Permalänk

Uppgradera från Sandy Bridge?

Hej Sweclockers!

Jag har haft lite ekonomiska bekymmer en massa år men har äntligen råd att uppgradera min burk för spel och jobb.

Så med komponentbristen som utgångspunkt kanske ni kan vägleda mig lite!

Idag sitter jag på:

Fractal Design Ion+ 760W
i7 2600K @ 4.4 GHz (kyld av en CM Hyper 212 EVO med 2st Noctua NF-F12 i PnP)
16 GB DDR3 1600 Mhz
GTX 960 4 GB
Samsung SSD 500 GB (sata)

Sedan Alder Lake lanserades har jag blivit allt mer sugen att slå på stort..

Jag tänkte ev. beställa hem en 12900k med 64GB DDR4, en NVMe-SSD och ett RTX 30**... (helst 70/80), det ryktas ju om erbjudanden i Inets Sweclockers-exklusiva tisdags-stream.. Så till min första fråga.. LGA-1700-anpassade kylare; är dessa omöjliga att finna idag? Jag vet att en del tillverkare har släppt uppgraderade installationsanordningar, men det är ju inte detsamma som en anpassad kylare med perfekt passform.. Kommer exempelvis en ny Noctua NH-D15 kyla en smått överklockad 12900K optimalt trots att en del av processorn förblir otäckt?

Gör jag bäst i att vänta tills framåt våren då kanske? Tills nya kylare dyker upp?

När tror ni Nvidia tillkännager RTX 4000-serien? Är det rimligt att anta att den "kan" "lanseras" Q3-Q4 2022?

Vilka ev. beslut hade ni andra tagit? Några andra generella tankar?

Tack för alla svar på förhand!

Visa signatur

Main: i7 12700K @ Stock | RTX 3070 8 GB | 64 GB DDR4 | 1 TB NVMe SSD
Sec: i7 2600K @ 4.5GHz | GTX 960 4 GB | 16 GB DDR3 | 500 GB SSD
Lap: Ryzen 7 4700U | 16 GB LPDDR4X | 500 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem

Det brukar underlätta att du skriver ut vad du tänker använda datorn till för att du ska kunna få den bästa möjliga hjälpen. I min mening är 12700K den bättre processorn eftersom 12900K är väldigt dyr till begränsad fördel i normala användningsfall. Bland annat Cooler Master har gått ut med kylare som är kompatibla så det bör inte vara något problem att använda redan idag.

Din sista fråga kommer ingen här kunna svara på eftersom ingen sitter på en funktionell spåkula som kan visa exakt hur och när nvidia planerar att agera.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Hedersmedlem

Som @firstofmay skriver så är det användningsområdena som är viktiga i sammanhanget.

12900k är en CPU i toppsegmentet som gör sig rätt i vissa miljöer, t ex processortunga applikationer som utnyttjar de 16 kärnor som processorn erbjuder. Detta kommer till dels ett högre pris på processorn, dels högre TDP - med mer värme som måste ledas bort och högre strömförbrukning.

Men sitter man med kontorsarbete och spelar spel så räcker t ex en 12600k eller 12700k. De har färre kärnor, men presterar likvärdigt med 12900k när det gäller dessa användningsområden.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Det brukar underlätta att du skriver ut vad du tänker använda datorn till för att du ska kunna få den bästa möjliga hjälpen. I min mening är 12700K den bättre processorn eftersom 12900K är väldigt dyr till begränsad fördel i normala användningsfall. Bland annat Cooler Master har gått ut med kylare som är kompatibla så det bör inte vara något problem att använda redan idag.

Din sista fråga kommer ingen här kunna svara på eftersom ingen sitter på en funktionell spåkula som kan visa exakt hur och när nvidia planerar att agera.

Skrivet av Najk:

Som @firstofmay skriver så är det användningsområdena som är viktiga i sammanhanget.

12900k är en CPU i toppsegmentet som gör sig rätt i vissa miljöer, t ex processortunga applikationer som utnyttjar de 16 kärnor som processorn erbjuder. Detta kommer till dels ett högre pris på processorn, dels högre TDP - med mer värme som måste ledas bort och högre strömförbrukning.

Men sitter man med kontorsarbete och spelar spel så räcker t ex en 12600k eller 12700k. De har färre kärnor, men presterar likvärdigt med 12900k när det gäller dessa användningsområden.

Okej. Först och främst vill jag be om ursäkt för att jag inte gav er tillräckligt mycket bakgrundsinformation!

Jag brukar anpassa mitt arbete/fritid efter det jag har att tillgå! Nu har jag inte kunnat njuta av grafikkrävande spel på några år och därmed har jag fokuserat på andra områden istället. Men om jag behöver ge goda skäl för nyttjandet av en 12900K så kan jag glatt meddela att jag brinner för indiespelutveckling med animation och modellering inräknat. Så, är behovet av "snabba" 3D-renderingar en legitim bas för 12900K om den extra slanten inte är ett bekymmer?

