Permalänk
Inaktiv

Gå över till Wi-Fi?

Hej,
Har en hel del kablar osv draget överallt men funderar på att bygga ut mitt Wi-Fi till Wi-Fi 6 kör UniFi saker och i och med de tänkte jag skrota kabel helt överallt.

Är de något att föredrar? Ända jag tänkte ha kabel till är min NAS. Sen köra Wi-Fi överallt annars så som Apple TV , sonos m.m.

Är de något negativt? Wi-Fi 6 lär ju vara stabilt nog.

Permalänk
Medlem

Har du kablarna dragna ser jag inte varför du skulle sluta använda dem? Det jobbiga är ju redan gjort. Det ska vara om de är slarvigt dragna.

Även utan wifi6 kan man få bra fart via wifi med bra accesspunkter och bra nätverkskort i klienten. Men saker kan påverka och störa wifi så att man tappar kontakten eller får kass hastighet tillfälligt. Sådant sker inte lokalt i nätverket med kabel.

Permalänk
Rekordmedlem

Ju mer som använder wifi desto sämre fungerar det, behåll dina kablar till allt som inte tvingas använda wifi och anvöänd kablarna till accesspunkter i stället för att byta till nått som är helt radiobaserat och om kablarna är på plats så är det ju idiotiskt att betala en massa för att försämra lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du redan har kablar dragna kan det vara en riktigt dum ide att byta till enbart WiFi, om du är ute efter att bygga ett bättre WiFi är frågan en annan. Men kabel alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem

Antar att de som svarat är hardcore gamers? För mitt svar är tvärt emot. Skrota alla kablar! Själv spelar jag inte mycket, särskilt inte fps online.
Mitt användande via wifi är två personers jobbdatorer via VPN o office 365. TV med Netflix eller YouTube igång. Ca 7 mobiler med diverse IP chat. Teams-möten osv.

Upplever aldrig problem. Bor i hus så störs inte ut av fyra grannar som man kan göra i lägenhet. Skulle aldrig gå tillbaka till kabel. Wifi 5 förresten och trådlös router man fick på köpet (har en dyr i förrådet men den var för stor för att gömma i mediaskåpet).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av talonmas:

Antar att de som svarat är hardcore gamers? För mitt svar är tvärt emot. Skrota alla kablar! Själv spelar jag inte mycket, särskilt inte fps online.
Mitt användande via wifi är två personers jobbdatorer via VPN o office 365. TV med Netflix eller YouTube igång. Ca 7 mobiler med diverse IP chat. Teams-möten osv.

Upplever aldrig problem. Bor i hus så störs inte ut av fyra grannar som man kan göra i lägenhet. Skulle aldrig gå tillbaka till kabel. Wifi 5 förresten och trådlös router man fick på köpet (har en dyr i förrådet men den var för stor för att gömma i mediaskåpet).

Spelar aldrig något som behöver vara online och har mycket bra förutsättningar för wifi men väljer kabel alla dagar i veckan om det går. Jag vågar vägra wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker du fått bra råd, är kabeln snyggt dragen, låt den ligga kvar -- men dra inga nya WiFi6 är precis som du noterat, i princip lagg-löst, inget som kommer spela någon roll ivf. som det var förr.

Kör själv Ubiquiti både i lägenheten och i kåken, fungerar över förväntan.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hej,
Har en hel del kablar osv draget överallt men funderar på att bygga ut mitt Wi-Fi till Wi-Fi 6 kör UniFi saker och i och med de tänkte jag skrota kabel helt överallt.

Är de något att föredrar? Ända jag tänkte ha kabel till är min NAS. Sen köra Wi-Fi överallt annars så som Apple TV , sonos m.m.

Är de något negativt? Wi-Fi 6 lär ju vara stabilt nog.

Ser fram emot när du skapar en tråd här för felsökning med problem för nätverket och det visar sig vara ditt WIFI som är boven

Men, skämt å sido. Trådlöst kan fungera, beroende på hur omgivningen ser ut, mer eller mindre bra.
Bor du i eget hus så har du rätt bra förutsättningar, lägenhet kan vara värre.

Jag skulle rekommendera att du testar först innan du börjar riva bort alla kablar.

