Endast högpresterande kärnor i enklare Intel "Alder Lake"-processorer

Permalänk
Melding Plague

Endast högpresterande kärnor i enklare Intel "Alder Lake"-processorer

Intels nästa processorgeneration fimpar hybridarkitektur i de lägre prestandaklasserna, vilket avslöjas genom en "Alder Lake-S"-krets utan energieffektiva kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade väl egenrligen varit mer logiskt med bara E-cores i de lägre segmenten kan man tycka. Annars hade de lika gärna kunnat göra en med bara P-cores för de som "bara spelar", så jag tycker segmenteringen känns en smula märklig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Dessa borde kunna sätta rejäl press i de lägre segmenten. Undra om AMD kommer känna sig tvungna att sänka priserna på Ryzen när Alder Lake släpps.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte meningen med energieffektiva kärnor i desktop-processorer. Vi behöver ju inte bry oss om batteritid som i laptops eller smartphones. Skulle hellre ta ett något lägre antal högpresterande kärnor än extra lågpresterande kärnor med tanke på att många applikationer fortfarande har svårt att utnyttja många kärnor.

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit trevligt om de nya i3orna skulle kosta som i3 kostar, snarare än som i5or kostar. Men det lär väl vara för mycket begärt. Tyvärr lär väl cachemängden ta ett kliv ner och vad jag förstår så ses prestandavinst, åtminstone i spel främst beroende på den ökade cachemängd som de flerkärniga modellerna erbjuder snarare än ökat antal kärnor. Åtminstone efter en viss brytpunkt, gissningsvis kring 6 kärnor, 12 trådar tror jag inte man ser prestandavinster i spel.

Skrivet av TMG:

Jag förstår inte meningen med energieffektiva kärnor i desktop-processorer. Vi behöver ju inte bry oss om batteritid som i laptops eller smartphones. Skulle hellre ta ett något lägre antal högpresterande kärnor än extra lågpresterande kärnor med tanke på att många applikationer fortfarande har svårt att utnyttja många kärnor.

Syftet är väl att dels i framtiden kunna erbjuda modeller med enbart stora kärnor för att därigenom kunna erbjuda en prestandavinst samt anledning att uppgradera. Men även vid dagens energieffektivitet skulle antagligen endast stora kärnor ge en lite för hög effektförbrukning och värmeutveckling. Visst... Vet man vad man håller på med så hade det inte nödvändigtvis behövt bli ett problem. Men frågan är väl lite också hur mycket moderkorten ska behöva kosta. Tillslut går det liksom inte att längre marknadsföra som konsumentprodukter.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade väl egenrligen varit mer logiskt med bara E-cores i de lägre segmenten kan man tycka. Annars hade de lika gärna kunnat göra en med bara P-cores för de som "bara spelar", så jag tycker segmenteringen känns en smula märklig.

Vad jag har förstått har de inte komplett instruktionsuppsättning för x86, och har för dålig "spets" vid korta, intensiva laster.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TMG:

Jag förstår inte meningen med energieffektiva kärnor i desktop-processorer. Vi behöver ju inte bry oss om batteritid som i laptops eller smartphones. Skulle hellre ta ett något lägre antal högpresterande kärnor än extra lågpresterande kärnor med tanke på att många applikationer fortfarande har svårt att utnyttja många kärnor.

De ger bättre prestanda totalt sett i flertrådade applikationer, och i fåtrådade prestandakrävande behövs de inte -- istället kan de göra bakgrundssaker medan prestandakärnorna är lediga till saker där prestanda spelar roll, så de kan potentiella göra nytta även där.

Jag tror att Intel skrev att fyra E-kärnor tar ungefär samma kretsyta som en P-kärna. Prestandan är ju däremot långt mer än en fjärdedel, så det går absolut att tjäna på det.

Sedan så är ju inte effektivitet meningslöst i desktops heller, eftersom det ofta är ström/värme som begränsar flertrådade beräkningar. En ensam kärna kan lätt dra 30 W (om inte närmare 40 W), men i en 5950X som kör max så blir det ju inte direkt tal om 16 * 30 W = 480 W, totalt utan kärnorna får istället nöja sig med att dela på c:a 140 W, så de får 1/3 av vad de får i enkeltrådat läge.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade väl egenrligen varit mer logiskt med bara E-cores i de lägre segmenten kan man tycka. Annars hade de lika gärna kunnat göra en med bara P-cores för de som "bara spelar", så jag tycker segmenteringen känns en smula märklig.

Nej, inte alls.

