Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har märkt av samma sak på de asiatiska bilar jag provkört, även innan elbilarna. Nu är vi verkligen inne på "snillen spekulerar här", men jag kan ändå till viss del tänka mig att det har att göra med de vägbeläggningar de är vana vid. När jag varit i japan så har asfalten varit slät som sammet, så där bullrar det knappt någonting. Jag killgissar att Sydkorea har liknande vägnät och tänker mig att de med det som utgångspunkt inte upplevt sig behöva lägga lika mycket krut på ljuddämpning från däckbullret.

Sant, det är nog få länder som har lika värdelösa vägar som Sverige. Ännu roligare i de norra delarna av vårat land där vägunderhåll är en myt och lösningen på vägproblem numera är hastighetssänkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det någon som orkar använda kartorna? Mer lagg än en 10 år Samsung telefon. 🤪 Nåja, kul att det går att uppdatera, kanske får göra det till helgen.

Jag tror det är ett allmänt Kia problem? Är samma i svärföräldarnas sportage diesel. Känns som att Kia snålar Med ljuddämpningen för att få ner priset.

Ja det är väl en av anledningarna till att den är billigare än andra elbilar. Hoppas att den går något tystare på sommardäck sen.

Skrivet av Gainsgoblin:

Har bara provkört E-niro ett par gånger men ratar den av samma anledning varje gång. Vägljudet är alldeles för högt för mitt tyckte. Det är väl något genomgående med asiatiska bilar har jag en känsla av. Vägljudet är inte prio och en sak man sparar in kostnader på.

Japp nånstans måste väl Kia dra in för att spara pengar. Trevlig bil om man bortser från detta lite tråkiga problem. Tur är ju att vi mest kommer köra den i farter under 90.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Provkörde äntligen idag jag med, fruktansvärt imponerad! Fick ett enligt mig riktigt bra pris på privatleasing, Ev6 Rwd Pearl white, inkl. Service, försäkring och vinterhjul 5360kr/mån

Har du möjligtvis en offert jag kan få se i pm? 😄

Permalänk
Medlem

Det här med dåliga infotainmentsystem... det har ju ALLTID varit katastrof, nästan oavsett prisklass. Bilar som kostade 800 000 har haft mycket sämre upplevelser än en Ipad för 3 500 kr.

Jag vet inte om de skyller på halvledarbristen nu men bilindustrin är otroligt dåliga på detta även nu. VW med sina stolpskott till infotainmentsystem i id3/4 t.ex.?

Tesla har ju fattat det, och Polestar med Android.

Men varför är alla andra så hopplöst efter? Man kan ju tycka i en elbil med hur jäkla mycket batterikraft som helst (i jämförelse med valfri mobiltelefon) som kostar över en halv miljon att upplevelsen ska motsvara en Ipad eller Galaxy Pad S7. Alltså det ska inte lagga PÅ NÅGOT SÄTT att swipa mellan skärmar eller styra musik eller värme eller någonting egentligen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Det här med dåliga infotainmentsystem... det har ju ALLTID varit katastrof, nästan oavsett prisklass. Bilar som kostade 800 000 har haft mycket sämre upplevelser än en Ipad för 3 500 kr.

Jag vet inte om de skyller på halvledarbristen nu men bilindustrin är otroligt dåliga på detta även nu. VW med sina stolpskott till infotainmentsystem i id3/4 t.ex.?

Tesla har ju fattat det, och Polestar med Android.

Men varför är alla andra så hopplöst efter? Man kan ju tycka i en elbil med hur jäkla mycket batterikraft som helst (i jämförelse med valfri mobiltelefon) som kostar över en halv miljon att upplevelsen ska motsvara en Ipad eller Galaxy Pad S7. Alltså det ska inte lagga PÅ NÅGOT SÄTT att swipa mellan skärmar eller styra musik eller värme eller någonting egentligen.

/hulle.

