Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur många av er kör med handkontroll? Funderar på om det är värt att köpa en.

Även jag kör med handkontroll för tillfället trots att jag äger ratt. Det är lite för mycket buggar med ratt för tillfället för att det ska vara värt böket. Dessutom körde jag hela FH4 med handkontroll utan några som helst problem.

Jag kör med en Xbox Elite V1 kontroll just nu. När buggarna är lösta byter jag nog till ratt. Men handkontroll ger mycket bättre känsla än tangentbord. Jag kör dessutom ”simulation”-steering vilket jag kan rekommendera om du ogillar hur det fungerar som default med handkontroll.

Permalänk
Viking

Synd att inga Horizon 5-edition kontroller fanns i lager. Fick bli en vanlig svart.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ingen Gsync nej. Har en 165Hz panel.
FPSen ligger stadigt på 48 med väldigt få dippar.
Vsync av så går jag upp till 70-90 fps på high, då med kraftiga dippar och stutter.

Aha kör du skärmen i 144hz då i spelet månne? Då borde det ju synka med var tredje frame och kunna bli rätt mjukt?
(165hz borde bli mer stutter)
Så testa 144hz om du inte gjort det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av zogez:

Du får ju ändra och köra online, så du får möta "riktiga spelare" Storyn är ju alltid Avatarer"..

Kör online. Men just de racet var de endast avatarer.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Definitivt årets spel imo. Däremot synd att DLSS saknas.

Gamertag: DreadnoughtIX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Synd att inga Horizon 5-edition kontroller fanns i lager. Fick bli en vanlig svart.

Jo, jag vet inte om jag skulle kalla den snygg direkt, men den är absolut intressant och står ut i mängden med vita och svarta.

https://arstechnica.com/gaming/2021/11/a-brief-love-letter-to...

Permalänk

Har spelat i 4 timmar, ingen krasch eller allvarlig bugg hittills. Enda är "lost connection" då och då, men så brukar det ju vara vid launcher.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Kör online. Men just de racet var de endast avatarer.

Kör rivals så kan du jämföra med klubbens medlemmar, annat namn för time trials.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Verkar som min polare löst det, kan vara samma problem för mig men jag har avinstallerat och kommer inte installera förrän problemet är åtgärdat.

Han kom in i spelet så fort han pausade AVAST....så spelet triggar antivirus program trevligt.

Nåja jag har hellre ett antivirus än spelar ett trasigt spel så hoppas det fixas innan mina 3 månader går ut....

Det har varit ett fenomen sedan 3:an. Spelen går inte att starta om man har vissa antivirus igång. Fick fimpa Avast för att kunna spela både 3:an och 4:an.

Skönt att slippa MS Store denna gång i varje fall för där var det olika fel varje släpp som måste patchas eller fixas av en själv innan man kunde spela ordentligt.

Forza är bra spel, men det är den överlägset struligaste spelserien att spela online för mig och mina vänner. Varje släpp innehåller ny huvudvärk... Har inte testat online på 5:an ännu, men jag vet redan nu att det inte kommer gå smärtfritt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Någon annan här som lider av problemet med svaga, täta horisontella linjer över skärmen i spelet? Syns tydligast över asfalt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

En blå Audi S2 (Porsches ritningar)
Du måste kolla detta klippet när Motorjournalen var och körde denna gamla 90tals räcer.

https://youtu.be/FqavuT0awls

Ja det där klippet är en klassiker!
Är lite svag för just Audi då jag ägt två S2, varav en Avant med RS2 exteriör, bromsar och en lite uppgraderad motor. Det är lite nostalgi när man känner igen hur det såg ut under motorhuven och inredningen i Horizon

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Någon annan här som lider av problemet med svaga, täta horisontella linjer över skärmen i spelet? Syns tydligast över asfalt för mig.

Har precis samma. Lider också av ingen-trafik problemet. Kartan känns helt död utan npc trafik med några enstaka online spelare som kör förbi. Funderar på att vänta ett par veckor med att lira.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har spelat någon timme och har inte stött på några kracher, buggar eller andra konstigheter än.
PC, Steam, Logitech G27 + en eBay-handbroms, 4k, HDR. Kör med nVidias rekommenderade inställningar som sätter det mesta till "Ultra" med mitt 3080. Av någon anledning vill inte TV'n slå på VRR men har inte grottat så mycket i det, ligger stadigt på 60FPS och GPU'n c:a 80-85% belastning.
Vill försöka få till TrackIR också men inte hunnit med att testa, tänker att det borde gå att binda till Mouse-Look på nå' vis.

