Krav på Facebook-konto för Oculus tas bort

Permalänk
Melding Plague

Krav på Facebook-konto för Oculus tas bort

Oculus Quest blir Meta Quest och kravet på Facebook-konto för inloggning försvinner under nästkommande år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte länkat mitt Oculus konto med något FB konto (har CV1), och jag kommer inte riktigt ihåg hur länge man skulle kunna låta bli att göra det, var det till feb 2022 kanske? Frågan är om dom fixar det här innan kravet på FB aktiveras för oss som fortfarande har Oculus konto? För annars blir man ju tvungen att koppla ett FB konto ändå..

Permalänk
Medlem

Känns som det var ett helt onödigt move med onödig negativ publicitet att ta bort Oculus konton från början.
Dom hade ju lika gärna kunnat vänta göra migreringen oculus -> Meta direkt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har fortfarande inte länkat mitt Oculus konto med något FB konto (har CV1), och jag kommer inte riktigt ihåg hur länge man skulle kunna låta bli att göra det, var det till feb 2022 kanske? Frågan är om dom fixar det här innan kravet på FB aktiveras för oss som fortfarande har Oculus konto? För annars blir man ju tvungen att koppla ett FB konto ändå..

"Stödet sträcker sig dock endast till 1 januari år 2023".

Permalänk
Medlem

Det var oväntat. Detta kravet har gjort att jag själv avstått men sen är jag ju en stor nörd också. Tvivlar på att massorna bryr sig? De skulle antagligen tycka det vore gött att använda samma login.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

"Stödet sträcker sig dock endast till 1 januari år 2023".

Tack, läste bara citatet på engelska så missade den informationen. Men vad bra! Vill helst inte ha något Meta konto heller men bättre än FB iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Det var oväntat. Detta kravet har gjort att jag själv avstått men sen är jag ju en stor nörd också. Tvivlar på att massorna bryr sig? De skulle antagligen tycka det vore gött att använda samma login.

Man kan väl säga att massorna inte köpt VRheadsets ännu ;).
Det är rimligen främst nördsfären som köpt VRgrejer i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det var oväntat. Detta kravet har gjort att jag själv avstått men sen är jag ju en stor nörd också. Tvivlar på att massorna bryr sig? De skulle antagligen tycka det vore gött att använda samma login.

Det är noll skillnad i praktiken, de länkar ihop ditt Facebook och ditt Oculus konto i ett annat steg bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är noll skillnad i praktiken, de länkar ihop ditt Facebook och ditt Oculus konto i ett annat steg bara.

Det gör ingen skillnad på vilket data fb sitter på men det gör skillnad för vilken data andra användare kan se om en iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevlig läsning eftersom jag håller på att avvänja mig själv från Facebook.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är noll skillnad i praktiken, de länkar ihop ditt Facebook och ditt Oculus konto i ett annat steg bara.

Så har det varit sen 2014 så på den fronten inget nytt.
Det var just själva Facebook login som folk blev upprörda över
Nu klipper man ju bort sociala plattformen facebook som det var från början.
Vilket jag tyckte var helt onödigt att merga ihop från början för ca 1år sen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

Det är noll skillnad i praktiken, de länkar ihop ditt Facebook och ditt Oculus konto i ett annat steg bara.

Det gör skillnad exempelvis när jag tänkt ge bort en quest 2 till mina systersöner (vilket jag planerade göra för ett tag sedan).
Plus några spel såklart.
De har inte facebook-konto. Inte jag heller. Det måste man ha för att köpa/ha spelen.

Ska jag då sätta upp facebook-konton åt dem? Får man inte göra enligt deras regler. Eller ska jag sätta upp ett facebook-konto åt mig själv och köpa spelen där - och sedan aldrig använda kontot själv utan bara låta mina systersöner använda det facebook-kontot som står i mitt namn?
Får man det enligt deras regler?

Någonstans där låter det lite som att facebook-kontot inte riktigt är anpassat för hur jag tänkt göra här.

