Impopulära åsikter om hårdvara och spel

Permalänk
Medlem

Kom på en till klockren; Steam bör inte vara den enda PC-plattformen! (däremot är det tråkigt att de flesta andra plattformars skrivbordsklienter lämnar en del att önska)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

LoL (League of Legends) är ett bra och otroligt djupt spel med ett oändligt skilltak.

Dota2 är ett tråkigt och klumpigt spel

Come @ me!

^ Den här personen har objektivt fel. 🙄

Permalänk
Medlem

Touch-screens är det sämsta som hänt teknikvärlden..

Permalänk
Skrivet av grimmoire:

Okej här kommer en riktigt kontroversiell som alla på swec vet är sann men som man ändå inte låtsas om;
Det är i princip alltid bättre och billigare att köpa en prebuilt än att bygga själv!
(åtminstone i Sverige)

??????????? I vilket universum köper du datorprylar i ????

Visst, var 5 år sedan jag uppgraderade och kanske hänt något sedan dess, men jag bygger ihop själv 110% för att få så mycket för pengarna som möjligt. Hade jag fått 90% av vad jag kan bygga själv hade jag köpt skiten ihopsatt så man får garanti, kan lämna in fanskapet när det uppstår mystiska fel som ingen på planeten haft tidigare osv.

Men köper man färdig så får man alltid sjukt mycket som man inte vill ha/behöver, extra hdd, högljudda ljudkort av, onödigt dyra komponenter som inte ger prestanda, kanske ditkladdat rgb, ultrafult stort chassi, fläkt eller liknande. Har alltid kunnat byggt ihop saker med bättre komponenter, tystare bättre fläktar, snyggare (mera stilrent) och sjukt mycket bättre prestanda, exakt i alla fall ett steg bättre processor och grafikkort, ex färdia för samma pris 1060, själv 1070 osv.

Som sagt, om saker ändrat sig på sistone så kommer det bli en dröm nästa dator när man tydligen slipper plocka ihop själv.
Kan väl säga att jag gör någon månads research innan jag sätter ihop datorer, damsuger alla sidor på nätet för bästa pris, räknar in och drar av frakt, köper olika komponenter på olika ställen även fast allt finns på ett ställe om man spar pengar osv.

Så ja, om man går in på webhallen och tar allt till datorn där, eller allt från inet, osv och är totalt värdelös på att handhålla med sitt guld så kanske det stämmer, men f_n inte om man vet hur man handlar smart på nätet i våra kära svenska nätbutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Point proven? PC masterrace är överskattat och något slags underligt psuedoöversitteri.

PS, jag har alltid även haft en bra speccad gaming-rigg så det handlar 100% om preferens, inga sura rönnbär för räven. DS

Vad är det som får dig att föredra en konsol?
Jag spelar oftast mina datorspel på TVn liggandes i soffan med valfri handkontroll. Bortsett från exklusiva titlar får jag samma upplevelse med bättre grafik och högre frame rate. Whats not to like?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DolphinRage:

??????????? I vilket universum köper du datorprylar i ????

Visst, var 5 år sedan jag uppgraderade och kanske hänt något sedan dess, men jag bygger ihop själv 110% för att få så mycket för pengarna som möjligt. Hade jag fått 90% av vad jag kan bygga själv hade jag köpt skiten ihopsatt så man får garanti, kan lämna in fanskapet när det uppstår mystiska fel som ingen på planeten haft tidigare osv.

Men köper man färdig så får man alltid sjukt mycket som man inte vill ha/behöver, extra hdd, högljudda ljudkort av, onödigt dyra komponenter som inte ger prestanda, kanske ditkladdat rgb, ultrafult stort chassi, fläkt eller liknande. Har alltid kunnat byggt ihop saker med bättre komponenter, tystare bättre fläktar, snyggare (mera stilrent) och sjukt mycket bättre prestanda, exakt i alla fall ett steg bättre processor och grafikkort, ex färdia för samma pris 1060, själv 1070 osv.