Tycker det är riktigt snyggt, bättre än 4:an, och skönt att köra på rätt sida när man bara glider runt

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ja det där klippet är en klassiker!
Är lite svag för just Audi då jag ägt två S2, varav en Avant med RS2 exteriör, bromsar och en lite uppgraderad motor. Det är lite nostalgi när man känner igen hur det såg ut under motorhuven och inredningen i Horizon

Grymma bilar men det är löjligt hur lite dom går att trimma i spelet fortfarande, 1200+ hästar borde man kunna bygga till med tanke på andra bilar i spelet. Personligen tror jag 3B och ABY tål lika mycket om inte mer per cylinder än 2JZ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Det har varit ett fenomen sedan 3:an. Spelen går inte att starta om man har vissa antivirus igång. Fick fimpa Avast för att kunna spela både 3:an och 4:an.

Skönt att slippa MS Store denna gång i varje fall för där var det olika fel varje släpp som måste patchas eller fixas av en själv innan man kunde spela ordentligt.

Forza är bra spel, men det är den överlägset struligaste spelserien att spela online för mig och mina vänner. Varje släpp innehåller ny huvudvärk... Har inte testat online på 5:an ännu, men jag vet redan nu att det inte kommer gå smärtfritt.

Spelade 4:an helt felfritt även det genom game pass med AVAST detta är första gången jag har stött på detta problem. Helt sjukt att det funnits så länge och dom inte fixat det....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ansökt till klubben nu med. Beadored gametag

Permalänk
Medlem

Har även jag skickat en ansökan till klubben Heter ItsMeMicke i spelet.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Det har varit ett fenomen sedan 3:an. Spelen går inte att starta om man har vissa antivirus igång. Fick fimpa Avast för att kunna spela både 3:an och 4:an.

Skönt att slippa MS Store denna gång i varje fall för där var det olika fel varje släpp som måste patchas eller fixas av en själv innan man kunde spela ordentligt.

Forza är bra spel, men det är den överlägset struligaste spelserien att spela online för mig och mina vänner. Varje släpp innehåller ny huvudvärk... Har inte testat online på 5:an ännu, men jag vet redan nu att det inte kommer gå smärtfritt.

5ans onlineläge är nog plockat rakt uppochner från 4an, d.v.s. fruktansvärt instabilt.

Körde i måndes helt felfritt med några polare, kanske en dc totalt. Igår var det helt ospelbart, tror vi lyckades få igenom 2-3 race på 2h..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Av någon anledning vill inte TV'n slå på VRR men har inte grottat så mycket i det

Spelet har inte stöd för "exlusive fullscreen" verkar det som.
I vissa andra spel måste jag slå på det för at VRR ska fungera.

Trots det så har jag inte några problem med tearing.
Kör i 70 fps på mn LG CX.
Men man vill ju att "Low latency mode"-rutan på TVn ska dyka upp i hörnet när man stattar ett spel.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ostbullen:

5ans onlineläge är nog plockat rakt uppochner från 4an, d.v.s. fruktansvärt instabilt.

Körde i måndes helt felfritt med några polare, kanske en dc totalt. Igår var det helt ospelbart, tror vi lyckades få igenom 2-3 race på 2h..

Det är väl pga överbelastning isåfall? Det blir förstås en enorm peak med spelare på releasedagen, framför allt när det är så hypat.
Såg folk på MS Flight Sim-forumet som också hade serverstrul (ping på ~250 ms oavsett serverregion) som säkert hänger ihop.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl pga överbelastning isåfall? Det blir förstås en enorm peak med spelare på releasedagen, framför allt när det är så hypat.
Såg folk på MS Flight Sim-forumet som också hade serverstrul (ping på ~250 ms oavsett serverregion) som säkert hänger ihop.

Mycket möjligt, så man får ju hoppas att det blir bättre om några dagar Den som lever får se

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Nån mer som har problem med ljudet i trådlösa lurar? Det funkar i menyer tills man börjar köra bil, då lägger det av. Störigt.

Visa signatur

Asus TUF GAMING X570-PLUS, Ryzen 7 5800X, CM Hyper 212, Cruzial Ballistic DDR4 3200 C16 2x16GB, RTX 3070 Ventus, Corsair RM750X v2, Fractal Define R4, ASUS ROG PG279Q G-Sync

Permalänk
Skrivet av ultra5:

Nån mer som har problem med ljudet i trådlösa lurar? Det funkar i menyer tills man börjar köra bil, då lägger det av. Störigt.