Tja, det är dåligt men den typen av komponenter har ju lite andra krav än en surfplatta. Både på tillgänglighet under ganska lång tid men också på saker som värmetålighet, den ska tåla att vara i solen hela dagen varje dag i år, vad som händer vid en krock (vassa glasbitar är inte bra) och liknande. Sen är ju ledtiderna ganska långa, man verkar sätta komponenterna i en modell rätt långt före lanseringen av den, och då hinner en del saker bli något föråldrade. Å andra sidan har vi haft Ipads i typ tolv år nu så det borde inte vara något problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Sant, det är nog få länder som har lika värdelösa vägar som Sverige. Ännu roligare i de norra delarna av vårat land där vägunderhåll är en myt och lösningen på vägproblem numera är hastighetssänkningar.

Om man ska tro på http://reports.weforum.org/global-competitiveness-report-2014...

Så ligger Sverige rätt ok till. Ungefär där jag förväntar mig att ett land av vår storlek och lilla befolkning ska ligga. Den motsvarar rätt väl även mina erfarenheter av att bila genom Europa. Att påstå att få länder har så värdelösa vägar som Sverige känns som ett otroligt insnöat påstående.

Jämför man med Norge ligger vi otroligt bra till, snäppet bättre än Danmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Låter som du tar i från tårna gällande ilandsproblemen 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Om man ska tro på http://reports.weforum.org/global-competitiveness-report-2014...

Så ligger Sverige rätt ok till. Ungefär där jag förväntar mig att ett land av vår storlek och lilla befolkning ska ligga. Den motsvarar rätt väl även mina erfarenheter av att bila genom Europa. Att påstå att få länder har så värdelösa vägar som Sverige känns som ett otroligt insnöat påstående.

Jämför man med Norge ligger vi otroligt bra till, snäppet bättre än Danmark.

Sen "fuskar" väl Spanien och Portugal genom att använda EU-pengar (alltså våra pengar) till att asfaltera om sitt motorvägsnät stup i kvarten. Det var väl något kryphål där att man fick pengar till infrastruktur oavsett att vägarna redan var jättebra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Kanske är lite färgad av att jag kör på ställen där underhåll sällan genomförs och när det senast genomfördes blev vägen sämre så dom fick göra om det. Vägarna söderut är helt okej ändå.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Gainsgoblin:

Problemet är vårt extremt skiftande klimat snarare än bristande underhåll. En väg i Spanien eller Florida behöver klara temperaturer mellan 5+ till 40+ celcius, sandas aldrig, plogas aldrig, har ingen risk för kälskador.

Jämför det med en väg i norra norrland som behöver klara temperaturer mellan -30 till +30, sandas, plogas och fryser/tinar om vart annat. Samt ska klara att bilar med dubb kör på dem. De kommer behöva brutalt mycket "grövre" asfalt och kommer ändå behöva lappas och lagas betydligt oftare.

Skillnaden blir jäkligt tydlig på federala motorvägar i USA (som alltså inte bekostas av den lokala delstaten). I Michigan ser de ungefär ut som våra vägar. I Florida är de mer som södra Spaniens i fråga om släthet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Kia e-Niro Winter Wet Nokian R3 215/55-17 215/55-17
80km/h 64,8 db
100km/h 66,8 db
120km/h 69,3 db
Genomsnitt 67,36 db

Källa Teslabjorn

Jag kikade på en film från teslaBjörn där han pratar om ljudmätningen i eniron och när han visade grafen över olika däck så skiljde det sig väldigt mycket, plus att den data han rapporterade var på dubbfria vinterdäck kontra de dubbade Khumo jag rullar på nu.

Fick den infon från denna film: https://www.youtube.com/watch?v=OqCGcSCJxTk

Edit: Drog in en screenshot ur filmen ovan. Man ser att det är stor skillnad i volym beroende på däcken.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag kikade på en film från teslaBjörn där han pratar om ljudmätningen i eniron och när han visade grafen över olika däck så skiljde det sig väldigt mycket, plus att den data han rapporterade var på dubbfria vinterdäck kontra de dubbade Khumo jag rullar på nu.

