Snabbkoll: Tänker du köpa Alder Lake?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har beställt 12900K och Strix Z690 m-ITX. Priset på processorn är ju i linje med AMDs produkter, men moderkortet...5 lax. Helt orimligt.

Lägg på dubblerat pris per gig och extrembrist på DDR5 så ser det ännu mindre lovande ut

Jag skulle aldrig köpa en helt ny plattform med gamla minnen iaf

Permalänk
Medlem

Sitter på 5800x och den kommer få vara kvar några år, men ska bli kul att se hur Alder Lake presterar.

Permalänk
Medlem

Blir ett köp inom tid, sitter på i7-6700k samt 980ti idag.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Trådar som dessa är så…obetydliga. Vem bryr sig om någon tänker skaffa en ny processor?

Skulle ju kunna säga samma sak om ditt inlägg, tre sidor med kommentarer på den här tråden så ganska många blir väl svaret på din fråga.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Nja, Jag stannar kvar hos AMD jag trivs och va i deras händer + jag tycker om folket bakom AMD vilket jag inte vill byta till Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Möjligtvis kunde tänka mig byta från 9700K till 12700KF om det är värt prestandahöjningen, har mera nytta av processorkraft än grafik då jag spelar sällan idagsläget men renderar en massa videor. Behåller nog isåfall mitt Samsung B-die DDR4 32GB kit. 12900K/F känns för dyr åtminstone och 12600K kanske inte är värt att uppgradera till så faller långt på hur 12700K och hur DDR5 vs DDR4 påverkar prestandan i diverse program, blir DDR5 ett betydligt kliv i praktiken så tror jag att jag väntar ännu, vill inte satsa i DDR5 ännu (tänker mera om sisådär 2-2½ år) men ifall man får bra boost av Alder Lake även med DDR4 kan jag tänka mig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

De har ju inte släppts än. Finns det något som säger att det kommer vara en brist?

Varit i kontakt med flera återförsäljare som säger samma sak.
Så sent som idag sa en från Inets kundtjänst att det liknar bristen för grafikkort.
Jag beställde ddr5 från Inet ca 19:30 på förbokningsdagen och de vet inte när de kommer.

Kanske @sweclockers skulle kunna göra en rundringning till återförsäljare för att få lite mer officiella uttalanden?

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog eventuellt köpa om cirka 6 månader för att bli av med alla barnsjukdomar som kan tillkomma med DDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag kommer nog eventuellt köpa om cirka 6 månader för att bli av med alla barnsjukdomar som kan tillkomma med DDR5.

Tror du eventuella barnsjukdomar försvinner såpass snabbt? Du tänker mjukvarurelaterade kanske? Jag tänker väl att som inte redan köper nu, i bästa fall kommer kunna köpa om sex månader inkluderat alla eventuella barnsjukdomar som följer. Det lär väl dröja nåt år innan man rulla ut nya revisioner/uppdaterade chipsets som kommer runt eventuella problem.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har redan bra och fungerande värmeelement hemma

Permalänk
Medlem

Nä, klarar mig med min Ryzen 7 3700x.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Känner absolut inget behov av uppgradering på den fronten än.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Nja, Jag stannar kvar hos AMD jag trivs och va i deras händer + jag tycker om folket bakom AMD vilket jag inte vill byta till Intel.

Håller med dig fullständigt, lämnar inte AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Trådar som dessa är så…obetydliga. Vem bryr sig om någon tänker skaffa en ny processor?

Kanse för folk att se om de ska marknadsföra mer. Eller för att se om det är värt det för redaktionen att ta in fler moderkort och fler raminnen och testa eller om intresset inte finns. Eller bara för att det ör kul.
Man kan ju diskutera samtliga quiz värde.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Sitter på en r5 3600 som funkar fint, men skulle ju vara kul o mecka med bygget mera. Saknar också att ha iGPU, särskilt nu under dessa tider där man borde nästan passa på att sälja sina GPU om man kan få bra cash för dom.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Trådar som dessa är så…obetydliga. Vem bryr sig om någon tänker skaffa en ny processor?

Folk som inte är helt självcentrerade kanske

Jag är nyfiken på vad andra tänker och hur många som planerar att uppgradera. Lätt att få för sig att alla tänker hoppa på tåget eller skippa det helt utefrån några få poster i forumet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Folk som inte är helt självcentrerade kanske

Jag är nyfiken på vad andra tänker och hur många som planerar att uppgradera. Lätt att få för sig att alla tänker hoppa på tåget eller skippa det helt utefrån några få poster i forumet.

Men vad ger informationen dig, mer än kanske ett tiotal som säger ”ja” och en bråkdel som faktiskt gör det. Men sen då…? Vad gör det dig vad andra köper? Är det så viktigt för folk nu vad andra gör, så man inte råkar skapa sig en EGEN uppfattning?

Läs en recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nä. Jag inväntar vad AMD har för något sen.

Går i samma tankar. Bibehåller AMD sin utveckling lär Intel inte vara så värst bra vid nästa AMD-släpp. Med andra ord anser jag att Intel har tappat sin ledning och det motiverar inte skyhöga priser på Mobo+DDR5+kylare som möjligvis behövs för att nya 12000-serien ska kunna prestera riktigt bra.

Väntar man in AMD så sitter man gött i fåtöljen nu

Är det all in AMD för dig eller vad har du för tankar?

Skrivet av dlq84:

Skönt att se att majoriteten här är smarta nog att invänta tester.

