Permalänk
Medlem

Hjälp med script till Pi

Jag använder powerline till min stationära dator som jag kör diverse program på dygnet runt, men under nätterna när programmen loggar färre aktivitet "somnar" powerline och behöver startas om. På min stationära har jag installerat scriptet nedan och det har fungerat helt perfekt men nu har jag bytt till snabbare internet, men powerline klarar bara 100 megabit så jag tänkte köra stationära datorn på wifi eftersom det är snabbare, men då behöver jag köra "väckningsscriptet" på annat vis.

Eftersom jag har en Pi liggandes så undrar jag om det går att lägga in det i en Pi så att det startar automatiskt vid uppstart? Och eftersom jag är helt ny på Pi behöver jag hjälp med att både göra scriptet och få igång det...

Här är scriptet jag kör i Windows: https://www.youtube.com/watch?v=Al3kwmfzsOQ

Permalänk
Rekordmedlem

Se till att du driver trafik hela tiden, slå igång en internetradiostation och låt den skapa trafik, bandbredden varierar från låg till jättelåg men den kräver konstant trafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vilket suveränt tips och enkelt att genomföra, tusen tack för en bra idé!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kirneh01:

Vilket suveränt tips och enkelt att genomföra, tusen tack för en bra idé!

Jag brukar använda det för en del nätverksfelsökning, det går att göra väldigt lätt direkt i en webbläsare eller mer avancerad via en klient och man kan även göra autostart och auto-omstart via timer om man schemalägger klienten. Det är klart användbart vid en del felsökning eller när man vill förhindra att nån apparat går i energisparläge och bandbredden behöver inte vara särskilt hög så det är inget som normalt påverkar märkbart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.