Som sagt, om saker ändrat sig på sistone så kommer det bli en dröm nästa dator när man tydligen slipper plocka ihop själv.
Kan väl säga att jag gör någon månads research innan jag sätter ihop datorer, damsuger alla sidor på nätet för bästa pris, räknar in och drar av frakt, köper olika komponenter på olika ställen även fast allt finns på ett ställe om man spar pengar osv.

Så ja, om man går in på webhallen och tar allt till datorn där, eller allt från inet, osv och är totalt värdelös på att handhålla med sitt guld så kanske det stämmer, men f_n inte om man vet hur man handlar smart på nätet i våra kära svenska nätbutiker.

Det har hänt en hel del på den punkten, speciellt sedan komponentpriserna skenat.
Sedan kanske det beror lite på ens behov, om vanliga konfigurationer av hdd/ssd/ram passar en är det så klart lättare att hitta prisvärda färdigbyggda alternativ.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av DevilsDad:

^ Den här personen har objektivt fel. 🙄

Agree to disagree på den hörru

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen skillnad på 1080p jämfört med 1440p

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Agree to disagree på den hörru

//Pontus

Åsikter jag inte trodde var impopulär:
Skriver man "come @ me" får man tåla att bli kritiserad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ska jag spela via en server? 🤔

Spel ligger inte på 100% CPU-load någonsin, i så fall blir det ospelbart, inga realtidsapplikationer gör det.

Permalänk
Medlem

Mitt GeForce 850M räcker fint att spela allt jag behöver och har tid med. Spela på low eller whatever works är helt okej, spelet blir inte mycket bättre av inställningar eller bildfrekvens

Permalänk

Apple är den bästa spelmaskinen.
Alla kategorier
Och har så alltid varit.

Permalänk

RGB Belysning i chassit är det bästa som hänt i pc branschen sedan geforce 3 kortet kom.

Permalänk
Medlem

Mark Zuckerberg är en berömvärd altruist, han borde få Nobels fredspris.

Permalänk
Medlem

- E-sport är lika tråkigt att titta på som vanlig sport.

- Streaming överlag är tråkigt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hörrni, vissa tar denna tråden på alldeles för stort allvar.
Ta det lugnt, jag är ganska säker på att en hel del är ren humor

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

Mitt GeForce 850M räcker fint att spela allt jag behöver och har tid med. Spela på low eller whatever works är helt okej, spelet blir inte mycket bättre av inställningar eller bildfrekvens

Jag skulle argumentera för att det är trevligare att spela på något som inte är en diabildsupplevelse.

Sen när du säger "allt jag behöver" så är det ju lite luddigt och kan betyda AoE II mer eller mindre.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Fick mycket skit för denna tidigare...

Grafikkort i toppklassen måste bli energisnålare. Det är inte rimligt att de ska få dra mer än 300W och att man dessutom vill kunna höja detta ytterligare. Så förbaskat viktigt är det inte att kunna studera varje enskilt löv i ett träd 2km bort i ett spel.

Allt har gått utför sen millenieskiftet. Möjligen toppade vi nånstans runt 2005.

Windows-tangenter på tangentbordet är fullständigt onödigt.

Alldeles för mycket är integrerat på moderkorten idag. Det var roligare när man fick använda i alla fall 4-5 kortplatser.

Grönt PCB är snyggare än svart. Alla färger är snyggare än svart...

Kylflänsar ska inte designas av marknadsavdelningen

Modulära nätaggregat är bara ytterligare en felkälla. Fasta kablar är bättre sett till säkerhet och hållbarhet.

Beige är en bra färg på chassin

Man kan aldrig ha för många datorer!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Alla Zeldaspel efter 3an suger.

Folk som förbeställer spel är förrädare och borde straffas.

Ingen har gjort något bra open-worldspel.

Nintendos sista bra konsol var Super Nintendo.

