Har köpt MSI MPG B550 Gaming Plus och en Ryzen 5 5600-processor. Rekommenderar ni att jag aktiverar PBO i UEFI?

Permalänk
Medlem

Har köpt MSI MPG B550 Gaming Plus och en Ryzen 5 5600-processor. Rekommenderar ni att jag aktiverar PBO i UEFI?

Jag har nästan satt in alla komponenter i mitt nya datorbygge men innan jag avslutar bygget och startar datorn ville jag fråga här om det är en bra idé att jag aktiverar PBO? Jag sökte just i detta subforum och det verkar vara många som klagar på att Precision Boost Overdrive är aktivt hela tiden istället för enbart vid gaming, och att volten och temperaturerna är höga konstant under drift.

Jag är rätt casual, ingen erfaren överklockare, jag vill oftast inte gå in och bråka med inställningar, och därför blev jag glad när jag hörde att man kunde slå på en enda inställning och låta dator smartklocka när det behövs.

En anledning att jag väldigt gärna vill använda PBO är att mobo+proc är nya men jag måste återanvända mitt AMD 290 då jag inte har råd att köpa ett nytt grafikkort just nu, och om grafikkortet kommer vara flaskhalsen när jag spelar tunga spel vill jag ha alla andra fördelar jag kan hitta, såsom PBO och AMD:s "Smart Access Memory" (jag har Corsair Vengeance DDR4-RAM, hoppas det kan köra S.A.M).

Så vad tror ni, kommer PBO att leka snällt om jag aktiverar det och sedan slutar tänka på det?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Ja

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Du kan aktivera PBO och dessutom Auto-OC +200 MHz utan problem.
Konstigt boostbeteende hos AMD processorer har inget med PBO eller Auto-OC att göra, utan beror på att man har nån app som joddlar omkring med Windows Power Plan på fel sätt (brukas kallas "Gaming Mode") eller struttar omkring och håller alla kärnor vakna i onödan (ex Epic Games Launcher)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Du kan aktivera PBO och dessutom Auto-OC +200 MHz utan problem.
Konstigt boostbeteende hos AMD processorer har inget med PBO eller Auto-OC att göra, utan beror på att man har nån app som joddlar omkring med Windows Power Plan på fel sätt (brukas kallas "Gaming Mode") eller struttar omkring och håller alla kärnor vakna i onödan (ex Epic Games Launcher)

Tack för varningen om windows game mode och epic. Ska disabla game mode direkt när jag startar nya datorns win11.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G