Alltså det är inte helt olikt problemet med om jag skulle ge bort en dator med steamkonto eller en konsol med playstation plus.
Men just det där att det är knutet till en individ så hårt och där man inte får sätta upp ett mer gemensamt konto - det gör facebookkontot lite... ja avigt kanske man kan säga för sammanhanget.

Av den anledningen skulle jag nog tycka det kändes skönt att ge möjligheten att dela upp social media-kontot med spelkontot.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta ersätts väl bara av ett Meta-konto?

Så nu behöver man inte längre ett Facebook-konto hos Meta för att spela, utan det räcker med ett Meta-konto hos Meta för att spela.

Något mer än bolagsnamnet som ändrades i slutändan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Detta ersätts väl bara av ett Meta-konto?

Så nu behöver man inte längre ett Facebook-konto hos Meta för att spela, utan det räcker med ett Meta-konto hos Meta för att spela.

Något mer än bolagsnamnet som ändrades i slutändan?

Same shi*, different name.

Permalänk
Keeper of Traditions

Då kanske det snart kan vara värt ett köp och testa på. Om inte något annat, bättre, kommer snart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det gör skillnad exempelvis när jag tänkt ge bort en quest 2 till mina systersöner (vilket jag planerade göra för ett tag sedan).
Plus några spel såklart.
De har inte facebook-konto. Inte jag heller. Det måste man ha för att köpa/ha spelen.

Ska jag då sätta upp facebook-konton åt dem? Får man inte göra enligt deras regler. Eller ska jag sätta upp ett facebook-konto åt mig själv och köpa spelen där - och sedan aldrig använda kontot själv utan bara låta mina systersöner använda det facebook-kontot som står i mitt namn?
Får man det enligt deras regler?

Någonstans där låter det lite som att facebook-kontot inte riktigt är anpassat för hur jag tänkt göra här.

Alltså det är inte helt olikt problemet med om jag skulle ge bort en dator med steamkonto eller en konsol med playstation plus.
Men just det där att det är knutet till en individ så hårt och där man inte får sätta upp ett mer gemensamt konto - det gör facebookkontot lite... ja avigt kanske man kan säga för sammanhanget.

Av den anledningen skulle jag nog tycka det kändes skönt att ge möjligheten att dela upp social media-kontot med spelkontot.

Det nya kontot skulle fortfarande vara personligt, Zuckerberg pratade om att ha ett arbetskonto utöver det personliga kontot. Mer detaljer än så är inte kända så vitt jag vet?
Ditt problem borde gå att lösa genom att gifta spel istället, då behöver du inte ha fixat ett konto med spel på. Du kan bara ge bort hårdvaran eller?

Permalänk

Så... Varför skulle man bli mer positiv till Oculusprylar efter att Facebookföretaget bytt namn? Det är fortfarande samma personer med samma värderingar som håller hårdvaran som gisslan?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Molotov:

Känns som det var ett helt onödigt move med onödig negativ publicitet att ta bort Oculus konton från början.
Dom hade ju lika gärna kunnat vänta göra migreringen oculus -> Meta direkt

Du ser ju nu tydligt att Meta är ett betydligt bättre och trevligare företag. De kommer jobba stenhårt för att du skall känna dig trygg med dem!

The metaverse will expand... ya know... gäller att tvätta bort sitt namn för att det ska funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Så... Varför skulle man bli mer positiv till Oculusprylar efter att Facebookföretaget bytt namn? Det är fortfarande samma personer med samma värderingar som håller hårdvaran som gisslan?

När Facebook köpte Oculus 2014 vart det lite ramaskri, men sen fortsatte allt som vanligt.
När Facebook tog bort Oculus konton för att använda Facebook kontot alltså samma konto för "social media sidan" så blev det ramaskri utan like.
Men faktiskt är det ju så att Meta ägt Oculus sen 14 och folk var OK med att ha ett Oculus konto, men inte ett Facebook konto.
Nu blir det ju så igen, fast ist för att heta Oculus så heter det Meta och kommer inte vara samma konto som man loggar in på Facebook med. Men det kommer väll även finnas som alternativ gissar jag.
Så alla som inte skaffat Oculus pga facebook konto kravet kan nu skippa Facebook.

