3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevioh:

Ja det verkar lite konstigt. Jag fick genom en beställning på detta vis inne hos Elgiganten Halmstad iallafall, får se kommande dagar om det levereras eller ej 😃

Uppdatering:
Fick Leveransbekräftelse från Bring nu också ✅

Tack för tipset, lyckades också få igenom en beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foppemoa:

@ muSashi - Två presentkort på 500:- vardera.

@ Undesired_Hero - "2021-15349"
Jag vet dock inte om det var specifikt mitt ärende eller anstormingen av alla klagomål som startade processen hos Elgiganten.
Vi kan ju hoppas på att de ringer upp alla kunder nu och inte bara oss som skickade till ARN.

Man har troligen förtur om man har skickat till ARN. Företaget vill ju inte bli fällda av ARN och om de hanterar det invididuella ärendet så att den klagade blir nöjd stängs ARN-ärendet utan vidare åtgärd.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Hattifnatten:

Du tycker att någon annan ska göra det åt honom? För övrigt så är de senaste sidorna mest aktuella. Om man inte vill hitta information om lagerstatus och framtidsutsikterna från i januari dvs. Nåt att ha i åtanke till nästa gång du härjar om 765 sidor.

ELLER, bara en tanke, så kan man snabbt svara på frågan istället för att lägga ner massa tid på att argumentera om varför man inte ska svara på frågan.
Denna tråd är inte direkt lätt att gräva igenom om man inte följt den kontinueligt.

Skrivet av Spiderpigbegins:

Hej allihopa!

Jag har suttit lite vid sidlinjen när det kommer till grafikkort de senaste åren men har förstått att rådande läge är FUBAR. Jag sitter på ett 1070 men går i tankar på att uppdatera i samband med köp av ny skärm.

Jag undrar lite vad är status quo med minneskorten just nu och hur hanterar ni situationen?
1 Hur mycket över rekommenderat pris går grafikkorten på?
2 Hur går man tillväga om man vill lägga vantarna på ett kort?
3 Vilka andra alternativ finns om man inte får tag i ett kort från 3000-serien till ett rimligt pris?
4 Hur ser framtidsutsikterna ut, finns det några konkreta nyheter eller trender?

1. Det är bara att jaga efter kort, de priser du ser i affärerna är de priser som gäller just nu. Alla butiker ligger på ungefär samma nivå gällande priserna. Sen går det såklart att hitta kort billigare än andra, men dessa kort brukar ryka fort, så om du inte sitter och hamrar F5 eller skaffar dig en bot som gör det åt dig så räkna inte med att hitta något till "fyndpris".

2. Man håller koll i alla trådar om nya kort som finns, eller så går man in på de butiker man är intresserad att köpa ifrån och refreshar till och från.

3. AMD Radeon 6000-serien.

4. Allt är rykten, så räkna inte med att situationen kommer bli bättre inom snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiderpigbegins:

Hej allihopa!
- Vilka andra alternativ finns om man inte får tag i ett kort från 3000-serien till ett rimligt pris?
- Hur ser framtidsutsikterna ut, finns det några konkreta nyheter eller trender?

När Ethereum går över till proof of stake(så det inte går att mina det längre) kanske priserna går ner lite. Detta ska hända någon gång nästa år. Om inte tillverkningen ökar markant lär det nog bli lite samma situation som konsolerna som inte finns i lager men om man bevakar butikerna kan man få tag på en till rimligt pris. Går säkert att få begagnade kort billigare när folk börjar avveckla miningriggarna i.o.m att varje krona de säljs för är vinst efter att inköpspriset blivit betalat av miningen.

Om du inte verkligen vill ha PC så är nog konsol en mycket bättre deal i dagsläget.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

https://www.webhallen.com/se/product/338666-ASUS-TUF-GeForce-...

Webhallen har många 3080 på lager just nu. 3080 för 10890:- fanns i ca 10 minuter innan de försvann.

De har kvar många men inte för samma pris. Jag gissar på att någon råkat sätta ut det billigare än tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

De har kvar många men inte för samma pris. Jag gissar på att någon råkat sätta ut det billigare än tänkt.

Det är 2 olika kort, det billigare var non-OC medans det dyrare är OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

https://www.webhallen.com/se/product/338666-ASUS-TUF-GeForce-...

