Permalänk
Medlem

Hög idleförbrukning

Hej!
Undrar ifall det finns mer medlemar som har en hög strömförbrukning idle.
Har asus x570 32gb ddr(2 stickor) amd 3900x, amd 6800xt. en 280 aio samt 5 chassifläktar. 1 nvme inga sata.
Har en strömförbrukning på ~140watt mätt från väggen vid idle.
kör allt stock. ingen pbo / överklock m.m. (dock kör jag dcop 3600)senaste bios från asus. alla drivrutiner uppdaterade till senaste.
Har ni andra värden? Eller liknande?
Tack på Förhand

uppdaterad info
Permalänk
Medlem

Kollat så det inte ligger något i bakgrunden som kräver några procent CPU/GPU kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kollat så det inte ligger något i bakgrunden som kräver några procent CPU/GPU kraft?

Det är mest steam/epic/gog2.0/battle.net/discord som ligger i bakgrunden. men känns som dom orimligt kan få datorn att ligga stabilt på 140w?

Permalänk
Medlem

Vad har du för strömmätarmackapär och är du säker att den visar rätt?
Med eller utan skärm?

140w låter högt om det stämmer. Swecs testsystem med 3900x drog ca 50w idle.

Permalänk
Medlem

Från väggen med två skärmar och dator: 183 W

Från väggen, skärmarna bortkopplade: 71 W

Från HWiNFO64:
RTX 2060 GPU Power: 35 W avg
3700X CPU PPT: 27 W avg
CPU Total Usage: 4% avg

Med tre SSD (en SATA, två NVME), noll chassifläktar, NH-L12, X570I Auros Pro WiFi (mITX), Corsair SF600 PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vad har du för strömmätarmackapär och är du säker att den visar rätt?
Med eller utan skärm?

140w låter högt om det stämmer. Swecs testsystem med 3900x drog ca 50w idle.

Hej!
Det är en billig mätare som jag köpt.
Har kopplat in "nasen" som är en pentium?3930 med 4chassifläktar 2 sata hdd,. som visar ca 30watt idle.
Så jag tror att min wattmätare visar ganska sann strömförbrukning?
Det är konstigt nog utan monitorer på. då jag har satt att dom stängs av efter 10 min idle
Har ni förslag om jag bör ändra något så skriv gärna.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hittade det här, dvs uppdatera bios och kontrollera backgrundsprogram.

- The memory / Infinity Fabric speed issue: Somehow some Ryzen 3000 systems, if not all, use up about 20W more if the memory is at 3600MHz. 3533MHz or below appears to fix this. (Edit: seems to be solved by bios update!)

- Some programs like Steam, Telegram and some monitoring tools at background DO cause the voltages to spike which leads to another 20W more power being used. (apps like Corsair iCue, NZXT CAM, or software that came with your mobo are also monitoring tools.)

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ck6x1d/ive_saved_40w_in...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cd6vh9/ryzen_3000_high_...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...

Visa signatur

😑

Permalänk
Inaktiv

Vilket energiläge använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Vilket energiläge använder du?

ryzen high performance. editerat till 5% cpu power state minimum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Hittade det här, dvs uppdatera bios och kontrollera backgrundsprogram.

- The memory / Infinity Fabric speed issue: Somehow some Ryzen 3000 systems, if not all, use up about 20W more if the memory is at 3600MHz. 3533MHz or below appears to fix this. (Edit: seems to be solved by bios update!)

- Some programs like Steam, Telegram and some monitoring tools at background DO cause the voltages to spike which leads to another 20W more power being used. (apps like Corsair iCue, NZXT CAM, or software that came with your mobo are also monitoring tools.)

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ck6x1d/ive_saved_40w_in...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cd6vh9/ryzen_3000_high_...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...

Ok tack.
Då verkar det som man får förvänta sig ca 140 idle från ett amd system. dvs 3x vad reviews säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Det är mest steam/epic/gog2.0/battle.net/discord som ligger i bakgrunden. men känns som dom orimligt kan få datorn att ligga stabilt på 140w?