Edit: Drog in en screenshot ur filmen ovan. Man ser att det är stor skillnad i volym beroende på däcken.
https://i.ibb.co/xYRZrx6/Volym.jpg

Såg denna också! Det är som du säger väldigt stor skillnad på vilka däck man kör på! Så man inte inte bara skylla på en viss bil hit och dit om man ska bara db hit och dit

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag tycker med det är en hel del vägbuller. Men som du säger @SiD, det handlar väldigt mycket om däcken. Kan tänka mig att det är riktigt jävligt med dubbar. Men, även med sommardäcken tycker jag det väsnas en hel del när man ligger på motorväg, speciellt om det är lite sliten vägbana. Friktionsdäcken jag har nu upplever jag som aningen tystare faktiskt.

Det hjälper lite att dra för insynsskyddet, samt när det är välpackat i bagaget.

Du som nu fått hem din E-niro, stämmer det att bilen piper 6 gånger om du råkar starta bilen innan du satt på bältet?
https://youtu.be/jHuGBlWqugg?t=275

// atego

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

https://i.ibb.co/xYRZrx6/Volym.jpg

Hakka 8 är dubbdäck så rätt logiskt det låter mer än odubbade nordiska däcken.

Satsar 100 spänn på att Nereus är ett riktigt dåligt vinterdäck som är slätt som ett sommardäck därav ännu tystare än andra.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har märkt av samma sak på de asiatiska bilar jag provkört, även innan elbilarna. Nu är vi verkligen inne på "snillen spekulerar här", men jag kan ändå till viss del tänka mig att det har att göra med de vägbeläggningar de är vana vid. När jag varit i japan så har asfalten varit slät som sammet, så där bullrar det knappt någonting. Jag killgissar att Sydkorea har liknande vägnät och tänker mig att de med det som utgångspunkt inte upplevt sig behöva lägga lika mycket krut på ljuddämpning från däckbullret.

Det är något vi får tänka om med då Ioniq 5, Kia EV6 och MG Marvel R nu finns.

De är bland toppen av lägst ljudnivå.

Källa från Vibilägare

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Satsar 100 spänn på att Nereus är ett riktigt dåligt vinterdäck som är slätt som ett sommardäck därav ännu tystare än andra.

Kollade själv upp däcket men hittade bara föregångaren NS805+ men det säger dock allt.

Källa Tyrereviews med test från Vibilägare.

Det är ju helt okänt märke så magkänslan var rätt 😂.

Så sorgligt att se folk köpa bra o fina bilar men sparar in på något så sjukt viktigt som däcken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du som nu fått hem din E-niro, stämmer det att bilen piper 6 gånger om du råkar starta bilen innan du satt på bältet?

// atego

Kan intyga att det plingar som ett flipperspel om man startar bilen utan bälte, precis som du visar på filmen

Skrivet av Dizzö:

Precis min åsikt, att Kia har snålat på ljuddämpande åtgärder för det behöver inte vara så stor skillnad i ljud i kupén. Gillar dock bilen trots detta, får längta till jag kan montera sommarhjulen igen.

Skrivet av Dizzö:

Det är något vi får tänka om med då Ioniq 5, Kia EV6 och MG Marvel R nu finns.

De är bland toppen av lägst ljudnivå.

https://i.ibb.co/gZWQhh7/Screenshot-20211116-034216-com-readly-client.png

Källa från Vibilägare

Vore kul att se var eniron hade landat i denna skara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det blir ju väldigt skevt när du försöker jämföra så pass olika biltyper. För vem är det relevant att jämföra en Porsche Cayenne mot en Suzzuki Swift? Eller en Tesla M3 LR mot en MG ZS EV? Eller en V70 från 2006 med en Ioniq 5?

För mig är det högst relevant då det är bilarna som står på uppfarten.
Suzuki Swift ligger mig varmt om hjärtat efter att tidigare ha ägt en Sport som även krängts runt Nürburgring.