Körde precis en timme med trådlösa utan problem. På konsol.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hotfix på gång:

Idag hamnade i open med 3 polska spelare som satt och kallade folk för kurva. Så otroligt störande att inte kunna stänga av alla andra micar. I FH4 var det ganska sällan någon störde, även om det hände att folk käkade chips och dammsög i bakgrunden. Nu känns det som det är väldigt många helt nya spelare som totalt saknar vett och etikett.

Tillägg: ska prova det här senare; https://youtu.be/xmP1tMZYNH0
Tydligen ska man in i inställnigar för Xbox-kontot. Har inte meckat så mycket med det tidigare eftersom det som sagt inte var lika mycket problem förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Hotfix på gång:

https://i.postimg.cc/yYqg6SST/516-A5-E5-E-67-FE-4876-A88-D-6247300-A7-B9-B.jpg

Idag hamnade i open med 3 polska spelare som satt och kallade folk för kurva. Så otroligt störande att inte kunna stänga av alla andra micar. I FH4 var det ganska sällan någon störde, även om det hände att folk käkade chips och dammsög i bakgrunden. Nu känns det som det är väldigt många helt nya spelare som totalt saknar vett och etikett.

Dom har kanske sommarjobbat i Sverige och försökte varna för kurvor på banan
Nä skämt åsido sjukt störande om man inte kan mute:a folk.

Permalänk
Medlem

Nu finns en FZ-klubb. Känns som vi kanske behöver visa var skåpet Volvon ska stå?

https://www.fz.se/forum/trad/446992-forza-horizon-5-officiell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Hotfix på gång:

https://i.postimg.cc/yYqg6SST/516-A5-E5-E-67-FE-4876-A88-D-6247300-A7-B9-B.jpg

Idag hamnade i open med 3 polska spelare som satt och kallade folk för kurva. Så otroligt störande att inte kunna stänga av alla andra micar. I FH4 var det ganska sällan någon störde, även om det hände att folk käkade chips och dammsög i bakgrunden. Nu känns det som det är väldigt många helt nya spelare som totalt saknar vett och etikett.

Tillägg: ska prova det här senare; https://youtu.be/xmP1tMZYNH0
Tydligen ska man in i inställnigar för Xbox-kontot. Har inte meckat så mycket med det tidigare eftersom det som sagt inte var lika mycket problem förut.

Bra, hoppas den kommer asap så man kan börja köra :/

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Ha inte damage & tire wear på simulation!
Körde precis ett race på 25 min och fyfan vad dåligt med grepp jag hade ungefär halva tiden. Bilen kunde knappt svänga men bottarna hade inga problem alls att köra på som i början av loppet. Kunde blocka dom tillräckligt och har rewind på som tur är så lyckades ta mig i mål på första plats. Hade halkat efter till sista annars, garanterat.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Tips att använda custom resolutions om man inte är nöjd med prestanda i spelet, i brist på DLSS. Jag har märkt att jag vill spela med ganska så maxade inställningar (8x MSAA etc för att få mindre jaggies på bilarna, brukar aldrig annars använda MSAA men här gillar jag det) men det blir ganska så tungt för mitt 3070 TI om jag vill ha 4K 60. 1440p går ju lätt men då blir det något suddigt tycker jag när man vant sig vid 2160p, så någonstans mellan 1440p och 2160p är "sweet spot".
Nå iaf, då ställer jag bara in att GPUn ska sköta skalning i Nvidia Control Panel, samt jag ställer in en custom resolution. 3072x1728 hamnade jag på (testade de gröna upplösningarna på denna sida), och det ser väldigt bra ut och flyter väldigt bra.
Då GPUn sköter skalningen behöver inte skärm (eller TV i mitt fall) stöda upplösningen, utan den tror fortfarande att den får en 3840x2160 signal.

Kan hända att jag fortfarande går ner ett snäpp till i upplösning, till 2944x1656, är lite knapert med VRAM.

(Ursäktar grådassiga färgen, det är pga HDR)

(Och jo, jag har provat använda resolution scaling i spelet men jag verkar få sämre prestanda av det än väntat. Quality inställningen ska vara faktor 1.5 (alltså 2160/1.5 = 1440) men det ger mig sämre FPS (54.6 fps) än riktig 1440p (73.3 fps), så jag litar inte riktigt på den inställningen...)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag ska göra för att få spelet att funka. Har nu ominstallerat, pausat AVAST, låst vid 48FPS, kör som admin, vette fan vad som finns kvar att testa nu

Visa signatur