Webhallen har många 3080 på lager just nu. 3080 för 10890:- fanns i ca 10 minuter innan de försvann.

Tack som fan för tipset. La en beställning och den gick igenom. Enligt vad jag kan se ska Postnord leverera imorgon, fan trot men vi får hoppas på det bästa 13k känns ändå helt ok med tanke på vilka priser man sett tidigare i år.

Permalänk
Medlem

Nu är bara frågan om man gjort en bra deal eller kommer det kommer tonvis med rabatterade kort under BF rean om en månad. Aja det visar sig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Som svar på min egna fråga så snackade jag med kundtjänsten via chatten. Ni ska ha fått nya direktiv och vill man ha korten får man betala nya priset?

Jag har väntat sen 11 december och har inte fått nya direktiv alls. Tvärtom, det har varit knäpptyst från webhallens sida förutom Patriks inlägg på forumet här. Det är absurt att det finns nya modeller i lager och att man inte hört ett knyst från deras håll trots att de haft ens pengar i snart 12 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvvv:

Jag har väntat sen 11 december och har inte fått nya direktiv alls. Tvärtom, det har varit knäpptyst från webhallens sida förutom Patriks inlägg på forumet här. Det är absurt att det finns nya modeller i lager och att man inte hört ett knyst från deras håll trots att de haft ens pengar i snart 12 månader.

Jag tolkar det som att personalen på webhallen fått nya direktiv hur dom ska hantera frågan och en beställning av V1 ersätts inte av V2?

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvvv:

Citerade bara vad ks medarbetaren sa. Jag refererade till Patrik men då ”Får man ta det med Patrik i såna fall”, annars är det nya priserna som gäller säger de…

Snart mer än 20 kort har gått på bara några timmar så har inte så stora förhoppningar längre för denna batch..

Permalänk

För någon vecka sedan så fick jag svar av webhallen att min TUF Non OC 3080 skulle bytas till v2 inom 1-2 leveranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Modellen utan OC kostade 10890, men den tog slut. OC modellen är 2k dyrare av någon anledning.

Skrivet av MrM3:

Tack som fan för tipset. La en beställning och den gick igenom. Enligt vad jag kan se ska Postnord leverera imorgon, fan trot men vi får hoppas på det bästa 13k känns ändå helt ok med tanke på vilka priser man sett tidigare i år.

Också skönt att kunna köpa direkt från butik istället för i andra hand av någon

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Det är 2 olika kort, det billigare var non-OC medans det dyrare är OC.

Skrivet av Xangeon:

Modellen utan OC kostade 10890, men den tog slut. OC modellen är 2k dyrare av någon anledning.

Också skönt att kunna köpa direkt från butik istället för i andra hand av någon

Aha okej. Jag är glad att jag fick en för 7825 kr till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Detta ska hända någon gång nästa år.

Är det "nästa år" nu? Ganska säker på att ETH folket var övertygade om att det var det här året som gällde tidigare! Vi ligger alltså fortfarande på samma 8-12 månaders tidshorisont som vi gjort sedan 2018 eller nåt sånt?

Aja, man får väl fortsätta slita på nuvarande grafikkort istället då! För ett billigt Ampere kort lär man inte få tag i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

De har suttit på ordrarna i en evighet. Det är nog snarare så att de anser att avtal ingåtts men att de gör försök att ta sig ur sörjan för att minska den ekonomiska förlusten.

Jag tror knappast det. Det räcker med att kolla hur de flesta av handlarna agerar när man beställer något. Kan inte dra mig till minnes att någon i modern tid skickat en accept förrän grejerna packas.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Aha okej. Jag är glad att jag fick en för 7825 kr till slut.

Grattis bra pris det där. Min tanke var att jag var helt enkelt trött på att vänta. Ja, 13k är mkt för ett grafikkort, men hoppas det ska kunna hålla några år i alla fall innan man byter. Då har det förhoppningsvis återgått till det normala igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogueJuan:

För någon vecka sedan så fick jag svar av webhallen att min TUF Non OC 3080 skulle bytas till v2 inom 1-2 leveranser.