Såg att jag fått massa feedback på korrigeringar, skall titta på dem och uppdatera kalkylatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Förbrukningen du angivet på elbilarna är inte per mil utan per 10 mil och en liten bensinare från 2018 lär inte ha 360 kr i skatt, Swiften från 2021 lär även ha större värdeminskning.
Ska du sen jämföra total ekonomi så måste du jämföra bilar i likvärdig ålder, det är väl aldrig någon som trott att en ny bil är billigare än en gammal oavsett drivmedel.
Byt ut bensinarna mot nya av samma sort så blir siffrorna annorlunda.

Tack för rättning på förbrukningen, den är nu uppdaterad. Passade på att justera elpriset också till ett mer realistiskt.

Jag håller inte med om att man måste jämföra lika mot lika när det gäller ålder.
Jag har själv inga problem med att åka bilar som är några år men när det gäller elbilar så utbudet på dessa minimalt samt att batteristorleken då är så liten att dem inte är aktuella.

Jag gjorde kalkylatorn för mig och delar med mig ifall någon annan är intresserad.

Permalänk
Medlem

@OrlMrt: vore trevligt om du ville dela filen så kunde man leka lite med siffrorna.
Min familj har haft en vana att föra ganska noga statistik på våra bilar.
Har inte uppdaterat min kalkyl på några månader men min nuvarande BMW 5 har kostat runt 45kr milen i snitt senaste 4 åren.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av atego:

// atego

Skrivet av SiD:

Kan intyga att det plingar som ett flipperspel om man startar bilen utan bälte, precis som du visar på filmen

Precis så. Jag gillar mycket med bilen, men att den ska berätta saker för mig hela tiden är lite tröttsamt. Det plingar i tid och otid, haha. Oftast kan jag lista ut vad det är, men finns speciellt en envis plingning ibland när jag slagit av och ska gå ur bilen - den har jag än så länge inte listat ut vad den försöker säga mig.

Ni med lite nyare MY21 och MY22 kan inte slå av VESS heller, väl? Den brukar jag döda när jag krånglar mig ut i garaget, så inte backvarnaren ekar mellan väggarna...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Precis så. Jag gillar mycket med bilen, men att den ska berätta saker för mig hela tiden är lite tröttsamt. Det plingar i tid och otid, haha. Oftast kan jag lista ut vad det är, men finns speciellt en envis plingning ibland när jag slagit av och ska gå ur bilen - den har jag än så länge inte listat ut vad den försöker säga mig.

Ni med lite nyare MY21 och MY22 kan inte slå av VESS heller, väl? Den brukar jag döda när jag krånglar mig ut i garaget, så inte backvarnaren ekar mellan väggarna...

Jag tror att plinget som kommer när man slår av att man sa kolla baksätet, så står det iaf min display när jag slår av bilen och det plingar. Sen om det är sant vet jag inte men så har jag tolkat det i alla fall.

Den "pratar" mycket precis som du säger och ibland får man en varning som man inte kan härleda till något. Tog ett tag innan jag insåg att har man slagit på varning för fartkameror så plingar det även fast man inte har navigering igång /kartan framme

VESS kan jag ej slå av vilket stör för bilen låter ju som ett ufo under 20 kmh, plus att backvarnaren får bilen att låta som en lastbil när det tutar vid backning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Lycka till att enbart komma undan med "servicekostnader" för en Volvo årsmodell 2007.
Väldigt skev jämförelse.

Jag håller inte med. I service kostnader inkluderar jag även slitdetaljer så som bromsbelägg och länkarmar.

Oförutsedda kostnader drabbar även nya bilar.
Att byta glastak på Tesla efter ett stenskott kostar 14kkr, tak ingår inte i glasförsäkring. Det får man en koppling till Volvon för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag håller inte med. I service kostnader inkluderar jag även slitdetaljer så som bromsbelägg och länkarmar.

Oförutsedda kostnader drabbar även nya bilar.
Att byta glastak på Tesla efter ett stenskott kostar 14kkr, tak ingår inte i glasförsäkring. Det får man en koppling till Volvon för.