Stäng av Epic Launcher. De andra gör inget.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Hej!
Det är en billig mätare som jag köpt.
Har kopplat in "nasen" som är en pentium?3930 med 4chassifläktar 2 sata hdd,. som visar ca 30watt idle.
Så jag tror att min wattmätare visar ganska sann strömförbrukning?
Det är konstigt nog utan monitorer på. då jag har satt att dom stängs av efter 10 min idle
Har ni förslag om jag bör ändra något så skriv gärna.
Tack på förhand

Det låter som att du mäter med skärmarna på idle. Har du testat mäta med skärmarna urkopplade helt? Skärmarna kan ju dra ström även avstängda.

Har du testat mäta med nåt program vad cpun drar och grafikkortet drar i idle? Finns väl hwmonitor eller aida64 som kan spara till textfiler. Då ser du ju om något av dem är boven.

Det låter konstigt att du har en dator utan mus? Eller är det en server? Samt vad har du annat ikopplat? Tangentbord? Högtalare? Koppvärmare? Bordsfläkt? Du måste ju berätta hela sanningen. Testa koppla ut allt och bara köra datorn och kolla om idlen blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Det låter som att du mäter med skärmarna på idle. Har du testat mäta med skärmarna urkopplade helt? Skärmarna kan ju dra ström även avstängda.

Har du testat mäta med nåt program vad cpun drar och grafikkortet drar i idle? Finns väl hwmonitor eller aida64 som kan spara till textfiler. Då ser du ju om något av dem är boven.

Det låter konstigt att du har en dator utan mus? Eller är det en server? Samt vad har du annat ikopplat? Tangentbord? Högtalare? Koppvärmare? Bordsfläkt? Du måste ju berätta hela sanningen. Testa koppla ut allt och bara köra datorn och kolla om idlen blir bra.

holy necro. lite otrevlig ton.
amd's mjukvara visar 20-30w vardera. testat med allt urkopplat. skillnaden med tangentbord och mus och usb-ljudkort är någon watt.
Det är bara datorn kopplad på mätaren.
Bytt cpu sen dess till 5800x3d och gått igenom flera bios-uppdateringar. Nuförtiden finns inga eco-lägen eller inställningar alls att göra för cpu i senaste bios med den processorn.
Man kan fortfarande tappa 30-40w genom att inte använda xmp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

holy necro. lite otrevlig ton.
amd's mjukvara visar 20-30w vardera. testat med allt urkopplat. skillnaden med tangentbord och mus och usb-ljudkort är någon watt.
Det är bara datorn kopplad på mätaren.
Bytt cpu sen dess till 5800x3d och gått igenom flera bios-uppdateringar. Nuförtiden finns inga eco-lägen eller inställningar alls att göra för cpu i senaste bios med den processorn.
Man kan fortfarande tappa 30-40w genom att inte använda xmp.

Om du tycker att det där var en otrevlig ton så rekommenderar jag verkligen inte att du besöker resten av internet. Eller ens lämnar hemmet.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Det där är i princip vad jag har också. Ca 120 W drar burken, skärmen exkluderad, när den är igång och inget mer än skrivbordet och bakgrundsprogrammen (iCue, fläktstyrning, och ett par andra småsaker) går.

Så det där är inget att fundera mer på, helt normalt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kollat att GPU:n och CPU:n klockar ner sig ordentligt? Datorn i min signatur drar ca 50 W i idle så 140 W låter väldigt högt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Om du tycker att det där var en otrevlig ton så rekommenderar jag verkligen inte att du besöker resten av internet. Eller ens lämnar hemmet.

Resten av internet brukar inte använda sig av så nedsättande språk.
Det är själva definitionen av mansplaining man ser här.

Permalänk
Medlem

100-150w idle verkar inte onormalt som det sägs.
vissa ligger lägre.
x570 verkar vara gemansamt för alla med hög förbrukning