Mjo men det var tydligen ”nya direktiv”.
Jag försökte få tag på nån annan men fick alltid samma medarbetare. Visade även Patriks inlägg här men personen ville inte ens snegla över de…

Permalänk
Medlem

Webhallen visar sin sanna sida, verkar som att Elgiganten är bättre än webbis nu då.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Webhallen visar sin sanna sida, verkar som att Elgiganten är bättre än webbis nu då.

Snacka om överreaktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Tror inte de handlar om det, bara om att man inte alltid pratar med rätt person. Nu är ju alla tuf’s slut dock och det suger lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tror inte de handlar om det, bara om att man inte alltid pratar med rätt person. Nu är ju alla tuf’s slut dock och det suger lite.

vill du enbart ha TUF kortet eller är annan modell OK? var väl någon från webbis här som kunde ge likvärdig modell (utan extra kostnad) om man gav order nummer till personen.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Någon i Lund som vill köpa detta till mig?

Jag är ute efter ett blowerkort till min dator då det är en ljuddämpad dator. Ska endast spelas på
https://shop.compliq.se/gigabyte-nvidia-rtx-3080-turbo/cat-p/...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

En dum fråga kanske, men LHR hade väl ngt med mining nerf att göra eller? Ska googla lite på detta, men har för mig att det fanns ngn fix för det. I brådskan att klicka hem kortet tittade jag inte tillräckligt noga och såg det först nu

Edit gäller då asus tuf modell 3080 OC V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

En dum fråga kanske, men LHR hade väl ngt med mining nerf att göra eller? Ska googla lite på detta, men har för mig att det fanns ngn fix för det. I brådskan att klicka hem kortet tittade jag inte tillräckligt noga och såg det först nu

Vad jag har förstått så har LHR enbart påverkan på att mina Etherium. Tror de har dock blivit bättre på att låsa upp mer av kortens LHR prestanda.

Men om du ska spela så är det ingen skillnad.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Japp LHR ska känna av när kortet används för mining och sänka prestandan. Alla ASUS V2 modeller är LHR.

Finns fix men ger inte 100%

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Japp LHR ska känna av när kortet används för mining och sänka prestandan. Alla ASUS V2 modeller är LHR.

Finns fix men ger inte 100%

Tror det är uppe i 91% mining nu, men lär snart nå 100%

Permalänk
Skrivet av Köttburken:

Tror det är uppe i 91% mining nu, men lär snart nå 100%

70-80%

Permalänk
Medlem

Webhallen ger jag inte mycket för. Har väntat på ett MSI 3080 kort som blivit ersatt av ett annat MSI då det utgick, samt ett Asus 3080 Tuf OC sedan i december och ingen som helst kommunikation från Webhallens sida om leveransstatus, ersättningskort nada. Varje gång har man behövt att fråga och vänta några dagar för att få svar och knappt fått det då heller. Man kan inte svara på hur många som står på kö ens, och än mindre ens egen köplats. Sen börjar man läsa här att folk har fått byta till det man själv köpt och därigenom fått förtur... Ja, sämre inköpsställe får man leta efter. Sker det ett mirakel kanske jag handlar där igen, men inte annars.

Permalänk
Skrivet av sdaniel1:

Väntar med spänning på ditt svar..

Jag ska skriva strax också, sen beroende på hur dem agerar så blir det 10 mile om vad jag tycker om dem på sociala medier ARN och hela baletten med ris eller om dem sköter det snyggt och proffsigt så blir det ros.

Jag har dock inte fått mejlet än, annat än att jag ser att min beställning har ändrats från restnoterad till avbeställd
Att det skulle ta tid är en sak, men att bli uselt behandlad som kund eller bli förd bakom ljuset är en helt annan.

*edit* jo hade visst fått mejlet. Kanske dags att dra ihop alla som fått det och göra en grupptalan för vad det än landar i så kan det vara bra att se hur många som fått dessa mejl som om det på något sätt skulle vara ok.

"Någon" måste ju bära ansvaret.

Uppföljning. Deras ombudsman försökte bara bli av med frågan till en början, sedan i andra mailet nämde jag att Elgiganten ersatt sina kunder med andra kort samt att jag kommer ta detta vidare via ARN om inte Dustin väljer en annan väg. Nu blev de fart på honom och ska nu "undersöka" en lösning.