Permalänk
Medlem

Jag har en maskinpark (baserad på Amd-processorer) som jag är nöjd med, ser inte snabbare processor eller grafik som en nödvändighet, kommer vänta ut en prissänkning om än så det tar ett par år. Senaste köp var en riktigt bra monitor - innan nu prishöjningar når även det produktsegmentet. Det man får skaka av sig är det där köpkliet, men efter stärkande skogspromenad så är det kurerat;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag har en maskinpark (baserad på Amd-processorer) som jag är nöjd med, ser inte snabbare processor eller grafik som en nödvändighet, kommer vänta ut en prissänkning om än så det tar ett par år. Senaste köp var en riktigt bra monitor - innan nu prishöjningar når även det produktsegmentet. Det man får skaka av sig är det där köpkliet, men efter stärkande skogspromenad så är det kurerat;)

Jo, är ju riktigt kul med ny hårdvara men man måste ju tygla sig ibland också. Tror inte jag behövde ett RTX kort och en 4K skärm för att spela LoL egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast det är bara en illusion att priserna är högre!

Här läst på internet att när det är konkurrens så leder det alltid till lägre priser. Så att Intels och AMDs race runt 2000-2006 pushade upp priserna till $999 på konsumentsidan hände aldrig.

Att toppmodellen för konsumenter sedan låg på $300-350 under Core2 till tidiga Skylake åren för att nu åter igen ha konsument CPUer väl över $500 har inte heller hänt!

Mer seriöst: om de läckta prestandasiffrorna för i9-12900K stämmer är detta trots allt en sänkning av prisnivån då det är billigare än 5950X (och läckorna indikerar att Intel tar tillbaka single-thread med marginal men kan även match som benchmark-dragster, d.v.s. multicore). Så stämmer dessa priser kanske vi trots allt få se lite prispress tack vare konkurrens.

Stora frågan är vad som händer på den "gamla" prisnivån för konsument-CPUer, d.v.s. $150-$300. Det som hänt här är att R5/i5 modellerna har åkt upp rejält i pris och bortsett från i5-11400F och R5-3600 finns det egentligen inte längre några riktigt prisvärda modeller.

Vilka var så dyra på konsumentsidan på den tiden? Det var före min datorbyggartid- modifierade och fixade bara familjens datorer på den tiden.

Vill minnas att när jag byggde min första dator helt själv så hade jag råd med en Core2 E6750, givetvis ville jag ha en C2Q eller till och med en C2EE men det fanns ju inte på kartan.

Vad jag kan se lanserades E6750 för 183$.
Q6600 som jag hade hoppats få tag i lanserades för 530$.
QX68xx processorerna låg ju på 999$ respektive 1199$ vid lansering.

Längre bak än så minns jag inte superbra vad som fanns i familjen- min far hade en dator med Pentium 4, min mor fixade genom jobbet en dator med en Pentium D i åt mig.

Under den perioden verkar det ju ha åtminstone lanserats processorer i hela prisspannet eller?
Som sagt, minns inte själv, kan bara gå på vad för spår som finns historiskt.

Å andra sidan var medellönen i sverige tydligen 23 000kr 2005 så priserna låter ju lite mer svårsmälta med det i åtanke.

Men ja, det är trist att billigaste från AMD i form av 5600G ser ut att landa någonstans runt 2500kr, där har ju intel bättre utbud just nu utan tvekan.
När du säger "gamla" prisnivån för konsument-CPUer och "prisvärda modeller" vad är det du menar- för generellt kontorsjobb eller för lätt gaming eller vad?
Det är nog inte jättemånga som bygger stationära för bara generellt bruk länge, skulle tro att det mesta är för gaming eller som workstation av något slag, så kan förstå att processorsidan blir mer och mer riktad mot det. Om man kollar på processorer för gaming eller workbench-jobb så tycker jag det finns rätt vettigt utbud just nu ändå.

Skrivet av Yoshman:

Sorry för edit, kom på att det faktiskt redan finns en DDR4 vs DDR5 jämförelse på i stort sätt samma plattform. Iphone 12 och Iphone 13 samt M1 och M1 Pro/Max har båda LPDDR4X resp. LPDDR5.

Där verkar man se väldigt liten skillnad i CPU-relaterad prestanda. Men som väntat får iGPU en rejäl speed-bump (hyfsad äpple mot äpplen med Iphone 12 vs 13, lite mindre så för M1...).

Gissar att Intel kommer pusha LPDDR5 för ultratunna mobila Alder Lake system. Man var ju väldigt snabb med LPDDR4X i det segmentet. I detta segment har DDR5 en klar vinst: perf/W var klart bättre hos LPDDR4X jämfört med LPDDR4 och samma sak gäller för LPDDR5 över tidigare.

Har funderat lite på de klassiska First-word-latency matriser som brukar cirkuleras på reddit som köpguide för RAM, vid diskussion med polare tog jag en sådan och slängde in ett konfimerat DDR5-kit med lite andra exempel osv, nedan. Jag känner dock att jag verkligen inte har kunskap nog för att kunna säga om/hur/när detta egentligen spelar roll, och vad jag sett från bland annat techspots artiklar där HWU-Steve testar vanliga frekvenser och timings, samt manuella timings så verkar det inte för gaming vara helt garanterar att lägre FWL = bättre gaming-prestanda, och jag gissar att det gäller ännu mer för andra sorters loads.

Blir intressant att se vad verkliga resultat blir, och hur väl alder lakes version av big.little fungerar IRL.
Hoppas inte priserna på DDR5 går i taket utan att ge någon direkt fördel mot DDR4, trist för de som ska köpa att behöva ta smällen för att ha en bättre uppgraderingsväg senare.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200