Det kopplas till mitt första inlägg i tråden här, det var helt åt skogen ens att göra detta byte Oculus -> Facebook om man nu bara lite mer än 1år efter "ändrar tillbaka".

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du ser ju nu tydligt att Meta är ett betydligt bättre och trevligare företag. De kommer jobba stenhårt för att du skall känna dig trygg med dem!

The metaverse will expand... ya know... gäller att tvätta bort sitt namn för att det ska funka

Jag vet inte riktigt vad du menar men poängen var att det var ett helt onödigt att migrera över till facebook konto från oculus och påtvinga folk det nu när man ändå går tillbaka att skippa Facebook kontot.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Detta (och kommande) artificiellt påtvingade login-krav säger en hel del om hur lågt företag kan sjunka för att spåra på individnivå...

Permalänk
Sötast
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte riktigt vad du menar men poängen var att det var ett helt onödigt att migrera över till facebook konto från oculus och påtvinga folk det nu när man ändå går tillbaka att skippa Facebook kontot.

Det var det elaka företaget facebook som tvingade dig.
Det snälla och medmänskliga företaget Meta skulle aldrig göra så mot dig!

Permalänk
Skrivet av Molotov:

När Facebook köpte Oculus 2014 vart det lite ramaskri, men sen fortsatte allt som vanligt.

Utom att Oculus över natt slutade vara en produkt jag var sugen på: Inget i den firmans historia ger mig någon som helst anledning att tro att de kommer respektera mig som kund eller som individ. Hårdvara som tvärt slutar fungera om du inte gör rätt saker gentemot leverantören är tyvärr inget för mig, och det visade sig att mina farhågor stämde.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ha ett Facebook konto - men däremot ett META KONTO

// LZ

Permalänk
Medlem

Oavsett om han kallar det Metabook, Zuckbook eller Facebook är occulus produkten redan död för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det var det elaka företaget facebook som tvingade dig.
Det snälla och medmänskliga företaget Meta skulle aldrig göra så mot dig!

ok driver bara, var inte riktigt med.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Utom att Oculus över natt slutade vara en produkt jag var sugen på: Inget i den firmans historia ger mig någon som helst anledning att tro att de kommer respektera mig som kund eller som individ. Hårdvara som tvärt slutar fungera om du inte gör rätt saker gentemot leverantören är tyvärr inget för mig, och det visade sig att mina farhågor stämde.

Ja för dig kanske men inte för många andra, då blev det som jag beskrev tidigare.
Personligen är jag fortfarande väldigt nöjd med Oculus produkter (jag har 2st), det finns heller inte så många alternativ att välja på om man vill köra VR, köra trådlöst och köra stand alone

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Meta är ett mycket fulare namn än Oculus. Jag fattar inte poängen med att byta namn. Vad tjänar dom på det?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk

Facebook? Så 2010...

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Meta är ett mycket fulare namn än Oculus. Jag fattar inte poängen med att byta namn. Vad tjänar dom på det?

Det knyter ju samman produkterna på ett helt annat sätt. Folk var sura på att man behövde ett Facebook-konto till en produkt från Oculus... men ingen kan väl klaga på att man behöver ett Metakonto till en Metaprodukt?

Om fem år är det ingen som minns att det funnits ett företag som hette Oculus.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Skulle inte nappa på detta, för möjligheten finns ju att det är en fuling, att de kanske återkommer med kravet i en eller annan form senare. Jag har inte Facebook (inte heller annat socialt media) och kommer heller aldrig sajna mig för det, socialt liv för mig är: rent mänsklig kontakt eller via telefon - så gammelmodig är jag i den bemärkelsen;)