Jag kan tycka att du jämför lite märkligt.
En olycka som händer på en ny bil kostar X kr, det är samma som en reparation på en gammal för x kronor.
Den gamla bilen kan väl också få en skada på t ex glastaket och behöva bytas?

Du får jämföra som du vill, men att säga att bensinare är billigare blir en märklig sak att säga när du tar en 15 år gammal bil där värdeminskningen är i princip borta.
Vad har du t ex din porsche kostat fram tills nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du får jämföra som du vill, men att säga att bensinare är billigare blir en märklig sak att säga när du tar en 15 år gammal bil där värdeminskningen är i princip borta.
Vad har du t ex din porsche kostat fram tills nu?

En fördel med äldre bilar är att man kan fixa själv eller på obundna verkstäder typ Meca eller Mekonomen.

Löst ut minnet från Porschen som för övrigt gått 23k mil.

Oljefilter+Luftfilter+olja hemma 1,3k på Meca 3k?
Byte bakaxel (Standard fel på Cayenne) 5kkr på Meca, 40kkr på Porsche
Tändstift 700kr hemma, 2,5k på Meca
Parkeringssensor 150kr hemma, 1,5k på Meca
Parkeringsbelysning 300kr hemma 1,5k på Meca

Många verkar tro att en äldre bil går sönder ofta och kräver dyra reparationer. Det kan förvisso stämma men köper man rätt bilmodell kan kostnaderna hållas låga är min erfarenhet.

Volvon fick ny koppling innan jag fick den, sen dess har det bara varit service samt en parkeringssensor på 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

En fördel med äldre bilar är att man kan fixa själv eller på obundna verkstäder typ Meca eller Mekonomen.

Många verkar tro att en äldre bil går sönder ofta och kräver dyra reparationer. Det kan förvisso stämma men köper man rätt bilmodell kan kostnaderna hållas låga är min erfarenhet.

Volvon fick ny koppling innan jag fick den, sen dess har det bara varit service samt en parkeringssensor på 3 år.

Blir bara nyfiken på denna punkt, fick du en helt ny komplett original bakaxel till en Porsche för 5000 spänn på Meca?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag har svårt att köpa dina siffror.. Iaf om det inkluderar arbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Blir bara nyfiken på denna punkt, fick du en helt ny komplett original bakaxel till en Porsche för 5000 spänn på Meca?

Eftersom bakaxelhaveri drabbar alla Cayenne/Q7/Touareg förr eller senare hade jag kollat upp det redan innan jag köpte bilen.

Åker man till Porsche sätter dem dit originalaxel. Då kan du vara garanterad att du får byta den igen då dem är för svaga i gummiupphängningen.

Vill man kan man dock köpa samma Axel från VW för halva priset.

Jag köpte en förstärkt eftermarknadsaxel där man gjort en kraftigare upphängning, den skall hålla bilen ut, kostade 3500kr. Min Mecaverkstad bytte den för 1500-1800kr med moms, kvitto, garanti. Axeln sitter fritt under bilen så det är inte ett så svårt jobb om man har riktig verkstad.

Men börjar vi inte hamna off topic nu? Jag har i alla fall beställt Elbil men jag har ingen illusion om att det skall bli billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Absolut, det säger jag ingenting om, men att säga att bensinare skulle vara billigare än elbilar och sen hänvisa till en 15 år gammal bil där värdeminskningen är mycket mindre blir lite märkligt.

Sen om du pratar bara för dig att det blir dyrare för dig att skaffa en elbil kontra vad du har idag, det är en annan sak.

Edit:
Såg ditt senare svar och jag håller med om att bara för att det är elbil så är det inte lika med billigt.
Kul att du har köpt en och hoppas att du blir nöjd

Permalänk
Medlem

Det jag köper en elbil för är ju främst att jag inte ska få dåligt samvete för korta resor. Sen tystare och trevligare att åka.