Hur fungerar öppet köp / ångerrätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Fel, en produkt som är bruten får inte säljas som ny utav butik juridiskt sätt. Det skall tydligt framgå om produkten är öppnad.
Kolla på te.x. Inet.se där skriver dom ut det tydligt likväl som på webhallen.

Nej så är det givetvis inte.
Jag har jobbat i en drös olika butiker, både nätbutiker och vanliga, och det är standard att så länge varan är i nyskick och förpackning och liknande är fräsch så säljs varan som ny. Det finns ingen lag som reglerar detta. De varor som man säljer som fyndvaror säljs som såna då det saknas nåt, kartongen är skadad eller det finns nånting som gör att man inte KAN sälja varan som ny. En del företag typ Biltema, har inte ens en fyndavdelning utan mycket varor som returnerats och som sen inte kan säljas kasseras bara.
Det finns säker nån butik som har som egen regel att man inte säljer en returnerad vara som ny, typ som nämnts här Inet och webhallen, men 99% av butikerna gör inte så. Och det finns ju egentligen ingen som kan kontrollera om detta ens efterföljs utan bara är en text för att lugna datornördar som klagar om de får en returnerad vara med ett fingeravtryck på.

Jag köper själv en del fyndvaror och jag tycker att det är en bra idé istället för att man ska kassera varorna. Det är dock en hel del bök med från butikens sida då det inte direkt är ovanligt att kunden som returnerat varan helt enkelt har ljugit om dess skick och den är trasig. I butiker finns sällan möjligheten att testa returnerade varor heller utan de går bara direkt ut i hyllan. Man har inte tid för det, helt enkelt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa alla inlägg, så vet inte om detta är sagt ännu.

Jag köpte ett Evga 2080 ftw3 från webhallen och blev extremt missnöjd med ljudet från kylaren, lät som ett jetplan jämfört med mitt tidigare rog strix kort jag bytte ut. Det va inga problem alls att få lämna tillbaka det och dom gjorde inget avdrag på priset. Trots att det i slutändan tog lite lång tid innan det hamnade rätt hos dom. Jag hörde dock av mig till dom typ dagen efter jag hade fått kortet.

Du får som sagt betala returen själv, tror dom skickade returlapp på mail. Men jag som inte äger en skrivare gav ju bara adressen till postkontoret jag va på och det skickades inte som företagspaket såklart. Så det kom fram till dom, men det blev ändå fel, så det skickades tillbaka till mig igen. Sen fick jag skicka det ännu en gång och betala. Tror till och med jag fick betala för att dom skickade tillbaka kortet. hahaha. Jävligt klantigt av mig såklart och ligger ju inte alls på webhallen.

Men tänk på det om du ska skicka tillbaka kortet.

Och ja, det måste ju paketeras ordentligt, men det är bara att skicka tillbaka i samma kartong som dom skickade i. Förutsatt att du har kvar det.

Lycka till.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Det är ju rätt så grisigt att göra så om företaget betalar returfrakten. Förr i tiden var det vanligt att man i alla fall fick betala för att skicka tillbaka grejorna man kom på att man inte ville ha.

Så är det fortfarande för Webhallen i alla fall, köpte en extern hdd till PS5. segare än segast. Så jag tog den på ångerrätten/öppet köp. Men då fick jag betala frakten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Så är det fortfarande för Webhallen i alla fall, köpte en extern hdd till PS5. segare än segast. Så jag tog den på ångerrätten/öppet köp. Men då fick jag betala frakten.