Förövrigt vill jag minnas att jag hamnade i en liknande diskussion när Sandy Bridge var högaktuell. Det var väldigt få som ansåg att i7 2600K med sin hyper threading hade några direkta fördelar jämfört med i5 2500K sett till spelprestanda.. Man skall inte säga att de hade fel, för ingen kunde veta.. Men framtiden satte onekligen många på pottkanten! Och lite så tänker jag nu också, särskilt för mig som inte uppgraderar särskilt ofta, framtidssäkert är ingen nackdel.

Beträffande kylningen så är jag som sagt medveten om att det finns installations-kit som passar, men frågan jag ställer mig är just hur effektivt de kyler? Med tanke på värmeutvecklingen och att processorns hela yta inte kommer täckas av kylaren..

Till sist är jag väl medveten om att spåkulor inte existerar, MEN man kan spekulera. Jag är intresserad av att ta del av era spekulationer för intressets skull.

Tack för er delaktighet!

Mvh

Visa signatur

Main: i7 12700K @ Stock | RTX 3070 8 GB | 64 GB DDR4 | 1 TB NVMe SSD
Sec: i7 2600K @ 4.5GHz | GTX 960 4 GB | 16 GB DDR3 | 500 GB SSD
Lap: Ryzen 7 4700U | 16 GB LPDDR4X | 500 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem

På noctuas guide ser det bra ut. Kollar man på galiningen deba8er skulle vilja han han på swec live nästa gång.
https://www.youtube.com/watch?v=ExPdq4yX2OI&ab_channel=der8au...
Så ser det ut att fungera också. Kärnan ligger bra till mot kylaren fast med IHS emmelan. Så även om lite avlångare hade varigt bra på kylaren ser hela coren att hamna över cpun.

Sedan får du kanske tänka på moderkortet och vrm kylning. Ifall det kan vara i vägen för en extra noctua fläkt eller så.

Edit:
Han delidar den i videon.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Eftersom du spekulerar, spekulera på ett system från AMD kanske?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

På noctuas guide ser det bra ut. Kollar man på galiningen deba8er skulle vilja han han på swec live nästa gång.
https://www.youtube.com/watch?v=ExPdq4yX2OI&ab_channel=der8au...
Så ser det ut att fungera också. Kärnan ligger bra till mot kylaren fast med IHS emmelan. Så även om lite avlångare hade varigt bra på kylaren ser hela coren att hamna över cpun.

Sedan får du kanske tänka på moderkortet och vrm kylning. Ifall det kan vara i vägen för en extra noctua fläkt eller så.

Edit:
Han delidar den i videon.

Tack för ett givande svar, intressant video!

Skrivet av SCORPIUS:

Eftersom du spekulerar, spekulera på ett system från AMD kanske?

Ja, jag hade länge mina tankar på en 5900X, men sedan kom Intel och piskade dem under mattan åter igen! Har du några intressanta spekulationer om framtida AMD-lanseringar? De tre femmorna att vänta 2023 måhända? (AM5/DDR5/PCIe 5)

Köpte nyligen en laptop med en Ryzen-CPU i förresten, mycket nöjd!

Visa signatur

Main: i7 12700K @ Stock | RTX 3070 8 GB | 64 GB DDR4 | 1 TB NVMe SSD
Sec: i7 2600K @ 4.5GHz | GTX 960 4 GB | 16 GB DDR3 | 500 GB SSD
Lap: Ryzen 7 4700U | 16 GB LPDDR4X | 500 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem

Nope. Spekulerar inte i framtida lanseringar. Vad som finns att handla i dag är vad jag går på.
Ska du vänta så kan du vänta o vänta o vänta. Det är alltid något nytt på gång. Där bortom solnedgången.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nope. Spekulerar inte i framtida lanseringar. Vad som finns att handla i dag är vad jag går på.
Ska du vänta så kan du vänta o vänta o vänta. Det är alltid något nytt på gång. Där bortom solnedgången.

https://youtu.be/DDOiZSFaEgI?t=4043

Bara slutet, tog första på youtube.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discovered:

Tack för ett givande svar, intressant video!

Ja, jag hade länge mina tankar på en 5900X, men sedan kom Intel och piskade dem under mattan åter igen! Har du några intressanta spekulationer om framtida AMD-lanseringar? De tre femmorna att vänta 2023 måhända? (AM5/DDR5/PCIe 5)

Köpte nyligen en laptop med en Ryzen-CPU i förresten, mycket nöjd!

