Permalänk
Medlem

Klarar en 2.4C att köras utan fläkt?

Håller på och ska plocka ihop en dator åt min svärmor det ska vara en ren arbets PC som ska vara STABIL och TYST. Detta är dom två viktigaste kriterierna.

Jag läste igår om en killa som körde en 2.8 med bara en Zalman CNPS 7000 Cu och det gick bra tom överklockat. Frågan är kommer det att funka på en 2.4C som inte alls ska överklockas??

Permalänk
Medlem

Det skulle jag absolut inte rekommendera.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående talare...

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte våga det i allafall !
Köp en sån här http://kylning.com/info.php?cPath=76_104&products_id=15&kylid...
Den gör att fläkten går på 5 volt istället för 12 volt , varvtalet på fläkten blir ca hälften , det blir tyst.
Om inte hon , eller någon annan ska köra spel på den någon gång , då rekommenderar jag den här .
http://kylning.com/info.php?cPath=77_95&products_id=392&kylid...
På den kan man justera volten till fläkten mellan 5 till 11 volt , beroende vad du ska göra med datorn.

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem

Om du trimmar ner den krafitig så men då är det ju ingen ide att ha den :>

Köp en fläkt det är det bästa, du förlänger också livslängden på den och den blir också mycket stabilare.

Jag skulle lungt slänga ut 200-500 på en kylfläns och fläkt om jag vore du

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem

ja skulle inte heller rekomendera de

Visa signatur

P4 2.66@3.10 C1 | Albatron PX865PE Pro | twin mos Winbond 1024 | Hightech 9800 Pro | 160 gig Hdd | TT Spark 7 | 32 Idle 34 Fulload System 19-21 | TechSweden.org 3DMark Team

Permalänk
Medlem

med Zalman CNPS 7000 Cu så går det ju att reglera volten på fläkten till ner till 7V (tror jag att det var??)
och då hamnar ljudnivån på 20db.
Räcker inte det så då vet jag inte...

Edit: 5-11v går den att reglera even:) Och det reglaget följer ju med som standard.

Permalänk
Medlem

köp en via c3 åt henne.

Visa signatur

Workstation: - Abit NF7-S 2.0 - AMD 1800+ - 2x256mb@5-2-2-2 - Club3D ATi R9800Pro - Seagate 120+200gb 7,2krpm - 2x17" TFT LG Flatron 1715S -
DH Rad: 20 Plats: 45

Permalänk
Medlem

Köp en salman som du hade tänkt men kör den på 7v. Om det är chassifläktar i den så sätt gummiproppar i fästerna så dom inte låter så mkt.

Visa signatur

#mysko @-QNet

Permalänk
Medlem

köp en slk800 å en papst på 12 dB..dp blir den tyst:P

Permalänk

Varför köper du inte en Celeron istället, blir ju inte lika varm?

Permalänk
Medlem

ett alternativ jag skulle vara intresserad av om jag skulle bygga passivt eller näst intill är en AMD mobile, de fungerar att köra i vanliga moderkort och är väldigt svala.

Men om du nu bara kan tänka dig P4 så vill jag säga att en fläkt som knappt snurrar och verkligen inte hörs gör vääldigt stor skillnad mot passiv kylning. Se till att du har tysta långsamma fläktar. Sen varför en 2.6 till din svärmor som skall arbeta med den, vad skall hon köra egentligen? Word och internet känns ju inte ens trögt på en P2 400...

Skulle snarare satsa på mycket minne, en tyst snabb disk och en kallare cpu, i stil med en långsammare P4 northwood, en Athlon Tbred low voltage eller en Mobile AMD som kan gå ruskigt svalt.

Om du fortfarande är intresserad av att köra passivt så se till att välja en kylare som har brett mellan finsen och är i koppar. Du måste nästan göra vindtunnlar genom datorn som leder luften rätt för att det skall lyckas.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

VIll din svärmor inte ha en watherchillad pc?

Permalänk
Medlem

Det kommer att bli en P4P800 Deluxe eftersom den måste klara att köras i Raid 1. Och jag kommer att köra 2x80GB Maxtor 8MB cashe och 2x256MB TwinMos Pc3200 ram.

Tack för era tipps tror att hon klarar sig med ljudnivån från en orginal P4 kylare + ett SmartBlue nätagg den ljudnivån borde bli tämligen överkommlig eller???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
ett alternativ jag skulle vara intresserad av om jag skulle bygga passivt eller näst intill är en AMD mobile, de fungerar att köra i vanliga moderkort och är väldigt svala.

Men om du nu bara kan tänka dig P4 så vill jag säga att en fläkt som knappt snurrar och verkligen inte hörs gör vääldigt stor skillnad mot passiv kylning. Se till att du har tysta långsamma fläktar. Sen varför en 2.6 till din svärmor som skall arbeta med den, vad skall hon köra egentligen? Word och internet känns ju inte ens trögt på en P2 400...