Personligen anser jag att wifi är till för enheter som inte kan kopplas med kabel, men jag är övertygad att med rätt utrustning och lite tid att sätta upp så går det att få till rätt bra

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd

Vurmandet för kablar känns lite... gammaldags. WiFi funkar utmärkt för i princip allt utom snabba onlinespel idag, möjligtvis kan det vara krångligt att få igång viss "fiber-TV" men linjär-TV är väl ännu mer gammaldags än internetkablar.

Jag bor centralt i lägenhet och ser massvis av olika WiFi-nät men det funkar utmärkt ändå på 5GHz-bandet.

Permalänk
Medlem

@snajk @fx9 Det fungerar inte som förr, kör man ex. ubiquiti så känner de själva av vilka kanaler som är lediga och använder dem, samt brukar "boost"-signal vid behov. Det är ju inte som rappel-router man får via ISP:n direkt.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vurmandet för kablar känns lite... gammaldags. WiFi funkar utmärkt för i princip allt utom snabba onlinespel idag, möjligtvis kan det vara krångligt att få igång viss "fiber-TV" men linjär-TV är väl ännu mer gammaldags än internetkablar.

Jag bor centralt i lägenhet och ser massvis av olika WiFi-nät men det funkar utmärkt ändå på 5GHz-bandet.

+1 med rätt prylar (t.ex. som TS skrev ubiquiti wifi6 prylarna så fungerar det bra. Har två tonårssöner som spelar även snabba onlinespel, de klagar inte. …sen kräver det lite mer eftertanke än kabel ja, jag ser 50+ wifi-nät på en klar dag, så det har förstås krävt lite mer planering av mitt nät, har tre accesspunkter för att hålla korta avstånd överallt, men mer än det nä. Skönt att ha ett wifi som fungerar bra för de enheter som ändå inte hade gått att ha trådlösa (paddor, telefoner) och allsköns IoT som är utströdd i och utanför huset.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KroesusSork:

@snajk @fx9 Det fungerar inte som förr, kör man ex. ubiquiti så känner de själva av vilka kanaler som är lediga och använder dem, samt brukar "boost"-signal vid behov. Det är ju inte som rappel-router man får via ISP:n direkt.

Ubiqiti gör säkert mycket smart, men det du beskriver låter som funktioner alla hemmaroutrar haft sen kriget.. lite osäker på vad du menar med ”boost” dock, det är ingen vedertagen term utanför damtidningar. Uteffekten från sändaren för respektive band är samma för alla tillverkare då det är reglerat i lag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Antar att de som svarat är hardcore gamers? För mitt svar är tvärt emot. Skrota alla kablar! Själv spelar jag inte mycket, särskilt inte fps online.
Mitt användande via wifi är två personers jobbdatorer via VPN o office 365. TV med Netflix eller YouTube igång. Ca 7 mobiler med diverse IP chat. Teams-möten osv.

Upplever aldrig problem. Bor i hus så störs inte ut av fyra grannar som man kan göra i lägenhet. Skulle aldrig gå tillbaka till kabel. Wifi 5 förresten och trådlös router man fick på köpet (har en dyr i förrådet men den var för stor för att gömma i mediaskåpet).

Om du bor i hus hade du kablarna ringlades efter golvet då och ingen riktig installation?
Jag menar har man kablar draget är det väll ingen idé att byta till sämre.
Om det inte är dåligt draget och man ledsnar pga det.

Annars är det där med kablar efter golven nått som känns vanligare hos dom som bor i lägenheter

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om du bor i hus hade du kablarna ringlades efter golvet då och ingen riktig installation?
Jag menar har man kablar draget är det väll ingen idé att byta till sämre.
Om det inte är dåligt draget och man ledsnar pga det.

Annars är det där med kablar efter golven nått som känns vanligare hos dom som bor i lägenheter

Jag kände helt enkelt inget behov av att dra kablar över huvud taget. Wifi har funkat perfekt för mig hittills (senaste 5 åren) till ändamålen från mitt första inlägg.

Varför lägga tid på kabeldragning när det inte behövs?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Om du bor i hus hade du kablarna ringlades efter golvet då och ingen riktig installation?
Jag menar har man kablar draget är det väll ingen idé att byta till sämre.
Om det inte är dåligt draget och man ledsnar pga det.

