Permalänk

Mobil för 80-åring

Hej

Min far fyller 80 och jag tänkte köpa en enkel och bra mobiltelefon till honom. Han har en old-school telefon som det bara går att ringa på och sms'a.

Jag har kikat på de största Doro-telefonerna men de känns nog lite för stora för honom. Vet ni hur de mindre modellerna är? Är det Android i dem och bra skärm?

Han behöver inte surfa och så, utan mest Swisha, sms'a och ringa. Dock känner jag att det är värt att köpa en modern telefon åt honom. Han har idag en IPad 4 och använder den bara till att Skype'a. Där går hans gräns för kunskap inom IT.

Har ni några tips? Kanske inte måste vara Doro men vad som informationen säger verkar de skapligt bra för äldre iaf?

Tack på förhand
/Lasse

Permalänk
Medlem

Om han redan har en ipad och är någorlunda van vid den så bör han nog köpa en iphone då de funkar på likartat sätt. Antingen köpa begagnat eller iphone SE.

Eller håll utkik efter erbjudande. Det såldes iphone XR för 2990 under blackfriday. Hade nog varit perfekt!

Permalänk
Medlem

Smartphones har Android (bland det första som står på deras site). Den avslöjar också spec per telefon.

Han verkar ju kunna hantera touch så det är väl ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Köp ej Android de är hopplösa och förladdade med en massa skräp-appar som inte går att bli av med (Gäller mitt Samsunghelvete i alla fall). Läste på Internet hur man blir av med oönskade appar, då försvann också allt av värde.

Permalänk
Rekordmedlem

Funkar inte ipadar med 4g även som en telefon ? Jag har en Androidplatta och den går utmärkt att använda som en "stor" telefon, jag tänkte mest på att om han kan hantera en ipad är det nog lättast att bara lägga till telefonfunktionen på en väldigt lik enhet så han inte behöver lära sig så mycket nytt, dessutom är det lättläst och lätt klickat med stor skärm. (åtminstone på min Lenovo)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Doro telefonerna är nog bäst för pensionärer skulle jag säga. Är deras ända selling point liksom.
Vet att farsan som ser dåligt har en sådan och han är nöjd.
Farsan bytte nyligen till smartphone varianten (utan knappar med bara touch) då han behöver ha lite appar för att köpa buss biljett osv och verkade vara nöjd med den. Kommer inte ihåg exakt vilken modell han körde på, vet inte om det var 8080 modellen.
Går väl att besöka en affär som säljer dem och pilla lite.

Permalänk

Tack för alla svar!

Lutar åt en IPhone SE. Ska åka in till Elgiganten och pilla på Doro.

Är mellandagsrea innan så jag får se.

Permalänk
Medlem

Iphone SE alternativt en med större skärm för att lättare kunna se och träffa rätt på bokstäverna när man skriver. Tex IPhone 8 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Köp ej Android de är hopplösa och förladdade med en massa skräp-appar som inte går att bli av med (Gäller mitt Samsunghelvete i alla fall). Läste på Internet hur man blir av med oönskade appar, då försvann också allt av värde.

Håller ej med. Finns många Android telefon som inte har så mycket skräp-appar. Samsung har alltid haft alldeles för mycket saker i sina telefoner. Motorola, Sony, Asus mm har inte alls mycket skräp appar. Finns andra Android telefoner än bara Samsung

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kollar man på iphone så finns det ju någon zoominställning så allt blir jätte stort, kan nog hjälpa lite om man ser dåligt, eller slipper se för mycket på en gång

Visningszoom heter det nog, blir allt stort
https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph3e2e367e/ios

Permalänk
Medlem

Yes det blir stort, men fortfarande liten skärm.

Plus krångel för att zooma.

Permalänk
Medlem

Doro blir man ju bara gråtfärdig av. Finns ju inget som gör den enklare att hantera än någon annan telefon så länge man plockar bort eller döljer det som inte behöver användas.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Största möjliga Iphone är säkert ett bra val; jag har en äldre släkting (som dock inte är 80, bara knappa 70 - men med reumatiska fingrar) med en Samsung som vi ställt in på "enkelt läge" eller vad det nu heter. Det döljer en massa skit som inte behöver vara på skärmen. Tror texten är lite större också. (Den är dessutom från sista året Samsung hade "hemknapp", det är ett stort plus då den går att svara med när det ringer och man inte hinner fumla av sig vantar). Har inte andra tillverkare också "enkla lägen"?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Irre:

Köp ej Android de är hopplösa och förladdade med en massa skräp-appar som inte går att bli av med (Gäller mitt Samsunghelvete i alla fall). Läste på Internet hur man blir av med oönskade appar, då försvann också allt av värde.

Då får du fortsätta läsa på..
Det är tillverkarna som lastar in sina appar, inte Android då det är operativsystemet.
Hur man blir av med oönskade appar = försvinnande av allt av värde?

Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Min far fyller 80 och jag tänkte köpa en enkel och bra mobiltelefon till honom. Han har en old-school telefon som det bara går att ringa på och sms'a.

Jag har kikat på de största Doro-telefonerna men de känns nog lite för stora för honom. Vet ni hur de mindre modellerna är? Är det Android i dem och bra skärm?

Han behöver inte surfa och så, utan mest Swisha, sms'a och ringa. Dock känner jag att det är värt att köpa en modern telefon åt honom. Han har idag en IPad 4 och använder den bara till att Skype'a. Där går hans gräns för kunskap inom IT.

Har ni några tips? Kanske inte måste vara Doro men vad som informationen säger verkar de skapligt bra för äldre iaf?

Tack på förhand
/Lasse

Skulle fortsätta på IOS om han redan har en iPad, han bör känna igen sig och vara hyffsat van redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Doro telefonerna är nog bäst för pensionärer skulle jag säga. Är deras ända selling point liksom.
Vet att farsan som ser dåligt har en sådan och han är nöjd.
Farsan bytte nyligen till smartphone varianten (utan knappar med bara touch) då han behöver ha lite appar för att köpa buss biljett osv och verkade vara nöjd med den. Kommer inte ihåg exakt vilken modell han körde på, vet inte om det var 8080 modellen.
Går väl att besöka en affär som säljer dem och pilla lite.

Farsan är runt 80 år och är inte speciellt intresserad av telefoner. Han hade en Doro som han tyckte var skit och lämnade tillbaka. Nu har han istället en nyare Sony Android som är okej, han kommer väl inte riktigt 100 överrens med den, men men