Skulle snarare satsa på mycket minne, en tyst snabb disk och en kallare cpu, i stil med en långsammare P4 northwood, en Athlon Tbred low voltage eller en Mobile AMD som kan gå ruskigt svalt.

Om du fortfarande är intresserad av att köra passivt så se till att välja en kylare som har brett mellan finsen och är i koppar. Du måste nästan göra vindtunnlar genom datorn som leder luften rätt för att det skall lyckas.

Jag tror att jag nöjer mig med att köra med orginalkylaren i så fall. Men en P4 blir det mest med tanke på andrahandsvärdet och att hon har råd. Dessutom är hon ekonom och jobbar hemma och det är av hög vikt att all information lagras säkert, därför är Raid 1 ett krav och jag tyckte att utbudet av AMD kort med Raid 1 var allt annat än tillfredställande.

Celereon visst men det känns lite löjligt med ett mobo som stödjer 800FSB och sen bara köra 400. Hon kan betala så varför inte en P4´a?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Varför köper du inte en Celeron istället, blir ju inte lika varm?

P4 NW 2.4 GHz 800 MHz FSB - 66.2W
P4 Celeron 2.4 GHz 400 MHz FSB - 59.8W

Varför tror folk att Celeron är kall..? Det är den inte.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

dene bara slö för ett inte riktigt skäligt pris...;D...men AMD mobile i vanlig socket a...måste kollas upp...låt som ett rolit projekt...:)

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ne0nLight
dene bara slö för ett inte riktigt skäligt pris...;D...men AMD mobile i vanlig socket a...måste kollas upp...låt som ett rolit projekt...:)

Fattar inte vad som är så väldigt roligt med det? Krympling prestandan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirt666
Fattar inte vad som är så väldigt roligt med det? Krympling prestandan?

allt går att klocka...herregud va gör du på sweclockers egentligen...?

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Relik 📜

hmm.. har en Mobile Celeron, det ni, slöast av alla

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Köp ett sånt där chassi med förmonterat ljuddämpningsmaterial och grejjer i, sen nån tyst chassifläkt (kan verkligen rekomendera dom där Titan Aluminium-fläktarna, dom är ruskigt tysta och blåser bra), sen ere bara fixa nån tyst prolle-kylare och två tysta hårddiskar (rekomenderar maxtors diamond plus 9-serie med fluid-motorerna, dom är äckligt tysta och ruskigt långlivade!).

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Köp ett sånt där chassi med förmonterat ljuddämpningsmaterial och grejjer i, sen nån tyst chassifläkt (kan verkligen rekomendera dom där Titan Aluminium-fläktarna, dom är ruskigt tysta och blåser bra), sen ere bara fixa nån tyst prolle-kylare och två tysta hårddiskar (rekomenderar maxtors diamond plus 9-serie med fluid-motorerna, dom är äckligt tysta och ruskigt långlivade!).

Alltså, är det bara min fluid som låter en massa så fort den tänker? eller är det resonans i chassit?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Lezziter, det måste vara resonans i chassit. När jag formaterade min så fick jag kolla på hårddisk-lampan för å se om den gjorde nått (går vääääälldigt segt att formatera 120 gig).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ne0nLight
allt går att klocka...herregud va gör du på sweclockers egentligen...?

Jösses grabben, vad är det med dig då? Tål du inte lite skämt. Det jag gör på Swclockers just nu är att fråga om kompetenta människors åsikter angående min svärmors dator. Observera att svärmor knappast vill överklocka

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Alltså, är det bara min fluid som låter en massa så fort den tänker? eller är det resonans i chassit?

Resonans. Min är hur tyst som helst.

Permalänk
Relik 📜

OK.. För den är helt tyst när dne INTE jobbar, men så fort den jobbar låter det värre än mig gamla 6GB WD.. Ska införskaffa sånadär "gummiringar" och se om det hjälper..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
P4 NW 2.4 GHz 800 MHz FSB - 66.2W
P4 Celeron 2.4 GHz 400 MHz FSB - 59.8W

Varför tror folk att Celeron är kall..? Det är den inte.

okej då.....

Permalänk
Avstängd

om din morsa/farmor/faster vad det nu var kan betala. då är väl valet självklart? slk900 och lågvars 92Mm fläkt

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Avstängd

Kanske inte är så lyckat sommartid. Men i våras körde jag av misstag min Xp1700+ utan fläkten igång ett ganska bra tag. Iofs i "bara" 1600MHz. Men ändå.

Permalänk

har hon höga krav eller vad..? typ grafiker?

hursomhelst så kan du alltid prova, men en lågvarvad fläkt hörs ju inte..
tempreglerad vore ännu bättre om man styr den så den inte går över ex. 9v..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bernt-oskar
har hon höga krav eller vad..? typ grafiker?

hursomhelst så kan du alltid prova, men en lågvarvad fläkt hörs ju inte..
tempreglerad vore ännu bättre om man styr den så den inte går över ex. 9v..

Jag tror att det blir så att jag kör orginalkylaren med ett 7 Ohms motstånd.