Låter bra tycker jag. Jag springer verkligen inte företags ärenden normalt sett men jag tycker det är en vettig kompromiss att man får testa produkten och betala för returen om man inte gillar den Det är inte bra i det långa loppet om folk sitter och okynnesbeställer grejer de inte ens vet om de vill ha.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av killawife:

Nej så är det givetvis inte.
Jag har jobbat i en drös olika butiker, både nätbutiker och vanliga, och det är standard att så länge varan är i nyskick och förpackning och liknande är fräsch så säljs varan som ny. Det finns ingen lag som reglerar detta. De varor som man säljer som fyndvaror säljs som såna då det saknas nåt, kartongen är skadad eller det finns nånting som gör att man inte KAN sälja varan som ny. En del företag typ Biltema, har inte ens en fyndavdelning utan mycket varor som returnerats och som sen inte kan säljas kasseras bara.
Det finns säker nån butik som har som egen regel att man inte säljer en returnerad vara som ny, typ som nämnts här Inet och webhallen, men 99% av butikerna gör inte så. Och det finns ju egentligen ingen som kan kontrollera om detta ens efterföljs utan bara är en text för att lugna datornördar som klagar om de får en returnerad vara med ett fingeravtryck på.

Jag köper själv en del fyndvaror och jag tycker att det är en bra idé istället för att man ska kassera varorna. Det är dock en hel del bök med från butikens sida då det inte direkt är ovanligt att kunden som returnerat varan helt enkelt har ljugit om dess skick och den är trasig. I butiker finns sällan möjligheten att testa returnerade varor heller utan de går bara direkt ut i hyllan. Man har inte tid för det, helt enkelt.

Har bara fått en returvara som ny en gång och då krävde jag kompensation och det fick jag.
Sen är det såklart att det finns lagar som reglerar detta.

Annars kan man ju sälja begagnade appelsiner som nya på internet te.x jag vet överdriven jämförelse men för att du ska förstå.
Vem köper en ny vara och vill ha en begagnad ingen kan jag lovad dig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon300311:

Har bara fått en returvara som ny en gång och då krävde jag kompensation och det fick jag.
Sen är det såklart att det finns lagar som reglerar detta.

Annars kan man ju sälja begagnade appelsiner som nya på internet te.x jag vet överdriven jämförelse men för att du ska förstå.
Vem köper en ny vara och vill ha en begagnad ingen kan jag lovad dig

Beg apelsiner kan enligt marknadsföringslagen inte säljas som nya/färska pga att de är förädlade till skit, de kan däremot vidareförädlas från skit till biomull och säljas som biomull.
(Apelsinerna kan även vara förändrade på annat sätt som gör att de upphört att vara färska apelsiner, typ juice eller fruktsallad)
Inte heller om apelsinerna är köpta på distans har man ångerrätt men de går att reklamera om de är mögliga eller på annat sätt defekta

En returnerad vara är inte begagnad om allt sköts på rätt sätt dvs att den återlämnas i oförändrat skick och det finns inga juridiska hinder att sälja den som ny.

Är varan köpt på distans gäller också det nedan.
Den som köper en vara får inte använda varan mer än nödvändigt för att undersöka egenskaperna, för ett grafikkort lär de flesta egenskaperna vara välkända på förhand så att "testa" det i 2 veckor för att sedan utnyttja ångerrätten är inte juridiskt ok och butiken som sålt grafikkortet bör naturligtvis dra av en summa på återbetalningen som kompensation för värdeminskning, det är tydligt i lagtexten att så bör ske.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion,

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Har bara fått en returvara som ny en gång och då krävde jag kompensation och det fick jag.
Sen är det såklart att det finns lagar som reglerar detta.

Annars kan man ju sälja begagnade appelsiner som nya på internet te.x jag vet överdriven jämförelse men för att du ska förstå.
Vem köper en ny vara och vill ha en begagnad ingen kan jag lovad dig

Dä har du haft tur, eller så har du råkat ut för vettiga personer som är rädda om sina enheter medans de testas.

Jag har å andra sidan visserligen haft otur (hoppas jag) men som exempel har jag de senaste tio åren gjort lika många köp från Elgiganten och mer än hälften har varit uppenbara returer. Fingeravtryck på lacken, hårstrån under snett sittande skyddsplast m.m.

Själv hör jag till den gruppen knäppskallar som tar reda på produktens egenskaper innan jag köper så under mina 30+ år har jag bara lämnat tillbaka 1-2 varor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Dä har du haft tur, eller så har du råkat ut för vettiga personer som är rädda om sina enheter medans de testas.

