Osäker vad min XP2000+ har för kärna...

Permalänk
Medlem

Osäker vad min XP2000+ har för kärna...

Tjenare, fan vad jag var aktiv idag då

Jo, såhär är det, jag har en XP2000+, e lite osäker om det e Palominio eller vad den heter, eller om det e en Throughoutbred, i vilket fall som helst så undrar jag om jag kan se det på nått sett...

förstår att nån av dom ska vara upplåsta eller?

Jag har sett bilder på XP2000+ och det finns en GRÖN och en Beige, jag tror jag har den beiga, vilken kärna kan det vara ?

blir helt tokig på alla dom här upplåsningstermerna och allt
men det e lugnt, jag har hju forumet hehe.

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk

vilken färg det är på den spelar ingen roll
däremot så kan man skilja på Palomino och Thoroughbred genom att:
# Palomino har 1,75V som standard VCore (t-bred 1,6 eller 1,65V, inte säker om jag kommer ihåg sifrorna exakt men Palominon är säker)
# Palomino har en fyrkantig kärna (kiselpluppen i mitten på processorn) - t-bred är lite avlång (rektangel)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Du kan också se det tydligt med t.ex. wcpuid.

Om den rapporterar "model" 8 så är det t-bred, 6 är palomino (och 10 är barton).

Permalänk
Medlem

Dessutom (dvs om du är för lat att kolla vcore i bios, men lagom lat att ändå kunna lyfta av flänsen) ??? så kan du kolla hur cpukärnan är formad. Om den är helt kvadratisk så är det en palomino, men om den är rektangulär så är den en tbred

Permalänk
Medlem

Nitpick men fyrkantigt är alla former med 4 kanter så en rektangel är också en fyrkant. Kvadratisk är ordet du sökte efter.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

lol ok tackar för infon! ska testa det där sen, men är någon av dom upplåsta ?

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]