Vid fåtrådade uppgifter så har P-cores betydligt bättre prestanda.

Det är först vid många trådar som energieffektivare kärnor faktiskt ger högre absolut prestanda, iaf inom dom energibegräsningar som en personprocessor har.

Jag tycker det är betydligt mer rimligt att dom lägre segmenten får så hög och kostnadseffektiv enkeltrådsprestanda som möjligt.

Skrivet av TMG:

Jag förstår inte meningen med energieffektiva kärnor i desktop-processorer. Vi behöver ju inte bry oss om batteritid som i laptops eller smartphones. Skulle hellre ta ett något lägre antal högpresterande kärnor än extra lågpresterande kärnor med tanke på att många applikationer fortfarande har svårt att utnyttja många kärnor.

Du har fortfarande begränsningar.

1. Pris. En mindre avancerad kärna är billigare och du kan få ut mer flertrådsprestanda per krona utan att offra fåtrådig prestanda genom att kombinera kärnor.

2. Energi/ström/värme. Genom att kombinera olika kärnor så får du ut betydligt mer flertrådsprestanda per watt och högre absolut prestanda inom den rimliga strömbudgeten som finns för en persondatorprocessor.

Du får fortfarande tillräckligt med högpresterande kärnor för att kunna maximera dom saker som inte kan utnyttja många kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag förstår inte meningen med energieffektiva kärnor i desktop-processorer. Vi behöver ju inte bry oss om batteritid som i laptops eller smartphones. Skulle hellre ta ett något lägre antal högpresterande kärnor än extra lågpresterande kärnor med tanke på att många applikationer fortfarande har svårt att utnyttja många kärnor.

Poängen är väl mest att kunna lägga ett antal bakgrundsprocesser på de kärnorna så att man slipper flytta bort de stora processerna från sina kärnor. Taskswitch tar en del tid, och det är bättre om det programmet du har framför näsan och väntar på att det skall bli klart slipper lämna sin kärna. Jag kan tänka mig en framtid där man bara har fyra eller t.o.m. två stora kärnor på många datorer.

Sen är den en fördel att de är mindre när man skall få plats med allt på chippet. Alla signaler måste ju komma fram inom en cykel, så det är bra om avstånden är kortare.

Skrivet av cyklonen:

Vad jag har förstått har de inte komplett instruktionsuppsättning för x86, och har för dålig "spets" vid korta, intensiva laster.

Gracemont saknar bara AVX-512. Det är därför helt spärrat i Alder Lake, eftersom alla kärnor måste klara samma instruktioner, trots att de stora kärnorna egentligen klarar det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tror det blir ett rejält lyft, oavsett

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Poängen är väl mest att kunna lägga ett antal bakgrundsprocesser på de kärnorna så att man slipper flytta bort de stora processerna från sina kärnor. Taskswitch tar en del tid, och det är bättre om det programmet du har framför näsan och väntar på att det skall bli klart slipper lämna sin kärna. Jag kan tänka mig en framtid där man bara har fyra eller t.o.m. två stora kärnor på många datorer.

Känns inte som att det finns så mycket stöd för det i nuläget. Samtidigt antar jag att processorerna måste komma först för att utvecklare ska börja anpassa sina applikationer efter dem. Kanske inte helt rättvis jämförelse då detta faktiskt kan vara användbart, men jag antar att det är lite som med ray tracing där det inte fanns några spel med stöd för det i flera månader efter att RTX-grafikkorten släpptes.

Permalänk
Medlem

Beror ju så klart på prestandan men kan nog bli väldigt intressanta i typ NUCs och liknande lösningar där man vill kunna köra fläktlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Dessa borde kunna sätta rejäl press i de lägre segmenten. Undra om AMD kommer känna sig tvungna att sänka priserna på Ryzen när Alder Lake släpps.

AMD har nog ett ess i rockärmen som bara ligger och lurar, tar dom fram det när de få rätt tillfälle.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Men laptops (U-serien) är ju segmenterad precis tvärt om (2+8 i de lägre effektklasserna)

Det hade för mig känts mer logiskt som segmentering. En binnad 6+0 kan ju slå en 6+4 ganska ofta, dels är ringbussen kortare, men också mer effekttak per P-kärna...

Ska bli intressant att se tester, framförallt med e-kärnor på och av och annat gott. Gissar att Gamers Nexus kommer gräva djupare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Känns inte som att det finns så mycket stöd för det i nuläget. Samtidigt antar jag att processorerna måste komma först för att utvecklare ska börja anpassa sina applikationer efter dem. Kanske inte helt rättvis jämförelse då detta faktiskt kan vara användbart, men jag antar att det är lite som med ray tracing där det inte fanns några spel med stöd för det i flera månader efter att RTX-grafikkorten släpptes.

