Permalänk
Medlem

Ny ryzen 9 5900x

Hej Sweclockers!

Jag köpte en dator och byggde ihop med 5800X först, valde att åka tillbaka och byta till en ny processor - Ryzen 9 5900X. Datorn startade enbart men ingen signal till skärmar eller tangentbord. Jag misstänkte att jag hade förstört processorn, men jag åkte tillbaka till NetOnNet och dom konstaterade att ingenting var fel, fick även testa en ny processor. Blev tyvärr ingen skillnad...

Det funkar DIREKT när jag sätter in Ryzen 7 5800x

Då kanske ni tänker att mitt moderkort stödjer? IKKE SA NICKE / x570 MSI TOMHAWK
750WATT nätagg
RAM 3600MHZ 32GB
RTX 2080
SSD 480GB

Alltså, allting funkar ju i datorn eftersom den startar upp på andra processorer förutom ryzen 9 5900x
Har även uppdaterat BIOS till senaste, men det var dock en beta version jag laddade ner som var den senaste, kan det ha något med det att göra?

HJÄLP!! Inget datorproffs har lyckats lösa det hittills..

Trådstart redigerad /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

5800X och 5900X är identiska sett till hur moderkortet ser dem. Om det funkade med den ena och inte med den andra, och inget annat i datorn har ändrats, finns det nog bara två förklaringar. Antingen var processorn trasig eller blev trasig av din hantering innan och under montering, eller så är processorn inte korrekt monterad.

Ta ur processorn igen och kolla så att alla pinnar är hela, raka och att inga saknas. Kolla i processorsockeln på moderkortet så att det inte är kylpasta, avbrutna pinnar eller smuts i några av hålen. Montera dit processorn igen om allt ser ok ut, och testa igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

5800X och 5900X är identiska sett till hur moderkortet ser dem. Om det funkade med den ena och inte med den andra, och inget annat i datorn har ändrats, finns det nog bara två förklaringar. Antingen var processorn trasig eller blev trasig av din hantering innan och under montering, eller så är processorn inte korrekt monterad.

Ta ur processorn igen och kolla så att alla pinnar är hela, raka och att inga saknas. Kolla i processorsockeln på moderkortet så att det inte är kylpasta, avbrutna pinnar eller smuts i några av hålen. Montera dit processorn igen om allt ser ok ut, och testa igen.

Allt såg bra ut när jag vände och kollade pinnarna

Permalänk
Medlem

Prova att koppla in 5900, ta ut strömsladd ur psu samt batteri ur moderkort så biosinställningar rensas. Koppla in allt igen och start datorn.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Reset cmos (ta ut batteriet eller kortslut jumper)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Kommer du inte ens in i BIOS när du har 5900x i? Testat att cleara CMOS?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk

Kan det vara så att du har en äldre bios version som kan orsaka problemet? Alternativt se över allting. Ta ut, sätt in.

Edit: Såg att du körde senaste men beta version, prova den icke beta. Blir det nån skillnad? Har du googlat dig vidare och se om fler har samma samt vilken version av MSI som började stödja 5x serien?

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad händer om du kör med bara en minnessticka?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Kommer du inte ens in i BIOS när du har 5900x i? Testat att cleara CMOS?

Kommer inte in i Bios eftersom jag inte får någon signal till skärm.
Har testat tagit ut CMOS batteriet i 2 minuter utan framgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vad händer om du kör med bara en minnessticka?

Testat, tyvärr ingen framgång.
Den startar upp likadant, allt snurrar och fungerar i datorn, men ingen signal till skärm eller tangentbord, mus

Permalänk
Medlem

Har fått lite liknande problem. Startar datorn, skärmen är svart fram till jag kommer till windowsinlogningen.
Hände efter senaste BIOS-uppdateringen, har iofs ett MSB B450 motar max och en 3700. Innan den bios-versionen så var det inga problem, då såg jag bootuppen eller vad det heter.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Ska kolla det senare!! Hur ska det se ut om något är fel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Kan det vara så att du har en äldre bios version som kan orsaka problemet? Alternativt se över allting. Ta ut, sätt in.

Edit: Såg att du körde senaste men beta version, prova den icke beta. Blir det nån skillnad? Har du googlat dig vidare och se om fler har samma samt vilken version av MSI som började stödja 5x serien?

Bra tips, jag ska testa det!
Uppskattar alla tips, har lite att gå på efter jobbet.