Folk som spelar Battlefield och Cod är inte riktiga gamers. Det är som om en skulle kalla någon "radioamatör" för att den slog på NRG Stockholm.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Ingen behöver mer än 1080p upplösning på 27 tum och nedåt

30fps är utomordentligt spelbart

Ingen behöver en skärm över 120Hz

Fortnite är ett barnspel

Bloodbourne är skittråkigt

CS 1.5 är överlägset alla andra CS

iOS är bättre och säkrare än Android

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

PS och Xbox är mindre intressant än Switch då de första två får färre och färre spel med CO-OP/Splitscreen stöd.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Mina tre som kommer få mig hatad på SweC resten av livet:

1. Jar Jar Binks var det enda sevärda från hela serien av Starwars-filmer. Resten av scenerna och filmerna är så jävla tråkiga, fattar inte hypen kring dom filmerna eller varumärket alls.

2. Lite samma med Sagan om ringen. Hobbit-filmerna var sjukt roliga och sevärda. Men LotR? Skjut mig.

3. Dom tidiga Harry Potter böckerna är fenomenala, men filmerna får mig att kräkas.

1) Jämfört med sågspån ser kattguld också spännande ut...

Skrivet av Jacob:

Now I am become death, the destroyer of worlds

Now I am become death, the destroyer of words

ftfy

Permalänk
Avstängd

Dark souls är ett av de enklaste rollspel gjorts. För att det ska bli någon utmaning alls behöver man springa runt naken, med ouppgraderade vapen utan att gå upp i nivå. Även då är inte spelet jättesvårt.

Permalänk
Medlem

Dunkirk (2017) är förmodligen den sämsta filmen jag någonsin sett.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Marvel-filmer är så fruktansvärt överskattade och dåliga.

Hur man inte kan tappa intresset efter dom första 10 kalkonfilmerna är fullständigt bortom mig. Hur f*n orkar man se TRE STYCKEN olika Captain America filmer?

Jag håller INTE med. Dock finns det två filmer där som är helt urusla, nämligen Captain Marvel och Black Widow. Black Panther var också galet överskattad, men inte helt dålig.

Jag tycker dock att spelen som din avatarbild hänvisar till är riktigt dåliga.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Dunkirk (2017) är förmodligen den sämsta filmen jag någonsin sett.

Inte den absolut sämsta skulle jag säga, men tråkig var den.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Roterande rost? SSDs kommer inte i närheten när det kommer till pris/lagring men fortsätt drömma du. Likaså att ATX12VO kommer bli standard i stationära datorer.

Jag var verkligen en sådan som hela tiden köpte på mig mer lagring, och använde upp allt mycket snabbare än vad jag räknade med. Jag minns exempelvis min datorlärare på gymnasiet på nittiotalet som var ganska tekniskt kunnig, när jag köpte en 16GB disk, som var enormt för tiden, tyckte han att jag borde partitionera typ 6GB och spara resten tills det behövdes, det tog max en månad. Sen plötsligt så var det inte så längre, jag köpte en 3TB-disk för kanske sju år sedan som jag tänkte ha för nedladdningar, OneDrive (alltså foto-backup) och liknande, den har fortfarande över en TB ledigt. Uppgraderade datorn senast för någon vecka sedan och jag har fortfarande en snabbare och en långsammare disk för olika syften, men den långsamma är nu en ganska snabb SSD. Den enda snurrdisken jag faktiskt använder fortfarande är tredjehandsdisken på min XBox, spelen där tar upp rätt mycket plats och nedladdningarna är inte supersnabba så jag behövde mer utrymme än vad som vad det var rimligt att betala för en SSD till. Men då har jag ju närmare 300 spel installerade där också.

Så kom in i nutiden, sluta samla filer hemma som finns på nätet och omfamna den gyllene tiden av solid state-lagring.

Det är många inlägg som tar upp väldigt många grejer, svårt att sätta tummen upp för de även om man helt håller med om typ åtta av tio saker. Exempelvis:

Skrivet av Elakekocken:

Alla mmorpg känns som WoW fast mindre genomtänkt och med annan grafik.