Annars är det där med kablar efter golven nått som känns vanligare hos dom som bor i lägenheter

Man kan ju också bo i ett gammalt hus där det är krångligt och dyrt att dra kablar (snyggt i alla fall), eller hyfsat nytt utan kablar eller kabelkanaler dragna. Men absolut är det lägenheter som är det stora problemet, speciellt hyresrätter där man inte har rätt att göra några större ingrepp.

Permalänk
Datavetare

Ställa frågor om Wifi på SweC verkar vara lönlöst då majoriteten av de som svarar verkar vara folk med starka åsikter som de verkar baserar på hur halvdassigt Wifi fungerade för 15-20 år sedan.

Har hemmakontor och är i behov av väldigt stabilt nätverk, kört uteslutande Wifi sedan Wifi-5 (802.11ac). Ett vettigt designat Wifi-5 fungerar helt OK med en handfull enheter som använder relativt mycket trafik och/eller ett tiotal enheter om de flesta är sporadiska användare.

Med Wifi-6 (både på AP och klientsidan) fungerar det lysande även i publika miljöer som flygplatser och tågstationer (upp mot 100 klienter per AP), misstänker att din hemmamiljö inte riktigt når till de nivåer även om du råkar ha grannar... Har ett 15 tal enheter på en AP hemma och ett 25 tal enheter (massa IoT) i sommarstugan fördelad över två AP.

Kan inte minnas en enda gång där närverks strul här hemma orsakats av Wifi, problemen (som totalt sett varit rejält sällsynta) har uteslutande legat hos internet-leverantör alternativt trasig HW.

Latens är högre för Wifi, har man extrema krav här är kabel/fiber bättre. Typiskt är den största bidragande orsaken till hög latens över Wifi väldigt aggressiva strömspar-funktioner, latensen enhet<->AP kan ligga på 10-15 ms. Stänger man av dessa, vilket är fullt rimligt på en stationär dator alt. laptop som går nätström, kan man (lite beroende på Wifi-klient HW) komma ned till någon enstaka ms och i det läget är bidraget från din Wifi typiskt en försumbar del av totala latensen vid t.ex. spelande.

Bandbreddsmessigt ska det utan större problem gå att klämma ut 400-500 Mbit/s ur Wifi-5 och ett par 100-tals Mbit/s till ur Wifi-6. Går att nå >1 Gbit/s med Wifi-6, fast i praktiken kräver det klient HW som man nog bara hittar i form av instickskort för stationära och/eller som "backhaul" mellan APs i ett mesh-system.

Största orsaken till att Wifi fungerar dåligt är usel HW hos klienter vilket tyvärr är svårt att rätta till i många bärbara enheter men i stationära får man helt enkelt se till att inte köpa billigaste USB-dongeln.

Det lite trista är att Wifi-6 accesspunkter kostar en del, men finns relativt billiga modeller som t.ex. Ubiquiti UniFi 6 Lite Access Point som jag har bra erfarenheter av. Kör också ASUS ZenWiFi XT8 med riktigt gott resultat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag kände helt enkelt inget behov av att dra kablar över huvud taget. Wifi har funkat perfekt för mig hittills (senaste 5 åren) till ändamålen från mitt första inlägg.

Varför lägga tid på kabeldragning när det inte behövs?

Ok nej har man inget behov är det en annan sak.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kan ju också bo i ett gammalt hus där det är krångligt och dyrt att dra kablar (snyggt i alla fall), eller hyfsat nytt utan kablar eller kabelkanaler dragna. Men absolut är det lägenheter som är det stora problemet, speciellt hyresrätter där man inte har rätt att göra några större ingrepp.

Bor i äldre hus från 70-talet men har allt eftersom man renoverade rum satt dit nätverksuttag där datorer och utrustning ska kopplas in. Har varit väl värt den trots allt lilla extra jobbet det medförde

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

vettigt designat

Brukar vara där skon klämmer. Kan man placera AP högt och centralt i området den ska täcka så fungerar det mycket bättre, då kan t om min gamla asusrouter från 2013 ge ett snabbt och stabilt nät. Största fördelen jag ser med ubiqiti är att de underlättar bättre placering genom att separera AP från routern och driva dem med PoE. Då blir det lättare att få den där den borde sitta, istället för ett elskåp i plåt i hallen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det lite trista är att Wifi-6 accesspunkter kostar en del, men finns relativt billiga modeller som t.ex. Ubiquiti UniFi 6 Lite Access Point som jag har bra erfarenheter av. Kör också ASUS ZenWiFi XT8 med riktigt gott resultat.