Ja delvis. Dock även totala prislappen (som är många tusenlappar över än vad det varit tidigare för mig), hur tillgång och bra DDR5 kommer vara och om det går att bibehålla sin nuvarande kylarlösning med uppdaterade fästen.

Inte så kul med så mycket inköp/krav efter lite mer än ett kasst år med LGA1200. En CPU och uppdatering med Bios är väl helt okey efter ett år.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Skulle ju kunna säga samma sak om ditt inlägg, tre sidor med kommentarer på den här tråden så ganska många blir väl svaret på din fråga.

Så en extrem minoritet här som säger en sak och (högst troligt) gör en annan, är grunden för vad övriga tycker? Märkligt tänk.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar nu helt enkelt för att min nuvarande dator hänger inte riktigt med i vissa spel något mer som kräver bra single-thread prestanda.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Men vad ger informationen dig, mer än kanske ett tiotal som säger ”ja” och en bråkdel som faktiskt gör det. Men sen då…? Vad gör det dig vad andra köper? Är det så viktigt för folk nu vad andra gör, så man inte råkar skapa sig en EGEN uppfattning?

Läs en recension.

Med det där tänket så ska man alltså inte interagera med andra människor ALLS? För det är bara "ens egna" åsikt som spelar roll och då är alla helt oväsentliga.

Lustigt nog så har du lagt ner tid och tanke-kraft på att svara i en tråd som du inte är ett dugg intresserad av.
Motsägelsefullt? Ja.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontooz:

Med det där tänket så ska man alltså inte interagera med andra människor ALLS? För det är bara "ens egna" åsikt som spelar roll och då är alla helt oväsentliga.

Lustigt nog så har du lagt ner tid och tanke-kraft på att svara i en tråd som du inte är ett dugg intresserad av.
Motsägelsefullt? Ja.

Interagera? Det är något helt annat och det vet du självklart om. Vad gäller att jag läste tråden var det av den enkla anledning att lämna min egen åsikt…men den passar inte? Nej, den stämmer ju inte överens med din.

Därför valde du att lägga dig i vad jag skrev, precis som jag gjorde. Vart vill du komma?

Permalänk
Medlem

Är sugen på att uppgradera från min 7700K men vet inte riktigt hur mycket det skulle ge, speciellt i 1440P. Ska nog lägga pengarna på ett grafikkort istället när mitt 1080 slutligen dör.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Nä. Köpte 5600X i vintras, den ska rulla i många år innan den pensioneras.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Nej, absolut inte, ändå GPU som sätter stopp för prestandan där jag behöver den. DDR5 får mogna minst ett år till.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Interagera? Det är något helt annat och det vet du självklart om. Vad gäller att jag läste tråden var det av den enkla anledning att lämna min egen åsikt…men den passar inte? Nej, den stämmer ju inte överens med din.

Därför valde du att lägga dig i vad jag skrev, precis som jag gjorde. Vart vill du komma?

Det är motsägelsefullt att lägga ner tid och energi på något som man inte bryr sig om. Har man en dålig dag kan man istället isolera sig, göra nåt man tycker är kul och ta en öl.
Lite lustigt enligt mig att du kommer med pekfingret och ska läxa upp andra att inte skriva på .... ett diskussionsforum!

Jag ville försöka få dig att se andras perspektiv på hur du framstod iom att du ursprungligen skrev ett förpestat miserabelt inlägg där du tydligt framstår som helt ointresserad av ämnet, men samtidigt fortsätter du engagera dig i diskussionen i just den tråden. Du kanske bokstavligen undrade "vem bryr sig?" och kör nåt slags mindgames? Eller? Svårt att veta om man inte känner dig som människa!

Min åsikt är att det är intressant att se hur andra resonerar kring en nylansering från Intel. Det går liksom hand i hand med teknikintresset och det är särskilt intressant hur andra "nördar" tänker då Sweclockers är det bästa Svenska nördforumet med mest spetskompetens enligt mig.

Skrivet av Ürkel:

Är sugen på att uppgradera från min 7700K men vet inte riktigt hur mycket det skulle ge, speciellt i 1440P. Ska nog lägga pengarna på ett grafikkort istället när mitt 1080 slutligen dör.

Personligen tror jag inte att du märker jättestor skillnad i 1440p. Dessa processorer gör mest skillnad med starka GPUer.

När jag gick från 7740x till 10900k med 1080Ti märktes ingen skillnad alls, lite stabilare frametimes i spel och smooth överlag i Windows. Du behöver sikta in på både GPU och CPU för att få ut något bra av uppgraderingen om det syftar till gaming.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Har redan bra och fungerande värmeelement hemma

Så du tycker dina värmeelement är lika kul att spendera din fritid på?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Samma här.
Får se om jag kan låta bli att uppgradera när/om Raptor Lake och Zen 4 kommer hösten 2022.

Kunde alltid spara och uppdatera liten då och då, komponenter alltså. Men det senaste grafikkort pris har satt stopp på det. Det min första AMD prolle sedan Bulldozer. Blir en Ryzen till.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Så du tycker dina värmeelement är lika kul att spendera din fritid på?

Använder varken element eller CPU-er i nöjessyfte (non-gamer). Generellt måste båda dessa och allt övrigt förbruka mindre energi.

Permalänk
Medlem

Jag har en 5600x och byter inte bara för att det ev finns något bättre på marknaden. Dröjer nog ett par år till innan jag byter CPU så vi får se vad marknaden har att erbjuda då.

Men ska bli kul med något fräscht från Intel, hoppas de lanserar något bra!