Lisa Su: "Playstation 5 finns – du är inte beredd att betala priset"

Permalänk
Melding Plague

Lisa Su: "Playstation 5 finns – du är inte beredd att betala priset"

I en intervju bemöter AMD:s VD påståendet om bristande tillgång. Produkterna finns att köpa, det handlar om man är beredd att betala priset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så hon svarade på hans fråga, genom att omformulera hans fråga till ett påstående? lol

Permalänk
Konsolpleb 🕹

In the same vain som:

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Lisa Su kanske är en sån som postat i "vad har du i lön"-tråden om hon hängde här

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Omciterar hennes mening lite "scalpers have them, you're not just willing to pay for them". Eller ja, beror ju på, finns ju folk som köper från scalpers också om man är riktigt desperat.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att lösa klimatkrisen? Ja, ett enkelt sätt är att bara att låta 80% av jordens befolkning dö och inte längre förbränna något eller använda el. Är du beredd att betala priset?

Vad är det för jäkla idiotsvar.

Permalänk
Medlem

Lätt att komma med sådana uttalanden då man är en fruktansvärt välbetald VD. Tråkigt om det är denna attityd mot konsumenter som AMD har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Lätt att komma med sådana uttalanden då man är en fruktansvärt välbetald VD. Tråkigt om det är denna attityd mot konsumenter som AMD har.

Håller helt med. Med hennes lön så har man nog råd med ett gäng för scalpers-priser, men så ser det ju inte ut för dom felsta kunderna. Men hon kanske har fått lite idéer från Gigabytes PR-avdelning och vill prova på det

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Jag släpper denna typ av hårdvara ett par år till tror jag..

OT om ficklampa borttaget /Mod
Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Om butiker anpassar priserna efter tillgång och efterfrågan, vad ska då alla scalpers leva av? Ska de behöva ta ett 5-17 jobb som oss andra? Nej, butiker bör göra som i sverige och endast sälja dem till ordinariepris. Jättebra är om det inte går att förboka, utan det handlar om att spamma F5 tangenten på deras websida var 5 minut i något år för att se om en konsol har kommit in.

Inom precis alla andra områden än datorteknik så anpassar priserna efter tillgång, det blir då en helt naturligt regleringen av grejerna och det finns att köpa om man så vill betala för det. Denna reglering används på livsnödvändiga saker som mat och bostad.
Men spelkonsol av någon anledningen är en helig gran som inte samma reglering får införas på.

Tänker på någon som sitter ute med en lapp där det står, är hungrig har ej pengar till mat. En annan bredvid sitter med liknande lapp, är spelsugen har ej pengar till en ps5a. Vem är det mest synd om? Ja, den första med maten så är det för fler okej att priserna regleras efter tillgång så alla inte har råd och det blir en klassfråga.

Permalänk
Medlem

Ja men då kan de ju göra det enkelt för sig nästa generation och bara göra 10 st playstation 6. Prissätta dem som Australiens BNP och hävda att tillgången är god, men konsumenterna vill inte betala priset! Skulle ju spara massa på miljön och Sony kan känna sig nöjda!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Lisa Su kanske är en sån som postat i "vad har du i lön"-tråden om hon hängde här

så klart hon hade, precis som jag.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Är det ett klantigt användande av ord? Absolut.
Men om det nu är så att de finns att köpa för 2x priset (ingen aning själv), så säger hon ju bara som det är. Kretsbrist slår hårt på konsumentpriser också.

Men det är ju inte AMD som sätter priset på Sonys konsol. Är rätt övertygad om att AMD, Nvidia, Apple och alla andra kretdesigners hade föredragit en värld utan kretsbrist också.

Permalänk
Inaktiv

Ett fint exempel på hur man bränner sin popularitet i en mening

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Lisa Su kanske är en sån som postat i "vad har du i lön"-tråden om hon hängde här

Hur är en "sån" person?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag tror fortfarande att det bara är en tidsfråga innan PS5 priset behöver höjas, då kommer det slå mot ALLA ÅF också, de som inte lyckades köpa innan dess (även via scalpers) kommer att behöva betala ännu mer i butik.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju faktiskt sant. Men trots det så är orsaken till de höga priserna, bristen på produkter i förhållande till efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Herregud vilket klavertramp.
Som vanligt har höjdarna ingen koll på hur verkligheten ser ut.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Ja den finns faktiskt att köpa för 11300 från en sida jag inte skulle våga beställa något av mer värde än 100 kr
Så ja vad ska man säga, tekniskt korrekt uttalande men kanske något smaklöst

Permalänk
Medlem

Ja alltså, hon har ju inte fel, sen kan man ju tycka vad man vill om uttalandet, är kanske lite okänsligt. Men som sagt helt korrekt och inget kontroversiellt med det.

Är du villig att betala får du tag på en PS5a på det ena eller andra sättet, så är det ju helt enkelt. Vill man däremot betala ett lägre pris kommer man få vänta tills efterfrågan börjar närma sig tillgången.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ett otroligt klumpigt uttalande om inte rent konsumentfientligt. Att upprätta en respektfull relation med sina konsumenter kan ta flera år men att sabba den tar bara sekunder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Så hon svarade på hans fråga, genom att omformulera hans fråga till ett påstående? lol

Fast tekniskt sett var det inte en fråga som ställdes från början heller, bara ett påstående som fick ett påstående tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hur är en "sån" person?

jag tror han menar att de som skryter om sin lön.
men som jag ser funktionen på forumet så är det bättre att ställa frågan alt se här vad andra har i lön i snitt, än att börja prata med kollegor på jobbet om det. för om chefen får reda på att de anställda sitter å jämför löner så blir det garanterat svårare å höjja sin lön eller andra förmåner.

så den tråden tycker jag uppfyller ett bra syfte, att få reda på hur man ligger till utan att göra arbetsgivaren grinig.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Hon talade om för en person med bra lön att han var snål. Väx upp, de flesta av er har bra löner, det handlar enbart om prioriteringar och spelkonsoler har historiskt legat lågt i pris i förhållande till hårdvaran så ni som leker med sådana har varit bortskämda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hon har ju inte fel egentligen, men kanske lite "spydigt". Sen skulle jag säga att det lite beror på tonfallet när det sades

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Låter som något Jensen Huang skulle ha sagt lol.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Hon har ju inte fel egentligen, men kanske lite "spydigt". Sen skulle jag säga att det lite beror på tonfallet när det sades

Så är det. Är det ett skämtsamt tonfall är det inte lika allvarligt. Någon som orkat kolla källa och kan bekräfta ett skämtsamt tonfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Haha, den är så sjukt "spot on" om hur chefer är som kör med härskartekniker. Kung Åke

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag tror han menar att de som skryter om sin lön.
men som jag ser funktionen på forumet så är det bättre att ställa frågan alt se här vad andra har i lön i snitt, än att börja prata med kollegor på jobbet om det. för om chefen får reda på att de anställda sitter å jämför löner så blir det garanterat svårare å höjja sin lön eller andra förmåner.

så den tråden tycker jag uppfyller ett bra syfte, att få reda på hur man ligger till utan att göra arbetsgivaren grinig.

Ja, jag tycker också den tråden är bra. Så får man sig en realitycheck ibland.

Jag har inte fått intrycket av att Lisa Su skulle vara en skrytig person direkt. Bra lön har hon säkert och det förtjänar hon nog också.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det finns rymdresor, men du är inte beredda att betala priset

Visa signatur

r_wateralpha 0.3