WoW har aldrig vart roligt

WoW Vanilla är långsamt att spela, allt för att mjölkas på pengar.

Om WoW är så dåligt hur kan du ha så mycket åsikter om det? Är det inte bättre att bara inte spela det då? Jag vet inte för jag har aldrig spelat det mer än fem minuter, men jag fastnade inte för det i alla fall.

Citat:

Den enda bra James Bond-skådisen har inte dykt upp än.

Tja det är ju en smaksak förstås. Jag tycker varje Bond-skådis har bidragit med sin tolkning av karaktären, vissa har passat min smak bättre än andra förstås, men man får ju se till materialet de hade att utgå från och då tycker jag allihop har gjort ett ganska bra jobb. Flemings böcker är inte så bra i mina ögon så filmerna är i allmänhet bättre.

Det är förresten en åsikt som kanske inte är så populär: Många älskade film- och TV-serier som man gillar bygger på rätt kassa böcker, så boken är inte alltid bättre som uppfattningen verkar vara. Ofta tror jag det handlar om att det är den "rätta åsikten" snarare än att man faktiskt har läst boken.

Exempel? Allt som Tom Clancy skrivit exempelvis, När lammen tystnar, Get Shorty, etc.

Citat:

Får man tag i ett PS5 till normalpris är det mer value än att köpa sig en dator och skärm. PS4 ännu bättre value.

PS5 ja, PS4 nej.

Citat:

Grafiska detaljer tar bort storyn från spel. Hellre fokus på en bra story än ett snyggt spel.

Jo men för mig är det mer nyanserat. Ett spel kan ha lagt mycket krut på grafiken utan att det går ut över story, spelkänsla och annat och det finns idag många stilar som kan ha riktigt snygg grafik utan att överbelasta med detaljer och plottrighet.

Citat:

Datorstolar som ska efterlikna sportbilssäten är oerhört töntigt.

Agreed, och hemskt för ergonomin också.

Citat:

Apple Homekit är bättre än alla andra diton - det bara fungerar.

Apples produkter är oerhört prisvärda.

Nja, för mig handlar det om valmöjligheterna mest. Apples produkter är bra och rätt prisvärda (eller åtminstone inte överprisade) om man har de behov som de uppfyller, har man andra behov så finns det inget där att hämta.

Citat:

Opel är bättre än Volvo. Men Audi slår dem alla.

Audi är kvalitet.

Jo, eller Audi är kvalitetskänsla i inredningen, vilket är vad många tolkar som kvalitet. Det är en viktig aspekt för mig också så jag gillar Audi, men de är inte ensamma på den toppen längre som de var tidigare och de är ju inte klart bäst på så många andra områden tyvärr. Faktisk kvalitet är de ganska medel på, alltså hur bilarna håller, bäst i den aspekten är ju typ Toyota och Subaru, men de har ju andra aspekter (bland annat kvalitetskänslan på inredningen) som sänker dem för mig.

Citat:

Hellre adsl hos Telia än det snabbaste fiber från Tele2 (f.d comhem)

Hmm, jag vet inte. Jag hade Comhem i rätt många år då det först var vad som fanns här (via kabel-TV-nätet) och sen för att de hade sjukt bra studentrabatt, och det funkade överlag bra. Jag hade inte valt dem om de inte var billigare men de var de ju. Idag kör jag Bahnhof och behöver inte tänka på andra operatörer längre.

Permalänk
Medlem

Apex Legends är ett av det svåraste spelen som finns. Kombinationen som krävs av finmotorik, reaktionsförmåga, awareness, strategiskt tänkande, teamwork och kreativitet för att bli riktigt bra finns inte hos många spelare.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Origin är faktiskt ganska bra.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chassifläkt:

Apple är den bästa spelmaskinen.
Alla kategorier
Och har så alltid varit.

"Nobody games on Apple"
https://www.youtube.com/watch?v=Z0QgBX4WFKQ