Billigaste grafikkortet för 4K 144Hz

Permalänk
Medlem

Billigaste grafikkortet för 4K 144Hz

Jag skulle behöva ett grafikkort för kontorsarbete som klarar av 4K 144Hz. Kan någon tipsa mig? Gärna så billigt och tyst som möjligt då jag inte skall spela så behövs ingen högre prestanda.

Permalänk
Medlem

Tror de flesta moderna APUer (inbyggd gpu) klarar det, du borde inte behöva nåt speciellt

Permalänk
Medlem

Bara en undran, vad för slags kontorsarbete behöver man 144Hz för?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det du behöver är ett grafikkort med en Displayport utgång, om kortet inte har det är chansen låg att det klarar 4K i över 60hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Tror de flesta moderna APUer (inbyggd gpu) klarar det, du borde inte behöva nåt speciellt

Tack, men min CPU har ingen inbyggt grafik och jag är inte så intresserad av att byta CPU.

Skrivet av Alphahanne:

Bara en undran, vad för slags kontorsarbete behöver man 144Hz för?

Egentligen ingen, men jag har skärmen och det är alltid trevligt med muspekare och liknande som har lite högre uppdateringsfrekvens.

Skrivet av Ernesto:

Det du behöver är ett grafikkort med en Displayport utgång, om kortet inte har det är chansen låg att det klarar 4K i över 60hz

Det har jag redan, men tyvärr så är det inte så att alla grafikkort med displayport har stöd för 4K 144Hz.

Permalänk
Medlem

Det närmsta du kan komma är displayport 1.4 som klarar 4K 120 hz (vilket inte är fy skam). HDMI 2.0 klarar inte ens det utan fusktekniker. Om du är beredd att köra chroma subsampling eller DSC kan du komma upp i 4K 144 Hz. Om du hittar olika motsägelsefulla siffror så beror det antagligen på de sistnämnda funktionerna.

Displayport 2.0 kommer med RTX 4000-/Radeon 7000 serierna. HDMI 2.1 finns på nyaste konsollerna och lär komma till samma grafikkort. Displayport 2.0/HDMI 2.1 kan köra 4K 144+ Hz (med HDR dessutom).

Skrivet av Ernesto:

Till inbyggda GPUer som stödjer HDMI 2.0 är ofta flaskhalsen uttaget på moderkortet som är HDMI 1.4b som bara klarar 4K i 30 Hz. Så är det på intel desktop moderkort iaf. Situationen kanske är bättre för AMD, bärbara datorer och apple datorer.

Permalänk
Medlem

@Password 4K 120Hz skulle fungera mycket bra. just nu använder jag ett GT 1030 Vilket ser ut att ha DP1.4
https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/graphics-cards/geforce-g...

Det valet finns inte att välja så kanske måste definiera en egen upplösning helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Password 4K 120Hz skulle fungera mycket bra. just nu använder jag ett GT 1030 Vilket ser ut att ha DP1.4
https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/graphics-cards/geforce-g...

Det valet finns inte att välja så kanske måste definiera en egen upplösning helt enkelt

Jag vet inte, försökte googla och läste att vissa hade problem i våras med 4K 120 Hz och att nvidia släppte en hotfix drivrutin som ”fixade problemet för RTX och GTX 16”. Någon med bättre koll kan kommentera om det är begränsat i just drivrutiner för sämre kort än GTX 1650 eller om det finns en bra lösning. Tog stopp för mig där.

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis som med HDMI är det bara förvirrande att peka på en pryl och kalla den för en viss Displayport-version. Beskriv funktionen istället.

För att nå 4K/120 med RGB-signal och 8 bitar behöver man en HBR3-kapabel GPU, High Bit Rate 3. Det vill säga att bandbredden ut från anslutningen är kapabel till 32 Gbps. Äldre och enklare modeller klarar ofta HBR2 som går till ca 20 Gbps som klarar 4K/60.

Sedan ska skärmen förstås ha samma HBR3-kapacitet vilket är hyfsat tillgängligt idag jämfört med 2-3 år sedan.

HBR3 specificerades i och med Displayport 1.3. Det som skiljer DP 1.4 i specifikation kring just den här biten är möjligheten till DSC.

Nu är tillverkarna helt hopplösa med att gå ut med relevant info så man får läsa mellan raderna och sedan testa och hoppas med just sitt grafikkort. Men Nvidia bekriver det så här:

7680x4320 at 60 Hz RGB 8-bit with dual DisplayPort 1.4 connectors or 7680x4320 at 60 Hz YUV420 8-bit with one DisplayPort 1.4 connector.

7680x4320 at 60 Hz YUV420 8-bit är samma bandbredd som 3840x2160 vid 120 Hz RGB. Så i teorin ska det alltså fungera.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Jag visste att det var krångligt med HDMI men att det var lika illa på displayport hade jag ej koll på. Men då finns det alltså hopp att mitt grafikkort ska klara av det jag behöver kanske bara definiera en egen upplösning.
Tack

Uppdatering:
Efter att stängt av DSR i Nvidia kontrollpanelen så kunde jag sätta en egen upplösning/uppdateringsfrekvens och kör nu 4K 120Hz med ett GT 1030.
Smidigt att detta funkar med ett grafikkort för 1000kr som dessutom är passivt kylt

Så för att svara på min egen fråga så ligger detta kort bra till om man kan nöja sig med 120Hz
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4329357

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av adzer:

@Laxpudding Jag visste att det var krångligt med HDMI men att det var lika illa på displayport hade jag ej koll på. Men då finns det alltså hopp att mitt grafikkort ska klara av det jag behöver kanske bara definiera en egen upplösning.
Tack

Uppdatering:
Efter att stängt av DSR i Nvidia kontrollpanelen så kunde jag sätta en egen upplösning/uppdateringsfrekvens och kör nu 4K 120Hz med ett GT 1030.
Smidigt att detta funkar med ett grafikkort för 1000kr som dessutom är passivt kylt

Så för att svara på min egen fråga så ligger detta kort bra till om man kan nöja sig med 120Hz
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4329357

Skönt att det fungerade!

Det är faktiskt krångligare med HDMI av den enkla anledningen att det är en mycket mer omfattande standard som svarar mot ett bredare behov och med ett mycket större urval av funktioner. Med färre funktioner finns det färre undantag när Displayport främst används för dator-skärm-koppling.