Permalänk
Medlem

Datorn startar inte...

typiskt. När man äntligen fått hem sitt gamla EpoX 8K3A efter att det varit på lagning så fungerar det inte. Jag har kopplat in allt "nödvändigt" men datorn vill inte starta. Powerdioden samt en diod på moderkortet lyser. Alla fläktar går men ingenting händer. Jag får ingen bild på skärmen och inte heller hör jag några varningsljud från speakern. Vad gör man?

Visa signatur

Athlon X2 3800+, 2*1024Mb 400Mhz Cl3, Asus Geforce 7900GT, 250+120Gb hd, WinXp SP2, Samsung 193p+

Permalänk
Medlem

Re: Datorn startar inte...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blacksta
typiskt. När man äntligen fått hem sitt gamla EpoX 8K3A efter att det varit på lagning så fungerar det inte. Jag har kopplat in allt "nödvändigt" men datorn vill inte starta. Powerdioden samt en diod på moderkortet lyser. Alla fläktar går men ingenting händer. Jag får ingen bild på skärmen och inte heller hör jag några varningsljud från speakern. Vad gör man?

Jag har exakt samma problem med mitt nya Abit NF7-S 2.0. Tacksam för hjälp inom kort, annars blir det nog ett RMA till datorbutiken (arma tanke)

Permalänk
Avstängd

hur kan ni använda internet om datorn inte startar?

Visa signatur

p4 3.0 ghz 800 mhz fsb | 2048 mb dual 400 mhz ddr | ati radeon 9800 pro 128 mb | 21" trinitron | wd 200 gb | creative audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psyke
hur kan ni använda internet om datorn inte startar?

Det var det sämsta inlägget hittills på swec tror jag.

Tja, vissa kanske har ett jobb eller så?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raskus
Det var det sämsta inlägget hittills på swec tror jag.

Tja, vissa kanske har ett jobb eller så?

<

+att man kanske har flera datorer ??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

när datorn inte startar (inget går igång) är det med all säkerhet ström försörjningsproblem. den lättaste fel sökningen ni gör är att ta ut alla IDE kablar (för att utersluta något fel på diskar m,m) och försök starta datorn då. funkar det, då är det något fel med någon ide enhet. funkar det inte så är det antingen fel på nätagrigatet eller modekortet, ni kan också ha kopplat fel. Testa om det är fel på nätagget genom att kortsluta Svart sladd och GND (grön/gul) - då skall nätagget starta. startar det inte, så är det fel. köp nytt nätagrigat och försök igen

om det nu är så att datorn startar men skärmen är svart. Då är det antingen minnet, cpu ,mk eller gfx. mycket som kan vara fel då. kontrollera att ni har minnen som stöds av ert modekort. Kontrollera att cpu inte är brännd. tänk efter om ni tappat datorn i golvet medans den var på =). Fråga kompisar om ni får testa några av era komponenter i deras datorer.
samma sak med ide kablarna här. dra ut dem, för att utesluta dem.

/Mr.T
www.aid.se

Permalänk

Floppyn har ibland en viss tendens att förstöra för datorn. Om du har en sådan prova att koppla ur den.

Permalänk
Medlem

jepps. alla ide enheter menar jag också floppy. är det kanske bara 1 av 10 gånger som floppyn förstör det. det är framförallt felvända hårddisk sladdar och cdrom sladdar som pajjar. kan också vara fel på hårdiskar och cdrom's så att datorn pajjar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toft
när datorn inte startar (inget går igång) är det med all säkerhet ström försörjningsproblem. den lättaste fel sökningen ni gör är att ta ut alla IDE kablar (för att utersluta något fel på diskar m,m) och försök starta datorn då. funkar det, då är det något fel med någon ide enhet. funkar det inte så är det antingen fel på nätagrigatet eller modekortet, ni kan också ha kopplat fel. Testa om det är fel på nätagget genom att kortsluta Svart sladd och GND (grön/gul) - då skall nätagget starta. startar det inte, så är det fel. köp nytt nätagrigat och försök igen

om det nu är så att datorn startar men skärmen är svart. Då är det antingen minnet, cpu ,mk eller gfx. mycket som kan vara fel då. kontrollera att ni har minnen som stöds av ert modekort. Kontrollera att cpu inte är brännd. tänk efter om ni tappat datorn i golvet medans den var på =). Fråga kompisar om ni får testa några av era komponenter i deras datorer.
samma sak med ide kablarna här. dra ut dem, för att utesluta dem.

/Mr.T
www.aid.se

tackar tackar för hjälpen. Nu är det dock så att jag även testat mitt brors nätaggregat vilket inte resulterar i någon förbättring. IDEenheter har jag inte ens haft i. Enbart det nödvändiga, dvs, moderkort,processor,minne,grafikkort så det kan jag utesluta direkt. Koppla fel är väl svårt att göra med tanke på att det enda jag kopplar in är ATX-strömsladden som ska in i moderkortet. Jag har även testat andra minnen, grafikkort, processor och jag vet alla alla nämnda fungerar. Det blev dock ingen förbättring. Datorbutiken, here I come....

Förresten, detta blir ju andra gången jag returnerar kortet. Testar inte datorbutiken dem?

Visa signatur

Athlon X2 3800+, 2*1024Mb 400Mhz Cl3, Asus Geforce 7900GT, 250+120Gb hd, WinXp SP2, Samsung 193p+

Permalänk
Medlem

*tips*

skriv lätt med blyerst på en lite krets. typ en bokstav. när du sedan får ett "nytt" kort efter att ha skickat in ditt gamla så kan du kolla på den krets du markerat. Det händer allt för ofta att db.com och "alla andra" felsöker mycket grundligt. Så skickar dem tillbax det utan att kolla så mycket. När man sedan andra gången skickar in "samma" kort så brukar man få ett nytt.

startar datorn? så att cpu fläkt å sånt går igång, eller är den bara helt "död"?

är den helt död så kan du tänka dig att det är fel på PowerLed ledningarna på moderkortete. Startar den så är det cpu,minne eller mk det är fel på.

Permalänk

har oxå haft det problemet... felet för mig var det att kablarna som är för reset och HD led mm. att det va en som satt lite fel... kolla så att alla dom sitter rätt.... det finns en kabel som kan va lite lurig... har varit me om det 2 gånger...

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Medlem

ja har ungefär likadant problem, men min dator startar, fast min skärm fattar inte att datorn startar, och toft kunde inte lösa dte för han e en newbie!!!
nu är iaf datorn inlämnad och det är så tyst på mitt rum utan min kära dator...
Suger ganska mycket...
Vil ha hem den igne...

Jag tror mitt fel beror på mitt moderkort...

Permalänk
Medlem

jag har haft ett liknande problem... då var det bioset som hade dött.. så de vart till att programera om..