Jag har å andra sidan visserligen haft otur (hoppas jag) men som exempel har jag de senaste tio åren gjort lika många köp från Elgiganten och mer än hälften har varit uppenbara returer. Fingeravtryck på lacken, hårstrån under snett sittande skyddsplast m.m.

Själv hör jag till den gruppen knäppskallar som tar reda på produktens egenskaper innan jag köper så under mina 30+ år har jag bara lämnat tillbaka 1-2 varor.

Förstår, oftast när jag returnerar är produkten trasig eller så är jag inte nöjd med den.
Te.x att en NAS som säger att den inte ska låta så jäkligt tjuter osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Har bara fått en returvara som ny en gång och då krävde jag kompensation och det fick jag.
Sen är det såklart att det finns lagar som reglerar detta.

Annars kan man ju sälja begagnade appelsiner som nya på internet te.x jag vet överdriven jämförelse men för att du ska förstå.
Vem köper en ny vara och vill ha en begagnad ingen kan jag lovad dig

Du köper garanterat returnerade varor ibland utan att du ens vet om det. Och rent tekniskt så skulle man kunna gå in på ICA, köpa apelsiner och sen returnera dem på öppet köp. Men de flesta butiker har regler som exkluderar färskvaror som frukt och grönsaker, fisk och kött och liknande. Det enda lagen säger om just detta ämne har redan diskuterats tidigare i tråden.

Men i princip är det så att nästan alla butiker som har öppet köp har en regel som säger att varan ska vara oanvänd i oöppnad förpackning när man returnerar den. Och om detta sköttes till 100% så skulle det ju inte ens vara nåt att diskutera, eller hur? Tyvärr är det inte så utan kunder fuskar ibland med detta och även personal gör det för att det är lättare än att neka en retur. Och då har man helt plötsligt en situation där en kund kan få en begagnad vara istället för en ny. Jag har själv haft situationer där kunder kommit in och hävdat just detta och de fallen ger man kunden en annan vara som man kollar att den är ny. Varan kunden först köpte packas om och säljs igen.
Men det finns ju även varianter på retursystemen. Vissa företag har istället för öppet köp s.k prova på garanti och då kan man ofta inte få varan att bli som ny igen utan den säljs då antingen som fyndvara eller helt enkelt kasseras.
Många större aktörer har helt enkelt skrotat retursystemet och allt som returneras säljs istället till andra företag som sedan refurbishar dessa. Amazon har detta systemet. Då behöver man som kund aldrig orar sig för att få en begagnad vara.

När det gäller just ångerrätt så är situation ngt. annorlunda. Mest pga att det faktiskt är något som styrs av lagar och företaget MÅSTE ta tillbaka varan. Förut kunde man neka men idag är det i princip omöjligt för ett företag att neka retur enligt ångerrätten om inte varan har förstörts. Man får helt enkelt ta smällen vilket inte alltid är så kul om man får en dyr osäljbar produkt tillbaka. Man kan ta ut en avgift på några procent för ompackning av produkten men det görs nästan aldrig då det inte täcker förlusten och oftast ger väldigt mycket backlash från kunder. Men i princip alla varor som returneras som är i nyskick säljs om som nya.

Som kund kan man faktiskt be personal i butik att se till att man får en helt ny oöppnad produkt om detta är viktigt för en så det är egentligen inte ett jätteproblem. Jag personligen har endast en gång har ett problem med en produkt jag köpt som ny men som var använd. Det var då ett moderkort och givetvis hade det böjda pins. Och det var riktigt knepigt att få butiken att gå med på att ge mig ett nytt men det gick till slut.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Vilka svenska ÅF låter en testa produkten i flera veckor och sedan lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka om man inte är nöjd? Vi snackar om lite dyrare grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilka svenska ÅF låter en testa produkten i flera veckor och sedan lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka om man inte är nöjd? Vi snackar om lite dyrare grejer.

Som nämnts: Alla. Beroende på vad du menar med ”flera”. Minsta tid (lagstadgad) är 14 dagar sedan är det fritt för butiker att ha längre om de vill.

Under förutsättningen att du köper på distans samt att varan är i nyskick då du lämnar tillbaka den.