McAfee och Windows 11

Permalänk
Medlem

McAfee och Windows 11

Hej!

Jag har just uppgraderat till Windows 11. Allt tycks ha fungerat bra bortsett från en sak. När jag aktiverar McAfees VPN-tjänst så tappar jag internetanslutningen. Om jag inaktiverar så får jag tillbaka internet. Någon som upplevt något liknande?

Hälsningar!

Permalänk
Medlem

McAfee är i stort ett virus i sig.

Men skulle kunna tänka mig att drivrutinen har blivit kass i uppgraderingen, testa reinstall.

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem

Att avinstallera programmet och sedan installera igen är nog lättast för att undvika felsöka. Du kanske behöver ta bort Interfacet det skapat i nätverksinställningarna manuellt om inte uninstallern gör det och även kolla device manager om något ligger kvar.

För övrigt behövs det inte tredjeparts-antivirus(iaf inte realtime protection) eftersom dessa inte har någon nämnvärd fördel för hemmaanvändare jämfört med Windows Defender och ofta påverkar prestandan negativt avsevärt mer.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Vila i frid

Idag finns det ingen särskild anledning till att välja McAfee över Windows inbyggda AV. Både Atlas Copco och Ericsson anser det vara tillräckligt för deras externa konsulter att nyttja.

Angående VPN finns det hopers andra som förmodligen är mer lämpade som inte säljer dina data. För egen del kör jag egen VPN-server (när jag är ute på "turné") utom för min Tor Exit där flashback/ObeNetwork VPN används. McAfee säger "We may use Personal Data for which we have a legitimate interest" och "Generally, we disclose the information we collect" samt "We transfer Personal Data to countries outside of the EEA".

Hur ser din routing ut när McAfee är aktiverat? admin-cmd: route print

Permalänk
Medlem

Sluta använda McAfee, det är ren skräp. Windows inbyggda AV och sedan mullvad VPN istället.

Avinstallera McAfee