Det är mest att MS behöver ha stöd för det i Windows. Apple har det i MacOS: vissa processer är markerade så att de bara placeras på de små kärnorna (Icestorm), men det rör sig bara om processer som hör till OSet själva. Andra utvecklare kan markera processer på samma sätt, men den stora vinsten kommer sig av att man flyttar operativsystemets alla bakgrundsprocesser.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade väl egenrligen varit mer logiskt med bara E-cores i de lägre segmenten kan man tycka. Annars hade de lika gärna kunnat göra en med bara P-cores för de som "bara spelar", så jag tycker segmenteringen känns en smula märklig.

Så en i3 vs 5600x dina AMD aktier kommer gå bra mannen!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Gracemont saknar bara AVX-512. Det är därför helt spärrat i Alder Lake, eftersom alla kärnor måste klara samma instruktioner, trots att de stora kärnorna egentligen klarar det.

Hmm, ok, ja då är det ju inget större bekymmer. AMD:s processorer har inte heller AVX512 och klarar sig utmärkt ändå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, ok, ja då är det ju inget större bekymmer. AMD:s processorer har inte heller AVX512 och klarar sig utmärkt ändå.

Det betyder ju dock att P-cores blir utan också, för det blir bökigt att schemalägga annars

Så för rena AVX-laster så kan lilla chippet helt klart vinna över stora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Så en i3 vs 5600x dina AMD aktier kommer gå bra mannen!

Jag har inte aktier i något företag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det blir alltså två varianter.

En strömslukare för tunga laster, som arbete med video, grafiskkonst, querys, och lösa universums hemligheter. En hemma server känns det som.

Den andra blir en ren gaming CPU.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kotz:

En strömslukare för tunga laster, som arbete med video, grafiskkonst, querys, och lösa universums hemligheter. En hemma server känns det som.

Med standardinställningar (ca 125 W PL1 / 250 W PL2) drar den ju lika mycket som 11900K och 10900K.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Med standardinställningar (ca 125 W PL1 / 250 W PL2) drar den ju lika mycket som 11900K och 10900K.

Kritiken bottnar väl i att det inte är ett framsteg alls jämför nec 14nm. I ran stock drar en 5950X 100W mindre. Det är en skillnad som inte kan ignoreras. Det är väl det det handlar om.

Sen bör ju såklart prestanda per watt ha ökat väldigt mycket. Men det är ändå trist att se att Intel tycker sig behöva ett tak på 250W i stock för optimal prestanda När AMD klarar sig mrc hälften.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sen bör ju såklart prestanda per watt ha ökat väldigt mycket. Men det är ändå trist att se att Intel tycker sig behöva ett tak på 250W i stock för optimal prestanda När AMD klarar sig mrc hälften.

AMD skulle nog gärna vilja ha ett högre tak än 142W eller vad det nu är på AM4. Det är priset man får betala med bakåtkompabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag kan tänka mig en framtid där man bara har fyra eller t.o.m. två stora kärnor på många datorer.

Dagens processormarknad med fokus på många kärnor kommer ju av att vi inte lyckats pressa ut mer prestanda ur enskilda kärnor, det är ju ett misslyckande som gjort att vi tvingas ha så många kärnor.

För enklare datorer så räcker ju 2-4 kärnor utmärkt, men om inget revolutionerande händer så kommer vi vara beroende av många kärnor för hög prestanda en rätt lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

AMD skulle nog gärna vilja ha ett högre tak än 142W eller vad det nu är på AM4. Det är priset man får betala med bakåtkompabilitet.

Det handlar också om att chiplets är mindre, och det går inte knö in hur mycket värme som helst på hur liten yta som helst. Jag tror inte det har så mycket med sockeln att göra. Min 3900X med EDC-bugg och BCLK på 103.8 kan komma upp i 170W vid CB20-körningar, och inget har exploderat än. Så sockeln i sig tål högre effekt, men det var rent idiotiskt av AMD att sätta en såpss låg gräns, ja. Även om det kanske inte behövs är det ju dumt att inte ge sig själv svängrum för framtida produkter, särskilt om man valt en väg där sockeln i teorin ska så pall för både två och tre generationsskiften.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Kanske jag bygger en 1080p "competitive" rigg med en 6 kärnig alder lake utan småkärnor då, ifall de presterar bra vill säga.

I alla fall är de intressanta!