Ja när en kabel kostar några kronor mot att investera i infrastruktur för vettig trådlöst:
Jag har separat router redan, så det är "gratis"
-AP (1, kanske 2 st)
-Trådlöst nätverkskort x3 stationära
Pengarna trillar iväg, på en lösning som i bästa fall enbart är lika bra, i sämsta fall ger problem (även om det verkar som att om man gör rätt så blir det rätt lite problem. Men har man tid att lägga ner på att få till det rätt?)

Inget svårt val egentligen för mig i alla fall. Men olika personer har olika behov.

Men det är skönt att höra att tekniken gått framåt. Speciellt om man hamnar i ett hus där det inte är lika enkelt att dra fram kablar vid behov så vet jag att det går att få till bra:)

Men man måste väl antagligen dra sladd till accesspunkter, så viss kabeldragning kan man kanske inte komma undan.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ja när en kabel kostar några kronor mot att investera i infrastruktur för vettig trådlöst:

Trist bara att ha kabel och dongel i ipad:en…

…så när man ändå ”måste” ha bra trådlöst så kan man ju använda det till mer…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Jag kör det mesta kablat. Aldrig problem. Vilket har visat sig ganska överlägset under dessa tider med frekventa videomöten. Mina kollegor och kunder som kör trådlöst har ständiga problem med frysningar och laggande. Visst, det finns bra och dåligt Wi-Fi, men kabel kommer ändå vara stabilast.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Trist bara att ha kabel och dongel i ipad:en…

…så när man ändå ”måste” ha bra trådlöst så kan man ju använda det till mer…

Men för att slösurfa lite och kanske kolla nån film på netflix behöver man inge mer avancerat trådlöst, medans till speldator samt för att ladda ner större filer så skulle jag vilja investerat och knappast nöjt mig med 2.4 Ghz.

Slösurf: 2.4 Ghz bandet duger = kräver ingen vidare investering - nått billigt duger för det mesta.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Bra WiFi kostar extra och måste sitta rätt placerat, som i fri sikt, och då kan det fungera riktigt bra såklart. Men jag har det lite enklare och har trådat till TV & arbete.

Alltid komiskt när man har möten på jobbet och folk (med fiber!) åker ut hela tiden och får sätta sig på mobil-hotspot för de har ingen koll alls på få fungerande trådlöst.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aphex:

Brukar vara där skon klämmer. Kan man placera AP högt och centralt i området den ska täcka så fungerar det mycket bättre, då kan t om min gamla asusrouter från 2013 ge ett snabbt och stabilt nät. Största fördelen jag ser med ubiqiti är att de underlättar bättre placering genom att separera AP från routern och driva dem med PoE. Då blir det lättare att få den där den borde sitta, istället för ett elskåp i plåt i hallen.

Man kan inte placera saker hur vansinnigt som helst och ju fler klienter man har, ju viktigare blir placering och dimensionering av AP.

Är i företagsmiljö min erfarenhet från Ubiquiti UniFi 6 kommer (där används 4 st AP för optimal drift) och kör ASUS Mesh i huset på landet (två AP), trähus i ett plan gör det svårt att täcka allt med en enda accesspunkt.

"Hemma" är placeringen långt mer praktisk än optimal (trähus i två plan, "ser" 4-6 grannar främst via deras 2,4 GHz nät), där används "gratisroutern" från ComHem och den är placerad bakom TV på övervåningen medan mitt arbetsrum är på undervåningen.

Ändå får både Mac:en, stationär Windows PC och de bärbara jag använder normalt 866 Mbit/s i länkhastighet, vilket är högsta möjliga för Wifi-5 med 2x2 MIMO.

Ett snabbskott med iperf3 visar att faktiskt hastighet mellan en Linux-server som står bedvid ComHem-routern (kopplad med kabel, 1 Gbit/s) och Mac:en blir strax över 600 Mbit/s. Det är alltså över Wifi-5, M1 har stöd för Wifi-6 men har inte riktigt sett behovet att uppgradera än då det bara är 250 Mbit/s mot internet.