Vet inte om jag skulle säja att de piskade dem undermattan även om jag var positivt förvånad av 12900 och 12700.
Enligt Swec så ska de med DDR4 fortfarande och styrkrets x570. Släppas någon första halvåret 2022.
https://www.sweclockers.com/nyhet/32968-amd-ryzen-med-192-mb-...
Så vi som väntat på fler än deras egna prestanda siffror.
https://www.sweclockers.com/nyhet/32069-amd-visar-3d-staplade...
Får nog vänta ett tag till. Tror de skrev att de omfokuserade på servermarknaden först.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Uppgraderade själv från sandybridge till Alderlake förra veckan.

Du verkar ju ha tålamod så varför ska du skaffa DDR4 nu när du ändå går från DDR3 som jag gjorde och vi är precis på slutet av de många åren DDR4 varit inne, är väl lika bra att gå på DDR5? det gjorde jag.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalamander:

Uppgraderade själv från sandybridge till Alderlake förra veckan.

Du verkar ju ha tålamod så varför ska du skaffa DDR4 nu när du ändå går från DDR3 som jag gjorde och vi är precis på slutet av de många åren DDR4 varit inne, är väl lika bra att gå på DDR5? det gjorde jag.

Så resonerade jag med och gick från Bloomfield (dvs 12 år gammal intel/första i7 generationen) till alder lake. Såg ingen mening i att skaffa DDR4 utan det var bara köra på direkt till ddr5.

Permalänk

Jag tänkte några varv extra och kikade på fler prestandatester... Efter det kändes det inte som de 2 tusen kronorna extra motiverade steget upp till 12900K från 12700K. Detsamma gäller RAM, där prisskillnaden är ännu större... Så valet föll på DDR4. Utöver det lyckades jag klicka hem ett RTX 3070 och en ganska prissänkt NH-D15.

Använde pengarna jag sparade på att inte välja det värsta till att bekosta en ultrawide-skärm i 144Hz och 1440p istället.

Beställde grejerna i tisdags och förväntar mig leverans idag, mycket taggad.. Dock dröjer monteringskitet till kylaren från Amazon till i början på nästa vecka, så blir inget bygge innan dess...

Tack för all er input!

Skrivet av Zalamander:

Uppgraderade själv från sandybridge till Alderlake förra veckan.

Du verkar ju ha tålamod så varför ska du skaffa DDR4 nu när du ändå går från DDR3 som jag gjorde och vi är precis på slutet av de många åren DDR4 varit inne, är väl lika bra att gå på DDR5? det gjorde jag.

Den dagen DDR5 levererar 30% högre prestanda Jämfört med DDR4 under samma övriga förhållanden kanske jag överväger ett begagnat moderkort.

Svar
Visa signatur

Main: i7 12700K @ Stock | RTX 3070 8 GB | 64 GB DDR4 | 1 TB NVMe SSD
Sec: i7 2600K @ 4.5GHz | GTX 960 4 GB | 16 GB DDR3 | 500 GB SSD
Lap: Ryzen 7 4700U | 16 GB LPDDR4X | 500 GB NVMe SSD

Permalänk
Skrivet av Discovered:

Tack för all er input!

Den dagen DDR5 levererar 30% högre prestanda Jämfört med DDR4 under samma övriga förhållanden kanske jag överväger ett begagnat moderkort.

Givetvis går det inte mäta nu, men eftersom du tagit så lång tid på dig att uppgradera anade jag att du kanske gillar att investera i mer "framtidssäkra" grejer.
DDR5 har en otrolig potential men dagens OS och program är inte gjorda för att utnyttja den ännu.
Det kommer förmodligen se väldigt annorlunda ut om 1-2år.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Skrivet av Zalamander:

Givetvis går det inte mäta nu, men eftersom du tagit så lång tid på dig att uppgradera anade jag att du kanske gillar att investera i mer "framtidssäkra" grejer.
DDR5 har en otrolig potential men dagens OS och program är inte gjorda för att utnyttja den ännu.
Det kommer förmodligen se väldigt annorlunda ut om 1-2år.

Jag har varit illa tvungen att avvakta tidigare p.g.a. ekonomiska bekymmer som sagt, hade inte tvekat en sekund för 5 år sedan om det fanns pengar i kistan. DDR5 kommer säkert bli relativt billigt om några år.

Detta uttrycket som beskriver totalkostnad över tid är min övertygelse, men vi får se:

MB DDR4 [21] + DDR4 [21] + BEG. MB DDR5 [2X] + DDR5 [2X] < MB DDR5 [21] + DDR5 [21]

Visa signatur

Main: i7 12700K @ Stock | RTX 3070 8 GB | 64 GB DDR4 | 1 TB NVMe SSD
Sec: i7 2600K @ 4.5GHz | GTX 960 4 GB | 16 GB DDR3 | 500 GB SSD
Lap: Ryzen 7 4700U | 16 GB LPDDR4X | 500 GB NVMe SSD