Permalänk
Medlem

Byter mycket processorer på jobbet och har märkt att med Ryzen tar det TIIIID innan bild visas om man bytt mellan 2 processorer.

Så låt den stå minst ett par minuter och se om det hjälper.
Ofta när jag väntat en 2-4 minuter så hoppar den igång och allt fungerar som det ska.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Byter mycket processorer på jobbet och har märkt att med Ryzen tar det TIIIID innan bild visas om man bytt mellan 2 processorer.

Så låt den stå minst ett par minuter och se om det hjälper.
Ofta när jag väntat en 2-4 minuter så hoppar den igång och allt fungerar som det ska.

Hur lång tid innan jag kan ta för givet att det inte är uppstarten det beror på? Ska jag ge den 15 min?

Permalänk
Medlem

Några felkoder på moderkortets diod/ led skärm vid uppstart ?

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Några felkoder på moderkortets diod/ led skärm vid uppstart ?

Nej tyvärr, tog även med mig datorn till netonnet, dom tyckte också det var lite halvdrygt att moderkortet inte signaliserade några felkoder

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi? Råkar inte va som så att gpun sitter i en pci-e rizer?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vad har du för chassi? Råkar inte va som så att gpun sitter i en pci-e rizer?

https://www.komplett.se/product/901760/datorutrustning/datork...

Vad menar du? Kan du förtydliga "Råkar inte va som så att gpun sitter i en pci-e rizer?" till någon som inte kan grekiska

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

https://www.komplett.se/product/901760/datorutrustning/datork...

Vad menar du? Kan du förtydliga "Råkar inte va som så att gpun sitter i en pci-e rizer?" till någon som inte kan grekiska

Riser är en förlängningskabel så att du kan montera GPU varsom. Ett problem skulle i så fall vara att du bara har en riserkabel som stödjer PCIe 3.0, och moderkortet skickar ut PCIe 4.0 och då får man ingen bild. Men i den lådan du har ser jag inte att det skulle sitta något riserkort, utan GPU är direktkopplad på moderkortet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

du är 100% på att du stoppat skärmkabeln i gfx-kortets uttag och inte i moderkortet? Då Ryzen 5900x inte har ngn gfx-del

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

Kommer inte in i Bios eftersom jag inte får någon signal till skärm.
Har testat tagit ut CMOS batteriet i 2 minuter utan framgång

Hade du nätkabeln till PSUn urdragen när du tog ut batteriet?

I vilket fall, värt att prova igen, gärna 10 minuter eller längre,

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Märkligt problem!

Läste om fler som haft problem med 5900x och en av dom löste det genom att:

Koppla ur ALLT, även CPU:n. Bara Pwr-kabeln för att kunna starta upp moderkortet med PSU:n.
Han tog ur CMOS batteriet och nollade sen BIOS med en skruvmejsel på JBAT1-pinnarna.
Väntade ett par minuter, stoppade i CMOS-batteriet och kopplade sedan in en USB-sticka med v14 BIOS från MSI i Flashback-porten baktill.
Slå på strömmen på PSU:n och tryck på flashback-knappen.
Vänta tills den flashat med V14-BIOS och startat om. Stäng sedan ned och koppla in CPU med en ramsticka.

Slockar CPU-debug lampan nu så koppla i grafikkortet och försök boota igen.

Allt låter ju extremt långsökt med tanke på att en 5800x fungerar. Men det kan absolut vara värt ett försök tänker jag.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

https://www.komplett.se/product/901760/datorutrustning/datork...

Vad menar du? Kan du förtydliga "Råkar inte va som så att gpun sitter i en pci-e rizer?" till någon som inte kan grekiska

Tänkte om grafikkortet sitter i en 3.0 pci-rizer så hade problemet nog vart att med 5900x så sätts den på pci-e 4.0 istället för 3.0 vilket har mer eller mindre samma effekt.

En pci-e rizer är en adapter om grafikkortet sitter vertikalt monterat eller helt enkelt inte direkt i moderkortet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrjoint:

Ska kolla det senare!! Hur ska det se ut om något är fel då?

Kolla in den där sidan jag länkade alternativt i ditt moderkorts manual. Där hittar du placering och tolk för led-debug-historien, hur det ser ut och fungerar

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd sammanfogad*

@mrjoint: Håll dig till samma tråd och starta inte nya med samma fråga!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@mrjoint skulle vara ql o höra hur det går?

// LZ