Skrivet av FX9:

Ja när en kabel kostar några kronor mot att investera i infrastruktur för vettig trådlöst:
Jag har separat router redan, så det är "gratis"
-AP (1, kanske 2 st)
-Trådlöst nätverkskort x3 stationära
Pengarna trillar iväg, på en lösning som i bästa fall enbart är lika bra, i sämsta fall ger problem (även om det verkar som att om man gör rätt så blir det rätt lite problem. Men har man tid att lägga ner på att få till det rätt?)

Inget svårt val egentligen för mig i alla fall. Men olika personer har olika behov.

Men det är skönt att höra att tekniken gått framåt. Speciellt om man hamnar i ett hus där det inte är lika enkelt att dra fram kablar vid behov så vet jag att det går att få till bra:)

Men man måste väl antagligen dra sladd till accesspunkter, så viss kabeldragning kan man kanske inte komma undan.

Visst kostar det en slant om man måste köpa allt. Fast hur många behöver det egentligen?

Alla mina enheter har minst Wifi-5 stöd "inbyggt", alla nyare Apple-prylar har Wifi-6. Ska man hårdra det hade det gått att spara 100-150 kr på moderkortet till Windows PC genom att inte välja ett moderkort med inbyggt Wifi, fast givet att det är "workstation" nivå på datorn är 100-150 kr ett avrundningsfel av totalpriset.

Självklart ska man använda kablar om sådana är dragna. Kör kabel som "backhaul" i landshuset, men har man inte den möjligheten har ju dagens mesh-system ovanför budgetnivån möjlighet till att köra "backhaul" på ett separat 5 GHz baserat nätverk (2x2 upp till 8x8 MIMO beroende på prisnivå, från 4x4 MIMO och uppåt bör man nå >1 Gbit/s).

Kabel är bra, men om det i praktiken fungerar lika bra över Wifi (vilket det för egen del ur alla relevanta aspekter gör, här måste man förstå sina egna behov!) är det ju ännu bättre att helt slippa dra massa kablar!

För de flesta användare innehåller deras enheter redan Wifi, så merkostnaden för att köra Wifi är noll. Hur bra routern man "får" från sin interleverantör varierar kraftigt, men finns lägen när till och med den är "tillräckligt bra" vilket ger en merkostnad på noll rakt över. Men det gäller så klart inte alla, har man bara lite större hus eller lite försvårande omständigheter Wifi-mässigt måste det till extrautrustning i alla fall på AP-sidan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Testade Wi-Fi precis mellan min budgettelefon och budgetrouter DIR-859. Fick 4 ms i svarstid och exakt samma hastighet som det trådade. Trådat har jag 3 ms så skillnaden är försvinnande liten, även med budgetprylar tydligen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Testade Wi-Fi precis mellan min budgettelefon och budgetrouter DIR-859. Fick 4 ms i svarstid och exakt samma hastighet som det trådade. Trådat har jag 3 ms så skillnaden är försvinnande liten, även med budgetprylar tydligen.

Min upplevelse är att D-Link funkar bra tills de plötsligt inte funkar och då är det ett helvete att få igång skiten igen. Asus har jag bättre erfarenheter av men också Linksys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min upplevelse är att D-Link funkar bra tills de plötsligt inte funkar och då är det ett helvete att få igång skiten igen. Asus har jag bättre erfarenheter av men också Linksys.

Okej, min har funkat klockrent i sex år så har redan fått bra värde för 500 kr iallafall.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv

Har kört med endast Wi-Fi i 8-9 år nu. Aldrig känt något som helst behov av att koppla in en kabel i någonting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Okej, min har funkat klockrent i sex år så har redan fått bra värde för 500 kr iallafall.

Jo, jag kan absolut ha haft otur. Körde mycket D-Link tidigare när det var 801.11G som gällde, men jag vill inte påstå att det var problemfritt, snarare trodde jag att det var normalt att behöva starta om routern ganska ofta och hålla på, vilket det kanske var på den tiden, men sedan mitt byte till Asus har jag sluppit sådana problem. Chansade och köpte en D-Link igen ungefär när AC-standarden var spikad, den hade beamforming och liknande och kostade väl typ 1200 medan motsvarande Asus kostade 50% mer, fick den aldrig att funka i närheten av stabilt så gick tillbaka med den efter ett par veckor och köpte Asusen istället. Den funkade problemfritt i ett antal år tills jag bytte upp mig igen, till en ny Asus.